menu

The Perfection (2018)

mijn stem
2,99 (399)
399 stemmen

Verenigde Staten
Thriller / Horror
90 minuten

geregisseerd door Richard Shepard
met Allison Williams, Logan Browning en Steven Weber

Charlotte is een getalenteerde celliste die tien jaar geleden haar carrière stopzette om voor haar zieke moeder te zorgen. Nu zoekt ze haar mentor Anton en diens nieuwe talent Lizzie op opdat ze de sfeer kan opsnuiven van het leven dat ze opgaf. Daar, in Shanghai aangekomen, wordt het drietal tot het uiterste gedreven.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=W0j0zQ43JmA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van scorsese
3,5
Goeie film waarin een celliste haar carrière heeft stop gezet om voor haar zieke moeder te zorgen. Een origineel verhaal waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen (des te leuker dat het uiteindelijk 'slechts' een wraakfilm blijkt te zijn). Een aantal prima gemonteerde scenes, maar tegen het einde zakt het soms wat in.

avatar van jippie2010
3,0
Platte film die subtiliteit mist.
Daardoor komt de film nooit echt tot bloei.
Stijlvol is het wel, genoeg om het boeiend te houden.
Voldoende. *3.0

avatar van leatherhead
3,5
Deed me een beetje aan Laugier denken, maar dan met een meer komische/absurde inslag. Heerlijke film die tegen de 4* aanschurkt, maar toch net iets mist om écht geweldig te zijn. Lastig om de vinger er precies op te leggen, misschien vanwege het uiteindelijk wat simpele en makkelijke misbruik riedeltje? In ieder geval een verdiende 3,5*. Gaat zeker de goede kant op met de Netflix Originals!

3,0
Aardig verhaaltje, niet te moeilijk..

Nauwelijks horror te noemen hoor, eerder een gore knipoog naar #MeToo.

Dat virus in China kon ik niet helemaal plaatsen..zeker omdat die random Chinees het ook had opgelopen ..

Compliment voor het gebruik van muziek..

De moeite waard voor een keer
*3.0

avatar van joolstein
3,0
Aardige Netflix film, die zo'n beetje uit twee delen bestaat. Het eerste gedeelte, als je nog niet weet waar de film naartoe wilt, was daarbij het sterkste gedeelte. Echter daarna blijkt dat de film onlogisch oplossingen (of zijn het trucjes) toepast om net wat anders uit de hoek te komen. In het tweede gedeelte valt de film domweg in herhaling. Om dan wel weer sterk te eindigen. Nee, verhaaltechnisch was het niet al te sterk.

Ook op horror-gebied was de film maar erg mager. Bloederig wordt het nooit, de film springt op zwart of draait weg van te schokkende beelden. In sommige recensie las ik over een vergelijking met 'Martyrs' (Pascal Laugier), echter waar die film je een naar gevoel gaf, blijft het hier toch erg braaf. Ook 'The Handmaiden' (Park Chan-wook) wordt wel eens genoemd maar helaas, ook daar was deze film niet sterk genoeg voor. Dit blijkt dan toch maar holle imitatie.

Waar de film wel goed weet te scoren is op het gebied van cinematografie want Vanja Cernjul (Crazy Rich Asians, Wristcutters: A Love Story) haalt menigmaal het beste naar boven in uitermate mooie sets en beelden. En ook de cast levert redelijk sterk spel, waarbij Allison Williams (Get Out) en Logan Browning (hou alleen niet zo van snotterende vrouwen) goede prestatie neerzetten. Een ander redelijke sterke factor was de aanwezige cello-muziek en hoe de dames dit instrument bespeelde. Maar uiteindelijk is het een net iets te brave film waarin net zoveel goed , als fout ging.

avatar van Macmanus
3,0
Mist inderdaad een echte goede regisseur.

Film doet wel wat dingen goed. Zet je een paar keer redelijk op het verkeerde been, speelt wat met het horror genre in het begin. Voelde een heel klein beetje Martyrs vibe. Maar op de momenten dat het echt moet lukt het net niet. Zit hem vooral in de details. Zo is de liefdes scene niet rauw en heet genoeg. Ook zijn de Anton en zijn vrouw en hulpjes niet naar genoeg. Die moet je als regisseur echt met een veel naarder gezicht casten. Het blijft daardoor nogal gladjes aanvoelen. Waneer dit verhaal schreeuwt om een rauwe nare afwerking.

Het klinkt wat negatief. Het is een vlot filmpje en prima te doen als genre filmpje. Maar het had het in zich op meer te zijn dan dat.

3 sterren.

avatar van SmackItUp
3,5
Eerste deel erg sterk, maar vervalt daarna toch in middelmatigheid. Jammer dat Shepard niet meer weet te doen met het goede begin, dat zowel mysterieus als naargeestig is. Maar halverwege komt de aap uit de mouw en krijg je een redelijk ongeloofwaardig en eenvoudig plot voorgeschoteld. De gehele film is op zich wel stijlvol in beeld gebracht, maar als de film zó barst van de potentie, verwacht je toch een stuk meer. Het is duidelijk dat Shepard nog veel te leren heeft, al lijkt het talent wel aanwezig

3,5*

avatar van Gi-Force
3,5
Ik weet eigenlijk niet hoe ik hier op moet reageren. En dat pleit misschien wel voor de film. In eerste instantie dacht ik al aan de collegiale omgeving bij mijn laatste werkgever. Daarna aan slecht acteer werk. Toen aan niets minder dan "weird". En het allerlaatste is uitermate bevredigend en bijzonder vreemd. Ja dus de film op zich is geslaagd, maar ik kan het niets meer dan een 6 en een half geven.
(en dat is in dit rare punten systeem gelijk al een 7)

avatar van Phoenix Phaedra
4,0
Totaal out of the blue gaan kijken deze film. Acteerwerk had iets beter gekund maar het is zeker een origineel verhaal en de plotwendingen verwachtte ik totaal niet. En wie zou er niet verknipt worden van sexueel misbruik, als je jaren zo abused bent en je hebt de dader(s) binnen "hand" bereik, dan zou ik ook voor de ultieme wraak gaan. Een van de beste Netflix films.

avatar van Onderhond
2,0
Njah.

Ik klaag niet zo vaak over scripts, maar de onverlaten die deze rotzooi geschreven hebben moeten het gewoon lekker bij TV-serietjes houden. Achteraf even gechecked en het verbaast me niks dat de drie (!) schrijvers uit het TV milieu komen, deze film straalt het gewoon uit.

Alsof iets van 13 afleveringen gereduceerd was tot een film van 90 minuten. De pacing is vreselijk, sfeeropbouw is desastreus en het script schiet echt alle kanten op, waardoor de coherentie ook ver zoek is. Dit kan werken als je véél tijd hebt, niet als je maar 90 minuten krijgt om het verhaal rond te breien.

Ook enorm storend is de erg flauwe bad guy. Geen idee of het aan Steven Weber of het personage zelf ligt, maar wat een ridicuul mannetje. Mag het in dit soort films toch een beetje bruter dan blurry naakt op de camera aflopen? De psychologische horror die van z'n personage af moet stralen is ook volledig afwezig.

Resten een paar gore scenes en hier en daar wat leuk camera en kleurwerk. Op dat gebied heeft men nog wat van de film proberen maken, maar veel meer dan wat oplapperij is het jammer genoeg niet geworden, daarvoor kreeg men ook de tijd niet echt, want plot plot plot plot plot.

Jammer, want wat serieuzer volk had hier met twee vingers in de neus een goeie film van kunnen maken. Nu is het een miskleun met veel potentie, dat er jammer genoeg maar mondjesmaat uitkomt. Maar het zal wel goed scoren, #metoo en China checks heeft de film in ieder geval al binnen.

2.0*

avatar van Pazmaster
2,5
De cast speelt aardig, het ziet er allemaal redelijk uit en de spanning is ook niet slecht. Jammergenoeg wordt qua geloofwaardigheid behoorlijk de plank mis geslagen, in het het begin lijkt het nog wat te kunnen worden maar hoe verder de film vordert hoe meer de film ontspoort. Jammer.

avatar van filmkul
3,0
Aardige thriller. Het verhaal is best aardig, hoewel niet altijd even logisch. De uitwerking door Shepard is best verrassend en creatief bedacht. Je wordt als kijker een aantal keer op het verkeerde been gezet. Als het verhaal wat minder onlogisch was geweest, dan had dit wellicht een topper van thriller kunnen zijn. De hele sfeer en settings zijn prima. Het acteerwerk is verder voldoende. Een film die perspectief biedt. 3.0/3.5

The Perfection is een van de weinige films die je als kijker door de ijzersterke en volledig tegenover elkaar staande invalshoeken van de scenes, totaal uit het veld slaat als het aankomt op het verklaren van de manier waarop je dit als kijker ervaart. Van inlevend en begrijpend naar misselijkmakend en verafschuwd in slechts een split second, is enkel nog maar een voorbeeld van de manier hoe de verhaallijn is opgebouwd. Voor de gevoelige kijker zou ik deze film oprecht afraden, maar mocht je daarentegen je geestelijke en emotionele connectie echt op de proef willen stellen, dan bestaat er 'The Perfection'.

avatar van dvdcrusher
4,0
uitstekende thriller met een paar gore horrormomenten en veel verrassende wendingen. Prima geacteerd ook en mooie beelden. Een aanrader! 4 sterren

avatar van Donkerwoud
3,5
In 2017 was er opeens het kleine horrorpareltje 'Get Out' (2017) dat op een humoristische manier geijkte genreclichés afstofte. Het scoorde met een kruising van gotische horror en eigentijdse maatschappijkritiek. Het was daarmee dé film over institutioneel racisme en wit privilege, maar op een manier dat een zwarte acteur als Daniel Kaluuya het hoofdpodium kon pakken met een nieuw soort hipheid. Hoogst identificeerbaar, een beetje timide en verlegen, niet als een gespierde kleerkast met kortgeschoren kapsel en designerzonnebril. De thema's wonderwel ingebed in een pulperige opzet waarin een jonge zwarte man terechtkomt in een situatie waarin zijn uiterlijk en afkomst nare dingen oproepen bij zijn witte schoonouders. Maar je kunt pas echt de invloed van een prent zien als andere cineasten proberen om nieuwe thema's te vervatten in de geest van dat succesvolle werk. Alles wat ik nu over 'The Perfection' (2018) ga vertellen is helaas teveel informatie, dus stop vooral met lezen en ga 'm eerst zelf kijken. Dat verdient de film.

Net als 'Get Out' (2017) is 'The Perfection' (2018) een prent die een maatschappelijk thema (seksueel misbruik) vervat in een hip, onvoorspelbaar genrespel. Het lijkt een ogenschijnlijk rechtlijnige lesbische liefdesgeschiedenis te worden, waarin de zorgzame Charlotte (Allison Williams) en de meer uitgesproken Elisabeth (Logan Browning) een intieme relatie aangaan in Shanghai. Charlotte hing haar veelbelovende muziekcarrière aan de wilgen om voor haar zieke moeder te zorgen, terwijl Elisabeth hierdoor de kans kreeg om haar plek in te nemen en zo een beroemdheid kon worden. Alles schreeuwt dat de twee geliefden verwikkeld zullen raken in een wraakscenario om dat vroegere leed recht te zetten. De afschuwelijke horror-situatie waar het naartoe werkt draait niet om vergelding, maar om onmacht, ziekte en vernedering. Om hoe Charlotte als een beschermende, moederlijke vrouw de enige rots in de branding kan worden voor een steeds zieker wordende Elisabeth.

Het aardige aan 'The Perfection' (2018) is dat de film niet alleen op vermakelijke wijze genres door elkaar husselt, maar hiermee ook de verschillende machtssituaties waarin de protagonistes terechtkomen. Niet door vrouwenwraak te romantiseren of te seksualiseren (zoals in soortgelijke rape revenge flicks) maar door een subtielere vorm van misbruik vorm te geven. Die sleutelscéne is een indringend stukje cinema waar in eerste instantie niet echt vat op is te krijgen. Het is doodeng en macaber hoe een realistische sociale situatie opeens ontaardt in een hel waarin Elisabeth haar fysieke ongemak niet meer de baas is en Charlotte haar nieuwe geliefde ziet lijden. Het is op een perverse manier ontroerend hoe de twee geliefden - door kots, bloed en ontlasting heen - nóg dichter tot elkaar komen. Het bouwt op naar een walgelijk stukje body horror waarin deze hel tot een genadeloos einde komt. En dan moet de echte mokerslag nog komen.

'The Perfection' (2018) doet haar naam niet helemaal eer aan. Zo liggen de kaarten na die eerste schokkende plotwending open op tafel en is het schokeffect er vanaf dat punt af. Wel krijgt het voorgaande een nieuwe glans, omdat de puzzelstukjes op hun plek vallen en wederom een nieuwe genrewisseling in gang zetten. Het levert een hippe, stoere film op die evenzeer speelt met verwachtingen uit niche-genres als hoe de vrouwelijke protagonisten ingevuld worden.

3,0
Gemengde gevoelens na het kijken van deze film. Het begin is vrij sterk en zit goed in elkaar. Ook word je als kijker een aantal keer goed op het verkeerde been gezet en dat beviel mij prima.

Maar naar mate het einde in zicht kwam werd het slap en overdreven afgeraffeld. Dat gaf toch een behoorlijke domper op het eind...

avatar van Mags
5,0
Ik vond dit een hele zieke film echt mijn ding.
Zag veel negatieve reacties, dus besloot hem niet te kijken mijn broer vroeg of ik hem gezien had omdat die weet dat ik erg van horrors houd (hij had hem toevallig al gezien) en vertelde dat het een leuke wegkijker was.
Toch maar opgezet en tot mijn verbazing vond ik hem geweldig!

avatar van Shinobi
2,0
"This isn't fucking normal."

Op basis van het plot had ik vooraf een andere film verwacht, maar dit is simpelweg vlees noch vis.

Je krijgt hier te maken met een celliste die haar carrière een decennium op pauze heeft gezet om voor haar moeder te zorgen. Na de dood van haar moeder besluit ze weer terug te keren in het wereldje waar ze ooit begonnen is, met de gedachte om een comeback te maken. Ondertussen heeft een nieuwe protegé haar plek ingenomen, waardoor er een aardige rivaliteit ontstaat à la 'Black Swan'.

Als kijker heb je eigenlijk geen flauw idee waar dit gebeuren naartoe zal leiden. Op deze wijze is de eerste helft gevuld met verscheidene opmerkelijke gebeurtenissen. Een stukje body horror komt daarbij ook om de hoek kijken, hoewel de CGI te opzichtig is om echt te slagen. Het hysterische geschreeuw van de twee dames maakt het er niet beter op.

Uiteindelijk vervalt 'The Perfection' in allerlei rare wendingen die werkelijk all over the place zijn; de #MeToo discussie wordt er voor het gemak weer eens bijgesleept, zucht. Dit gegeven lijkt beter geschikt te zijn als voer voor een serie, want met deze speelduur wordt alles maar erin gepropt. Het geheel is namelijk niets meer dan een allegaartje dat nog net aan elkaar hangt.

Al met al een matige horror die beter had gewerkt met iets meer samenhang.

2,0 Sterren.

avatar van JacoBaco
3,0
Bijzonder hoe het de laatste tijd gaat. Girl-power voorop! Vrouwen zijn het slachtoffer, maar laten zien dat ze het kunnen! In grote blockbusters ligt de nadruk er nogal overdreven bovenop waardoor het nogal irritant wordt. In kleinere producties is het een stuk subtieler. In Annihilation (hoe goed of slecht je de film vindt), valt het helemaal niet zo op dat het een vrouwenfilm betreft. Kijk, zo maak je dus een vrouwenfilm en niet zoals Ghostbusters! Waar het er dus weer te dik bovenop ligt. The Perfection is gelukkig weer een goed voorbeeld hoe ik denk dat je het beste een film kan maken met daarin vrouwen in de hoofdrol.

Oja, dan nog de film zelf. Behoorlijk ongeloofwaardig af en toe, maar de uitvoering is erg fijn. Het eerste half uur is niet zo interessant en ik haakte bijna af. Pas tijdens een busreisje begint het boeiend te worden. Een bescheiden aanrader! De film heeft mij positief verrast, maar zette mij een beetje op een ongeloofwaardige manier op het verkeerde been. En de film duurt niet onnodig lang wat een pluspunt is!

avatar van dualcia
4,0
Wauw, heel blij met deze film! Ik ben echt verrast door het lage cijfer en de middelmatige reviews, want voor mij springt dit echt boven de middenmoot.

The Perfection is boeiend, origineel, onvoorspelbaar en spannend. Op het begin vroeg ik mezelf echt af waar deze film heen zou gaan; het eerste stuk in Shanghai is rustig en sfeervol en is een goede opbouw voor wat gaat komen. Het tweede stuk op het platteland van China is echt genieten geblazen. Geweldige omgeving voor dit stuk. Duidelijk het beste en meest memorabele stuk van de film. Het is ontzettend spannend om mee te leven met Lizzie en je af te vragen wat er met haar aan de hand is. Die spanning blijft opbouwen en opbouwen tot de climax met het afhakken van haar hand. Ik heb echt met open mond naar het beeldscherm gekeken toen daarna in de flashback het echte verhaal naar boven kwam, hoe Lizzie gedrogeerd was door Charlotte die dit allemaal had gepland. Ik wist niet dat ik dit wilde zien; maar dit was precies wat ik wilde zien. Ik heb genoten.

De gimmick met de twist in de flashback wordt op een later moment in de film wederom gebruikt en blijft leuk. Het zorgt er voor mij echt voor dat er een stempel op de film is gedrukt; in positieve zin. Ook het gedeelte in Bachoff is sfeervol, door het mooie interieur en de cello-muziek. De spanning wordt wel minder na de afgehakte hand, wat jammer is, omdat de grote climax voor mij eigenlijk al te vroeg in de film is geweest. De twist met het sexueel misbruik voelt ergens toch te makkelijk aan en is daardoor minder indrukwekkend.

Volgens mij ben ik nog een beetje te zuinig met mijn cijfer geweest, maar voor nu een dikke *4

avatar van Fisico
2,5
In het begin wist ik niet goed waar de film heen wilde. Later zag ik er elementen in verschijnen zoals in de film van Peele Get Out (2017), alleen lijkt het me hier minder sterk uitgewerkt. The perfection is een film boordevol plotwisselingen. Bij momenten goed, maar plotwisselingen zijn maar zo sterk en geloofwaardig wanneer je er niet mee overdrijft. Overdaad schaadt en op den duur wordt het schijnbaar onvoorspelbare voorspelbaar.

The perfection is niets meer dan een wraakfilmpje met een klein beetje gore elementen erin. De wraak naar wie het uiteindelijk gericht is, verlegt zich, maar was dan al (wanneer Charlotte op de cello tokkelde) totaal spanningsloos. Bepaalde scènes werden letterlijk teruggespoeld en ook eventjes was een beelddraai van 360° en een rood scherm nadat Charlotte een vuistslag in het gezicht te verwerken kreeg. Eigenlijk stoorden deze fantasietjes me meer dan dat ze "originaliteit" uitstraalden. Ze waren niet nodig en pasten niet binnen de film.

De trailer geeft een duidelijk andere wending aan dan waarover de film eigenlijk gaat. Alleen is het probleem dan dat het eigenlijke plot van de film hieraan ondergeschikt is. Die hallucinerende beelden en de afgehakte hand hadden genoeg stof voor een degelijk plot. Het verhaal over het seksuele misbruik voegde weinig toe en was te flauw om de film te dragen. Misschien eveneens te wijten aan het feit dat de regisseur alles in 85 minuten (excl aftiteling) wou proppen. Het kam de geloofwaardigheid niet ten goede. De opbouw was goed, het middenstuk ook nog, maar nadat Lizzie zich aanmeldde bij de privéschool werden te veel stappen overgeslagen. Dat maak je niet zomaar met een terugspoelknop goed. Jammer, net geen voldoende.

avatar van knusse stoel
3,5
Prachtig verhaal in een dito film uiteraard. Mooie set waar de film zich afspeelt, Sjanghai, de grootste stad van China. En dan vanuit Sjanghai, maken de 2 vriendinnen een tochtje naar het platteland van China waar het opeens erg slecht gaat met Lizzy, ons nieuwe talent in de filmindustrie.
Wij hebben ons echt vermaakt met deze film, ook vanwege het verhaal wat een duistere achtergrond heeft en tot aan het einde toe dan ook duister blijft! Voor degenen die van huiver in het leven houden is deze film echt een aanrader!
Een kleine 8-.

avatar van Noodless
3,5
Leuk filmpje met een verhaal dat je compleet weet te verrassen. Daarbij een opvallend duo Allison Williams en Logan Browning die overtuigende rollen weten te spelen. Sfeervolle locaties en heerlijke verrassende ontwikkelingen. 7,5/10

avatar van Alathir
4,0
The Perfection is een film met een zeer vlotte pacing en best een hoop plotwendingen. De muziek is ook heerlijk authentiek vond ik. Kleurgebruik is ook fijn. Acting kan misschien iets beter maar zeker op een degelijk niveau. Een heerlijke film dus, tot nu toe de beste horror van de afgelopen tijd. Us was ook zeker goed maar deze heeft een vlotter tempo. Het was een beetje onverwacht, maar het was beter dan ik had gehoopt.

3,5
Deze film begon zeer zeker niet zoals hij eindigt. Eerste half uur was het voor ons eigenlijk vooral smerig, maar toen het verhaal duidelijker werd, werd de film alleen maar beter!

avatar van IH88
3,5
“Well, you know what happens now.”

Uitstekende horror/thriller. The Perfection heeft veel twists, een ijzingwekkende sfeer en veel gruwelijkheden, maar de grootste kracht van de film is het acteerwerk en het visuele aspect. Williams en Browning zijn fantastisch, en Williams lijkt na Get Out en nu The Perfection echt haar draai gevonden te hebben in dit soort genrewerk. Ook Steven Weber is geweldig op dreef.

Visueel zitten er een aantal zeer fraaie scenes in, en vooral een bepaalde scene waarin Williams op een stoel zit en wordt gedwongen om haar cello te bespelen is een plaatje. Regisseur Richard Shepard schuwt er ook niet voor om soms lekker weird, excessief en eigenzinnig te zijn, en zo zie ik het graag.

avatar van Shadowed
3,0
Vooruit dan.

Ik wilde dit oorspronkelijk een onvoldoende geven maar ik geef hem uiteindelijk toch maar het voordeel van de twijfel. Dit is duidelijk een wat vreemdere horrorfilm die inderdaad vooral de kracht op het gebied van regie mist.

Acteerwerk is ook ondermaats. Williams en Browning zijn beide niet erg overtuigend in hun rol, al deed Williams het hier en daar plots wat beter. De film is wat vreemd en inderdaad vaag, maar dan vind ik hem toch de focus op de verkeerde zaken leggen daar buitenom.

Ik had graag nog meer willen zien van de scholl vroeger, en het pad naar de "perfectie". Nu is het alleen maar vager daardoor eigenlijk. De twist zijn dan wel onverwacht, of ze nu heel origineel waren kan ik niet zeggen. Wel bizar natuurlijk, maar dat hebben ik en de meeste gebruikers hier ook al gezegd.

Regie voegt ook niet al te veel toe. Het begin is wat leeg en het statische cameragebruik hier en daar zorgt voor een onnodig traag tempo in de film. Pas in het tweede deel komen er wat meer trucjes qua regie bij. Helaas is het tweede deel zelf niet al te sterk vond ik dan.

Er had wat meer acteer, schrijf en regiekracht in gemoeten. Maar desondanks kent de film een paar smerige momenten en een sterke laatste scène. Het feit dat de film erg onvoorspelbaar is is iets goeds, en de scène met een zieke Browning in de bus was sterk.

Toch maar een voldoende, maar hier had meer uitgehaald moeten worden.

avatar van remorz
2,5
Wat vliegt deze film uit de bocht zeg.

Terwijl er best wat leuke dingen in zitten. De setting van Shanghai en het Chinese platteland zijn bijvoorbeeld geweldig in beeld gebracht en ook latere scenes worden gekenmerkt door mooie decors (dat huis van Bachoff). Met name het script maakte dat de film toch wel een beetje uit de hand loopt.

Ik ben sowieso geen fan van dat terugspoeleffectje. Beetje kinderlijk uitleggerig van 'ja maar hoe zat het eigenlijk echt in elkaar.' Iets subtielere verwerking van hints en doordachte chronologie had dit veel sterker gemaakt. Toch gebeuren er leuke dingen, zoals de hallucinaties met de bugs en ook het acteerwerk van de dames is op peil. Prachtige verweving van de sexscene en het duet; ergens hoopte ik dat het duet slechts metafoor stond voor de seks, ik kan me helemaal voorstellen dat de klik die je beleeft als je samen muziek maakt zo'n werking kan hebben.

Vanaf het moment dat de hand afgehakt wordt, raakte de film mij meer en meer kwijt. Niet alleen ben je als kijker al vrij lang aan het wachten waar het naartoe gaat, de uiteindelijke clou komt redelijk uit de lucht vallen. Nergens werd er ook maar gehint op het seksuele misbruik. Ook het feit dat Elizabeth zo seksueel bevrijd lijkt te zijn terwijl ze van jongs af aan structureel misbruikt is, is curieus te noemen. De verbeelding van het misbruik wordt dan ook nog eens erg braafjes gebracht en de girl-power toon aan het einde heeft daardoor veel te weinig fundering om je als kijker écht mee te krijgen.

In bepaalde stukken zit hier best wat potentie in, maar het script en de vertelwijze ontberen iedere vorm van kundigheid. De film verspeelt de spanningsopbouw met een gemakzuchtige uitwerking. 2,5*

avatar van El ralpho
2,5
Perfect?

The Perfection is verre van perfect met een vrij grillig en onvoorspelbaar verloop. Dit werkt met name in de eerste helft nog wel goed, maar verliest in de tweede helft zijn kracht als de motivatie van Charlotte voor het afhaken van de hand van Lizzie helder wordt. De plot twists die vanaf dit moment volgen voelen geforceerd en gekunsteld aan en beginnen ook steeds voorspelbaarder aan te voelen.

Hoewel ik niet precies wist wat er aan zit te komen, werd ik er niet echt meer verrast door. Ook was ik enigszins teleurgesteld door de motivatie van Charlotte voor haar actie. Hoewel ze deze wel toelichtte vond ik hem nog steeds heel extreem en onnodig, omdat ik denk dat ze met wat moeite ook iets anders had kunnen bedenken om de ogen van Lizzie te openen zonder haar voor het leven te verminken. Ook bleef de werkwijze van de muziekschool teveel aan de oppervlakte. Nooit werd echt duidelijk wat de werkwijze was om de meisjes als het ware te hersenspoelen zodat het seksueel misbruik gerechtvaardigd werd waardoor een impact bij de finale uitbleef.

Ondanks bovenstaande kritiek moet ik zeggen dat ik mij onder aan de streep wel enigszins heb weten te vermaken met deze film. Met name in de eerste helft zitten een aantal sterke scènes en het verloop van het verhaal zag ik in eerste instantie ook niet aankomen. Er wordt goed geacteerd en ik vroeg mij al snel af waar het nu precies heen ging. Ook de setting was anders dan anders en dit was zeker geen standaard horror. Des te jammer dat met al deze potentie de uitwerking met name in de tweede helft zo te kort schiet en deze ook zo, zoals gebruiker remorz in zijn review eveneens aanhaalt, gemakzuchtig aanvoelt.

2,5*

avatar van FlorisV
2,0
Slecht. Zo subtiel als een baksteen. Wat een interessante film van nivo had kunnen worden over obsessie en de donkere kant van de American Dream, ala Black Swan, met een verstikkende, ongezonde relatie tussen meester en leerling, wordt een platte slasher met steeds ongeloofwaardigere wendingen waarin toch wel vrij smakeloos omgegaan wordt met thema's zoals misbruik. Die verkrachting met de stomp was echt te ziek. Ik heb geen probleem met horror maar hier paste het gewoon niet en blijft het steken bij goedkope rommel, alsof een chique dame verdwaald is in een sloppenwijk en vervolgens gaat tippelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:22 uur

geplaatst: vandaag om 00:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.