2036 Origin Unknown (2018)

Alternatieve titel: Origin Unknown

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction

geregisseerd door Hasraf Dulull
met Katee Sackhoff, Steven Cree en Julie Cox

De eerste bemande missie richting Mars eindigt in een dodelijke crash. De leidinggevende over de missie Mackenzie 'Mack' Wilson beslist hierdoor het artificiële intelligentiesysteem A.R.T.I. in te schakelen. Hun onderzoek leidt naar een mysterieus voorwerp onder de oppervlakte van Mars. Deze ontdekking zou weleens de toekomst van de aarde, zoals we die nu kennen, kunnen veranderen.

avatar van newG
Het is al vanaf het 1ste moment duidelijk bij welke film de inspiratie is gehaald, 2001: A Space Odyssey. Vooral de beelden in de ruimte en de AI ARTI zijn in dezelfde stijl, zonder dat het een complete rip off wordt. En de gelijkenissen stoorden me op geen enkel moment. De special effect waren absoluut prachtig en het verhaal bleef spannend en mysterieus van begin tot einde. Ik heb absoluut genoten van deze film.

avatar van Collins
Stel je een donkere tv studio voor met daarin een hele set aan computerschermen waarop de ene na de andere simulatie en animatie verschijnt. In de studio bevindt zich het hoofdpersonage (Katee Sackoff) in dialoog met een kunstmatige intelligentie, die de rol van Hal 9000 wannabe prima vertolkt.
Zie hier de structuur van de film. Een enkele uitstap naar een ander personage of naar een andere setting is er wel, maar die is te verwaarlozen. We zitten vast in de starre atmosfeer van de tv studio. We zijn strak ingesnoerd. Toch is er geen beklemmend gevoel. Het oogt en voelt te geforceerd.
Het is een tamelijk minimalistische setting waarin het verhaal zich afspeelt. Een minimalistisch verhaal ook. Een dialoog tussen computer en personage. Hier en daar onderbroken door een korte interventie van een ander personage, maar de focus ligt onlosmakelijk op "Hal" en Sackoff. De laatste is het meest in beeld en doet het menselijke acteerwerk in de film. Ze doet het overtuigend en levendig. Met een zekere charme. Ze is leuk om naar te kijken.
De een-tweetjes tussen computer en Sackoff bevatten wat humor, zijn bijtend en amuseren. De dialogen zijn dus best leuk en voorzien de film van enige dynamiek. De dreiging waar het in de film eigenlijk over gaat en die de spannende factor zou moeten zijn, heeft die dynamische impact niet. De spannende beelden op de computerschermen zien er gewoon niet overtuigend genoeg uit. Niet confronterend en niet dreigend.
Met een pseudo Hal in de hoofdrol ontkomt de film niet aan een onderliggende vraag. De vraag of kunstmatige intelligentie een welkome aanvulling is op het menselijke potentieel schemert dan ook duidelijk door. Een vraag die natuurlijk vaker in een film is gesteld. Een gevaar of niet. That's the question. Een onoriginele vraag die desondanks nog steeds boeiend en verrassend kan worden uitgewerkt in een film. In deze teleurstellende film gebeurt dat natuurlijk niet.

Simpele film. Simpel decors. Alles speelt zich af in een controle room met een actrice en een AI robot. Enkele kleine bijrollen. Heb drie acteurs weten spreken. Is dus allemaal heel simpel. Enkele graphics op Mars maar ook eenvoudig. Verhaal ook weinig inhoud en weinig achtergrondmuziek waardoor het een nogal stille film wordt. Geen spanning. Hou van Sci-Fi want aanbod is te weinig maat deze is voor mij een flop.

avatar van misterK
newG schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Prachtige ode aan 2001, A Space Odessey. Jammer dat de film ondergewaardeerd wordt. Ik vind hem helemaal niet simpel. Katee Sackhoff is zelf erg intelligent en daarom zet een mission controller neer die aannemelijk is. Het is gewoon heerlijk haar gedachtengangen te volgen. Uiteindelijk weet de film je voor hetzelfde grote raadsel te zetten als 2001. Dit is SciFi zoals ik het graag zie, existentialistisch, buitenaards, mysterieus en met veel wetenschappelijk onderzoek. Voor mij geen Star Wars onzin, wie oorlog wil zien kan op Aarde wel aan zijn trekken komen.

het is bij deze film niet de bedoeling om agressief a.i het gevaar hiervan dit is een film die je in je hoofd houdt en voorbereid op vernieuwd contact met aliens stel je voor dat dit twee jaar geleden geschreven is dan was dit scenario realistisch nu niet meer maar a.i kan wel voor een derdamte groot gevaar vormen dat een elektro magnetische puls die alle apparaten uitschakelt noodzakelijk is dit niet omdat ze bang zijn voor de natuur maar dat wij ons robotiseren a.i kan alleen logisch nadenken en wij kunnet dat dan ook alleen we leven niet maar lopen wel rond dat noem je zombies kut

avatar van nadrin
Akkoord met Mister K

avatar van EIGER3970
Mysterieuze asteroïde Oumuamua misschien ruimtetuig? Vreemde stenen in de ruimte het is werkelijkheid!