I See You (2019)

Thriller

geregisseerd door Adam Randall
met Helen Hunt, Jon Tenney en Judah Lewis

De mysterieuze verdwijning van een twaalfjarige jongen valt samen met een serie onverklaarbare, sinistere gebeurtenissen in het huis van Greg Harper, één van de agenten die de verdwijning onderzoekt. De relatie met echtgenote Jackie staat al behoorlijk onder spanning doordat Jackie recent een verhouding had met een jeugdliefde, temeer daar zoon Connor zijn woede over de buitenechtelijke relatie van zijn moeder niet onder stoelen of banken steekt.

avatar van joshua1988
boeiend, heerlijk dark en creepy en spannend tot 't einde. Ik schrok ook van de verschijning van Helen Hunt. En dat kan niet komen door de buiteling van haar auto twee maanden geleden...

avatar van leatherhead
Enerzijds een op zich wel leuke draai aan het bekende stalker gegeven, anderzijds een wat geforceerde wirwar aan twistjes die vaak wat onnatuurlijk overkomen. Volgens mij had Randall er beter aan gedaan er gewoon een rechttoe rechtaan thrillertje van te maken, juist ook met de meer typische genre elementen lijkt hij beter uit de voeten te kunnen. Zeker het eerste halfuur is redelijk sfeervol, de soundtrack kent zijn momenten en de 'phrogging' scenes zijn best geinig. Maar jammer genoeg blijkt het slechts een aanleiding om met een hoop weinig enerverende twistjes uit te kunnen pakken. 2,5*.

avatar van Collins
Dit is een film waar je op voorhand zo weinig mogelijk van moet weten. De film werkt naar een verrassende ontknoping toe, die het beste tot z‘n recht komt als het verrassingseffect zonder enige voorkennis kan worden uitgespeeld. Elk miniem stukje informatie daarover kan de gehele kijkbeleving verpesten. Dus lees als potentiële kijker op voorhand zo weinig mogelijk over de film. Stop dus nu met lezen!
Gedurende de film is het steeds onduidelijk wat er aan de hand is. Het is onduidelijk hoe merkwaardige gebeurtenissen met elkaar samenhangen. Het is onduidelijk welke richting het verhaal op gaat. Het is zelfs onduidelijk met welk type film we hiet te maken hebben. Familiedrama? Misdaad? Thriller? Horror? Misschien wel alle vier.
De film speelt met de valse verwachtingen van de kijker. Er doen zich talloze vreemde gebeurtenisjes voor die niet goed zijn te plaatsen, maar die in een bepaalde context wel ergens in het grote plaatje passen. Het blijft erg lang onduidelijk wat die contexten zijn. Tot die tijd word je herhaaldelijk op het verkeerde been gezet. De film is een puzzle die tijdens de rit niet gemakkelijk te doorzien is. Het spelletje van regisseur Adam Randall zorgt voor een paranoïde gevoel. En voor een solide spanningsopbouw natuurlijk.
In de film worden dingen pas duidelijk als de film zich als het ware splitst in twee parallel lopende lijnen die uitvoerig de vragen van de smachtende kijker beantwoorden. Te uitvoerig naar mijn smaak. Het verlichten van duistere en mysterieuze gebeurtenissen zorgt dan wel voor bevredigende aha-momentjes, maar nemen ook veel tijd in beslag. Niet fijn als je veel onverlichte puntjes zelf al hebt verlicht.
'I See You‘ is spitsvondig geschreven en is spannend. Fraai camerawerk ook. Het lukt de camera om de handelingen van de personages in al hun uiteenlopende gemoedstoestanden heel pakkend te vangen. Het camerawerk heeft een groot aandeel in de spanning.
Leuke film, waarin Helen Hunt een goede rol heeft, maar waarin zij ook afleidend opvalt door schijnbaar boetseerwerk aan haar gezicht waarin ik in emotionele scènes enige onnnatuurlijke verkramping dacht te bespeuren.
Het was slechts een kleine irritatie. Maar toch.
Leuke film.

avatar van umbra
Met 0 voorkennis en eerder neutrale verwachtingen deze ingegaan en niks spijt van. Verrassend goede thriller en die verrassend mag je echt letterlijk nemen. Damn deze zat echt wel goed ineen, goede opbouw, voldoende spanning aanwezig, met sommige personages had ik het niet zo, kwamen wat irritant over, mr zelfs dat deed niets af aan deze film, de rest was gewoon echt wel top.

avatar van Brabants
I See You is een aardige thriller met wat leuke wendingen en hier en daar wat spannende momenten. Ik vond het zeker geen hoogvlieger, daarvoor vond ik allemaal wat te simpel maar het kijkt toch enigszins aardig weg.

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is best aardig bedacht, maar helaas net iets te ver gezocht. De uitwerking is erg goed gedaan. Randell weet twee genres op geniale wijze door elkaar heen te verweven., waardoor je als kijker op het verkeerde been wordt gezet. Na de overgang wordt het helaas ietsjes minder. De film is behoorlijk spannend en kent een lekker creepy sfeertje. Er volgen een aantal leuke twists, maar zoals aangegeven gaat men richting het eind net iets te ver in geloofwaardigheid. Het acteerwerk is verder ok. Originele en verrassende film. 3.5/4.0

avatar van knusse stoel
Een aardige thriller met een mysterieus randje. Toch een vraagje over het omhoog gaan van de jongen in het begin van de film. Wie weet waarom hij hier omhoog gaat en niet naar beneden valt zoals je zou verwachten? Wij hebben de scène een paar maal herhaalt om een touw te zien zoals we hadden verwacht maar dat komt niet in het beeld. Ook zie je de jongen omhoog gaan en de fiets keurig rechtdoor gaan. Je zou verwachten dat beiden richting de grond klappen. Verder is het een heerlijke "whodunit" film waar je langzaam maar zeker achter de feiten komt. En Helen Hunt speelt weer heerlijk met haar nuchter uiterlijk met een gezicht waar dit maal weinig emoties af te lezen zijn.
Een prima film met een prima 7!

Geen slechte thriller, maar vond enkele acteurs niet zo sterk, zeker Helen Hunt niet, zoals ze nu is, is het niet geloofwaardig dat zij nog een affaire heeft. Die plastische chirurg moesten ze een gevangenis geven, ze lijkt meer op een Avatar, het grootste schrikmoment kwam bij de eerste beelden van haar, lig er nog wakker van, is gemaakt voor horrorfilms nu, wat doet een mens zich toch aan voor een jaartje jonger te lijken...

knusse stoel schreef:
Een prima film met een prima 7!

Volgens mij is dat gewoon niet in beeld gebracht en werd de slomo te vroeg afgekapt.
Overigens vond ik het ook slecht uitgewerkt, als je goed kritisch kijkt zie je dat de fiets heel langzaam door rolt en binnen +- 2 meter al valt. Gezien de snelheid van de fiets leek mij dit totaal niet realistisch.

Verder vond ik het een goede film, al vond ik de wending halverwege de film wat traag uitgewerkt, waardoor ik het idee kreeg dat ik de film voor de 2e keer ging kijken. Het was iets te voorspellend.
Uiteindelijk komt er nog wel wat spanning in en maakt het de moeite om hem af te kijken.

Helen Hunt vond ik erg tegen vallen. Alec (Owen Teague) vond ik daarentegen juist heel goed in deze film.

Al met al prima film, maar had beter gekund met misschien iets meer diepgang.

avatar van Noodless
Sterk filmpje zeg

Vooral het effectieve camerawerk en de geweldige sound geven deze film iets extra's. Prachtige openingsscène en de verschillende shots in en naar het huis toe zorgen voor een geweldig creepy sfeertje.
Je weet dat er iets niet pluis is, maar je weet niet wat. Zorg dat je ook niet naar de trailer kijkt en laat je gewoon indompelen in het mysterieuze verhaal dat tweeledig lijkt te zijn. Het verhaal is lekker duister en door de akelige manier van filmen neigt het verhaal op bepaalde momenten naar horror toe. Als toemaatje Helen Hunt erbij. Het acteerwerk is prima en spanning is verzekerd. Aanrader ! 8/10

avatar van Left4Dead
Ja een aardige film die het ietwat laat liggen naar het einde toe. Ik wist te vroeg de uitkomst.
Maar vooral de geheimzinnigheid in het begin rond de verdwijning, gelinkt aan oudere zaken, was erg sterk. Ik werd in het verhaal gezogen en dat gebeurt me niet al te vaak meer. Naast het prima verhaal deed het script op vele momenten het ook erg goed.

Naast bovenstaande kan ik met gemak zeggen dat de regie prachtig strak was en de soundtrack op maat gemaakt en en ronduit ijzersterk was. Maar ook de cast weet raad met het script, prima relatief onbekende namen die een sterk staaltje werk presenteerden.

Heb genoten, had iets meer uit de moordzaak willen hebben maar goed. Redelijk origineel, al helemaal in de vorm van een combi. 3,5**, een 7,5/10, is daarom op zijn plaats.

avatar van Stekker
Geen slechte film met een aardige twist , af en toe goede schrikmomenten. Maar het meest enge is toch wel Helen Hunt , wat is dat met die actrices, zien ze zelf niet wat ze zichzelf aandoen??

avatar van Macmanus
Geinig.

Wel grappig dat een film die meer thriller is dan horror altijd hoger scoort op Moviemeter. Mensen hebben altijd wel een zwak voor crime verhaaltjes. Hoewel deze film wel veel zijn best doet in het eerste uur om te lijken op een horrorfilm. Dat deel is ook duidelijk het best. Met een geinige soundtrack ben je toch wel benieuwd naar het mysterie. Deel daarna vond ik niet heel geweldig in elkaar gezet, je ziet toch een beetje vanuit een ander pov wat je al hebt gezien. Dat zal wel een 90 minuten dingetje zijn geweest. Want daar kon wel sneller doorheen gegaan worden.

De film mist wat rauwheid om echt te beklijven. Maar verder een prima tussendoortje.

3 sterren.

avatar van shugenja
Dit vind ik dus echt een goede horror/thriller film. Het zette mij totaal op het verkeerde been. Voor zover ik het kon overzien waren er ook geen plotgaten? Dit is uniek voor een horrorfilm. Je gaat heen en weer, wie staat hier nou aan de goede kant en wie niet? Is er sprake van een paranormaal verschijnsel of niet? De film werpt zoveel vragen op, maar levert ook antwoorden. Dit is heel bevredigend ik word er erg blij van. Het is spannend, je weet niet wat je kan verwachten en ook is hier een subtiele maatschappijkritiek zodat het niet alleen een uitstekende thriller/horror is maar ook wat diepgang krijgt. Ja niet teveel maar net genoeg om aan die vier (!) sterren te komen die ik er nu op aftik.

Enige minpunt is Helen Hunt. Zoals al gezegd haar gezicht is echt een afleiding, wat is hier gebeurd man?. Het ziet er gewoon niet uit als een echt gezicht, en ze is een goede actrice maar je ziet er weinig van terug in haar mimiek. Eeuwig zonde dat Hollywood zo hard voor haar vrouwen is dat ze dit soort ingrepen nodig achten. Maar goed, na de eerste tien minuten accepteer je het en dan gaat het verder wel. Het is wat mij betreft het enige totaal ongeloofwaardige element in de film. Misschien had ze in de film ook even kunnen laten vallen dat ze zo naar de plastisch chirurg gaat ofzo want ze komt er niet mee weg te acteren alsof ze een naturel vrouw is zonder botox in haar hoofd.

avatar van Shinobi
"Are you fucking kidding me?"

Helen Hunt heeft duidelijk een bezoekje gebracht aan de plastisch chirurg, wauw.

Enfin, er lijkt een indringende thriller opgezet te worden rondom een rechercheur die onderzoek doet naar de vermissing van een jongen. Thuis krijgt de beste man nog eens te maken met zijn vrouw die een affaire heeft gehad. Het gevolg is dat de spanning om te snijden is en daarbovenop lijkt een kwaadaardige aanwezigheid extra olie op het vuur te gooien.

Adam Randall slaagt erin om de film gedegen op te bouwen. Hiermee wordt er een aardig mysterieus sfeertje gecreëerd. Verscheidene kleine dingen, zoals familiefoto's die geleidelijk verdwijnen of de platenspeler die vanuit het niets muziek afspeelt, dragen daar alleen maar aan bij. Het zorgt ervoor dat je je blijft afvragen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is; het kan werkelijk alle kanten op.

Het is dan ook jammer dat 'I See You' in de tweede helft als een kaartenhuis ineen stort. De ene wending maakt al gauw plaats voor de andere. Om het helemaal af te maken worden er nog wat plotgaten tegenaan gegooid. Het houdt niet over. Het is alsof men geforceerd op puzzelstukjes stampt die niet in elkaar passen, zucht.

Al met al een teleurstellende thriller die enorm misleidend werkt.

2,5 Sterren.

avatar van Filmkriebel
Wat was dit een knappe en razend spannende thriller (geen horror) .
Ik wist er vooraf niks van dus het was allemaal een verrassing voor mij en kan alleen maar aanbevelen om er zonder voorkennis aan te beginnen. Het gaat van eng naar ondraaglijk spannend. Zo ongeloofwaardig vond ik het persoonlijk niet; je kan op het eind mooi bijna alle vragen die je had zelf gaan invullen. Had die misleidende en nutteloze scène met de jongen die van zijn fiets getild wordt in het begin van de film er niet ingestoken, dan had ik nog een extra halfje gegeven. Ziet er een lowbudget film uit maar het bewijst nogmaals dat je met goede ideeën, een ingenieus in elkaar gestoken plot en weinig geld vaak wonderen kan doen.

avatar van Graaf Machine
Eerste uur is lekker creepy en mysterieus. Na de plottwist blijft er weinig over van de sfeer. Alles wordt uitgelegd en we zien de dingen nogmaals. Uiteindelijk dan nog tegen het einde een twist die ook niets meer kon goedmaken.
Het hele kindermoordverhaal had van mij achterwege gelaten mogen worden, was lekker enkel met het phrogging-gegeven aan de slag gegaan.

avatar van james_cameron
Onderhoudend maar uiteindelijk nogal gekunsteld en vergezocht moordmysterie, dat bijna bezwijkt onder de dwaalsporen en bizarre plotwendingen. Je kunt daarmee duidelijk te ver gaan, zo blijkt. Sporadisch evenwel best leuk bedacht. De film heeft helaas te lijden onder een weinig charismatische cast en een visueel weinig boeiende aanpak. Meer spannend dan eng, al is het resultaat van de plastische chirurgie van Helen Hunt (die hier heel slecht speelt) behoorlijk angstaanjagend.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gister was een heuglijk moment, aangezien I See You mijn eerste bioscoopbezoek was sinds de corona-uitbraak. Heerlijk om na drie maanden weer de zaal in de mogen. Alleen daarom al zal I See You me bijblijven. Zelf wist ik vrijwel niks van de film, die me niet op is gevallen totdat Pathé 'm ging vertonen. Gezien het schrale bioscoopprogramma kom je dan al snel bij deze film uit. Wel prettig dat het gewoon ook een vrij goede film is. Niet perfect, maar wel onderhoudend.

Zeker het eerste deel van de film was prettig mysterieus. Je weet alleen dat moeders vreemd is gegaan en dat vader rechercheur is. Ik vond het dan ook jammer dat je al halverwege te zien krijgt wat er nu aan de hand is, met de spookbewoners. Naast het feit dat dit de spanning van de film haalde vond ik het ook vergezocht. Ik had zelf de gedachte dat bijvoorbeeld de vrouw van de vreemdgaande man erachter kon zitten. Of een psychopaat uit een politiedossier. Ondanks dat ik het maar een slappe twist vond, werd het gelukkig wel wel aardig uitgewerkt. Als je later de situaties uit hun perspectief ziet, dan valt het aardig in elkaar. Het plot met de vermiste kinderen vond ik richting het einde er wel erg bijgesleept worden. Nogal ongeloofwaardig dat vader de dader blijkt te zijn. Dat gedeelte hadden ze van mij best uit de film mogen snijden, de twee insluipers in combinatie met het vreemdgaan-verhaal had ik voldoende gevonden. Clichématig en de personages deden weer eens domme dingen waar ik me aan ergerde.

Voor de eerste helft zou ik vier sterren geven, voor het tweede deel met moeite drie sterren. Bij elkaar levert dit een goede voldoende op, maar hier had echt meer in gezeten. Overigens was de scène in het begin met het jochie dat van de fiets af schiet echt heel slecht. Ik dacht even dat dit een paranormale film zou worden. No way dat iemand meters weg vliegt als hij tegen een draad aan knalt met de fiets.

avatar van rep_robert
I See You deed me qua wat er in de film gebeurt soms aan the Clovehitch killer denken. Wellicht een compleet andere uitvoering, want deze film bestaat echt uit twee delen die een ander perspectief op het een en ander geven en een derde akte waarin de gebeurtenissen samenvallen. Het voelt origineel aan en de spanning wordt goed vastgehouden. De tweede akte neemt die spanning misschien iets af, maar het is zo'n fijne en sluitende aanvulling op hetgeen waar je de eerste akte zo mee zat te worstelen. Tegelijkertijd wordt het niet te kinderachtig gebracht en word je als kijker als een volwassene behandeld.
Tot dit punt heb ik weinig aan te merken op de film. Bij het samenkomen in de derde akte heb ik wel wat problemen met het meisje dat zichzelf echt de dood in jaagt. Ik geloof niet dat dit een overlevingsinstinct is die met de werkelijkheid overeenkomt (luidruchtig bellen in een bos, de caravan ingaan etc). Kleine ergernissen sluipen hier de film in, maar gelukkig zit er zo'n vaart in de film dat het niet de overhand neemt. Het einde is bevredigend en maakt de film op een passende manier sluitend.

Even iets dat me ook enorm opvalt. Wat een botoxhoofd heeft Hunt tegenwoordig zeg. Ze doet het goed in de film, maar alles staat zo strak dat ik het enorm afleidend vind. Why verneukt zo iemand in vredesnaam haar hoofd zo

avatar van mjk87
Die twist halverwege is niet per se heel origineel maar hij was wel onverwacht. Erg leuk om dan te zien dat eventuele bovennatuurlijke krachten hele aardse oorsprong hebben. Daarna komen nog wat kleine twistjes maar geen van die vond ik heel overtuigend. Je voelt aan alles dat er wel enkele twisten nog komen en de personages in de film ergens wel een link hebben en geen één twist liet me van m'n stoel vallen.

Wat wel leuk is, is dat de sfeer zo anders is in het tweede deel van de film. De hele horror-sfeer is weg en er komt meer thriller voor terug, ik vond dat wel prettig. Acteerwerk is oké, visueel ook wel sfeervol en de locatie is prima. Uiteindelijk geen wereldschokkend product maar ik heb me prima vermaakt in de bios. 3,5*.

avatar van De Noorman
Verassend sterke, onvoorspelbare film!
Ondanks de matige prestatie van Helen Hunt (botox gezicht zonder expressie) bleef het enorm boeien mede door sterk acteren van de rest vd cast.

avatar van marsie
Superspannende intelligente thriller. Het grootste spook is Helen Hunt.....de cosmetische chirurgie is hier goed in de fout gegaan, eng om te zien

avatar van Alathir
Eerst en vooral wat is er met Helen Hunt haar gezicht gebeurd?
De film zelf begint goed en vanaf een bepaald stuk komen er twee personages bij die zich in het huis hadden verstopt voor onderdak. Het eerste deel van hun intrede is wel verre van een succes te noemen. Plots was heel de spanning en het mysterie weg.

In ruil daarvoor komen er behoorlijk wat plottwists langs die je mond doen openvallen. Eigenlijk vond ik het naar het einde toe dus echt geweldig (want ik hou van twists). Het ultieme einde verdiende misschien nog een soort van afsluiting met Hunt en haar zoon, zeker omdat de film absoluut niet lang aanvoelt.
Leuk thrillertje dat in het midden even inkakt om daarna groots af te sluiten.

avatar van mrklm
Een regisseur mag niet liegen en dat is precies wat regisseur Adam Randall doet wanneer we in de openingsscène zien hoe een twaalfjarig jongetje schijnbaar door een onzichtbare entiteit van zijn fiets wordt geramd. Het is bovendien een beetje sneu om Oscarwinnares en hoofdrolspeelster in één van de meest geliefde sitcoms uit de jaren '90 Helen Hunt in een volstrekt ondankbare rol in een zeer matige thriller te zien. Het verhaal bevat een paar aardige ideeën: halverwege gaan we terug naar het begin en zien we sleutelmomenten vanuit het perspectief van de 'daders' en de onthulling over het achterliggende motief is niet onaardig. Onsympathieke karakters en een aantal flinke plotgaten in het scenario doen dit echter de das om. De elektronische score van debutant William Arcane is erg effectief, maar lijkt uit een heel andere film te komen.

Goeie film waarin bij in het huis van een gezin een aantal onverklaarbare dingen gebeuren. Toch best een originele film met een uitstekende plotwending in het midden die goed werkt. Eng wordt het niet, maar zeker wel sfeervol in beeld gebracht met ook mooi camerawerk.