Greta (2018)

Alternatieve titel: The Widow

Ierland / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door Neil Jordan
met Isabelle Huppert, Chloë Grace Moretz en Maika Monroe

De jonge naïeve Frances wil het helemaal maken in New York. Wanneer ze een verloren handtas terugvindt wil ze deze teruggeven aan de eigenaar, zijnde de pianiste Greta. Deze voelt zich erg eenzaam en is maar al te blij om gezelschap te hebben. Frances heeft net haar moeder verloren en voelt zich vervreemd van haar vader terwijl Greta haar echtgenoot heeft verloren en haar dochter ver weg van haar woont. Frances en Greta sluiten vriendschap, maar dit gaat al snel de sinistere kant op.

avatar van knusse stoel
Prachtig stuk werk met goed acteerspel waarbij de film de kijker(s) regelmatig op het puntje van de stoel kan krijgen. Tenminste als je van dit soort van films houdt.
Naar de reviews kijkend schijnt dat wel het geval te zijn en ook wij hebben van dit verhaal genoten.
Isabelle Huppert is nog sterk overkomend als een lieftallige "Franse" dame die een argeloze jonge meid nog gemakkelijker om een vinger wind dan ik het kon. Nadat de reis in de tram achter de rug is en de tas retour wordt gebracht, gaat de thriller tempo maken (voor de ongeduldige onder ons) en wordt de kijker het verhaal in gesleurd met een aardig tempo. We mogen gerust stellen dat "Greta" een verrassing was!
Wel te verstaan: een positieve verrassing!
Onze waardering is een 8!

avatar van Rickyman
Verhaal is niet bijster vernieuwend of zo, maar zit gewoon zeer degelijk inelkaar, met weer een sterk spelende Huppert.
Van Neil Jordan had ik ook niets anders verwacht, met hier ook weer fijne pianomuziek.

Fijne en boeiende thriller die een beetje soft begint maar naarmate de film vordert toch steeds meer creepy wordt. Niet alles is even logisch als geloofwaardig maar men kan een dikke anderhalf uur genieten van simpel weg een prettig weg kijkende psychologische thriller die je op sommige momenten ook nog eens op het verkeerde been weet te zetten.

avatar van Thomas83
Was best wel verkocht bij het idee van een thiller waarin Isabelle Huppert een stalker mag spelen in zo'n ouderwetse Cape Fear of Fatal Attraction-achtige film. Spijtig genoeg is Greta slechts de flop waar je al voor vreest. Je voelt al snel dat dit zo'n film is met minimaal 1 onnozele twist, en in deze film komt die al na twintig minuten of zo, als Frances een kast vol identieke tasjes vindt.

Dat is wel waar de film het van moet hebben, de talrijke vreselijke domme momenten die voor wat te lachen zorgen. Mijn favorieten zijn die waarin Greta Erica achtervolgt en die waarin ze in het restaurant een scène maakt en op het einde letterlijk in een dwangbuis moet worden weggedragen. Huppert is nog wel leuk overigens. 2.0*.

avatar van vranque
[quote]Thomas83 schreef:
Zou dat niet bewust zijn, denk je? Verder geen verrassende dingen dus helaas weer 1 van de zovelen.

avatar van schenkowiets
Het ging wel deze film.
Niet echt spannend en een beetje traag en lauw.
Ik weet niet precies maar ik miste iets waardoor de spanning niet echt kwam.
Misschien te voorspelbaar vaak.
Er had veel meer ingezeten want het verhaal was wel oke, daarom een kleine voldoende.

avatar van IH88
“I think there's something you need to know about Greta.”

Het begin van Greta is ijzersterk, en Moretz, Huppert en Monroe vormen een sterk trio. Het is sfeervol, met een sluimerende en onderhuidse spanning die op ieder moment kan exploderen. Dat is ook gelijk het probleem van de film, want als Greta zich ontpopt tot psychopaat wordt het allemaal wel heel voorspelbaar en inspiratieloos. Greta ontwikkelt zich tot het standaard stalker/kidnap verhaal, en het is aan de drie actrices te danken dat het allemaal nog een beetje genietbaar blijft.

avatar van Noodless
Heerlijke ouderwetse thriller die kan bogen op een sterk trio, een goed opgebouwd verhaal waarbij de spanning naarmate de film vordert alsmaar in stijgende lijn gaat. Hier en daar zullen zeker mankementen zijn op gebied van geloofwaardigheid en plotwendingen, maar door het akelige gegeven, het goede acteerwerk, de sluimerende sfeer en de goed gekozen slotscène verwateren de negatieve puntjes.
Isabelle Huppert is weer in haar sas en zit in haar personage als gegoten. Top acteerwerk, maar ook Chloë Grace Moretz en Maika Monroe spelen hun rollen op overtuigende wijze. 7,5/10

avatar van Warp
Eerste helft is best sterk met een leuk trio aan actrices die allen in vorm zijn. Helaas wordt het daarna allemaal wat flauw. Clichés en suf gedoe nemen de overhand.

Goeie film waarin een jonge vrouw een tas in een metro vindt en deze retourneert naar de eigenaresse. Qua opzet wellicht niet de meest originele psychologische thriller, maar het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg. Het plot zit goed genoeg in elkaar en er gebeurd genoeg. Een prima cast met uiteraard een prima Isabelle Huppert.

avatar van ikkegoemikke
I have been in this well of loneliness, this black hole.
Maybe it drove me a little mad.
We were meant for love, Frances,
not this terrible isolation.

Kom je deze tegen op je favoriete streaming platform of ergens op één of andere VOD-netwerkdienst, dan is het zeker geen slechte keuze om anderhalf uur mee op te vullen. De film an sich is zeker niet baanbrekend of adembenemend vernieuwend. Deze Hitchcock-achtig thriller zorgt voor tijdelijk vertier waarbij het acteerwerk vooral hetgeen is dat je zal bijblijven. Spijtig genoeg wordt al heel vroeg aan het begin van de film een onthulling gedaan waardoor het wel enorm evident is welke richting het uitgaat.

Laat ik met de deur in huis vallen. Isabelle Huppert is gewoonweg fantastisch als Greta. Een vriendelijk ogende weduwe, woonachtig ergens in New York in een lieftallig huisje dat tussen flatgebouwen is geplet, die haar eenzame dagen doorbrengt met alledaagse dingen. Haar man is overleden en haar dochter studeert aan een conservatorium in Frankrijk. De andere hoofdrol wordt ingepalmd door Chloë Grace Moretz. Zij speelt Frances. Een jong volwassene die als serveerster werkt in een chique restaurant en een zorgeloos leventje leidt samen met haar beste vriendin Erica (Maika Monroe). Een levenslustig en doodbraaf kind die geniet van het leven. En net als Greta moet ze omgaan met het verdriet na het verlies van een naast familielid. Haar moeder is het jaar ervoor overleden aan kanker.

Als ze op een avond een handtas vindt op de metro is ze de eerlijkheid zelve en beslist ze om het kostbare item aan de rechtmatige eigenares terug te bezorgen. Ondanks het luid protest van haar vriendin Erica ( “Okay, this is Manhattan. You find a bag, you call bomb squad”) die liever een wellness-weekendje wil bekostigen met het gevonden geld. Frances beseft echter niet dat ze weldra in een spiraal van psychologische intimidatie en regelrechte stalking terecht zal komen. Een gekmakende, onleefbare situatie die haar wel zal overtuigen om de volgende keer als ze nog eens zo’n achtergelaten handtas tegenkomt, deze met een parmantige trap de Upper Bay in te sjotten. Wat start als een innige vriendschap tussen twee lotgenoten die gezellig samen een wandeling maken, een hond aanschaffen en wat kokkerellen, lijkt naderhand niets anders dan een schertsvertoning te zijn. Een scenario ontsproten aan het krankzinnige brein van Greta.

Het is het acteerwerk van beide actrices dat de film net boven het gemiddelde tilt. De verhaallijn daarentegen scheert niet echt hoge toppen. Qua stijl is het niet al te origineel en volgt de film het aangelegde pad door meerdere films uit het verleden. Zelfs de poging om je op het verkeerde been te zetten op het uiteinde was niet snugger genoeg. Verwacht dus niet een thriller à la “Single white female”, maar eerder aan een psychologisch steekspel tussen de twee hoofdpersonages. Schitterend om te zien hoe zo’n lieftallige, oude dame kan veranderen in een ijskoud, geschift sadistisch vrouwmens. Zonder dat er ook maar iets aan haar gelaatstrekken verandert. Alleen al daarvoor is het de moeite om deze doorsnee film een kans te geven.

2.5

avatar van Brabants
Greta (2018) is een film met een bijster leuk verhaal wat ontzettend sfeervol is neergezet met idem goed acteerwerk. Heb er kostelijk van genoten. Dit soort filmpjes mogen ze meer maken.

avatar van jpgleiden
Had nog wel iets meer in kunnen zitten, leek soms, vooral op het eind, allemaal wat afgeraffeld te worden. Desondanks een goede film!

avatar van DjFrankie
Mijn favoriete actrice van nu Chloë Grace Moretz maakt het hier weer waar. Goed acteerwerk in deze zieke film. Opbouw is prima verhaallijn ook. Met veel plezier gekeken.

avatar van sinterklaas
En ik altijd bij deze titel denken dat het gaat over onze klimaatactiviste.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Klassieke clichés.

Dat Neil Jordan een beroemde regisseur is zal niemand betwisten, maar of het een goede regisseur is misschien wel. Veel van zijn films zijn vermakelijk maar niet heel sterk. Zijn grootste successen kende hij uiteraard met The Crying Game en Interview with the Vampire, twee van zijn betere films. Van dat niveau is deze Greta allerminst.

Een ieder die de klassiekers van het subgenre der stalkerfilms kent, weet dat dit slechts een aftreksel is. En een redelijk voorspelbare. Toegegeven, mocht je Single White Female, Fatal Attraction of Fear en alle klonen nog niet kennen dan zal het wellicht best spannend worden met Greta. Voor de rest is het vooral een clichématige tijd doder, voorzien van een mooie soundtrack.

Het begint overigens best aardig met mooi camerawerk en stijlvolle settings waarbij je heel even denkt aan Brian De Palma of diens grote voorbeeld - wiens naam eigenlijk niet in dit verband mag worden genoemd - de meester der suspense. Maar hoe scheef je een camera ook laat hangen, wat is geweest is geweest. Hoe jammer dat ook is.

Aan het einde van deze doorsnee thriller heeft men gelukkig nog wel wat smerige scènes in petto voor de kijker én de volledig op de auto-pilot bijrollende Stephen Rea. Uit loyaliteit naar zijn vaste regisseur wellicht. Isabelle Huppert houdt het nog een klein beetje draaglijk en Chloë Grace Moretz is een mooie meid, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.