Greta (2018)

Alternatieve titel: The Widow

Ierland / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door Neil Jordan
met Isabelle Huppert, Chloë Grace Moretz en Maika Monroe

De jonge naïeve Frances wil het helemaal maken in New York. Wanneer ze een verloren handtas terugvindt wil ze deze teruggeven aan de eigenaar, zijnde de pianiste Greta. Deze voelt zich erg eenzaam en is maar al te blij om gezelschap te hebben. Frances heeft net haar moeder verloren en voelt zich vervreemd van haar vader terwijl Greta haar echtgenoot heeft verloren en haar dochter ver weg van haar woont. Frances en Greta sluiten vriendschap, maar dit gaat al snel de sinistere kant op.

avatar van Koekebakker
Vooral niet te serieus nemen, deze film, dan heb je een vermakelijke avond. Met alweer een erg goede Huppert. En een paar momenten waarin verrassend wordt omgegaan met genrecliches!

avatar van bjerik76
spannende trailer, lijkt mij wel een korte speelduur.

Vanaf 2 mei in de bioscoop (The Searchers)

avatar van tattoobob
Hele sterke trailer...heb ik zin.

avatar van John Milton
Lijkt mij ook wel wat

avatar van Woland
Ik heb hier ook wel zin in!

Zwolle84
Redelijke thriller (zeker geen horror) die het eerste uur erg sterk is. Leunend op een stabiele laag drama stapelen de ontwikkelingen zich in een mooi rustig tempo op. Zelfs Moretz acteert dan zeer sterk, sowieso een stuk beter dan ik van haar gewend ben.

Helaas gaat de rem er in het laatste halfuur plotseling af en wordt het dan steeds flashier en ongeloofwaardiger. Het komt dan zelfs komisch over, wat volgens mij zeker niet de bedoeling was van Jordan.

Een stevige voldoende vanwege dat eerste uur, maar er zit wel een licht zurig nasmaakje aan.

Y&T
heerlijk vermaakt...( zwolle's comment is goed omschreven )
goeie casting, verhaal, muziek....

avatar van John Milton
Niet geweldig inderdaad en ik snap de zesjes zeker, maar ik rond mijn 3,3* naar boven af.

Maika was wel erg leuk, moet TornadoEF5 dit niet zien?

avatar van mrklm
Frances McCullen [Chloë Grace Moretz] is een studente die net van Boston naar New York is verhuisd. Tijdens een metrorit vindt ze een tas en omdat Gevonden Voorwerpen als gesloten is besluit ze de tas persoonlijk af te geven bij de eigenaar. Greta Hidge [Isabelle Huppert] is dolblij en nodigt Frances uit om een kop koffie te drinken. Frances heeft het verlies van haar moeder nog niet verwerkt en Greta heeft geen contact meer met haar dochter. Dat zorgt voor een band tussen de twee die de basis vormt voor een vriendschap, die echter al snel obsessieve vormen begint aan te nemen.

Een ouderwetse thriller in de beste zin van het woord. Prachtig gefilmd door Seamus McGarvey zonder computereffecten, maar met een aantal zeer effectieve schrikmomenten. Huppert is briljant gecast in de titelrol en het acteerwerk van Moretz en Maika Monroe (als huisgenote Erica) is prima. Het plot is bepaald niet waterdicht, maar regisseur Neil Jordan weet de spanning zo op te voeren dat je die plotgaten gemakkelijk vergeet, en zo niet, dan zijn ze toch zeker te vergeven.

avatar van Shadowed
Prima.

3,5* was in overweging genomen, maar ik rond het toch naar beneden af als het begint te bezinken. Ik was al een tijdje lang best benieuwd naar het filmpje. Door verschillende mensen aangeraden, en als dat niet zo was had ik hem wel voor Moretz gekeken.

Huppert is weer goed bezig. Een prima actrice, waar ik tot mijn spijt nog weinig van heb gezien. Het is ook dat ik niet al te veel Franse arthouse heb gezien, maar ik haar veel in zie rondlopen. Maar dit is een Amerikaanse film, en dat doet ze eigenlijk ook gewoon goed.

Ook best wel kracht uit Moretz. Het is wel jammer dat ze een beetje het slachtoffer lijkt te worden van typecasting. Ook hier weer de meest onschuldige vrouw die je maar tegen kan komen. Monroe (ook niet slecht) is ook weer de "bitchy vriendin" die we ook al vaak hebben gezien.

Het begin is wat stroef, wat saai. Maar de inleiding duurt gelukkig niet te lang, en dat was ook niet nodig geweest. Eenmaal de obsessie aan komt draven begint de film uitstekend paranoia op te bouwen die de film best voor een deel vastgrijpen. Hier en daar op het randje van geloofwaardigheid, maar in het algemeen blijf je de dreiging van Huppert voelen.

Het is dan ook jammer dat Jordan de film niet op een goed einde kan brengen met het laatste half uur dat het sfeervolle eerste uur ten onder doet gaan. Het zijn vooral die schoonheidsfoutjes en iets te opvallende wegdenkertjes (Ze maakte eerder foto's van Monroe, hoe herkend ze haar niet met die pruik? Moretz rent rond met een deegroller in haar hand maar slaat geen ramen in?)

Wel jammer, want het was wel een interessant laatste uur. Voor de rest is het een prima, soms goed sfeervolle film met goed acteerwerk.

avatar van TornadoEF5
John Milton schreef:

Maika was wel erg leuk, moet TornadoEF5 dit niet zien?

dank je voor de tip. Heerlijke cast. Huppert, Grace Moretz, Monroe. Oh zalig

avatar van Graaf Machine
Deze film was gewoon een feestje. Heerlijke opbouw, Polanski-achtig, en dan nog een gruwelijk einde als toetje. Ja, het kan beter, ja het kan origineler, ja het kan dit en dat, maar ik heb er heerlijk van genoten. Topfilm.

avatar van Graaf Machine
Snap dan ook niets van het commentaar op dat laatste half uur. De film bleef precies wat het was. Geweldig allemaal.

Shadowed schreef:

Dat tweede punt vond ik ook wel wat slap, maar dat eerste, over die pruik: Ik heb niet zo lang geleden iemand ontmoet die ik goed ken, maar eerst niet herkende omdat hij zijn snor had afgeschoren. Een relatief kleine verandering in uiterlijk kan heel goed tot een moeilijke herkenning leiden. Zeker als je iemand al niet heel goed kent, zoals in het geval in deze film.

avatar van Shadowed
Graaf Machine schreef:

Vond het desondanks nog wel wat simpel. Misschien als ze nog andere lenzen had ingedaan of haar gezicht nog iets meer versierd had wilde ik het nog wel geloven. Maar voor een vrouw die weet welke tram Moretz instapt, welk restaurant ze in werkt en zelfs haar appartement in haar flat weet binnen te dringen zal je denken dat ze iemand nog wel met een pruik kan herkennen. Maarja, dat kan ook aan mij liggen. Had gewoon meer detail in gemoeten. Misschien als Greta een bril had gedragen en het niet kon zien, had voor mij ook al een hoop verschil gemaakt.

avatar van Graaf Machine
Ja, ik snap je punt wel. Mij stoorde het gewoon niet, maar dat kan verschillen.

avatar van Walter S.
Prima thriller met een sterke Huppert.

Fijne thriller. origineel verhaal en een heel spannend laatste half uur!

avatar van macrobody
Oude wijn in nieuwe zakken, maar ja met elke dag minimaal 1 film uit de Hollywood fabriek blijf dan nog maar eens origineel. Toch een ruim voldoende voor de moeite.

avatar van EVIL '84
Aardige thriller, meer niet. Helaas af en toe wat voorspelbaar. Chloe Grace Moretz is een leuke verschijning en draagt de film goed. Isabelle Huppert had van mij nog wel wat verder mogen gaan als psycho/stalker, maar dan was de film ws meer horror geworden.

Sorry, vond dit absoluut een waardeloze film, kon mij geen enkel moment boeien, was blij dat hij gedaan was!!!!

avatar van 93.9
Wouw! Echt super goed vermaak deze film!

avatar van leatherhead
Degelijk thrillertje. Eerste helft is best aardig. Stalker concept vind ik altijd wel leuk en het sfeertje zit er aardig in. Helaas gaat het al vrij snel de verwachte richting uit en krijg je een jammerlijk saaie tweede helft voorgeschoteld. Beetje flauw captive gedoe dat weinig toe weet te voegen en opgescheept zit met van die typische saaie filler (scene met de detective). Ze proberen het nog een soort ludiek te maken door Huppert wat lollige dansjes te laten doen, maar ook daar blijft het wat te braaf allemaal. Niet slecht, maar hier viel best wat meer uit te halen. 2,5*.

avatar van brief encounter
Hooggespannen verwachtingen natuurlijk met Isabelle Huppert. De film startte uitstekend met een mooi gegeven, dat van de 'verloren' tas. Deed me denken aan een motief uit de Romantiek, maar dan verplaatst naar het heden. Maar halverwege de film al teleurstelling na teleurstelling. De verhaallijn werd steeds gammeler en deed me denken aan de vele Amerikaanse teenagerfilms met thrillerelementen.

En Isabelle, bleef ze overeind in dit puberale scenario? Eilaas! En hoe goed was in La Dentellière. Daar speelde ze ingetogen de sterren van de hemel. Nu speelde ze op de te automatische piloot met gekke maniertjes en een aanstellerige manier van kijken.

Vroeger was niet alles beter, maar La Dentellière bewijst het tegendeel. Oordeel zelf maar. Houd je van Huppert, sla deze film dan over. Toch drie sterren. Gewoon omdat Huppert in de film zit.

De immer eigenzinnige Jordan, meestal uitblinkend als hij zich focust op gruwelijke sprookjes(zelfs zijn prachtige hoogtepunt, The Crying Game, had wel iets van een verzonnen fabel), levert met Greta voor zijn doen een zeer toegankelijke film. Ogenschijnlijk een rechttoe rechtaan thriller, volgepropt met de bekende cliché 's, totdat het ongeveer op de helft zo lekker over the top gaat dat je het nauwelijks nog serieus kan nemen. Jordan probeert een beetje de spot te drijven met het filmgenre op de manier zoals Scream dat ooit deed met de horrorfilm. Greta is enerzijds een heuse thriller, anderzijds ook een persiflage hierop en als je dit tijdig herkent heb je een leuke zit. Huppert geeft hier een variatie op haar glansrol in La Pianiste(een filmische knipoog heet dit dan) aangevuld met een vleugje Elle. Moretz doet het verrassend goed als het onschuldige, weerloze slachtoffer en sidekick Monroe is even mooi als naamgenote Marilyn. Iedere goede film heeft een gedenkwaardige scène, en hoewel Greta zeker niet vlekkeloos is, is daar ook hier sprake van: Het dansje van Huppert als ze detective Rea heeft verslagen is onvergetelijk. Niet Jordans beste film al met al, maar zeker de moeite waard.

avatar van joolstein
Tussen regisseur Neil Jordans laatste en deze zaten 6 jaren, het is dan ook best verwonderlijk dat deze stalker-thriller niet beter is geworden. Het verhaal is te mager, gemakzuchtige plotwendingen, onbegrijpelijke beslissingen van eendimensionale personages en een net iets te geforceerde reeks van toevalligheden. Nee, dit leek meer dertien-in een dozijn en dat viel best tegen! De lol van de film zit ’m in de ietwat droogkomische uitvoering en wonderlijke combinatie van actrices Chloë Grace Moretz en Isabelle Huppert. Beide actrices doen het ontzettend goed en spelen overtuigend. Daarnaast ziet de film er netjes uit. Vooruit ik ben gul en geef het een iets hoger rating, omwille van de twee sterke actrices.

avatar van schumacher
Bij het 1ste deel vd film zei ik van hm, dit is nog vrij leuk tot het 2de deel eraan kwam; dat zorgt ervoor dat men score lager is omdat het alle realisme kwijt raakte, zeer jammer.

avatar van Basto
Erg fijn klein horrorfilmpje. Positief verrast. Film had natuurlijk wel 5 minuten eerder moeten eindigen. Had de dader er graag mee zien wegkomen. Althans voorlopig.

avatar van Pazmaster
Ouderwets leuke thriller met een simpel maar doeltreffend verhaal en een prima spelende cast. De spanning zit er al vrij vroeg in en dat wordt tot het eind redelijk vastgehouden. Misschien niet al te origineel allemaal maar toch weet het wel voldoende te boeien om de aandacht constant vast te houden. Een mooi rol van Huppert.