El Reino (2018)

Spanje / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Rodrigo Sorogoyen
met Antonio de la Torre, Josep Maria Pou en Mónica López

Manuel López-Vidal is politicus en graag gezien door zijn omgeving. Tegen de principes van zijn eigen partij in doet hij mee aan een doofpotoperatie, nadat een collega en goede vriend van hem zich schuldig maakt aan corruptie. Het schandaal komt toch uit, waarna Manuel gedwongen wordt de gehele schuld op zich te nemen.

Indrukwekkend politiek spektakel uit Spanje.

De hoofdrolspeler heeft een gigantisch ego en sterk het gevoel dat hij doet wat juist is, ook als de publieke opinie wat anders vermoed. De film neemt ons op een meeslepende wijze mee in zijn steeds wanhopiger zoektocht naar .. !

Vanaf 4 juli in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

Rijkelijk laat.

Begint nogal rommelig, wat behoorlijk lastig is voor een politieke film, maar werd gelukkig gaandeweg steeds beter.

Met name laatste uur is erg sterk en heel goed geacteerd ook. De scène op het balkonnetje is mn favoriet haha, Prachtig gedaan.

avatar van hvdriel
Begeleid door een pompende soundscape in een ijzingwekkende montage volgen we de politicus Manuel López-Vidal die in rap tempo van kroonopvolger in zijn partij verwordt tot een gevallen baksteen vanwege corruptie met Europese subsidiegelden en in zijn val partijgenoten wil meeslepen.

Heerlijk, een film die volstrekt rommelig begint en weigert om de kijker tegemoet te treden in zijn verwachtingen. Ook na afloop weet je nauwelijks van welke fraude, oplichting en machtsmisbruik sprake is geweest. Dát hiervan sprake was, volstaat. Via pijlsnelle dialogen (de Spaanse taal lijkt hiervoor uitgevonden), driftig heen en weer geren en zeer overtuigend geacteer zien we Manuel op de rand van paranoia zich ontwikkelen van een arrogante baas tot een zielige betweter die zich in een allerlaatste poging opricht om tijdens een TV-programma zijn gram te halen.

Heerlijk, niet de corrupte politiek staat hier centraal (de cynicus zal zeggen 'Dat weten we nu wel'), maar de politicus en mens die zijn identiteit zakelijk en privé afgepeld ziet worden door abstracte machten die hij niet meer onder controle heeft. Dat twee scènes wat ongeloofwaardig overkomen (documenten halen in het huis van een collegapoliticus, en een auto-ongeluk), nemen we dan graag op de koop toe.

avatar van Verhoeven
Waren komen opeens al die (politieke) Spaanse thrillers vandaan? La isla Mínima, Tarde Para la Ira, Que Dios nos Perdone en nu dus El Reino. De ene keer op analoog geschoten en een andere keer digitaal. Meestal met ontzettend lange tracking shots, atypisch camerawerk vanuit verschillende hoeken en een afwijkende soundtrack zoals hier met veelvuldig gebruik van een opzwepende technosoundtrack. En iedere keer met Antonio de la Torre in de hoofdrol. Mocht ik nog bepaalde titels missen hoor ik het graag.

avatar van tbouwh
Contratiempo, al is die niet zo 'politiek' als deze titels. El Guardian Invisible hetzelfde volgens mij, maar die zag ik nog niet.

En allemaal prima films.

En nog een andere titel: El Cuerpo (2012)

avatar van wwelover
Niet per se een fan van politieke thrillers, maar deze was wel erg sterk. Goed, maar soms wat complex verhaal, uitstekende cast en heerlijke score. Als je er in éénmaal inzit, ga je ook wel op het puntje van je stoel zitten.

avatar van Iron Maiden
Wat waren de laatste 45 minuten spannend, knap staaltje vakwerk. Geen film die ik nog een keer hoef te zien, maar El Reino zit goed in elkaar.

avatar van Queno
Spannende politieke chase-movie. Een politicus gaat zich te buiten aan een doofpot-schandaal en als het uitkomt, dient hij de volledige schuld op zich te nemen.
De protagonist loopt vanaf dat moment de hele film met lood in zijn schoenen. En is gewiekst, sluw en gehaaid. Gehaaid dat hij iedereen er bij wil lappen die hij wilt. Het luxeleventje dat hij leidde met zijn vrouw en dochter is hij ook in één moment kwijt. Eigenlijk heb je geen zin om als publiek continu op de huid te zitten van oplichter Manuel, een gluiperd die zijn gezin bedrogen heeft. Totaal onsympathiek
en niets ontziend buiten zijn inner cirle om, die onwetend blijven.
Je moet maar 120 minuten zin hebben om aan één stuk door naar dat hoofd te zitten kijken.

Gelukkig is het dan weer geen politiek correcte film. Nee, we zullen het vanaf de schouder van de charlatan meemaken hoe hij liegt, bedriegt, dreigementen maakt en alles bij elkaar zwendelt. En hijzelf blijft erin overtuigd dat hij Een Goeie Goedzak is.

In het begin is El Reino wat te 'babbelerig'. Dat Spaans is toch wel om te wennen, het is toch de hele tijd dat lispelen met een gespleten tong (alsof ze bij elke zin een beetje spugen op het eind). Er wordt gepraat, gepraat en nog eens gepraat zonder wat memorabele scenes. Na één uur komen die wel. Eerst met wat Spaans temperament (hilarisch) op een balkonnetje van een bevriende mede-politicus, een bewijsdocumenten heisa in een huis met wat losbandige jongeren (er had wel gevochten mogen worden) en een frontale autocrash op een vaart van 140 km/u.

Uiteindelijk weten wij als publiek niet wat er meer heeft gespeeld, en missen we een ouverture aan introductie (op de Star Wars-manier met die letters, had wel handig geweest), want was het nu alleen Manuel of zat de rest van diens politieke partij er ook bij de zwendel in..?

TMP
Een film waarin het plot stapje voor stapje wordt opgebouwd, al is al snel duidelijk dat de hoofdpersoon niet deugt. Door de manier waarop de film is opgebouwd heb je soms het idee dat je wellicht wat informatie mist, maar het is wel degelijk goed te volgen. De soundtrack is nadrukkelijk aanwezig, best aardig gedaan. Vond het alleen allemaal weinig memorabel.