Replicas (2018)

Verenigd Koninkrijk / China / Puerto Rico / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Jeffrey Nachmanoff
met Keanu Reeves, Alice Eve en Thomas Middleditch

De synthetische bioloog Will Foster verliest zijn gezin in een auto-ongeluk. Hij wil proberen hen terug tot leven te brengen en gaat hiervoor tot het uiterste. Zelfs als het betekent dat hij zowel een door de overheid gecontroleerde laboratorium als de politie en de fysieke wetmatigheden tegen zich heeft.

avatar van tattoobob
Word dit erg slecht of juist goed....dat is altijd de vraag bij een film met Reeves in de hoofdrol.

Vanaf 6 december in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van mcdaktari
Ik denk dat het wel eens een aardige film zou kunnen zijn. Ziet er iig niet verkeerd uit wat ik er zo van zie.

avatar van SuperSideSwipe
Vanavond in de sneak mogen bewonderen.

Het verhaal is dun en rammelt aan werkelijk alle kanten. Gedurende de film blijf je toch met een verzameling vraagtekens zitten.

Grootste gedeelte van de film is ook te voorspelbaar. Alles verloopt verassend soepel.

Eigenlijk samengevat krijg je er het gevoel dat dit een Disney sci-fi is met daar in een paar PG sterf scenes.

Qua acteren geef ik de hele cast een onvoldoende met uitzondering van Thomas Middleditch als Ed. Weinig tot geen chemistry tussen de castleden en ee spatte ook weinig overtuiging vanaf.

Waarom dan toch een 3*?

De film weet door de hoge tempo en afwisseling in scenes / locaties de aandacht vast te houden en ook meteen veel van de tekortkomingen te verbloemen.

avatar van Master Blaster
Het is het allemaal net niet. Gewoon ongeloofwaardig.
Toch net als hierboven word beschreven gaat de film snel en verveeld daarom niet.

Wel een leuke film,

Voor mij hoeft het allemaal niet met een moeilijk verhaal dus ik vond dit prima. De film komt lekker snel op gang, ook best spannend. Snapte alleen het eind niet helemaal, die robot was hijzelf, maar die was nu ergens baas van geworden ofzo? Vind hem voldoende maar eigenlijk geen 3 sterren, dus een 2,75 ster (=5,5)

avatar van Rickazio
Dit is de meest debiele over de top film ooit. Zou verboden moeten worden zo slecht!

Enorm complexe onderwerpen even simpel behandelen in een garage, even een stukje gedachte wissen, even simpel jezelf in een robot verplaatsen als het uit komt. En die GPS tracker op die oude tablet ontwijken... Man wat slecht, hoe bedenkt iemand zoiets. Dit is nog slechter dan Koefnoen.

Ik hou zo af en toe van een film die lekker wegkijkt, maar een script dat in de kern van alle kanten rammelt is in dit geval zeer ernstig en moeilijk kijkbaar, ik heb mezelf zoveel vragen gesteld gedurende de speelduur qua niet kloppende zaken (tijdslijnen, omgevingsfactoren, complot en wetenschap) dat ik de film niet met een serieuze blik heb kunnen kijken. Daarnaast is het acteerwerk van Keanu Reeves echt zeer slecht. De andere personages doen het wel best goed moet ik zeggen.

avatar van MovieHolic
Flinterdun plot en belabberd acteerwerk van echt de gehele cast, als je tijd over hebt en dom film wil kijken is dit een optie. Verwacht echter niet teveel.

avatar van Flitskikker
Aan de trailer te zien heeft DFW hun studentenondertitelaars nog steeds niet de laan uit gestuurd, dus maar weer wachten op een uitgave met Engelse ondertiteling.

avatar van Zwolle84
Flitskikker schreef:

Ik dacht dus tijdens de film letterlijk: zal wel weer DFW zijn. Echt om de zin een spatiefout. Wat een armoede.

Sluit verder wel goed aan bij de film zelf, want Replicas is ook pure armoede. Wat een saai, 13-in-een-dozijnplotje zeg. Ik heb het idee dat ik deze film al vijf keer eerder heb gezien. En ook qua designs is het slaapverwekkend. Wéér datzelfde synthetische lichaam. Wéér dat domme indeluchtswipen over allerlei futuristisch bedoelde onzinnige schuifjes. Reeves is bovendien compleet verkeerd gecast. Schmierend is het een heerlijke acteur, maar laat die man toch alsjeblieft niet écht acteren.

avatar van schumacher
Ik heb nog een 2 gegeven omwille van die schoon blonde en ondanks alles was het al bij al toch nog wat spannend, maar meer was het ook niet.
Ben deze film binnen een x tal uren vergeten.

avatar van pierre18
Zwolle84 schreef:

Echt om de zin een spatiefout. Wat een armoede.

Klopt. Vlees noch vis. Advies voor de toekomstige kijkers; verstand op nul zetten en alles voor zoete koek aannemen, dan is het nog wel te pruimen.
Incluis de ondertiteling.

Enkele scenes waren de moeite waard, maar ik zag toch een hoop jatwerk uit Minority Report en I Robot.

avatar van Left4Dead
Master Blaster schreef:
Gewoon ongeloofwaardig.

Het is tenslotte Sciencefiction, tja dan kun je er de donder op zeggen dat het verhaal echt wel verzonnen is en daarom niet gebaseerd op werkelijkheden is. Ik geef Reeves een kans, het filmdebuut van de regisseur was een prima start.

avatar van arno74
Ik hou van scifi maar gezien het gemiddelde en de reacties ga ik deze van de kijklijst afstrepen. Skip.

avatar van Left4Dead
Erg matig en eigenlijk helemaal niet boeiend.
Makkelijk over te slaan zonder iets gemist te hebben in je leven.

avatar van Mr Grey
Slechte film. Boeide niet en enorm voorspelbaar.

avatar van Master Blaster
Left4Dead schreef:
Erg matig en eigenlijk helemaal niet boeiend.
Makkelijk over te slaan zonder iets gemist te hebben in je leven.

Ja dat dus

avatar van stormfox
Dit had een goede film kunnen zijn als Keanu niet zijn hele gezin kwijt raakte, maar
slechts alleen zijn vrouw en dat er meer nadruk gezet werd op psychologische problemen
met zijn van en clone.

...maar deze film heeft een zeer slechte plot en de CGI van de android is om te janken.

avatar van clubsport
Wat stormfox hierboven beschrijft had wellicht een meer logische keuze geweest , het had de film een stuk meer realisme kunnen geven en men had de psychische effecten van klonen en emoties kunnen verkennen en op een realistische manier kunnen verwerken in een wat geloofwaardiger verhaal .
Maar goed dit is sf en ondanks de vele vergezochte verhaallijnen is het nog best een onderhoudend verhaaltje geworden met helaas wel veel te weinig diepgang .

Kleine voldoende. Lekker strak tempo, de verveling slaat nergens toe, maar al tijdens het kijken komt je al met een aantal onwaarschijnlijkheden te zitten, waardoor je het verhaal niet helemaal serieus kan nemen. Zo vond ik het frappant dat Reeves emotioneel gezien wel erg vlug klaar was met het plotseling overlijden van zin vrouw en drie kinderen, ze waren nog maar net om het leven gekomen en deze blijkbaar erg berekende man was al plannen aan het maken om hen te klonen...….totaal ongeloofwaardig. En die opeenstapeling van plotgaten gaat vervolgens maar door, dus het is wel zaak om niet met te kritische blik deze thriller te aanschouwen. Reeves heeft wel charisma in de lead, maar had Foster wat meer gevoel, wanhoop of desnoods gekte moeten geven, maar ja een groot acteur zal onze favoriete stijve hark nooit worden. Opvallend dat er anno 2018 weer eens een science fiction over klonen in de bioscoop komt, was met name in de jaren negentig schering en in inslag films over dit onderwerp. Van komedies(Multiplicity) tot actie(the 6th day, later Surrogates) en niet te vergeten de oersaaie Spielberg A.I. Een echt heel goede film hierover heb ik nog nooit gezien, of zullen we de Blade Runner films daarom ook maar hierbij rangschikken?

avatar van mixmaster
Leuke Sciencefiction / Thriller met een hoog tempo en met een leuk uitgewerkt verhaal.
Doet wel veel aan ''I Robot'' denken maar toch is deze film daar geen kopie (replica ) van.

Ik heb wel met plezier naar deze film gekeken.

avatar van boemboem27
ondanks de vele negatieve opmerkingen dat bepaalde dingen niet kloppen,
je weet dat je naar een sf film kijkt,je moet dus niet te secuur zijn wat klopt en niet klopt ....
ik vond het helemaal geen slechte film,heb tot de laatste minuut ervan genoten.
ook het einde was toch wel goed gemaakt .
al zag ik het niet geheel aankomen.

avatar van Captain Pervert
(Deze post bevat geen spoilers, maar enkel dingen je op basis van de trailer ook al kan raden.)

Replicas reduceert juridisch en ethisch complexe vraagstukken rondom klonen tot een wetenschapper die peperdure gestolen apparatuur in zijn garage stalt om dit klusje even te klaren en dan wat boeven achter zich aan krijgt. Dat was het wel, ongeveer.

Het uitgangspunt dat Keanu Reeves en zijn sidekick de menselijke geest inclusief geheugen kunnen klonen en daarnaast óók nog eens lichamen kunnen reproduceren, is natuurlijk al absurd. Ja, het is sciencefiction, maar desondanks is het wel héél toevallig dat twee wetenschappers, werkzaam op twee verschillende terreinen, binnen 72 uur allebei een doorbraak in hun onderzoek forceren. Maar soit.

Je zou verwachten dat dit deel van de film snel voorbij is en we beginnen met het verkennen van het "wat als..." vraagstuk.

Toch wordt ruim de helft van de speelduur besteed aan de opbouw, die desondanks de geloofwaardigheid geen stap vooruit helpt. Let hier goed op het verschil tussen "realistisch" en "geloofwaardig". Een volstrekt onrealistische film kan (en moet) nog altijd geloofwaardig zijn. En dat is het hier niet.

Met name omdat de apparatuur om grensverleggende wetenschappelijke trucs mee uit te halen gewoon in een garage functioneert en ja, zelfs op een openbaar toilet.

Als je dan eindelijk toe bent aan het verkennen van de gevolgen van klonen, is dat in een oogwenk voorbij. Keanu Reeves legt, geen grap, in drie seconden aan een kloon uit dat het een kloon is. Het zal je maar overkomen als kloon.

Wachtend op het stukje menselijk drama dat komt na de onvermijdelijke ontdekking, vraag je je de hele tijd af waarom ze in godsnaam houtenklaas Keanu Reeves hebben gecast. Als hij vlak na het ongeluk erg verdrietig is, lijkt zijn gehuil wel nagesynchroniseerd, zo slecht is het. Je houdt je hart vast.
Maar verrassend genoeg blijft menselijk drama geheel uit: na drie seconden uitleg, neemt de film een volstrekt andere wending en wordt het ineens een thriller.

En eerlijk is eerlijk, dat is wel een beetje de redding van de film, want Reeves moet gewoon rennen en springen en niet ècht gaan acteren, lieve help.

Er wordt ook maar weinig gelachen in Replicas. Als Bill gaat rommelen in telefoons en chats van zijn familie en hij erachter komt dat zijn dochter er een vriendje op na houdt, schrijft hij dat ze huisarrest heeft. Op de vraag tot wanneer dat dan is, antwoordt hij namens zijn dochter "Until I'm 18.". Een ietwat uit de toon vallend en uiterst spaarzaam grapje in een film die zichzelf hopeloos serieus neemt.

Tot slot is het mij een raadsel waarom dit zich afspeelt op Puerto Rico. Het is niet relevant voor het plot en met de omgeving wordt ook bijna niks gedaan, dus voegt het eigenlijk niets toe.

Slechte film.

2 sterren.

P.S. het is mij ook een raadsel waarom de sidekick (die krullenbol) niet weer tot leven werd gewekt. Ondertussen wordt de badguy deze mogelijkheid wel geboden, terwijl van hem al helemaal geen dreiging meer uitging.

avatar van broncode
In de categorie slechte films staat deze toch wel hoog bovenaan op mijn lijst. Ik begin maar niet met dingen op te noemen, want dan word het een te lange recensie. Snap ook niet waarom Keanu Reeves gekozen heeft voor dit gedrocht van idiotie, want niks klopt, alles is onlogisch en zijn mede spelers zijn amateurs. Dit is het slechtste wat Hollywood te bieden heeft.

Aardige film waarin een wetenschapper op de rand van een medische doorbraak staat als hij zijn gezin verliest in een ongeluk. Op zich een prima uitgangspunt, echter wordt de geloofwaardigheid al snel overboord gegooid en is de toon van de film te serieus. Hierdoor zijn de situaties en vooral de dialogen nogal lachwekkend. En om die reden is de film eigenlijk nog best vermakelijk (goed is het alleen niet te noemen). Een nipte 3.0 sterren.

avatar van Decec
Een goede Drama/SF/Thriller film...
Perfect verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Keanu Reeves speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid met Dolby Digital...
Perfect mooi gemaakte SF....
Heerlijk genoten...

avatar van macrobody
Ik zal wel in een goede bui geweest zijn want ik heb mij prima vermaakt. Als er iemand mooi kan stil liggen dan is het Alice Eve in ieder geval.