The Toybox (2018)

Horror / Thriller

geregisseerd door Tom Nagel
met Mischa Barton, Denise Richards en Jeff Denton

Charles heeft een oude camper gekocht, omdat hij er even tussenuit wil met zijn familie. Hij wil de band met zijn twee zoons herstellen, omdat zijn vrouw pasgeleden overleden is. Tijdens de reis komt de familie in contact met een zekere Samantha en haar broer, die gestrand zijn. Ze nemen het tweetal mee en nemen een omweg door de woestijn. Wanneer de groep de weg kwijt raakt, is dat het begin van een hoop ellende.

avatar van Halcyon
Benieuwd... Klinkt een beetje als The Hills Have Eyes.

Njah.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat een film als deze anno 2018 nog gemaakt wordt. Nagel lijkt inderdaad terug te harken naar de horrorfilmjes mid-00, brute horror met een guur en groezelig karakter, maar lijkt helemaal niks geleerd te hebben van de overdaad aan soortgelijke films die toen is uitgebracht.

Alsof hij het wiel heeft proberen heruitvinden, maar niet getalenteerd genoeg was. Toegegeven, visueel toont de film af en toe wel iets hoopvols, maar ook dat is eigenlijk puur in voornamelijk statische shots. De editing en sound design zijn zo belabberd dat er van sfeer gewoon geen enkele sprake is, wat potentieel sfeervolle horrorshots ten spijt.

Dieptepunt is echter het acteerwerk. Niet zo heel verwonderlijk als je anno 2018 namen als Barton en Richards uit je hoed moet tevoorschijn toveren, maar het is toch wel érg slecht. Hoekige conversaties, vreemde reacties en een compleet gebrek aan inleving. De platgestreken kop van Richards was dan nog wel de moeite, het beste stukje horror van de gehele film.

Mnee, het is eerder lachwekkend dan eng, spannend of goor. Het is een brakke, zielloze kopie van een horrorhype die niet eens lang genoeg vergeten is om weer op te rakelen. Eentje om snel te vergeten, of je moest echt wanhopig zijn om weer eens een filmpje als deze te zien.

avatar van jeroentjuhhhhh
Jammer, ClownTown (2016) had exact dezelfde mankementen. Blijkbaar geen stappen gemaakt die Nagel.

Het rare is dat dit eerder aanvoelt als een film die in 1998 gemaakt is dan eentje uit 2018. In dat geval had je nog enig respect kunnen opbrengen omdat het z'n tijd vooruit zou geweest zijn. Dat het effect dan allemaal wat minder is en het qua uitvoering wat hoekiger loopt is in dat geval nog enigszins begrijpelijk (in hoeverre geslaagd is voor iedereen verschillend).

Maar na 10 jaar en een overvloed aan dit soort films verwacht je toch minstens een degelijke kopie. Materiaal genoeg om van te "leren" lijkt me. En het is ook niet dat er compleet geen kwaliteit in deze film zit, waardoor je bijna zou gaan vermoeden dat er iets flink mis is gelopen tijdens de productie.

Z'n vorige nog niet gezien, maar als die met dezelfde problemen kampt heeft Nagel waarschijnlijk iemand nodig om hem op een aantal punten bij te staan.

avatar van Noodless
Dat het allemaal wat gedateerd en platgereden paden lijkt te zijn door overvloed van dit soort films jaren 00 maakt mij niet zoveel uit. Het kan nog altijd leuk zijn, maar het verhaal en de gore laat de wensen over. De film wil dan opvallen door groezelige beelden en een paar leuke horrorshots, maar dit kan de film niet redden. Het grootste minpunt is toch wel de maniak die als een soort geest de cast één voor één het leven wil ontnemen. Ook de oude camper doet wonderbaarlijke dingen. Het acteerwerk stoorde niet echt.
Na het kopen van films VooDoo en Hellions dit weekend had ik deze er ook bij genomen. Een zeer zwak koopimpuls zonder meer. 4/10

avatar van umbra
Toch al beter dan zijn 'Clowntown'

avatar van Phantasm
Aardige horror/thriller die lekker wegkijkt.