The Perfection (2018)

Thriller / Horror

geregisseerd door Richard Shepard
met Allison Williams, Logan Browning en Steven Weber

Charlotte is een getalenteerde celliste die tien jaar geleden haar carrière stopzette om voor haar zieke moeder te zorgen. Nu zoekt ze haar mentor Anton en diens nieuwe talent Lizzie op opdat ze de sfeer kan opsnuiven van het leven dat ze opgaf. Daar, in Shanghai aangekomen, wordt het drietal tot het uiterste gedreven.

Ik vond hem wel apart, ik hou van zulke films.
Voor mij kon het rustig nog wat harder.
3,5 ster ⭐

avatar van Sylvia_1990
Een ongeloofwaardige script. Waardeloze special effects en alles behalve horror. Hoog serie en tienerfilm gehalte. Al met al weer een echte waardeloze Netflix film. Word tijd dat Netflix een keer volwassen word.
Volgens mij is het een groot trollenfabriek dat de Netflix films steeds zo hoog scoren, want dit kun je gewoon niet meer serieus nemen. Er zaten veel stukken in die niet klopte.
Zonde van de tijd geweest om deze film te kijken.

avatar van JacoBaco
Bijzonder hoe het de laatste tijd gaat. Girl-power voorop! Vrouwen zijn het slachtoffer, maar laten zien dat ze het kunnen! In grote blockbusters ligt de nadruk er nogal overdreven bovenop waardoor het nogal irritant wordt. In kleinere producties is het een stuk subtieler. In Annihilation (hoe goed of slecht je de film vindt), valt het helemaal niet zo op dat het een vrouwenfilm betreft. Kijk, zo maak je dus een vrouwenfilm en niet zoals Ghostbusters! Waar het er dus weer te dik bovenop ligt. The Perfection is gelukkig weer een goed voorbeeld hoe ik denk dat je het beste een film kan maken met daarin vrouwen in de hoofdrol.

Oja, dan nog de film zelf. Behoorlijk ongeloofwaardig af en toe, maar de uitvoering is erg fijn. Het eerste half uur is niet zo interessant en ik haakte bijna af. Pas tijdens een busreisje begint het boeiend te worden. Een bescheiden aanrader! De film heeft mij positief verrast, maar zette mij een beetje op een ongeloofwaardige manier op het verkeerde been. En de film duurt niet onnodig lang wat een pluspunt is!

avatar van dualcia
Wauw, heel blij met deze film! Ik ben echt verrast door het lage cijfer en de middelmatige reviews, want voor mij springt dit echt boven de middenmoot.

The Perfection is boeiend, origineel, onvoorspelbaar en spannend. Op het begin vroeg ik mezelf echt af waar deze film heen zou gaan; het eerste stuk in Shanghai is rustig en sfeervol en is een goede opbouw voor wat gaat komen. Het tweede stuk op het platteland van China is echt genieten geblazen. Geweldige omgeving voor dit stuk. Duidelijk het beste en meest memorabele stuk van de film. Het is ontzettend spannend om mee te leven met Lizzie en je af te vragen wat er met haar aan de hand is. Die spanning blijft opbouwen en opbouwen tot de climax met het afhakken van haar hand. Ik heb echt met open mond naar het beeldscherm gekeken toen daarna in de flashback het echte verhaal naar boven kwam, hoe Lizzie gedrogeerd was door Charlotte die dit allemaal had gepland. Ik wist niet dat ik dit wilde zien; maar dit was precies wat ik wilde zien. Ik heb genoten.

De gimmick met de twist in de flashback wordt op een later moment in de film wederom gebruikt en blijft leuk. Het zorgt er voor mij echt voor dat er een stempel op de film is gedrukt; in positieve zin. Ook het gedeelte in Bachoff is sfeervol, door het mooie interieur en de cello-muziek. De spanning wordt wel minder na de afgehakte hand, wat jammer is, omdat de grote climax voor mij eigenlijk al te vroeg in de film is geweest. De twist met het sexueel misbruik voelt ergens toch te makkelijk aan en is daardoor minder indrukwekkend.

Volgens mij ben ik nog een beetje te zuinig met mijn cijfer geweest, maar voor nu een dikke *4

avatar van mcdaktari
dualcia Ben het in grote lijnen wel met jou eens maar ik persoonlijk denk nou niet dat je te zuinig met je cijfer bent geweest. Maar dat is mijn mening.

avatar van Fisico
In het begin wist ik niet goed waar de film heen wilde. Later zag ik er elementen in verschijnen zoals in de film van Peele Get Out (2017), alleen lijkt het me hier minder sterk uitgewerkt. The perfection is een film boordevol plotwisselingen. Bij momenten goed, maar plotwisselingen zijn maar zo sterk en geloofwaardig wanneer je er niet mee overdrijft. Overdaad schaadt en op den duur wordt het schijnbaar onvoorspelbare voorspelbaar.

The perfection is niets meer dan een wraakfilmpje met een klein beetje gore elementen erin. De wraak naar wie het uiteindelijk gericht is, verlegt zich, maar was dan al (wanneer Charlotte op de cello tokkelde) totaal spanningsloos. Bepaalde scènes werden letterlijk teruggespoeld en ook eventjes was een beelddraai van 360° en een rood scherm nadat Charlotte een vuistslag in het gezicht te verwerken kreeg. Eigenlijk stoorden deze fantasietjes me meer dan dat ze "originaliteit" uitstraalden. Ze waren niet nodig en pasten niet binnen de film.

De trailer geeft een duidelijk andere wending aan dan waarover de film eigenlijk gaat. Alleen is het probleem dan dat het eigenlijke plot van de film hieraan ondergeschikt is. Die hallucinerende beelden en de afgehakte hand hadden genoeg stof voor een degelijk plot. Het verhaal over het seksuele misbruik voegde weinig toe en was te flauw om de film te dragen. Misschien eveneens te wijten aan het feit dat de regisseur alles in 85 minuten (excl aftiteling) wou proppen. Het kam de geloofwaardigheid niet ten goede. De opbouw was goed, het middenstuk ook nog, maar nadat Lizzie zich aanmeldde bij de privéschool werden te veel stappen overgeslagen. Dat maak je niet zomaar met een terugspoelknop goed. Jammer, net geen voldoende.

avatar van Master Blaster
Leuk verhaal en goede twists

avatar van knusse stoel
Prachtig verhaal in een dito film uiteraard. Mooie set waar de film zich afspeelt, Sjanghai, de grootste stad van China. En dan vanuit Sjanghai, maken de 2 vriendinnen een tochtje naar het platteland van China waar het opeens erg slecht gaat met Lizzy, ons nieuwe talent in de filmindustrie.
Wij hebben ons echt vermaakt met deze film, ook vanwege het verhaal wat een duistere achtergrond heeft en tot aan het einde toe dan ook duister blijft! Voor degenen die van huiver in het leven houden is deze film echt een aanrader!
Een kleine 8-.

avatar van Rickyman
Aardig ziek filmpje uiteindelijk, totaal niet verwacht.

avatar van Noodless
Leuk filmpje met een verhaal dat je compleet weet te verrassen. Daarbij een opvallend duo Allison Williams en Logan Browning die overtuigende rollen weten te spelen. Sfeervolle locaties en heerlijke verrassende ontwikkelingen. 7,5/10

avatar van Alathir
The Perfection is een film met een zeer vlotte pacing en best een hoop plotwendingen. De muziek is ook heerlijk authentiek vond ik. Kleurgebruik is ook fijn. Acting kan misschien iets beter maar zeker op een degelijk niveau. Een heerlijke film dus, tot nu toe de beste horror van de afgelopen tijd. Us was ook zeker goed maar deze heeft een vlotter tempo. Het was een beetje onverwacht, maar het was beter dan ik had gehoopt.

Deze film begon zeer zeker niet zoals hij eindigt. Eerste half uur was het voor ons eigenlijk vooral smerig, maar toen het verhaal duidelijker werd, werd de film alleen maar beter!

avatar van IH88
“Well, you know what happens now.”

Uitstekende horror/thriller. The Perfection heeft veel twists, een ijzingwekkende sfeer en veel gruwelijkheden, maar de grootste kracht van de film is het acteerwerk en het visuele aspect. Williams en Browning zijn fantastisch, en Williams lijkt na Get Out en nu The Perfection echt haar draai gevonden te hebben in dit soort genrewerk. Ook Steven Weber is geweldig op dreef.

Visueel zitten er een aantal zeer fraaie scenes in, en vooral een bepaalde scene waarin Williams op een stoel zit en wordt gedwongen om haar cello te bespelen is een plaatje. Regisseur Richard Shepard schuwt er ook niet voor om soms lekker weird, excessief en eigenzinnig te zijn, en zo zie ik het graag.

avatar van schenkowiets
Een beetje te vage en rare film.

avatar van SaintEye
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Net iets te vaag en raar. Toch uitgekeken zonder moeite.

avatar van Shadowed
Vooruit dan.

Ik wilde dit oorspronkelijk een onvoldoende geven maar ik geef hem uiteindelijk toch maar het voordeel van de twijfel. Dit is duidelijk een wat vreemdere horrorfilm die inderdaad vooral de kracht op het gebied van regie mist.

Acteerwerk is ook ondermaats. Williams en Browning zijn beide niet erg overtuigend in hun rol, al deed Williams het hier en daar plots wat beter. De film is wat vreemd en inderdaad vaag, maar dan vind ik hem toch de focus op de verkeerde zaken leggen daar buitenom.

Ik had graag nog meer willen zien van de scholl vroeger, en het pad naar de "perfectie". Nu is het alleen maar vager daardoor eigenlijk. De twist zijn dan wel onverwacht, of ze nu heel origineel waren kan ik niet zeggen. Wel bizar natuurlijk, maar dat hebben ik en de meeste gebruikers hier ook al gezegd.

Regie voegt ook niet al te veel toe. Het begin is wat leeg en het statische cameragebruik hier en daar zorgt voor een onnodig traag tempo in de film. Pas in het tweede deel komen er wat meer trucjes qua regie bij. Helaas is het tweede deel zelf niet al te sterk vond ik dan.

Er had wat meer acteer, schrijf en regiekracht in gemoeten. Maar desondanks kent de film een paar smerige momenten en een sterke laatste scène. Het feit dat de film erg onvoorspelbaar is is iets goeds, en de scène met een zieke Browning in de bus was sterk.

Toch maar een voldoende, maar hier had meer uitgehaald moeten worden.

avatar van remorz
Wat vliegt deze film uit de bocht zeg.

Terwijl er best wat leuke dingen in zitten. De setting van Shanghai en het Chinese platteland zijn bijvoorbeeld geweldig in beeld gebracht en ook latere scenes worden gekenmerkt door mooie decors (dat huis van Bachoff). Met name het script maakte dat de film toch wel een beetje uit de hand loopt.

Ik ben sowieso geen fan van dat terugspoeleffectje. Beetje kinderlijk uitleggerig van 'ja maar hoe zat het eigenlijk echt in elkaar.' Iets subtielere verwerking van hints en doordachte chronologie had dit veel sterker gemaakt. Toch gebeuren er leuke dingen, zoals de hallucinaties met de bugs en ook het acteerwerk van de dames is op peil. Prachtige verweving van de sexscene en het duet; ergens hoopte ik dat het duet slechts metafoor stond voor de seks, ik kan me helemaal voorstellen dat de klik die je beleeft als je samen muziek maakt zo'n werking kan hebben.

Vanaf het moment dat de hand afgehakt wordt, raakte de film mij meer en meer kwijt. Niet alleen ben je als kijker al vrij lang aan het wachten waar het naartoe gaat, de uiteindelijke clou komt redelijk uit de lucht vallen. Nergens werd er ook maar gehint op het seksuele misbruik. Ook het feit dat Elizabeth zo seksueel bevrijd lijkt te zijn terwijl ze van jongs af aan structureel misbruikt is, is curieus te noemen. De verbeelding van het misbruik wordt dan ook nog eens erg braafjes gebracht en de girl-power toon aan het einde heeft daardoor veel te weinig fundering om je als kijker écht mee te krijgen.

In bepaalde stukken zit hier best wat potentie in, maar het script en de vertelwijze ontberen iedere vorm van kundigheid. De film verspeelt de spanningsopbouw met een gemakzuchtige uitwerking. 2,5*

avatar van El ralpho
Perfect?

The Perfection is verre van perfect met een vrij grillig en onvoorspelbaar verloop. Dit werkt met name in de eerste helft nog wel goed, maar verliest in de tweede helft zijn kracht als de motivatie van Charlotte voor het afhaken van de hand van Lizzie helder wordt. De plot twists die vanaf dit moment volgen voelen geforceerd en gekunsteld aan en beginnen ook steeds voorspelbaarder aan te voelen.

Hoewel ik niet precies wist wat er aan zit te komen, werd ik er niet echt meer verrast door. Ook was ik enigszins teleurgesteld door de motivatie van Charlotte voor haar actie. Hoewel ze deze wel toelichtte vond ik hem nog steeds heel extreem en onnodig, omdat ik denk dat ze met wat moeite ook iets anders had kunnen bedenken om de ogen van Lizzie te openen zonder haar voor het leven te verminken. Ook bleef de werkwijze van de muziekschool teveel aan de oppervlakte. Nooit werd echt duidelijk wat de werkwijze was om de meisjes als het ware te hersenspoelen zodat het seksueel misbruik gerechtvaardigd werd waardoor een impact bij de finale uitbleef.

Ondanks bovenstaande kritiek moet ik zeggen dat ik mij onder aan de streep wel enigszins heb weten te vermaken met deze film. Met name in de eerste helft zitten een aantal sterke scènes en het verloop van het verhaal zag ik in eerste instantie ook niet aankomen. Er wordt goed geacteerd en ik vroeg mij al snel af waar het nu precies heen ging. Ook de setting was anders dan anders en dit was zeker geen standaard horror. Des te jammer dat met al deze potentie de uitwerking met name in de tweede helft zo te kort schiet en deze ook zo, zoals gebruiker remorz in zijn review eveneens aanhaalt, gemakzuchtig aanvoelt.

avatar van Daan258
Geen onaardige Netflix Original.

De film zou beter onder thriller passen en niet zo zeer horror maar alsnog heel goed vermaak.
Eerste helft (waarbij ik zo te lezen niet de enige ben) is het sterkst. Goed mysterieus, best wat WTF momenten en veel kots
Helaas komt de "grootste" twist van de film al snel naar voren wat erg zonde is. Daarbij had ik wel snel zo'n vermoede dat dit ook inderdaad het geval was. Maar naast dit was het nog steeds erg goed en zeer vermakelijk om naar te kijken.
Best positief verrast door dit werkje.

Een kleine 3,5*
6,5/10

avatar van FlorisV
Slecht. Zo subtiel als een baksteen. Wat een interessante film van nivo had kunnen worden over obsessie en de donkere kant van de American Dream, ala Black Swan, met een verstikkende, ongezonde relatie tussen meester en leerling, wordt een platte slasher met steeds ongeloofwaardigere wendingen waarin toch wel vrij smakeloos omgegaan wordt met thema's zoals misbruik. Die verkrachting met de stomp was echt te ziek. Ik heb geen probleem met horror maar hier paste het gewoon niet en blijft het steken bij goedkope rommel, alsof een chique dame verdwaald is in een sloppenwijk en vervolgens gaat tippelen.

Hij kijkt oké weg. Maar het is niet een aanrader ofzo.

avatar van Brabantze
Was wel oke.

avatar van feyenoord126
josdenekker schreef:
Hij kijkt oké weg. Maar het is niet een aanrader ofzo.

Waarvan akte.

avatar van blurp194
Het is niet zovaak dat ik eens enthousiast kan zijn over een Netflix film - de series zijn soms wel ok, maar film lijken ze gewoon echt niet te snappen. Maar ook daarbij wel af en toe een uitzondering. Deze dan.

Mooi fris beeld, en twee knappe meiden in de hoofdrol. Met een cello, dat hebben we eerder gezien wel. Maar van daar af is het dan wel weer ietsje anders en ietwat verrassend. Net ergens tussen te weinig en te veel over the top, dat is toch altijd een moeilijk te vinden balans, maar deze film komt er voor mij dan net mee weg.

Misschien wel dat de eerste helft achteraf gezien sterker is dan de rest, maar toch, de spanning wordt behoorlijk opgebouwd, en als je bij het verhaal blijft valt het wellicht niet zo op. Dus stop met lezen en ga gewoon kijken

avatar van Goodfella_90
Op zijn best een (middel)matige, vreemde en voornamelijk wel echt te onrealistische horror, die echter nog best redelijk wordt gered door een vrij origineel plot. Dat laatste is immers toch iets dat je nog maar zelden denkt als je regelmatig horrorfilms kijkt.

avatar van rep_robert
Je verwacht op voorhand een soort van extreem trage Mindfuck film waarbij niets is dat het lijkt Ik had er eigenlijk niet zoveel zin in. Toch heb ik hem uiteindelijk maar opgezet. De spanning is in het eerste half uur ook sterk aanwezig en volgens de verwachting die ik had. Daarna volgen de verrassingen elkaar op en de een is wat verder gezocht dan de ander. Persoonlijk kon ik het sadistische en straight forward karakter van de film wel waarderen. Het is niet wat ik had verwacht. Het haalt het unieke en spannende wel een beetje weg, maar het past prima in het Netflix oeuvre van films die lekker wegkijken.

avatar van schumacher
Speciale film met een hoekske af .
Maar al bij al best genietbaar, had ik niet verwacht.
Ik had zoiets van dit gaat hier niks worden maar het kon er best mee door.

Is idd een beetje mindfuck gedoe , daar hou ik wel van.
Filmpke kijkt toch lekker weg.
Acteurs vond ik ook goed spelen, gepaste muziek erbij.

Tgohja, onrealistisch, de meeste films zijn onrealistisch.

avatar van ikkegoemikke
All that time with Anton,
the practice,
the performances,
the pressure to be perfect.

Als ik ergens berichten lees over films waar mensen migraineaanvallen van krijgen en zelfs misselijk van worden, dan is mijn nieuwsgierigheid stante pede gewekt. Het uiteindelijk verdict kan dan twee kanten uitgaan. De film heeft inderdaad een ingenieus uitgewerkt verhaal en is voorzien van beelden waar de gemiddelde maag niet tegen bestand is. Ofwel is het de zoveelste overroepen film waar je jezelf naderhand de vraag stelt wie in hemelsnaam zulke uitlatingen uitkraamt. Zijn dat personen die nog nooit een gelijkaardig film als “The Perfection” hebben gezien? Zijn het filmliefhebbers die zich beperken tot onschuldige rom-com’s? Of aanhangers van oppervlakkige films zoals bijvoorbeeld “The Sound of Music”? Geen flauw idee. Ik kon in ieder geval geen misselijkmakende fragmenten of ranzig beeldmateriaal ontdekken in deze Netflix Original. Maar dat wil niet zeggen dat ik het een vreselijke film vond. Integendeel. “The Perfection” bevat een slim in elkaar gestoken verhaal, geslaagd acteerwerk en een verrassende ontknoping. Een aanradertje dus.

Zelf vond ik dat “The Perfection” niet meer was dan een psychologische thriller met erotische toetsen en enkele lugubere gebeurtenissen. Toegegeven, de ontknoping zal er redelijk verontrustend uitzien voor sommigen. Maar ik verzeker je dat deze film je vanaf het begin op het verkeerde been zet. Het doel dat Charlotte (Allison “Get out” Williams) voor ogen heeft en de beweegredenen hiervoor zijn van een heel andere aard dan je zou verwachten. Als je beseft wat voor een duister geheim de Bachoff instituut verbergt, waar Charlotte jaren les heeft gevolgd als begaafd celliste, zal dit je eerder koude rillingen bezorgen dan de busrit doorheen het landelijke China. De film past perfect in de huidige tijdgeest waarbij de “Me too”-beweging uitdrukkelijk de aandacht vestigt op seksuele intimidatie en aanrandingen. Hoe het gerenommeerd muziekacademie Bachoff hiermee te associëren valt, is iets dat je zelf moet ontdekken in deze originele film.

Overduidelijk dat het moeilijk te catalogiseren is als het over het genre gaat. Het is eigenlijk een allegaartje van verschillende genres. Het is een licht-erotische thriller met een streepje horror. Voor geroutineerde horror-liefhebbers zal het horror-gedeelte echter lichtelijk tegenvallen. Je zou het kunnen omschrijven als een ultra-light-versie van “I spit on your grave”. Dus zonder expliciet beeldmateriaal en een hele resem huiveringwekkende wraakacties. En het begin van de film tot pakweg halfweg is een mak drama waar je kennis maakte met de belangrijkste hoofdrolspelers. Charlotte een talentvolle celliste die na jaren afwezigheid (om voor haar doodzieke moeder te zorgen) terug contact zoekt met haar voormalige muziekleraar Anton (Steven Weber) en diens vrouw Paloma (Alaina Huffman). Maar voornamelijk de ontmoeting met de nieuwe aanwinst van de academie, celliste Lizzie (Logan Browning), zorgt voor enige deining. Allereerst voel je het concurrentiële tussen de beide cellisten wiens vingervlugheid en strijkgevoeligheid voor magische klanken zorgt vanaf het moment dat ze een cello tussen hun knieën knellen. Naarmate dat deze twee niet onknappe klassieke muzikanten meer tijd samen spenderen, stijgt de seksuele spanning tussen beiden. En voor ze het weten maken ze gebruik van de vaardigheden en technieken die ze bij het cellospel hanteren terwijl ze poedelnaakt onder lakens elkaar bepotelen.

Eens deze introductie achter de rug is en de twee tortelduifjes op een lokale bus zitten op weg naar één of ander klein plaatsje in China, gaat de film in een hogere versnelling. De frivole sfeer maakt plaats voor spannende situaties en horror elementen. Het voelt nogal mysterieus aan. Zelfs de terugspoelmomenten verduidelijken het niet echt. Enerzijds vond ik dit een originele benadering. Anderzijds kwam het nogal schoolmeesterachtig (belerend) over.

Wat betreft het acteren, is er eigenlijk niets negatiefs te melden. De twee hoofdrolspeelsters kan je gerust perfectie noemen. De chemie tussen de beide meisjes is realistisch. De verschillende gemoedstoestanden waar ze doorheen spartelen is overtuigend. Ook Steven Weber en Alaina Huffman passen perfect in hun rol. Een illuster koppel bestaande uit duistere persoonlijkheden. Misschien lijkt het wel alsof ze een deel verschillende genres door elkaar hebben gehusseld en lijkt het alsof men niet echt wist welke richting men wilde uitgaan. Maar saai wordt het omzeggens nooit. Nee, “The Perfection” is zeker en vast niet perfect te noemen. Maar het grenst er wel bijna aan.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijk in een snel tempo met een verhaal dat alle kanten uitgaat, de film laat zich niet makkelijk voorspellen en neemt meerdere interessante bochten.
De hoofdrol actrices doen het daarbij ook nog eens erg sterk en de klassieke stukken zijn knap gespeeld.

De film had misschien nog een tikkeltje meer met spanning mogen doen maar is zonder twijfel meer dan geslaagd en een aanrader.

3,5(Dicht tegen 4)

avatar van pvl63
Aardig filmpje met verrassende wendingen, af en toe wat ver gezocht weliswaar maar kijkt toch vlot en leuk weg.

avatar van Q Jones
Ik verwachtte hier eigenlijk niet zo veel van, en werd aangenaam verrast. De film steekt goed in elkaar en ik werd ook even op het verkeerde been gezet. De eerste twist ben je verrast maar daarna heb je het kunstje wel door. Maar zeker een leuk filmpje