Britt-Marie Var Här (2019)

Alternatieve titels: Britt-Marie Was Here | Britt-Marie Was Hier

Zweden
Drama / Komedie

geregisseerd door Tuva Novotny
met Pernilla August, Vera Vitali en Peter Haber

Britt-Marie is een vrouw van in de zestig. Ze woont in een ellendig stadje. Ze kan niet tegen desorganisatie en wil dat alles gebeurt in overeenstemming met haar eigen manier van denken. Ze lijkt sociaal gezien nogal onhandig en haar nuttige suggesties worden meestal ten onrechte geïnterpreteerd als kritiek. Britt-Marie verbergt nog steeds haar verbeelding en dromen voor iedereen, maar op een dag besluit ze alles te veranderen.

Vanaf 11 juli in de bioscoop (September Film)

avatar van mrklm
Luchtig, maar weinig opzienbarend komisch drama houdt zich staande dankzij uitstekend werk van Pernilla August als de 63-jarige Britt-Marie, een vrouw die besluit haar leven om te gooien nadat ze oog in oog komt te staan met de vrouw met wie haar echtgenoot Kent [Peter Haber] een affaire heeft. Ze weet een baantje te bemachtigen als jeugdwerker waarbij ze wordt geacht een groepje kinderen te coachen ter voorbereidings op een voetbaltoernooi. Er zijn twee problemen: er is geen fatsoenlijk voetbalveld en Britt-Marie heeft geen verstand van voetballen! Het is niet zo moeilijk te raden in welke richting het verhaal zich gaat begeven, maar onderweg komen geleidelijk te weten waarom Britt-Marie is zoals ze is. Het ontwapenende spel van August doen je de clichés vergeven, ook al is dat niet voldoende om deze film tot een echte aanrader te maken.

avatar van Zeriel
Suf en overbodig net als de protagoniste, dat is dan gelijk ook het enige realistische gegeven in deze kulfilm.

Best leuke film na mijn mening te weinig sterren hier op MM.