The Perfection (2018)

Thriller / Horror

geregisseerd door Richard Shepard
met Allison Williams, Logan Browning en Steven Weber

Charlotte is een getalenteerde celliste die tien jaar geleden haar carrière stopzette om voor haar zieke moeder te zorgen. Nu zoekt ze haar mentor Anton en diens nieuwe talent Lizzie op opdat ze de sfeer kan opsnuiven van het leven dat ze opgaf. Daar, in Shanghai aangekomen, wordt het drietal tot het uiterste gedreven.

avatar van SmackItUp
Eerste deel erg sterk, maar vervalt daarna toch in middelmatigheid. Jammer dat Shepard niet meer weet te doen met het goede begin, dat zowel mysterieus als naargeestig is. Maar halverwege komt de aap uit de mouw en krijg je een redelijk ongeloofwaardig en eenvoudig plot voorgeschoteld. De gehele film is op zich wel stijlvol in beeld gebracht, maar als de film zó barst van de potentie, verwacht je toch een stuk meer. Het is duidelijk dat Shepard nog veel te leren heeft, al lijkt het talent wel aanwezig

avatar van bjerik76
poging 1 gedaan, maar ik vond het maar raar/vaag gefilmd dat ik al zoiets had van " hier ga ik niks van begrijpen hoe dit in elkaar ( gaat) zitten" . na 10 minuten al weer afgezet.
ik probeer hem op ander moment misschien wel voor een 2e keer.

avatar van -P-
-P-
Not my cup of tea. Vorige maand al de trailer gezien en dat is meteen het beste vd film.
Verhaal is goed maar ik hou niet van dat klassieke gedoe er omheen. Ook als een film begint met een proloog of chapter one dan vrees ik altijd al 't ergste.
De effects zijn daarintegen ruim voldoende.

avatar van Gi-Force
Ik weet eigenlijk niet hoe ik hier op moet reageren. En dat pleit misschien wel voor de film. In eerste instantie dacht ik al aan de collegiale omgeving bij mijn laatste werkgever. Daarna aan slecht acteer werk. Toen aan niets minder dan "weird". En het allerlaatste is uitermate bevredigend en bijzonder vreemd. Ja dus de film op zich is geslaagd, maar ik kan het niets meer dan een 6 en een half geven.
(en dat is in dit rare punten systeem gelijk al een 7)

avatar van SmackItUp
bjerik76 schreef:
ik probeer hem op ander moment misschien wel voor een 2e keer.

Film is zo klaar als een klontje als je hem iets langer kijkt.

avatar van john mcclane 2
Geheel blanco deze film gaan kijken dus zonder trailer of tekst inleiding of i.d .
En dan is het helemaal een vreemde gewaarwording , even denk je een opmerkelijke body horror te gaan zien maar het muziek gedeelte staat daar los van .
De bus scène en die daarop volgde waren echt heel sterk , maar wat deze film voor al erg sterk maakt zijn de totaal out of The blue komende twists .
Die liggen totaal niet voor de hand
Maar maken dit wel dat het boven gemiddeld goed maken en een tweede kijkbeurt waard is .

Williams heeft blijkbaar de smaak te pakken gekregen door de nieuwe horror klassieker get out, want dit is dus de tweede uiterst eigenzinnige horror waar ze voor kiest .

Al moet ik wel toegeven dat het allemaal goed weg kijkt , en origineel is , en ook moet ik zeggen dat het geheel er uit haalt wat er in zit , ik toch niet super onder de indruk ben .
Maar voor een Netflix original , zeker een van de betere .
En een aanrader , voor wie een lekker vreemd iets wat verknipt horror afleiding zoekt op Netflix .
3 ?

avatar van keukenzout
Heerlijke film! Had van mij nog veel langer mogen duren, zo'n verfrissend verhaal en prachtige beelden.

avatar van Phoenix Phaedra
Totaal out of the blue gaan kijken deze film. Acteerwerk had iets beter gekund maar het is zeker een origineel verhaal en de plotwendingen verwachtte ik totaal niet. En wie zou er niet verknipt worden van sexueel misbruik, als je jaren zo abused bent en je hebt de dader(s) binnen "hand" bereik, dan zou ik ook voor de ultieme wraak gaan. Een van de beste Netflix films.

avatar van Corcicus
Eindelijk nog eens een steengoede en bijzonder originele horrorfilm. De goor is heftig, maat slechts eenmalig en niet langer dan 1 seconde, maar voldoende om bij te blijven. De insteek en vele plotwendingen is waar het hier om draait. Begint als een tergend LGBT-drama, maar na twintig minuten, vanaf het tweetal op die bus zit, gaat het aan een rotvaart verder. Zeker de moeite!

Njah.

Ik klaag niet zo vaak over scripts, maar de onverlaten die deze rotzooi geschreven hebben moeten het gewoon lekker bij TV-serietjes houden. Achteraf even gechecked en het verbaast me niks dat de drie (!) schrijvers uit het TV milieu komen, deze film straalt het gewoon uit.

Alsof iets van 13 afleveringen gereduceerd was tot een film van 90 minuten. De pacing is vreselijk, sfeeropbouw is desastreus en het script schiet echt alle kanten op, waardoor de coherentie ook ver zoek is. Dit kan werken als je véél tijd hebt, niet als je maar 90 minuten krijgt om het verhaal rond te breien.

Ook enorm storend is de erg flauwe bad guy. Geen idee of het aan Steven Weber of het personage zelf ligt, maar wat een ridicuul mannetje. Mag het in dit soort films toch een beetje bruter dan blurry naakt op de camera aflopen? De psychologische horror die van z'n personage af moet stralen is ook volledig afwezig.

Resten een paar gore scenes en hier en daar wat leuk camera en kleurwerk. Op dat gebied heeft men nog wat van de film proberen maken, maar veel meer dan wat oplapperij is het jammer genoeg niet geworden, daarvoor kreeg men ook de tijd niet echt, want plot plot plot plot plot.

Jammer, want wat serieuzer volk had hier met twee vingers in de neus een goeie film van kunnen maken. Nu is het een miskleun met veel potentie, dat er jammer genoeg maar mondjesmaat uitkomt. Maar het zal wel goed scoren, #metoo en China checks heeft de film in ieder geval al binnen.

avatar van princesspeach
Zullen we de politie maar even wegdenken dan maar.. & iemands hand eraf hakken ter bescherming? Alright. puntjes voor de climaxjes en de [/quote]

lesbo sex[quote]
originele, gekke film dat weer wel. Hou ik wel van.

avatar van Pazmaster
De cast speelt aardig, het ziet er allemaal redelijk uit en de spanning is ook niet slecht. Jammergenoeg wordt qua geloofwaardigheid behoorlijk de plank mis geslagen, in het het begin lijkt het nog wat te kunnen worden maar hoe verder de film vordert hoe meer de film ontspoort. Jammer.

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is best aardig, hoewel niet altijd even logisch. De uitwerking door Shepard is best verrassend en creatief bedacht. Je wordt als kijker een aantal keer op het verkeerde been gezet. Als het verhaal wat minder onlogisch was geweest, dan had dit wellicht een topper van thriller kunnen zijn. De hele sfeer en settings zijn prima. Het acteerwerk is verder voldoende. Een film die perspectief biedt. 3.0/3.5

avatar van umbra
Best leuke en redelijk boeiende thriller. Dat hier en daar wel verrassend uit de hoek weet te komen. Toch miste ik de echte spanning die me aan het scherm gekluisterd houd.

Geen idee onder welk genre je deze film moet scharen. Horror? NIet echt. Thriller? Nauwelijks. Psychologische drama? Ja, van de kouwe grond. Het plot is totaal ongeloofwaardig. De karakters zijn simpelweg niet goed bij hun hoofd. Tel daar het matige acteerwerk bij op en wat je overhoudt is verre van perfect. Sterker nog: een slechtere film heb ik in geen jaren gezien.

Een horrorfilm zou ik het niet noemen, maar wel een aardige thriller, die beter is dan ik had verwacht.
Prima vertolkingen van de ganse cast.
En het verhaal zit verrassend goed in elkaar, het einde had ik niet zo verwacht.
Kortom: goede en onderhoudende thriller, heb me ermee geamuseerd.

avatar van bjerik76
blij dat ik dus aan een poging 2 ben begonnen, want idd, langzaam word het allemaal steeds duidelijker hoe het in elkaar steekt, maar wel door een aantal keer er een twist in te verwerken dat je niet meer weet wie nou goed of fout is.
mooi gedaan.
Voor mij is dit eigenlijk pas de 2e echte goeie netflix film na Okaja.

avatar van scratchy
Weer een film waarbij het publiek zogenaamd brakend wegliep, in blinde paniek over balustrade sprong en massaal van een klif stortte.
Lijkt me sterk, aangezien dit a) nooit waar is en b) het een Netflix original betreft (die nooit verder komen dan "wel aardig"). Absoluut geen haast om deze te gaan zien.

The Perfection is een van de weinige films die je als kijker door de ijzersterke en volledig tegenover elkaar staande invalshoeken van de scenes, totaal uit het veld slaat als het aankomt op het verklaren van de manier waarop je dit als kijker ervaart. Van inlevend en begrijpend naar misselijkmakend en verafschuwd in slechts een split second, is enkel nog maar een voorbeeld van de manier hoe de verhaallijn is opgebouwd. Voor de gevoelige kijker zou ik deze film oprecht afraden, maar mocht je daarentegen je geestelijke en emotionele connectie echt op de proef willen stellen, dan bestaat er 'The Perfection'.

avatar van dvdcrusher
uitstekende thriller met een paar gore horrormomenten en veel verrassende wendingen. Prima geacteerd ook en mooie beelden. Een aanrader! 4 sterren

avatar van Donkerwoud
In 2017 was er opeens het kleine horrorpareltje 'Get Out' (2017) dat op een humoristische manier geijkte genreclichés afstofte. Het scoorde met een kruising van gotische horror en eigentijdse maatschappijkritiek. Het was daarmee dé film over institutioneel racisme en wit privilege, maar op een manier dat een zwarte acteur als Daniel Kaluuya het hoofdpodium kon pakken met een nieuw soort hipheid. Hoogst identificeerbaar, een beetje timide en verlegen, niet als een gespierde kleerkast met kortgeschoren kapsel en designerzonnebril. De thema's wonderwel ingebed in een pulperige opzet waarin een jonge zwarte man terechtkomt in een situatie waarin zijn uiterlijk en afkomst nare dingen oproepen bij zijn witte schoonouders. Maar je kunt pas echt de invloed van een prent zien als andere cineasten proberen om nieuwe thema's te vervatten in de geest van dat succesvolle werk. Alles wat ik nu over 'The Perfection' (2018) ga vertellen is helaas teveel informatie, dus stop vooral met lezen en ga 'm eerst zelf kijken. Dat verdient de film.

Net als 'Get Out' (2017) is 'The Perfection' (2018) een prent die een maatschappelijk thema (seksueel misbruik) vervat in een hip, onvoorspelbaar genrespel. Het lijkt een ogenschijnlijk rechtlijnige lesbische liefdesgeschiedenis te worden, waarin de zorgzame Charlotte (Allison Williams) en de meer uitgesproken Elisabeth (Logan Browning) een intieme relatie aangaan in Shanghai. Charlotte hing haar veelbelovende muziekcarrière aan de wilgen om voor haar zieke moeder te zorgen, terwijl Elisabeth hierdoor de kans kreeg om haar plek in te nemen en zo een beroemdheid kon worden. Alles schreeuwt dat de twee geliefden verwikkeld zullen raken in een wraakscenario om dat vroegere leed recht te zetten. De afschuwelijke horror-situatie waar het naartoe werkt draait niet om vergelding, maar om onmacht, ziekte en vernedering. Om hoe Charlotte als een beschermende, moederlijke vrouw de enige rots in de branding kan worden voor een steeds zieker wordende Elisabeth.

Het aardige aan 'The Perfection' (2018) is dat de film niet alleen op vermakelijke wijze genres door elkaar husselt, maar hiermee ook de verschillende machtssituaties waarin de protagonistes terechtkomen. Niet door vrouwenwraak te romantiseren of te seksualiseren (zoals in soortgelijke rape revenge flicks) maar door een subtielere vorm van misbruik vorm te geven. Die sleutelscéne is een indringend stukje cinema waar in eerste instantie niet echt vat op is te krijgen. Het is doodeng en macaber hoe een realistische sociale situatie opeens ontaardt in een hel waarin Elisabeth haar fysieke ongemak niet meer de baas is en Charlotte haar nieuwe geliefde ziet lijden. Het is op een perverse manier ontroerend hoe de twee geliefden - door kots, bloed en ontlasting heen - nóg dichter tot elkaar komen. Het bouwt op naar een walgelijk stukje body horror waarin deze hel tot een genadeloos einde komt. En dan moet de echte mokerslag nog komen.

'The Perfection' (2018) doet haar naam niet helemaal eer aan. Zo liggen de kaarten na die eerste schokkende plotwending open op tafel en is het schokeffect er vanaf dat punt af. Wel krijgt het voorgaande een nieuwe glans, omdat de puzzelstukjes op hun plek vallen en wederom een nieuwe genrewisseling in gang zetten. Het levert een hippe, stoere film op die evenzeer speelt met verwachtingen uit niche-genres als hoe de vrouwelijke protagonisten ingevuld worden.

avatar van snarfje5508
Jammer, net niet. Met horror heeft dit niets te maken. Aardig gespeeld maar wel ver gezocht.
De kijker wordt heen en weer geslingerd, soms suspence achtig maar meestal recht toe recht aan in beeld gebracht. Haalt wat mij betreft een vijfje...., 2,5 ster.

avatar van Bas15
Ik had op internet gelezen, dat dit een hele misselijke makende film is en dat je jezelf niet eens vergeeft dat je de film hebt gekeken.
Ik kan je gerust vertellen dat het allemaal niet waar is, gewoon een publiciteitsstunt. De film is wel goed hoor, maar het is niet eng of zo vreselijk als sommige mensen beweren. Er zitten zeker pittige scenes in, maar ik kan talloze films opnoemen die veel heftiger zijn.
Ik zeg niet dat de film niet goed is. Het is verhaal is best spannend en je wordt meerdere keren op het verkeerde been gezet. Maar ik was wel teleurgesteld, na al die schokkende berichten op het internet. Ik had wel medelijden met de twee hoofdpersonages, want ze maken schokkende gebeurtenissen mee, maar ook zij konden beter uitgewerkt worden.
Al met al, wel een goeie film. Maar het kon beter.

gmx
Dit verhaal is echt te belachelijk voor woorden. Jammer, want het begint best aardig allemaal en het had best wat potentie.

Wow, dit is toch wel een geslaagde thriller/horror film.
Zeer vermakelijk door de nodige twists en plotwendingen die je regelmatig op het verkeerde been zetten.
Heel origineel en knap gemaakte film.
De film is te ziek voor woorden door de op zijn zachts gezegd behoorlijk verknipte zielen die er in rondlopen, maar dat maakt de film juist zo bijzonder.

avatar van Partyboooi
Als ze wat minder hadden overdreven op bepaalde vlakken, dan was het behoorlijke thriller geweest. Het overdrevene haalt het in punten naar beneden mi. Redelijk vermakelijk.

Gemengde gevoelens na het kijken van deze film. Het begin is vrij sterk en zit goed in elkaar. Ook word je als kijker een aantal keer goed op het verkeerde been gezet en dat beviel mij prima.

Maar naar mate het einde in zicht kwam werd het slap en overdreven afgeraffeld. Dat gaf toch een behoorlijke domper op het eind...

avatar van Mags
Ik vond dit een hele zieke film echt mijn ding.
Zag veel negatieve reacties, dus besloot hem niet te kijken mijn broer vroeg of ik hem gezien had omdat die weet dat ik erg van horrors houd (hij had hem toevallig al gezien) en vertelde dat het een leuke wegkijker was.
Toch maar opgezet en tot mijn verbazing vond ik hem geweldig!

avatar van Mariovane
De plotwendingen en vooral dat ik een paar keer goed op het verkeerde been werd gezet beviel me uitstekend. Ik hou daar wel van. Dit soort films, vooral het genre, is echt mijn ding. Van mij krijgt deze een welverdiende 4* ??

avatar van Shinobi
"This isn't fucking normal."

Op basis van het plot had ik vooraf een andere film verwacht, maar dit is simpelweg vlees noch vis.

Je krijgt hier te maken met een celliste die haar carrière een decennium op pauze heeft gezet om voor haar moeder te zorgen. Na de dood van haar moeder besluit ze weer terug te keren in het wereldje waar ze ooit begonnen is, met de gedachte om een comeback te maken. Ondertussen heeft een nieuwe protegé haar plek ingenomen, waardoor er een aardige rivaliteit ontstaat à la 'Black Swan'.

Als kijker heb je eigenlijk geen flauw idee waar dit gebeuren naartoe zal leiden. Op deze wijze is de eerste helft gevuld met verscheidene opmerkelijke gebeurtenissen. Een stukje body horror komt daarbij ook om de hoek kijken, hoewel de CGI te opzichtig is om echt te slagen. Het hysterische geschreeuw van de twee dames maakt het er niet beter op.

Uiteindelijk vervalt 'The Perfection' in allerlei rare wendingen die werkelijk all over the place zijn; de #MeToo discussie wordt er voor het gemak weer eens bijgesleept, zucht. Dit gegeven lijkt beter geschikt te zijn als voer voor een serie, want met deze speelduur wordt alles maar erin gepropt. Het geheel is namelijk niets meer dan een allegaartje dat nog net aan elkaar hangt.

Al met al een matige horror die beter had gewerkt met iets meer samenhang.

2,0 Sterren.