Celle Que Vous Croyez (2019)

Alternatieve titel: Who You Think I Am

Frankrijk

geregisseerd door Safy Nebbou
met Juliette Binoche, François Civil en Nicole Garcia

De op middelbare leeftijd gekomen lerares Claire is een gescheiden vrouw. Ze creëert een vals Facebookprofiel van een 24-jarige vrouw genaamd Clara om haar jonge geliefde in het oog te kunnen houden. Hij trapt echter niet in haar val, waardoor Claire het via zijn beste vriend probeert. Deze aanvaardt haar vriendschapsverzoek waarna hun valse vriendschap uitbloeit tot een al even valse liefdesrelatie. Stilaan krijgt Claire echter gevoelens voor de man die, op zijn beurt, voor de fictieve Clara valt. Een vrouw die hij nu ook in het echt wil ontmoeten.

Vanaf 5 september in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van Baboesjka
Meegenomen van de bibliotheek, en hij is mij niet tegengevallen. Het verhaal boeide mij van begin tot eind, ik vond het vrij spannend en intrigerend, en het acteerwerk vind ik goed. Juliette Binoche vind ik goed gecast voor de rol. Naar het einde toe werd het wel een beetje verwarrend, maar uiteindelijk werd het mij weer duidelijk. Het beeld ziet er mooi, helder uit. Fijn om gezien te hebben! 4*

Prachtig acteerwerk, verrassende wendingen, meerdere lagen om over na te denken. Open einde. Aanrader!

avatar van Iron Maiden
Juliette Binoche aged like a fine wine en acteert de sterren van de hemel. Daarnaast heeft de film een prachtige soundtrack en een sterke cameravoering. De film duurde in mijn ogen wel 30 minuten te lang, want het einde liet onnodig lang op zich wachten. Al met al zeker een aanrader om een keer gezien te hebben, maar dankzij het einde keldert mijn beoordeling met een halve ster.

Een hele saaie film.Ik verzette me nauwelijks om in slaap te vallen.Een gek verhaal over een oude vrouw die seks wil hebben met jonge mensen.Het feit dat de vrouw een intellectueel is, verandert niets.
Het principe is hetzelfde, een 50-jarige gescheiden vrouw wil seks hebben met jongere mannen die ze aan FB kent .In de rest van de film gebeurt er niets.

In de bioscoop gezien. Verhaal met meerdere lagen, mooi geacteerd. Hoe verliefder ze wordt, hoe jonger!

Tot tegen het slot van de film dacht ik dit kleine commentaar te beginnen met: Liefdesverdriet, gevolgd door zelfdoding, is veel ouder dan het internet- en sociale media- tijdperk dat we nu kennen, maar het is maar goed dat de film waarschuwt voor het ondoordacht omgaan met deze moderne mogelijkheden.
Dit idee wordt echter van de kaart geveegd door een plotse wending op het einde van het verhaal.
Aldus is "Celles que vous croyez" in de eerste plaats een film die handelt over een knappe, ouder wordend vrouw die er heel wat voor over heeft om bij het jong zijn aan te klampen en er zelfs een pervers spelletje voor uitvindt, waarbij haar oorspronkelijk plan bovendien weer plaats maakt voor een nieuwe "uitdaging".
Heb genoten van de zittingen bij de psycho-therapeut, zelf uit haar lood geslagen door de crue uitlatingen van Claire, rol weer magistraal ingevuld door klassevrouw Juliette Binoche.
Heb ook genoten van de ontwikkelingen in het "spel" evenaals het stuk, in de "voorwaardelijke wijs" nadat ze de "zelfmoord" van Alex vernam
Filmisch ook best in orde, deze geraffineerde film van Safy Nebbou, die me ook met "Le Cou de la Girafe" en "l'Empreinte de l'Ange" al wat filmgenot bezorgde.

avatar van Ebenezer Scrooge
Juliette Binoche geeft les in Franse literatuur en neemt op Facebook de identiteit aan van een knappe jongedame om zo in contact te komen met de aantrekkelijke Alex, die zo haar zoon had kunnen zijn. Wat is Binoche toch een fijn actrice. Niet te gekunsteld, niet te overdreven, maar heel naturel, maar ook weer niet te naturel. En ook nog een zekere ironie die om haar heen lijkt te hangen, waarschijnlijk door de manier waarop ze kijkt, waarop ze lacht, ik weet het eigenlijk niet. Een soort Mona Lisa, maar dan in acteervorm.
Gaandeweg raakt Alex in de ban van het mysterieuze meisje. Het grote leeftijdsverschil zorgt tijdens het chatten voor een paar grappige momenten. Op een gegeven moment gebruikt Binoche het woord 'habbekrats', dan stuurt hij terug: 'Habbekrats? Dat woord ken ik niet.' Vervolgens vraag hij haar: 'Zit je ook op Insta?' Zij weet niet wat dat is, dus gaat ze heel snel googelen om uit te dokteren wat Insta betekent, haha... Ik heb dat ook vaak gehad hoor. Stuurde iemand me een berichtje met een of ander moeilijk woord of de naam van een band waar ik nog nooit van gehoord had, dus ik heel snel naar Google toe, het mag niet te lang duren natuurlijk, om maar niet dom over te komen haha...
Film met meerdere lagen. De illusie van social media. Het taboe rond het thema 'oudere vrouw met een jong blaadje' levert in ieder geval een prima film op. Fraai shot van een krijtrots, van bovenaf gefilmd, loodrecht naar beneden, waar Binoche en haar vriend vlak langs de afgrond fietsen.
Tussen het chatten door heeft Binoche gesprekken met haar psychiater, prachtig subtiel gespeeld door Nicole Garcia. In een van die gesprekken vraagt Binoche iets persoonlijks aan haar psychiater, maar die antwoordt met: 'Ik ben een arts, geen vriendin.' In de geestelijke gezondheidszorg is er de laatste jaren het rare idee ontstaan dat therapeut, psycholoog, etc.. tegenover de patient ook iets over zichzelf vertelt, om vertrouwen te kweken of zoiets dergelijks. Mensen met psychische problemen zitten daar helemaal niet op te wachten.

avatar van Fisico
Ik had bij afloop van de film onmiddellijk een 4,5* gegeven, maar nadat ik er een nachtje over liet gaan, lijkt een dikke 4,0* dichter bij de realiteit te liggen. Het blijft alvast een verrassend goede film. Ik dook met geen voorkennis de film in en werd net zoals Alex geïntrigeerd door het personage Claire of Clara zo u wil. Trouwens een uitstekende vertolking van Juliette Binoche.

Ik heb geen Facebookprofiel en ook andere social media mijd ik liever. Deze Celle Que Vous Croyez speelt handig en geboeid in op het feit dat je nimmer weet met wie je te doen hebt. Claire creëert voor zichzelf een soort alter ego en is emotioneel afhankelijk van haar nieuwe vriend. Ze meet zich een andere identiteit, gezicht en leeftijd aan door elektronisch te flirten met een assistent van haar vriend. Alex blijft lange tijd ook voor de kijker een onbekend virtueel persoon, dat maakt het bijgevolg afstandelijk en intrigerend zodat het gedrag van Claire minder erg is dan het lijkt. Totdat Alex een gezicht krijgt ...

Interessant was ook het einde waarbij verschillende oplossingen aangeboden werden. Langs de ene kant wat dramatisch al was ik blij dat Safy Nebbou ook andere wendingen in petto had.

avatar van Collins
Een film over Claire. Een vrouw van middelbare leeftijd (imponerend vertolkt door Juliette Binoche), die haar angst voor de vergankelijkheid compenseert door een relatie met een jongere man. Een man die het seksuele aspect van de relatie waardeert, maar geen interesse heeft om daarnaast tijd met haar door te brengen. Het gevoel van emotionele verwaarlozing dat dit gedrag bij Claire oproept, vertaalt zich naar het uitgangspunt van de film over de onmacht, het verdriet en de woede van een vrouw die zich realiseert dat ze in de herfst van haar leven is beland, maar zich daar niet bij wil neerleggen. De virtuele wereld biedt uitkomst.
De hoofdrol van Juliette Binoche is vooral magnifiek. Binoche draagt de film. Ze weet met zowel ingetogen als meer dynamisch acteerwerk schijnbaar moeiteloos gevoelens van eenzaamheid, jaloezie, euforie en lust op de kijker over te brengen. Veel gebeurt met fijne mimiek. De film laat vaak enkel haar gezicht zien, dat zichtbaar is in het scherm van de laptop of de smartphone. Ondanks dat omfloerste beeld, tekent zich op haar gezicht een breed scala aan emoties af die haar gemoedstoestand op enig moment duidelijk weergeeft. Knap. Echt een begenadigd actrice, die Binoche. De overige acteurs vallen nauwelijks op.
De film bestaat dus uit Binoche en dat moet je kunnen velen. Ik kan dat redelijk. Ik vind haar een geweldige actrice, maar ze doet me weinig op het romantische en erotische vlak. Ik weet dat het oppervlakkig klinkt, maar die aspecten gaan toch een rol spelen als Binoche steeds maar in beeld is en met haar hele wezen het aanzien van de film bepaalt. Die alomtegenwoordigheid is na verloop van tijd wat veel voor me.
De tweede helft van de film staat enigszins in de schaduw van de sterke eerste helft, waarin het personage Claire zo prachtig wordt uitgekristalliseerd. In de voortgang van de film worden wat kleurloze verhaallijntjes uitgewerkt en vindt dramaturgisch gegoochel met beelden plaats, die de intense energie die Claire in de eerste helft van de film uitstootte wat teniet doen. Het riekt soms naar cliché. Naar gemakzuchtig effectbejag. Zo zien we Binoche die lijdzaam in de stromende regen staat en Binoche die het onder water benauwd krijgt en naar lucht snakt. Van die dingen. In de tweede helft wordt de dramatische trukendoos veel meer geopend en daar lijden het acteerwerk van Binoche en de emotionele intensiteit van het verhaal onder. Beide zien er meer routinematig uit.
De zoektocht naar de eeuwige jeugd is een vorm van zelfverloochening waaruit alleen maar pijn en teleurstelling kan voortkomen. Het overkomt Claire in een film die zeer intens begint met een allesverslindende focus op Binoche en die in de voortgang meer wil leunen op de andere personages die geen echte kans krijgen om zich naast Claire als interessant personage te bewijzen. Celle Que Vous Croyez is en blijft een one-woman-show en (hoe goed Binoche ook is) dat is zelfs voor mij wat veel van het goede.