ad

Oorspronkelijke taal: Spaans

Oorspronkelijke titel: El reino

Releasedatum: 28 september 2018

Over El Reino

"Kings fall. Realms endure."

Manuel López-Vidal is politicus en graag gezien door zijn omgeving. Tegen de principes van zijn eigen partij in doet hij mee aan een doofpotoperatie, nadat een collega en goede vriend van hem zich schuldig maakt aan corruptie. Het schandaal komt toch uit, waarna Manuel gedwongen wordt de gehele schuld op zich te nemen.

imageimageimageimage

avatar van Alex_IFFR

Alex_IFFR

Indrukwekkend politiek spektakel uit Spanje.

De hoofdrolspeler heeft een gigantisch ego en sterk het gevoel dat hij doet wat juist is, ook als de publieke opinie wat anders vermoed. De film neemt ons op een meeslepende wijze mee in zijn steeds wanhopiger zoektocht naar .. !

Vanaf 4 juli in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

Rijkelijk laat.

Begint nogal rommelig, wat behoorlijk lastig is voor een politieke film, maar werd gelukkig gaandeweg steeds beter.

Met name laatste uur is erg sterk en heel goed geacteerd ook. De scène op het balkonnetje is mn favoriet haha, Prachtig gedaan.

avatar van hvdriel

hvdriel

Begeleid door een pompende soundscape in een ijzingwekkende montage volgen we de politicus Manuel López-Vidal die in rap tempo van kroonopvolger in zijn partij verwordt tot een gevallen baksteen vanwege corruptie met Europese subsidiegelden en in zijn val partijgenoten wil meeslepen.

Heerlijk, een film die volstrekt rommelig begint en weigert om de kijker tegemoet te treden in zijn verwachtingen. Ook na afloop weet je nauwelijks van welke fraude, oplichting en machtsmisbruik sprake is geweest. Dát hiervan sprake was, volstaat. Via pijlsnelle dialogen (de Spaanse taal lijkt hiervoor uitgevonden), driftig heen en weer geren en zeer overtuigend geacteer zien we Manuel op de rand van paranoia zich ontwikkelen van een arrogante baas tot een zielige betweter die zich in een allerlaatste poging opricht om tijdens een TV-programma zijn gram te halen.

Heerlijk, niet de corrupte politiek staat hier centraal (de cynicus zal zeggen 'Dat weten we nu wel'), maar de politicus en mens die zijn identiteit zakelijk en privé afgepeld ziet worden door abstracte machten die hij niet meer onder controle heeft. Dat twee scènes wat ongeloofwaardig overkomen (documenten halen in het huis van een collegapoliticus, en een auto-ongeluk), nemen we dan graag op de koop toe.

avatar van Malick

Malick

Waren komen opeens al die (politieke) Spaanse thrillers vandaan? La isla Mínima, Tarde Para la Ira, Que Dios nos Perdone en nu dus El Reino. De ene keer op analoog geschoten en een andere keer digitaal. Meestal met ontzettend lange tracking shots, atypisch camerawerk vanuit verschillende hoeken en een afwijkende soundtrack zoals hier met veelvuldig gebruik van een opzwepende technosoundtrack. En iedere keer met Antonio de la Torre in de hoofdrol. Mocht ik nog bepaalde titels missen hoor ik het graag.

avatar van tbouwh

tbouwh

Contratiempo, al is die niet zo 'politiek' als deze titels. El Guardian Invisible hetzelfde volgens mij, maar die zag ik nog niet.

En allemaal prima films.

avatar van topsoft

topsoft

En nog een andere titel: El Cuerpo (2012)

avatar van wwelover

wwelover

• 2009 berichten

Niet per se een fan van politieke thrillers, maar deze was wel erg sterk. Goed, maar soms wat complex verhaal, uitstekende cast en heerlijke score. Als je er in éénmaal inzit, ga je ook wel op het puntje van je stoel zitten.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Wat waren de laatste 45 minuten spannend, knap staaltje vakwerk. Geen film die ik nog een keer hoef te zien, maar El Reino zit goed in elkaar.

avatar van Queno

Queno

Spannende politieke chase-movie. Een politicus gaat zich te buiten aan een doofpot-schandaal en als het uitkomt, dient hij de volledige schuld op zich te nemen.

De protagonist loopt vanaf dat moment de hele film met lood in zijn schoenen. En is gewiekst, sluw en gehaaid. Gehaaid dat hij iedereen er bij wil lappen die hij wilt. Het luxeleventje dat hij leidde met zijn vrouw en dochter is hij ook in één moment kwijt. Eigenlijk heb je geen zin om als publiek continu op de huid te zitten van oplichter Manuel, een gluiperd die zijn gezin bedrogen heeft. Totaal onsympathiek

en niets ontziend buiten zijn inner cirle om, die onwetend blijven.

Je moet maar 120 minuten zin hebben om aan één stuk door naar dat hoofd te zitten kijken.

Gelukkig is het dan weer geen politiek correcte film. Nee, we zullen het vanaf de schouder van de charlatan meemaken hoe hij liegt, bedriegt, dreigementen maakt en alles bij elkaar zwendelt. En hijzelf blijft erin overtuigd dat hij Een Goeie Goedzak is.

In het begin is El Reino wat te 'babbelerig'. Dat Spaans is toch wel om te wennen, het is toch de hele tijd dat lispelen met een gespleten tong (alsof ze bij elke zin een beetje spugen op het eind). Er wordt gepraat, gepraat en nog eens gepraat zonder wat memorabele scenes. Na één uur komen die wel. Eerst met wat Spaans temperament (hilarisch) op een balkonnetje van een bevriende mede-politicus, een bewijsdocumenten heisa in een huis met wat losbandige jongeren (er had wel gevochten mogen worden) en een frontale autocrash op een vaart van 140 km/u.

Uiteindelijk weten wij als publiek niet wat er meer heeft gespeeld, en missen we een ouverture aan introductie (op de Star Wars-manier met die letters, had wel handig geweest), want was het nu alleen Manuel of zat de rest van diens politieke partij er ook bij de zwendel in..?

avatar van TMP

TMP

Een film waarin het plot stapje voor stapje wordt opgebouwd, al is al snel duidelijk dat de hoofdpersoon niet deugt. Door de manier waarop de film is opgebouwd heb je soms het idee dat je wellicht wat informatie mist, maar het is wel degelijk goed te volgen. De soundtrack is nadrukkelijk aanwezig, best aardig gedaan. Vond het alleen allemaal weinig memorabel.

avatar van IH88

IH88

El Reino

El Reino begint wat rommelig, en door de vele (snel pratende) personages die worden geïntroduceerd zie je door de bomen het bos niet meer. Maar nadat de film tot rust komt, en de focus echt komt te liggen op Manuel en zijn corrupte en manipulatieve handelingen, wordt het een stuk beter. De acteurs zijn geweldig, en het is mooi om te zien dat al die personages ook echt belangrijk zijn voor het verhaal. Zo’n journalist (Bárbara Lennie) lijkt er in eerste instantie maar een beetje bij te hangen, maar ze heeft op het laatst samen met Manuel wel de beste scene in de film. Lennie en De la Torre zijn weergaloos in deze verbale tweestrijd.

avatar van karilem

karilem

Spannende eind

avatar van eRCee

eRCee

Op zich wel aardig, maar nogal monotoon en eendimensionaal als film. Vond die soundtrack en het drukke camerawerk verre van enerverend, eerder gemakzuchtig. Het thema van El Reino spreekt me wel aan en in de vertelwijze doet de film ook dingen goed, met name het gebrek aan context is een juiste keuze. De spetterende dialoog aan het einde is zo goed omdat beide spelers net zoveel gelijk hebben, vond het ook een verrassend slot. Desondanks beetje overdreven om dit met prijzen te overladen in Spanje.

BBarbie

Aardige politieke thriller over corruptie met Europese subsidiegelden. Het begin is nogal warrig, maar van lieverlee ontwikkelt het geheel zich tot een spannende film, zij het dat er hier en daar wat gaten en losse eindjes in het verhaal zitten.

De boodschappen aan het eind vormen min of meer een open deur. Ze laten enerzijds aan duidelijkheid niets te wensen over, maar voegen anderzijds weinig nieuws toe aan het verhaal.

avatar van flaphead

flaphead

Wisselend. Ik kon er in het begin weinig choco van maken, met alle namen en natuurlijk het denderende Spaanse praattempo. Politieke films hebben vaak die lekkere intrige-lading, maar gaan me net zo vaak ook wel boven mijn pet. Gaandeweg krijg je er iets meer grip op, hoewel je het idee hebt dat je bij de (onverwachte) aftiteling alsnog met lege handen staat. De technosoundtrack klinkt de eerste keer nog wat vreemd, maar daarna werkt het prima. Tweede helft heeft een fijne spanning en enkele memorabele scenes, zoals in het huis van de collega, na het tankstation en het tv-optreden. Prima acteerwerk. Maar of ik nou echt alles goed heb kunnen volgen...?