Grâce à Dieu (2019)

Alternatieve titels: By the Grace of God | Alexandre

Frankrijk / België

geregisseerd door François Ozon
met Melvil Poupaud, Denis Ménochet en Swann Arlaud

Alexander leeft in Lyon met zijn vrouw en kinderen. Op een dag ontdekt hij dat de priester die hem misbruikte nog steeds met kinderen werkt. Hij besluit actie te ondernemen, vooral tegen het systeem rondom het misbruik, en krijgt al snel steun van twee andere slachtoffers van de priester, François en Emmanuel. Ze willen de "muur van stilte" doorbreken die over hun lijden hangt. De gevolgen van hun actie zullen niemand ongedeerd laten.

• vanaf 7 augustus te koop op dvd

Vanaf 4 april in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van SmackItUp
Die Ozon gaat lekker door.

avatar van Mac Hammer Fan
Vertelt volgende synopsis niet wat meer over de film?
Alexander leeft in Lyon met zijn vrouw en kinderen. Op een dag ontdekt hij dat de priester die hem misbruikte toen hij in de scouts was, nog steeds met kinderen werkt. Hij besluit actie te ondernemen en krijgt al snel steun van twee andere slachtoffers van de priester, François en Emmanuel. Ze willen de "muur van stilte" doorbreken die over hun lijden hangt. De gevolgen van hun actie zullen niemand ongedeerd laten.
Bron: Cinenews.

avatar van tbouwh
Je kunt altijd een correctie indienen als je ervan overtuigt bent dat deze beter werkt.

avatar van timmienoelie
Ozon op z'n braafjes.

avatar van GoodOldJack
timmienoelie schreef:
Ozon op z'n braafjes.

Indeed erg braaf gisteren gekeken en voor zo'n onderwerp bleef hij wel heel braafjes vond ik.

avatar van mrklm
Aangezien kardinaal Philippe Barbarin en Bernard Preynat (nog?) niet zijn veroordeeld voor hun aandeel in het grootschalige seksuele misbruik van verschillende jongetjes en het toedekken daarvan, richt François Ozon zich vooral op de slachtoffers en hoe hun besluit om hun ervaringen openbaar te maken hun leven en dat van hun families beïnvloedt. Hoewel Alexandre Guérin [Melvil Poupaud] een ogenschijnlijk gelukkig leven leidt, is hij de eerste die een aanklacht indient tegen Preynat [Bernard Verley] die hem als kind regelmatig seksueel misbruikte. In eerste instantie lijkt het op niets uit te lopen, mede omdat de zaak verjaard zou zijn, maar het blijkt een katalysator te zijn voor François Debord [Denis Ménochet] om zelf een aanklacht in te dienen en hij is vastberaden door te zetten, in de hoop dat andere slachtoffers - die er ongetwijfeld zijn - daardoor hun stilzwijgen zullen doorbreken.

De eerste 45 minuten zijn moeilijk door te komen, maar zodra Ménochet zijn intrede doet groeit de film uit tot een onthullend portret van mannen die op verschillende manier zijn getekend door hun verleden. De reacties van familieleden zijn genuanceerd en Ozon vervalt dan ook nooit in klassiek melodrama, wat de authenticiteit alleen maar ten goede komt. De film richt zich niet zozeer op de schuldvraag - ook al is Verley indrukwekkend als de (vermeend) pedoseksuele Preynat - maar op de kracht die slachtoffers ontlenen aan het feit dat ze hun ervaringen kunnen delen.

avatar van predator
Sterke film, die vooral het proces richting de aanklacht toont. Krachtige rollen, waardoor je soms het gevoel van een documentaire krijgt. Wel erg lang, de aanloop sleept een beetje en had korter gekund. Maar goed, het proces is natuurlijk ook traag, dus dat gevoel komt goed over.

avatar van Arnie
Niet je typische Ozon. Dit is een vertelling van een in Frankrijk beruchte misbruikzaak waar hij zijn karakteristieke filmische trucjes vrijwel compleet achterwege laat. Het heeft daarmee alles in zich om een saai relaas te worden van een uitgemolken onderwerp, maar ik ben toch overwegend positief vanwege de subtiliteit en nuance waarmee Ozon dit brengt. Negatief vond ik wel de lange zit; je merkt dat Ozon vooral niets wil vergeten te vertellen.

Ozon besteedt relatief veel aandacht voor de familiesituaties en relaties van de slachtoffers, en hier viel op dat het vrijwel altijd positieve relaties betreft, enigszins in tegenspraak met het cliché van beschadigde mensen die op latere leeftijd worstelen om goede relaties te onderhouden. De personages zijn zeer gewoon, en Ozon schuwt niet om ook wat grillige trekjes van de karakters te tonen.

Waar ik een haatvolle, beschuldigende film verwachtte richting de kerk (getuige al de cynische titel), bleef gelukkig ook een al te stellig oordeel uit. Ozon toont met veel nuance de verschillende perspectieven binnen en buiten de katholieke gemeenschap. Natuurlijk is duidelijk waar de fouten liggen, maar Ozon brengt dit veel subtieler dan doorgaans gebeurt. Daarmee is de film een eerlijk relaas van een belangrijke misbruikzaak, zonder veel opsmuk of drama, en dat valt te waarderen. Daarom was het ook jammer dat, desondanks, Ozon het niet kon nalaten om de zoon van Alexander zijn vader tegen het einde pathetisch te laten vragen of hij altijd nog in God gelooft. Dat was overbodig.