The Room (2019)

Frankrijk / Luxemburg / België
Drama / Mystery

geregisseerd door Christian Volckman
met Olga Kurylenko, Kevin Janssens en Francis Chapman

Kate verlaat met haar vriend Matt de stad om zich te settelen in een herenhuis in niemandsland. Kort na hun verhuizing ontdekken ze een vreemde, verborgen kamer die in staat is om aan al hun wensen tegemoet te komen. Kate en Matt geven zich aan de verleidingen over, maar over hun mooie, nieuwe leven ligt iets duisters op de loer. Het duurt niet lang vooraleer hun droom in een nachtmerrie verandert.

Prima vermaakt ! Origineel verhaal !

avatar van Wommel
Nu gratis bij Pathé Thuis, toch maar ff checken.

avatar van mjk87
Matig. Visueel is de film wel oké met een interessante premisse en de film start wel aardig, maar legt vervolgens de focus op moeilijk drama waarbij er juist heel veel interessante psychologische zijpaden niet genomen worden. De film focust dus op drama, maar heeft twee acteurs die daar niet mee overweg kunnen. Janssens is daarnaast een enorm kleurloos figuur, waardoor de film als geheel me maar matig kon boeien. 1,5*.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtig!

Onverwacht mooi horrorsprookje waarvan ik op voorhand niet had verwacht dat het met zo zou pakken. Kevin Janssens heb ik een tijdje geleden ook al een (totaal andere) leuke genrefilm zien maken met Revenge, en ook deze film is lekker eigenzinnig. Met horror had het - behalve wellicht de finale - niet zo gek veel te maken, maar dat is slechts een woordkeus: Volckman kán filmen! De link met Nietzsche vond ik leuk, tijd om een keer wat van de man te gaan lezen. Erg goede muziek ook.

avatar van AnyaH
"Het enige wat gevaarlijker is dan iemand die niet krijgt wat hij wil, is iemand die alles krijgt wat hij wil."

Originele psychologische horror/thriller/mystery over een geheime kamer in een oud landhuis. Cinematografie: donker en duister binnenshuis, licht en groen buitenshuis, mooie bijna mystieke beelden van het huis en naaldbossen. Scѐnes: binnenscѐnes in de geheime kamer en andere kamers, buitenscѐnes in het bos. Muziek: onheilspellende spannende muziek, maar ook vrolijk klassiek en populair opzwepend tijdens de euforie. Cast: Olga Kurylenko speelt Kate en Kevin Janssens speelt Matt, beiden zijn redelijk goed, Joshua Wilson speelt overtuigend de jonge Shane en Francis Chapman de adolescente Shane, bijrollen van ondergeschikt belang.

Plot: Kate en Matt verlaten New York en kopen een oud landhuis op het platteland. Bij opruimen van oude spullen van de vorige bewoners, ontdekt Matt achter het behang een zware antieke deur van een geheime kamer. Er lijkt kortsluiting te zijn en de opgeroepen elektriciën meldt nog even dat lang geleden de vorige bewoners op een onprettige manier aan hun einde kwamen. Matt ontdekt dat de kamer wensen kan vervullen en de euforie van het stel begint, totdat deze omslaat in een nachtmerrie........

Resumé: best goede film, horror is niet mijn favo-genre, maar ik vind dit meer een psychologische thriller. De kamer is metafoor voor materialisme. Maar zoals altijd hebben goede dingen hun keerzijde: de situatie buiten is metafoor voor de vergankelijkheid van het leven, alles is tijdelijk...... En het open einde vind ik briljant gekozen!

Boodschap: als je gemakkelijk aan geld en bezit komt, waardeer je het minder, oppervlakkig genot wordt afgestraft, karma bestaat...... Film is de moeite waard om te kijken!

ps vandaag gezien via Pathé Thuis!

avatar van johan_sb2
Een leuk concept om zeep geholpen door twee acteurs die basisschool acteren. En zelden zo een hak op de tak film gezien. Ik denk dat de regisseur the shining heeft gezien en dacht; hmmmm, zoiets kan ik ook. Nou niet echt.
Het woord opbouw is hem vreemd in ieder geval.
Tis dat ie gratis was.

avatar van Walter S.
Goed idee, slappe uitwerking. Niet heel slecht, maar vooral niet heel goed.

avatar van El ralpho
Slaven van verlangen

Dit psychologische drama, met een flinke scheut sci-fi, is leuk in opzet, maar matig in uitwerking. Dit komt omdat er lang niet alles uit het concept van de wenskamer gehaald wordt wat erin zit, en het verhaal gedragen wordt door matige acteer prestaties van de cast. Deze matigheid valt met name in de eerste akte nog niet zo op, maar wordt steeds schrijnender wanneer de cast met steeds meer emotie moet gaan acteren. Olga Kurylenko doet het daarbij nog aardig, maar Kevin Janssens en Francis Chapman leggen het beide flink tegen haar af.

Met name de opzet trok mij wel echt naar het verhaal toe, en ik ben wel benieuwd wanneer er in een tweede deel opnieuw met het interessante concept gespeeld zou worden. Hier vallen namelijk enorm veel creatieve ideeën uit te halen. En ik doel dan even niet op de slappe pogingen die hier gedaan werden, zoals bijv. in het slot waar Kate zwanger van de kamer blijkt te zijn. Want hoe is dit mogelijk wanneer alles tot stof verdampt wat de kamer verlaat? Of zat hier soms een dieper, duivels plan achter?

Desalniettemin was dit een redelijke weg kijker, waarbij mijn grootste frustratie bleef liggen in het feit dat hier zoveel meer uitgehaald had kunnen worden.

avatar van rep_robert
Stiekem kan ik een originele film als dit wel waarderen. Een film waarin je geconfronteerd wordt met een moreel dilemma. Eerdere films als the Box hebben iets soortgelijks, maar nooit hebben die volledig weten te overtuigen. Wat als je geluk en voorspoed kan wensen, maar dat het altijd tegen koste gaat van iets?

Dit is een interessant vraagstuk dat wat mij betreft verrassend goed uitgewerkt wordt in the Room. Niet dat de film bijzonder goed is, want er scheelt wel wat aan. Maar mijn verwachtingen waren zo laag door alle gemiddeldes dat het mij echt meeviel.

Het mystieke gedeelte van de het hele gegeven werkt gewoon erg goed. De nieuwsgierigheid wordt continu geprikkeld en de twee in de hoofdrol doen gewoon logische dingen die ik ook zou doen op het moment dat ik in zo'n situatie terecht zou komen.
Halverwege begint de film toch wat in te zakken. Het mystieke verdwijnt en het eindigt vooral in een soort van persoonlijk drama met af en toe een thriller element erin. Ik had dit toch wat spannender uitgewerkt willen zien worden en ik denk dat de film als (psychologische) horror toch beter tot zijn recht had kunnen komen. Je wilt die onderhuidse spanning voelen en het komt telkens maar net niet. Dat is toch ietwat teleurstellend, terwijl de film gelukkig wel onderhoudend blijft en binnen de context toch tot een mooi einde weet te komen.

avatar van shugenja
Dit was een hele goede film, maar je merkt dat het idee/verhaal niet helemaal goed word uitgewerkt. Wellicht komt dit door het vlakke spel van de twee hoofdrolspeler. Er wordt heel weinig aandacht aan de relatie gegeven tussen deze drie dat is jammer maar goed.

Als resultaat van deze keuze om het licht niet zo op de personages te leggen, blijft de focus vooral op het mysterie van de kamer maar daar komen eigenlijk te weinig antwoorden uit om te blijven boeien. En dan maakt de film zijn grootste fouten, namelijk teveel twists op het einde. Waardoor het tot dan toe best onderhoudende en interessante werk de plank misslaat.

Deze film is een gewaagde en ambitieuze poging maar mist en raakt waardoor het resultaat net boven gemiddeld is zou ik zeggen. Maar ik kan me ook voorstellen dat je door het einde zo teleurgesteld raakt dat je eindigt met een vieze smaak in de mond en een soort leegte. Andermaal toont het weer hoe belangrijk het toch is om een goed einde aan je film te draaien en als je dit forceert dat het verschil kan maken tussen een goede en een middelmatig werk.

avatar van cantforgetyou
Het idee van dit verhaal is best leuk. Wat zou je doen als je alles kunt wensen wat je wilt wensen.
Jammer is alleen dat de personages ontzettend irritant doorslaan.
Daardoor krijg je geen sympathie voor wat er verder met hen gaat gebeuren.
Je voelt al aan dat het natuurlijk fout gaat en dat ze een prijs moeten betalen voor al het wensgedrag.
Dit wordt soms wel aardig uitgewerkt, maar vaak helemaal niet.
De film duurt gelukkig niet te lang, dus je haakt net nog niet af.
De Belgische acteur Kevin speelt goed en heeft een mooie uitstraling. Fijn om naar te kijken. De actrice is zeer vervelend om naar te kijken.

avatar van Baboesjka
Niet slecht, maar ik ben ook niet erg onder de indruk van deze film. Het boeide mij genoeg en het keek vrij vlot weg, maar het voelde nogal oppervlakkig en en het is sowieso niet mijn favoriete genre. Het acteerwerk vind ik oké. Duurt niet te lang. Een 6. 3*