The Room (2019)

Frankrijk / Luxemburg / België
Drama / Mystery

geregisseerd door Christian Volckman
met Olga Kurylenko, Kevin Janssens en Francis Chapman

Kate verlaat met haar vriend Matt de stad om zich te settelen in een herenhuis in niemandsland. Kort na hun verhuis ontdekken ze een vreemde, verborgen kamer die in staat is om aan al hun wensen tegemoet te komen. Kate en Matt geven zich aan de verleidingen over, maar over hun mooie, nieuwe leven ligt iets duisters op de loer. Het duurt niet lang vooraleer hun droom in een nachtmerrie verandert.

avatar van doncorleone
Jammer, geen nieuwe "animatie" 13 jaar na Renaissance.

avatar van jpgleiden
Goede film zeg, heerlijke kleine twists, mooi uitgewerkt.

Volckman is er weer.

Toch wel een verrassing, na 13 jaar. En dan krijg je er meteen Kevin Janssen nog bijgegooid. Ook na deze film vind ik hem nog steeds niet de beste acteur, maar ook nu laat hij zien dat hij best z'n filmpjes weet uit te kiezen. Want hoewel niet zo geweldig als Volckman's eerste, is dit toch weer de moeite waard.

Sowieso een concept dat makkelijk aanslaat, want wie wil er zo geen kamertje? En als kijker ga je al snel even voor jezelf bedenken wat je allemaal zou wensen. Je kan ook een hoop richtingen uit met dit gegeven, het is een beetje jammer dat Volckman het zichzelf iets te moeilijk maakt, want in plaats van er een lekker sappig, puur genrefilmpje van te maken, sleept hij er een dikke streep drama bij.

Als keuze op zich niet eens zo verkeerd, maar een Franse regisseur die een Russische actrice en Belgische acteur in een Engelstalige film cast, da's vragen om problemen als er écht geacteerd moet worden natuurlijk. Het is niet zo dat het echt ondermaats is, maar voor een film die toch één been op het drama laat steunen is het gewoon iets te min.

Qua visuals en design valt er gelukkig wel genoeg te genieten. Geweldige setting, wat mooie industriële designs en sterk camerawerk. Het genredeel van deze The Room is feilloos, het drama had ik binnen deze context wat proberen terugschroeven, maar het blijft zeker wel een leuk en uniek filmpje. Maar Volckman's volgende mag gewoon weer in het Frans wat mij betreft.

Had het niet verwacht, maar vond het toch wel een leuke film.
Mooi opgezet, soms wat overdreven.
Maar het kijken zeker waard.

Echt een orginele film met onverwachte plot twists, ipv de standaard jumpscares.

Echt spannend ook, aanrader!

Deze film van Franse regisseur Christian Volckman heb ik in eerste instantie gekeken vanwege het meespelen van de bloedmooie ex-Bondgirl Olga Kurylenko (in de rol van Kate), maar de film (een soort van modern sprookje) zelf is ook gewoon goed (zeker de laatste circa 30 minuten, waarin ook een interessante logica wordt onthuld) en daarin ontdekt het echtpaar Kate en Matt (Kevin Janssens), een koppel uit New York dat graag kinderen wilt hebben, dat hun nieuwe huis op het platteland een verborgen kamer heeft, die hen geeft wat ze maar wensen, maar daar zijn echter een paar regels aan verbonden.

Met "The Room" zet regisseur Christian Volckman een mooie visie neer van een bovennatuurlijke kamer die een volwassenen een kind laat zijn in zijn eigen huis. Verder is het een intelligente thriller met Stephen King-ambities die misschien af en toe iets te cliché uit de hoek komt in het portretteren wat mensen willen in het leven (zoals rijkdom), maar alles behalve cliché uit de hoek komt met zijn concept en wat dat betreft is dit zeker een originele film.

De onderliggende boodschap wordt bovendien mooi in scène gezet door de acteerprestaties van Kevin Janssens (Belgische acteur die in de voetstappen van Matthias Schoenaerts mag stappen, qua Hollywood carrière ) en Olga Kurylenko (dit jaar 40 geworden en ik vind haar nog steeds een prachtige vrouw) die tevens perfect gecast zijn voor de gelegenheid. De rol van Shane (die gewenst wordt door Kate) wordt gespeeld door verschillende personages en daarin vond ik het vooral Joshua Wilson (als kind) het best goed doen en Francis Chapman (als tiener) vond ik best een engerd (zeker m.b.t. wat hij gaat doen met Kate).

De cinematografie, het concept design en de enscenering zijn gewoon top en de film wist me eigenlijk ook van de eerste tot de laatste minuut te vermaken en te boeien (wordt naarmate het verhaal vordert ook steeds spannender) en het einde na de fraaie ontknoping heeft nog een leuke verrassing in petto (daar heeft de filmposter ook betrekking op en dan doel ik vooral op de gelaatsuitdrukking van Olga Kurylenko)

En omdat de film ook maar 90 minuten duurt, laat hij zich ook vlot bekijken. Wat betreft het waarom van de kamer (deed we soms denken aan het "Holodeck" uit de sciencefictionserie "Star Trek: The Next Generation (TV Series 1987–1994)"), daar wordt geen verdere uitleg over gegeven en dat is misschien ook wel verstandig,

Kortom "The Room" is een Intelligente thriller die perfect in het rijtje van Stephen King kan passen en hij is dan zeker ook een aanrader.

avatar van huiguh
Origineel filmpje.

Mysterieus en spannend tot de laatste seconde.
Goed uitgewerkt verhaal met meerdere plotwendingen die prima uitpakken. M
ede door de speelduur van 90 minuten, kijkt het lekker weg.

3,5 ster

Ik vond het een erg originele film ! Leuk gegeven ! Niet zo'n standaard horrorfim over een huis waar het niet pluis is, maar wel een echt plot met spanning !

avatar van AniSter
Schitterend en vernieuwend idee, vooral hoe de hele zaak binnenste buiten werd gedraaid richting het einde. Die laatste scene in het motel hadden ze voor mij weg mogen laten. Dat was helaas weer een standaard afloop die bij een B-filmpje hoort, of misschien toch..... het begin is van 'The Room II'?

avatar van Duke Nukem
"How does it work?"
"What do you want me to say? It's like... I dunno... computer?"

En zo worden er wel meer rare opmerkingen gemaakt in deze film. Wellicht kon het script wat beter uitgewerkt worden, met betere dialogen.

"Are you a reporter?"
"Sure!"

En zonder controle van papieren laat de verpleegster hem een gevaarlijke gek in het psychiatrisch ziekenhuis bezoeken.

Ook is het gedrag van het koppeltje erg vreemd te noemen, wie gedraagt zich nu zo snel zo losbandig als rijkdom hem in de schoot komt te vallen?

Dit soort minimalistische films met slechts twee of drie acteurs en die zich op bijna één locatie afspelen, kunnen soms verbazend vermakelijk zijn. Met een goed idee dat op een spannende manier wordt uitgewerkt, kom je al ver. Deze film kon mij van begin tot einde blijven boeien.

Dit is de tweede film met de Belg Kevin Janssens die ik gezien heb, na Revenge (2017), en ik kan eerlijk gezegd aan zijn accent niet horen dat hij niet Engelstalig zou zijn. Olga Kurylenko is niet enkel een mooie verschijning, maar ze acteert ook aardig op niveau.

Nog wel een plot hole, ze hadden diamanten gevraagd, die dingen zijn miljarden jaren oud dus die zullen niet zo snel vergaan wanneer ze buiten komen.

Dat kindje werd iets van 5-6 jaar ouder door 20 seconden buiten te zijn? (ik heb het niet precies geteld). Stel je hebt een week nodig om die diamanten te verkopen voor geld, in een week zit 600.000 seconden, delen door 20 maal 5 dan is die diamant in een week tijd 'slechts' 150.000 jaar ouder geworden wat voor zo'n steen helemaal niets is.

Hetzelfde geldt overigens voor veel edelmetalen, die zijn echt niet ineens vergaan na 150.000 jaar.

avatar van Brabants
The Room vond ik een zeer originele film. Heb in die zin zeker genoten. De voorspelbaarheid liet wat te wensen na daar had wat meer aandacht aan kunnen worden besteed. Met zo'n verhaal had dat zeker gekund. Het enige minpuntje vond ik toch wel het zeer belabberde acteerwerk van Kevin Janssens. Een willekeurige GTST acteur had dit nog beter gekund dan hij het deed.

avatar van schumacher
Kevin Janssens vind ik nu niet direct een topacteur , ik vond die niet zo goed in deze film en Olga die mag altijd eens komen.

De film zelf was best goed, origineel ook, verfrissend toch wel. Natuurlijk is het niet realistisch maar dat zijn nu éénmaal mystery films.

Het concept is echt leuk.

Ja, dit is best een leuke en vermakelijke film.

avatar van macrobody
Leuk gegeven maar er werd wel vrij omgegaan met het gegeven. Als je bedenkt dat je alles kan vragen in fysieke vorm hoe die jongen dan vragen om te veranderen? En die baby weg wensen had ook niet gewerkt, je kan alleen om dingen vragen die je kan aanraken.
Maar goed, dat was de film, dus geen ijzersterk script, maar wel aardig.

Duke Nukem schreef:

uh, 99% van de wereldbevolking?

avatar van Duke Nukem
macrobody schreef:
uh, 99% van de wereldbevolking?

Dan behoor ik vast tot de 1% die niet als een gek in het geld zou gaan rollen, verkleed als Robbedoes de piccolo, een fles dure champagne uitgietend over mijn vrouw die verkleed is als een hoertje en beluga kaviaar uit haar navel lepelend. Maar misschien ben ik dan ook een saaie piet?

Duke Nukem schreef:

Nah, het zal meer zijn natuurlijk, maar als we het vergelijken met loterij winnaars of sporters, en dan heb ik het over Amerikaanse statistieken want Nederlanders zijn veeeeel nuchterder, dan zijn er een hoop die failliet gaan. Maar dat is hen ook niet echt aan te rekenen want wie krijgt er nu een goede opleiding in het omgaan met geld/valuta op school?

avatar van Woland
Leuke verrassing, deze The Room. De film neemt als gegeven een kamer die wensen doet vervullen, maar uiteraard gaat dat niet zonder consequenties. Ik zal verder niet al te veel uitweiden over het plot, maar het is een leuk origineel verhaal wat toch vaak ook lekker donker uit de hoek komt. Uitstekend mee vermaakt!

Dit soort fantastische spookhuisverhalen is aan mij niet besteed. Wanneer dan ook nog eens het acteer- en camerawerk tegenvallen dan heb ik achteraf toch wel spijt dat ik er überhaupt aan begonnen ben.

avatar van Glacius
Interessant concept, alleen ontbreekt het aan spanning en echte verrassingen om een topper te zijn. Op den duur werd het zelfs een tikkeltje saai. Dat kwam ook omdat karakters en de drama daar omheen net niet interessant en overtuigend genoeg was. Een meer ingetogen, mysterieuze en sfeervolle aanpak had deze film goed gedaan.

avatar van knusse stoel
Grappig en dom, grappig als je verhuist en een kamer ontdekt waarin alles wordt gegeven wat jouw hartje begeert, dom, omdat "voor wat" altijd " hoort wat" komt en je beter niet bij de 'ander' schuld op kunt bouwen. Al helemaal niet, als die ander "een kamer" is!
Een leuk verhaal wat een beetje de griezelfilm benaderd waar wij zo van houden en die een leuk aantrekkelijk plot bevat, voor velen aantrekkelijk!
Een mooie 7!

avatar van joolstein
Stel je voor, je koop een oud landhuis en daarin vind je een geheime "magische" kamer verstopt. Een kamer waarin al uw wensen voor je neus uitkomen. Een echt cool ontworpen kamer die er zowel interessant als angstaanjagend uitzag. Het leek wel op als iets uit de natuur gecombineerd met technologie. Een intrigerend uitgangspunt en de start was solide. Jammer genoeg laat het scenario hier en daar te wensen over! Er zijn een paar wendingen maar die zijn overduidelijk en voorspelbaar. En in de laatste akte neemt de film een richting, niet noodzakelijk op een slechte manier, maar lichtelijk absurd en een beetje te ambitieus. Het werd daardoor een beetje te rommelig. Daarnaast snapte ik niet waarom ze doen alsof het zich in de VS bevindt, terwijl iedere Europeaan meteen kan zien dat het ergens in onze contreien is opgenomen. Dit hielp de film ook niet. Het is geen geweldige film maar heeft genoeg om te voorkomen dat het een vreselijke filmervaring werd.

avatar van Left4Dead
Aardig verhaaltje met een Kurylenko die mij op momenten in deze prent voor het eerst liet verassen met het feit dat zo toch wel een beetje kan acteren. Maar het verhaal heeft iets te weinig capaciteit om een klapper genoemd te kunnen worden, jammer want ik heb het gevoel dat het concept echt meer in zich had.

Ach een leuke wegkijkert voor een keer, maar deze zal wel snel uit mijn geheugen verdwijnen. Vandaar 3**.

avatar van Rickyman
Leuke wegkijkert inderdaad, en hopelijk ook snel uit m'n geheugen verdwijnt zodat die weer weet te verrassen als ik 'm weer kijk..
Lekker mysterieus en spannend.

Goeie film waarin een koppel een huis koopt waarin zich een kamer bevindt die aan al hun wensen voldoet. Een leuk en ook redelijk origineel gegeven dat ook prima is uitgewerkt aangezien er genoeg ontwikkelingen volgen. Hierdoor verveeld de film geen moment en ook is het hier en daar wel spannend.

avatar van Collins
Een afgelegen herenhuis dat enigszins in verval is geraakt en door de nieuwe bewoners grondig wordt gerenoveerd. Plezierig kijkwerk. Twee aangename personages met weinig klusvaardigheid leven zich onstuimig en klunzig uit. De opmaat is leuk.
Dan de ontdekking van een verborgen kamertje dat alle wensen werkelijkheid doet worden. Hebberig en egoïstisch leven de in geldgebrek verkerende personages (Olga Kurylenko (altijd fijn) en Kevin Janssens (goed te doen)) zich tomeloos uit en vullen hun dagen met het eten van kaviaar, het dragen van luxe kledij en het baden in stapels geldbiljetten.
Het scenario prikkelde onbewust mijn fantasie. Even hebberig en oppervlakkig begon ik te dromen en vulde ik mijn dagen al op min of meer dezelfde manier. Heel lekker maar moreel zeer verwerpelijk natuurlijk. Toch leuk als een film je dat laat doen.
Maar goed. De mens is van nature ondankbaar. De personages zijn dat ook. Ze willen meer. Het onderste uit de kan. En op dat moment komt de keerzijde van al dat geluk om de hoek kijken. Een fijne twist. Nog meer mysterie en drama volgen.
De mysterieuze kamer is een prima vondst. De gevolgen van de ontdekking zijn bij vlagen spannend maar ook wel oppervlakkig uitgewerkt. De dramatische impact had best diepzinniger gemogen. Het mysterie had best wat indringender verhaallijntjes mogen opleveren.
De film biedt prima amusement. Niks mis mee. De film tikt daarenboven lichtjes (morele) vragen en conflicten aan, die vervolgens te gemakkelijk worden beantwoord of simpelweg met een paar onbehouwen en ondoordachte acties uit de weg worden geruimd. Ietwat onbevredigend.
Ik moet niet zeuren. De film deed iets met me. Mijn fantasie sloeg daadwerkelijk even op hol. Dat was een prettige sensatie. Daarnaast heb ik mij gewoon prima vermaakt.

avatar van Noodless
Leuk gegeven waarbij het mysterie boeiend blijft tot het einde, maar uiteindelijk wel geen verklaring hoe of wat niet wordt gegeven. Maar dat hoeft ook niet altijd. Degelijk zonder meer. 6/10

avatar van rondh
Tegenvaller! Verhaal met potentie, maar wel in mijn ogen slecht uitgewerkt. Acteerwerk is slecht. Verhaal is bij vlagen soms saai verteld. Camera werk is dan nog wel prima.
Slap!

Spannend mysterie wat enorm goed begint. Ik irriteerde me aan bepaalde keuzes die de hoofdpersonen maakte halverwege, waardoor ik weg droomde en mijn aandacht er niet bij hield.

Bijv; Kate die plots zich van kant wilde maken. Is de liefde voor Matt niet voldoende? Wordt het 'idee' waar hij het over had toch te serieus genomen? Zoals gezegd kakte het halverwege in. Het laatste half uur maakt veel goed. Een paar plottwisten die mij bevielen en daardoor toch even aan de tv gekluisterd zat.
3 sterren

avatar van umbra
Leuk gegeven, maar in mijn ogen, niet te best uitgewerkt, zat pak meer in. Vond hem op gegeven moment zelfs nogal saai en vond de acteerprestaties ook niet je dat, wat geeft dat er eerder minder positief beeld blijft hangen bij deze film.

Prima vermaakt ! Origineel verhaal !