I See You (2019)

Thriller

geregisseerd door Adam Randall
met Helen Hunt, Jon Tenney en Judah Lewis

De mysterieuze verdwijning van een twaalfjarige jongen valt samen met een serie onverklaarbare, sinistere gebeurtenissen in het huis van Greg Harper, één van de agenten die de verdwijning onderzoekt. De relatie met echtgenote Jackie staat al behoorlijk onder spanning doordat Jackie recent een verhouding had met een jeugdliefde, temeer daar zoon Connor zijn woede over de buitenechtelijke relatie van zijn moeder niet onder stoelen of banken steekt.

avatar van Alathir
Eerst en vooral wat is er met Helen Hunt haar gezicht gebeurd?
De film zelf begint goed en vanaf een bepaald stuk komen er twee personages bij die zich in het huis hadden verstopt voor onderdak. Het eerste deel van hun intrede is wel verre van een succes te noemen. Plots was heel de spanning en het mysterie weg.

In ruil daarvoor komen er behoorlijk wat plottwists langs die je mond doen openvallen. Eigenlijk vond ik het naar het einde toe dus echt geweldig (want ik hou van twists). Het ultieme einde verdiende misschien nog een soort van afsluiting met Hunt en haar zoon, zeker omdat de film absoluut niet lang aanvoelt.
Leuk thrillertje dat in het midden even inkakt om daarna groots af te sluiten.

De eerste bios film sinds Corona en wat een uitstekende film om zo weer erin te komen zeg maar. Ik heb genoten. Vooral toen alles duidelijk werd gemaakt op de helft van de film.

Ik zit wel met een paar dingetjes..

Het moment dat de ouders hun zoon in de badkuip vinden en dat de moeder hun zoon naar het ziekenhuis brengt. We zien de vader met zijn pistool door het huis lopen, alsof hij dat meteen ging doen. Maar later in de film komen we erachter dat hij eerst nog een stukje ging rijden met dat meisje achterin de auto. Dat was een beetje verwarrend I guess....

De beweegredenen van de jongen die illegaal in het huis vertoeft is begrijpelijk, maar waarom de zoon pakken? Hij had hem ook met rust kunnen laten. Maar goed, hij is dus degene die heeft weten te ontsnappen aan de man toen hij nog jong was?

En dan de jongen op de fiets in het bos, heb ik niet goed opgelet of is dit een loose end? En als laatste....

De man voordat de jongeman hem doodschoot zegt "toen ik nog jong was....." what about that? We komen er niet echt achter waarom hij de jongens kidnapte, had het ook echt niet van die dude verwacht.

avatar van mrklm
Een regisseur mag niet liegen en dat is precies wat regisseur Adam Randall doet wanneer we in de openingsscène zien hoe een twaalfjarig jongetje schijnbaar door een onzichtbare entiteit van zijn fiets wordt geramd. Het is bovendien een beetje sneu om Oscarwinnares en hoofdrolspeelster in één van de meest geliefde sitcoms uit de jaren '90 Helen Hunt in een volstrekt ondankbare rol in een zeer matige thriller te zien. Het verhaal bevat een paar aardige ideeën: halverwege gaan we terug naar het begin en zien we sleutelmomenten vanuit het perspectief van de 'daders' en de onthulling over het achterliggende motief is niet onaardig. Onsympathieke karakters en een aantal flinke plotgaten in het scenario doen dit echter de das om. De elektronische score van debutant William Arcane is erg effectief, maar lijkt uit een heel andere film te komen.

avatar van mrklm
MosquitoSmasher schreef:

Ik zit wel met een paar dingetjes..

Ik had hetzelfde. De opening suggereerde nadrukkelijk dat hier sprake was van een bovennatuurlijk element. Dat was ronduit misleidend.

mrklm schreef:

Je ziet als die Greg en Spitz gaan ‘onderzoeken’ in het bos dat Spitz een ijzerdraad vindt. Dat duidt aan dat dat gespannen was en de jongen is daar tegenaangefiets wat hem toen tegenhield en naar achter vlogg. (Beetje overdreven was het misschien wel). En het is geen loose end, want de jongen zat opgesloten in de kast in die caravan. De politie heeft ze uiteindelijk bevrijd.

avatar van Graaf Machine
Auroria2001 schreef:

Dat was gewoon volkomen belachelijk, die scene. Die jongen vloog twee meter achterwaarts de lucht in, omdat hij tegen een draad fietst. Was overduidelijk bedoelt om de kijker het idee van paranormale aanwezigheid te geven.

avatar van coendpl
Eerste biosfilm weer na het corona virus en ben zeer zeker niet teleurgesteld.
Erg fijne thriller om in de bios te zien! Ben de film gaan kijken zonder enige voorkennis en ik denk dat het bij deze film alleen maar voordelig uitpakte.
Spanning was vanaf minuut 1 aanwezig. Na de pauze was ik bang dat de film inkakte bij het introductie gedeelte van de twee "phroggers", maar dat viel gelukkig mee. De vaart én spanning kwam er al snel weer in, gelukkig.
Acteerwerk ook in orde, 4*. Op helen Hunt na; leek alsof ze continu bezopen was ofzo met haar nieuwe plastic look.
Aanradert!

avatar van pietpuk
Cliche werkje, bovendien leidt de geplastificeerde Hunt erg af

De film was zeker onderhoudend, maar zat weinig horror in. Het enige wat echt eng was, was het nieuwe gezicht van Helen Hunt. Zo zonde! Bleef ik ook de gehele film mee bezig.

avatar van cantforgetyou
Even denk je naar een bovennatuurlijke film te kijken. Maar dat wordt halverwege de film flink weggehaald. Op zich niks mis mee. Een paar plotwendingen zijn altijd interessant. Maar als je ongeveer in het midden van de film weet wat er aan de hand is, viel het voor mij toch wel tegen. Ik had meer horror gehoopt, maar dit is gewoon meer een thriller.
Zoals ik al vaker lees is het gezicht van Helen Hunt echt VRESELIJK aangetast. Ze heeft totaal geen emotie meer. Haar mondhoeken staan stijf van de botox. Echt werkelijk zonde, want ze was zo'n leuke vrouw met van die ondeugende ogen. Nu is ze een emotieloze opblaaspop zonder rimpels geworden.
De twee 'zwervers' zijn zeer irritant, vooral de jongen. Die zorgde ervoor dat voor mij de irritatie op liep.
De film is op zich wel goed en zit prima in elkaar, alleen had ik duidelijk andere verwachtingen.

avatar van henkie1908
schenkowiets schreef:
In den beginne dacht ik dat de film mischien goed zou kunnen worden maar.....
Na de plot wending vond ik er niets meer aan.
Je moet er van houden dit soort films.

Owja er zit ook een hele domme fout in de film op t laatst.
Die kids zitten opgesloten in een kastje met een deurtje op n kier die vast ziit met 2 mini haakjes en een heel dun tie rapje ,als je 1 keer blaast is dat deurtje toch open

Bedankt voor de info over de kids.....

Bah. Niet zo heel best. Nergens spannend. Nergens verrassend. Dikke plot gaten en een plot twist die uit het niets komt vallen. Louter irritante karakters, irritante muziek (wel effectief), kon er niet zo veel van maken verder. Er wordt nog wel goed geacteerd maar dat kan de film niet redden.

Goeie film waarin bij in het huis van een gezin een aantal onverklaarbare dingen gebeuren. Toch best een originele film met een uitstekende plotwending in het midden die goed werkt. Eng wordt het niet, maar zeker wel sfeervol in beeld gebracht met ook mooi camerawerk.

avatar van pierre18
Zeer sterke film. Zonder vele trucs sf-effecten en verschillende locaties kan je toch nog een sterke film met een goed verhaal neerzetten met mooie plotwisselingen. Gelukkig neigt het nergens naar vermaledijde horror, maar blijft het een heerlijke thriller die dan ook nog eens zo langzamerhand de sluiers oplicht.

avatar van JacoBaco
pietpuk schreef:
Cliche werkje, bovendien leidt de geplastificeerde Hunt erg af

Ik wist vooraf niet eens dat ze meedeed en ik dacht steeds tijdens het kijken, waarom ken ik deze actrice niet?

avatar van JacoBaco
pietpuk schreef:

Zo wat een mindfuck.
Vind hem eerst wat saai en vaag, 1e deel.
Maar toen werd de film heel anders dan verwacht.
Twist op twister (ze is echt lelijk geworden).
Deze gezien zonder voorkennis en wat een film.
Goed bedacht .
Had in het begin een heel andere film voor ogen.
Knap gedaan.

avatar van pampelonne
de trailer deed een enge film vermoeden, maar helaas deze film was voor mij echt niet spannend.
de plot twist halverwege zit wel goed in elkaar.
zo'n film die je gelijk weer bent vergeten, zodra je thuis bent.

avatar van Bubblez
pampelonne schreef:
zo'n film die je gelijk weer bent vergeten, zodra je thuis bent.

Meen je dat nou? Deze heeft dagen in m'n hoofd rondgespookt. Heb 'm aan iedereen aangeraden.

avatar van mipha
Elastiek van Helen Hunt stond iig goed strak.

Goeie film.
Halverwege denk je... Waar gaat dit naartoe? Top gemaakt

Ik vond het zeker een aardig filmpje, maar vooral de eerste helft was origineel en interessant. Daarna kwam er een groot stuk wat je eigenlijk al kent. In het begin is dat wel leuk, maar uiteindelijk neemt dat toch gauw een groot deel van de film in beslag. Overigens zaten er ook best wel veel toevalligheden in. En de spanning bleef vaak niet lang hangen. Er werd al gauw weer een beslissing genomen en dan was er weer wat anders aan de hand. De muziek moest het vooral heel spannend maken, zo leek het.
Overigens namen sommige hoofdrolspelers ook best wel vreemde beslissingen, zoals dat meisje (één van de twee phroggers) dat mee werd genomen naar het bos. Ze weet uit de auto te ontsnappen en belt heel angstig en paniekerig de politie en hangt snel op. Vervolgens gaat ze wel even bij een caravan kijken of dat misschien de plek is van de ontvoerder... Voor iemand die zo bang is, vind ik dat een vreemde actie

Al met al toch genoeg op aan te merken, maar ik vond hem toch ook wel geinig. Ik zou het zeker geen horror noemen trouwens. Bij horror denk ik aan monsters en bovennatuurlijke elementen.

avatar van predator
Het is jammer dat Helen haar gezicht zo afleidt, want dit is een prima thriller. Zit knap in elkaar.

avatar van Thomas83
Echt zo'n film met wat leuke ideeën maar uiteindelijk veel te veel twists die je van je sokken moeten blazen. Vermakelijke pulp, maar geen goede film. Ik zag de twists over de identiteit van de ontvoerder en Alec helaas al lang van tevoren aankomen. Je voelt al snel aan dat dit het soort film is dat wil overdonderen op het einde.

Daarnaast voelt de film al voor we de phroggers ineens volgens als een verzameling aan clichés. Het is haast alsof ieder idee voor een thriller in een script is gegooid. Vond de personages ook niet echt tot wasdom komen, waardoor ze enkel als typetjes overkomen. Het helpt ook niet dat de dialogen soms niet best zijn.

De film is uiteindelijk ook te vaak onzinnig om er serieus in mee te kunnen gaan. Het idee dat twee indringers al dagen ongemerkt in een niet buitensporig groot huis kunnen wonen is al onzinnig, en het toppunt was nog wel toen Alec in het bed van Greg begon te pissen toen deze erin lag te slapen. 3.0*.

avatar van WesleyX16
Leuke film, met leuke wendingen. De filmmaker probeerde je wel op het verkeerde been te zetten. Dat was in het begin ook zo. Maar toen de andere kant van het verhaal te horen was, begin je toch tot inzicht te komen hoe het allemaal werkelijk ging. En toch gaat het dan toch weer net even anders. Maar er zitten wel een aantal bizarre stukken in het verhaal. Spannend verhaal. Maar je blijft toch met een aantal vragen zitten.

avatar van Elchapo
Spannende film met verassend einde.helen Hunt is ook even bij dokter plastic in Hollywood langs geweest,man man wat een lelijke harses heeft die vrouw gekregen.3.5 stars.

avatar van BlueJudaskiss
Fantastisch.

Ik had géén idee waar ik in terecht kwam en dat was maar goed ook want ik denk echt dat elke trailer of promotionele foto al te veel van het verhaal had verraden. Een verhaal dat zich - na die prachtige omgevingsshots van het begin - heel langzaam ontvouwt, dan een kleine draai maakt en om dan... Ik ga niets meer zeggen. Ga dit zien, ik had hier echt niks op aan te merken. Sfeer sfeer sfeer waarbij ik vaak op het puntje van mijn stoel heb gezeten.

Overigens ziet Helen Hunt er in deze film uit zoals Gary Oldman er in de film Hannibal uitzag. Plastisch chirurgie, begin er niet aan.

avatar van WesleyX16
BlueJudaskiss schreef:

Ik had ook geen flauw benul waar deze film over ging. Ik had op Horror en Thrillers gefilterd en dit leek mij wel een leuke film. Dus de eerste plotselinge schrikeffect was echt even schrikken en maar Ik zat al gelijk geïnteresseerd in de film.

avatar van Rodger
Wel een prima thriller.. verwachting was niet zo hoog.. maar toch.. deze zat prima in elkaar...
3.5 ***

"I See You" is zo'n typisch film waarover je maar beter zo min mogelijk kunt weten van tevoren (wat ik gelukkig gedaan heb), want dat neemt anders een groot deel van het kijkplezier weg. Deze film staat betiteld als een Thriller film (wat het overigens ook is), maar vanwege het meespelen van Helen Hunt is het toch min of meer een Thriller / Horror film (en eigenlijk ook een familiedrama) geworden, want wat zag ze er eng uit met haar kat-achtig gezicht. Dat eng uitzien vond overigens ook iemand anders in deze film, want nadat deze persoon een foto van haar ziet, zegt die:

"Creepy mom"

De plastische chirurgie, botox, liposuctie en meer middelen die de veroudering dienen te camoufleren, hebben Helen Hunt duidelijk niet goed gedaan (net zoals Melanie Griffith overigens) en het was dan ook behoorlijk schrikken toen ik haar voor het eerst in beeld zag. Helaas had ik dat de hele film en kon ik maar niet wennen aan haar nieuwe onnatuurlijk gezicht. Ik vond haar vroeger zeker niet de mooiste vrouw, maar nu ziet ze er gewoon verschrikkelijk uit.

In "I See You" staat het gezin Harper centraal. Jackie (Helen Hunt) doet haar best om haar relatie te redden met Greg (Jon Tenney). Hij en zoonlief Connor (Juda Lewis) zijn echter nog niet klaar om haar te vergeven, nadat zij overspel heeft gepleegd. Tussen de familieproblemen in gebeuren er binnenshuis vreemde dingen. Spullen verdwijnen of worden verplaatst, muziek begint te spelen, de televisie gaat ineens aan en er klinken geluiden die er niet horen te zijn. De gezinsleden bekijken elkaar met hele andere ogen en de vreemde gebeurtenissen zorgen voor een dreigende sfeer in het huis. Alsof dat nog niet genoeg is, verdwijnt er een jochie, te weten Justin Whitter (Riley Caya), uit hun woonplaats. Greg werkt voor de politie en krijgt de leiding over deze zaak die verdacht veel overeenkomsten heeft met een zaak uit het verleden.

"I See You" is een mysterieuze, boeiende en spannende (mede door het geluid en hoe het allemaal gefilmd is en het zorgt ook voor een fantastische enge sfeer) film, waarin de ene wending de andere opvolgt en het opent direct met een intrigerend beeld, namelijk een jochie van een jaar of twaalf fietst over een sfeervol bospad op weg naar huis, wanneer hij door een onzichtbare kracht ineens de lucht in wordt getild en verdwijnt. Hebben we hier met een bovennatuurlijk fenomeen te maken ? Als kijker krijg je veel wendingen (soms behoorlijk heftig) voor de kiezen, die je steeds op het verkeerde been weten te zetten. Net als je denkt te weten hoe het zit en wat er gaat gebeuren, loopt het toch allemaal weer net even anders.

"I See You" moet het vooral hebben van zijn onvoorspelbaarheid en de verrassende onthullingen in de tweede helft (na circa 45 minuten). Wat begint als een standaard thriller, eindigt toch enigszins op een originele manier en dat allemaal door met de verwachtingen van de kijker te spelen. Door het gebruik van verschillende perspectieven krijgt het verhaal ineens een compleet andere draai, en worden sommige rollen omgedraaid om zo de context van bepaalde scènes te veranderen. Pas op het einde krijg je als kijker nog een scène, die alle overgebleven vragen weet te beantwoorden. Door deze aanpak mag "I See You" als een bovengemiddelde (en geen bovennatuurlijke) thriller bestempeld worden.

Ondanks dat Helen Hunt er niet uitzag (ik snap niet dat regisseur Adam Randall haar gecast heeft), is het acteerwerk van eigenlijk de hele cast meer dan goed. Daarbij vond ik het leuk dat Sam Trammell (als Todd waar Jackie mee is vreemdgegaan) ook een klein rolletje heeft en hem kan ik vooral van de leuke televisieserie (althans de eerste paar seizoenen) "True Blood (TV Series 2008–2014)". Hij zorgt ook ongewild voor een beetje humor en dat als hij een beker op zijn hoofd krijgt. Overigens moest ik ook wel lachen toen Greg lag te slapen en er dan iemand over hem heen plast (als hij wakker wordt denkt hij dat hij in bed geplast heeft ).

"I See You" is, zeker gezien het beperkte budget en het meespelen van Helen Hunt, heel aardig gelukt. Bekijk deze degelijke maar vermakelijke Thriller film zonder verwachtingen tegemoet en laat je daarbij verrassen door de inventieve vertelstructuur, de verrassende wendingen en de meeslepende intriges in een slaapstadje in Ohio.

avatar van jaxteller
MosquitoSmasher schreef:

Ik zit wel met een paar dingetjes..

Jongen op de fiets in het bos een loose end? hoezo, hij zat vast in de trailer van die man