The Hole in the Ground (2019)

Ierland
Horror

geregisseerd door Lee Cronin
met Seána Kerslake, James Cosmo en Kati Outinen

Sarah O'Neill probeert te ontsnappen aan haar verleden en verhuist samen met haar zoontje Chris naar een afgelegen, landelijk dorpje in de buurt van een bos. Een angstaanjagende ontmoeting met iemand uit de buurt zorgt ervoor dat Sarah zich niet meer veilig voelt, waardoor zij te maken krijgt met paranoia en wantrouwen. Daarnaast begint Chris op een verontrustende manier te veranderen.

avatar van tattoobob
Er komen weer genoeg horrortjes aan in 2018....laten we hopen dat er een paar pareltjes tussen zitten.

tattoobob schreef:
Dit lijkt er een te worden, zo te zien! al is het dan 2019

Ik hoop echt dat deze een biosrelease krijgt.

avatar van Ric1997
Ik denk dat de trailer misleidend is aangezien de film wordt vergeleken met The Babadook (2014) , ben benieuwd naar de reviews na de Sundance première.

avatar van remorz
Beetje tweeledig geluid vanuit Sundance maar ik heb hier wel zin in. Een greep uit de reviews:
Slashfilm is erg positief
Bloody Disgusting positief
Roger Ebert negatief

Daar issie al

Maar ik mag niet, de kat is van huis; JM moet braaf wachten.

Als ik Ierse horrors ga kijken terwijl Miss Milton ouderavond heeft, dan loopt het mij waarschijnlijk nog slechter af.

avatar van Ric1997
Na afloop had ik een dubbel gevoel bij deze film, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe beter hij wordt.

Eigenlijk heeft deze film alles wat een goede psychologische horror zou moeten hebben: een kille sfeer, grauwe (maar mooie) cinematografie, effectieve score en personages waarbij je meeleeft. Seána Kerslake zet een geloofwaardig personage neer; een moeder die haar zoon niet (meer) herkent, en dat laat ze met elke gezichtsuitdrukking merken. Je voelt de paranoia door het scherm heen, waardoor eerste twee aktes erg sterk zijn. Je weet niet of ze hallucineert, of dat haar zoon wel degelijk iemand anders is. Over de laatste 10 minuten heb ik een dubbel gevoel, de manier waarop we achter de waarheid komen komt nogal gehaast over, alsof ze er even snel een einde aan hebben geplakt om de voorgaande 80 minuten nog een soort van logisch te maken. Maar aan de andere kant zou een ander einde juist nog zwakker zijn geweest, omdat dan alle vreemde acties van Chris uiteindelijk toch hallucinaties waren.

Ik denk dat ik het einde na meerdere kijkbeurten wel ga waarderen, en over het algemeen is dit gewoon een effectieve en sfeervolle horror die wat bij betreft in het rijtje van de betere horrorfilms van de laatste jaren past. Als je schrikeffecten of gore zoekt kun je deze beter links laten liggen, anders staat deze pagina binnenkort vol met berichten dat er "niks gebeurt", dit is een film die het van de sfeer moet hebben. Voor nu geef ik 3,5*, maar na herziening zou dit best 4,0* kunnen worden.

avatar van Corcicus
Leuk voor één keer, maar veel te traag en dan ook wat te warrig. Geen topfilm in elk geval.

avatar van tattoobob
Goede sfeer en lekkere grauwe beelden,maar verder brengt deze film weinig nieuws onder de zon.We zien veel gelijkenissen met andere films ...die het veel beter deden en waardoor deze film gewoon niet boeiend genoeg is.

avatar van Psycho-M
tattoobob schreef:

Precies dit.
Sfeer en grauwheid is top, maar het is niets nieuws onder de zon.

avatar van schumacher
Horror films zijn toch niet meer hetzelfde. Was weer niet echt mijn ding.

avatar van Woland
Best aardig, maar ik weet ook nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Dat het een slowburner is, dat is duidelijk, en daar ben ik over het algemeen ook wel van. De eerste helft is traag maar heeft ook een prima sfeer, als moeders duidelijk er van ovetuigd is dat haar zoon een changeling is, en niet haar echte zoon. Er hangt best wel een unheimliche sfeer dus, maar er gebeurt toch wel erg weinig. Het centrale verhaal is duidelijk maar allerlei details vond ik wel een beetje warrig verteld, al ben ik niet zo heel scherp vandaag en denk ik dat er bij een herkijk meer op z'n plaats zal vallen. En die komt er vast, want ik zie wel potentie, maar voor nu hou ik het bescheiden.

avatar van joolstein
Een mysterieus zinkgat in het bos, een eigenaardige buurvrouw en een moeder met een zoon waarvan zijn karakter begint te veranderen. Dit zijn prima ingrediënten om een spannende horror film te maken. Nu zijn er binnen de moderne horror grofweg twee soorten films; de ene leunt zwaar op schrik-effecten vaak begeleidt door hard geluid, de andere films proberen het meer over een artistiekere boeg te gooien en gebruiken het meest van de tijd voor karakteropbouw, waarbij de horror nogal eens zoek raakt. Deze film behoort meer tot de laatste categorie. Echter is het juist de geluidscore die hier voor enige spanning zorgt. Nergens anders wil het echt spookachtig of angstaanjagend worden. Daarnaast is het mysterieus zinkgat te weinig gebruikt om van enige dreiging te spreken. En ook de de relatie tussen de moeder en het ventje Chris en zijn verandering waren nogal onderontwikkeld. De echte kracht van de film ligt bij de performance van actrice Seána Kerslake. Zij weet op zeer goede wijze een medeleven-gevoel op te wekken. Helaas schuurde het jongetje dan wel weer dicht tegen het irritante aan. Verder was er ook nog de oud-gediende James Cosmo (Highlander 1986, Braveheart 1995) aanwezig in een bijrol. De film was slordig in het plot maar bezat wel een goede sfeer en het open einde, (dit zal niet iedereen even fijn vinden)stond open voor eigen interpretatie. Dat einde vond ik wel goed, maar de film zelf had niet echt een grote impact. En meer dan een aardige aanvulling op het horror-genre was het dan ook niet.

avatar van DjFrankie
Vond deze niet zo bijzonder. Op het spannendste moment is het beeld veel te donker om het goed te kunnen zien.

avatar van knusse stoel
Een aardige thriller c.q. griezelfilm die beter uitgevoerd had kunnen worden.
Ben het dan ook met joolstein eens die stelt dat met de gegevens meer had kunnen gedaan had kunnen worden. Helaas zien we dat vaker dat de regisseurs een verhaal niet prachtig uitpakken en een prima film neerzetten.
Nu is het niet zo dat deze film ons teleurgesteld heeft over de gehele linie, nee, gelukkig niet. We hebben ons met dit verhaal redelijk vermaakt. Het acteerwerk was oké, vooral van Seána Kerslake die moeder Sarah speelt. In tegenstelling tot "Joolstein" vonden wij haar zoontje Chris niet tegen het irritante aan. Het joch doet het prima en vooral als hij gemeen wordt met het mormel in zich, vonden wij het een echt acteertalentje.
En dan even terug naar het uitpakken van het verhaal in de film: "je ziet het jongetje in het koor en in het einde van deze scène is alleen hij nog op het podium en mama wordt wakker. Waar is opeens de rest van de kinderen? En hoe komt Chris thuis zonder zijn moeder? Lopend?
Eentje om eens te zien, we waarderen de film met een 7-.

avatar van mixmaster
Creepy sfeer en goed acteerwerk, maar sommige scenes zijn zo donker gefilmd dat je gewoon niks ziet.
Erg jammer want deze film is best goed.

avatar van umbra
Best nog aardig creepy filmpje, dat niet teert op pure hoorror en jumpscares, maar dat ook niet nodig heeft. James Cosmo (Chris) vertolkt zijn rol met verve. Ben ergens ook vaak fan van 'evil' kids Film omvat een lekker sfeertje en houdt dat ook vast en het einde voel je wel zowat aankomen. Geen wow-topper van een film, maar zeker een fijne sfeervolle horror.

avatar van leatherhead
Zeer aardig filmpje wel ja. De eerste helft lijkt het allemaal een beetje het bekende stramien van het 'evil kids' genre te volgen. Was ook even bang dat we weer het zoveelste geneuzel over een door een demoon bezeten kind zouden krijgen, maar Cronin geeft er gelukkig een wat aparter twistje aan en het hele hoe en waarom wordt gelukkig ambigu gelaten. Verder een knap ongemakkelijk sfeertje, mede dankzij het sterke spel van Moeder en Zoon. Het gevoel van paranoia wordt ook best goed overgebracht door middel van een hoop kleine, subtiele details, waardoor de film na een tijdje best onder de huid weet te kruipen en daar ook tot het einde blijft zitten.

Geen meesterwerk of zo, want zó origineel is het allemaal ook weer niet, gewoon een sterk uitgewerkte genrefilm met hier en daar wat aparte inslagen. Kleine 3,5*

avatar van John Milton
Dit was een van de horrors waar ik het meest naar uitkeek voor 2019, uiteraard na Us (2019). Als fan van arty horror titels als The VVitch: A New-England Folktale (2015), Hereditary (2018) en It Comes at Night (2017) was ik erg benieuwd naar deze Ierse titel. En aangezien er van een biosrelease nog geen enkele sprake is, kon ik niet langer wachten. Wat mij betreft stelt de film niet teleur, al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat van de 30 stemmen tot nu toe, ik de enige ben die een 8 geeft, al is die wat naar boven afgerond. So be it.

Wat nu als je opeens het gevoel krijgt dat je kind niet meer echt jouw kind is, maar iets anders zijn plaats heeft ingenomen? Het gegeven is niet nieuw, noch is de uitwerking, maar Cronin weet het wel erg unheimisch te verpakken. Seána Kerslake doet het prima, maar het is James Quinn Markey die de show steelt als genuinely creepy kid. Bij sommige scènes gingen mijn armharen weer ouderwets overeind, en dat is altijd een goed teken. Wie van bovengenoemde titels niet heel warm werd, laat The Hole in the Ground beter links liggen. Maar mocht een sfeervolle indiehorror je ding zijn, dan is het de gok wat mij betreft zeker waard.

avatar van Rickyman
Inderdaad, best te vergelijken met Hereditary. Maar The VVitch en It Comes At Night kunnen mij weinig boeien, wat dat betreft is deze film dan lekker spannend en creepy.

Sterk.

Uitzonderlijk auteurswerk of een staaltje ongeziene originaliteit? Mnee, dat niet echt. The Hole in the Ground is dan ook een typisch genrewerkje, waar het plot ondergeschikt is aan de uitwerking ervan. Gelukkig is die wél erg geslaagd, als horrorliefhebber heb je dan ook niks te klagen.

Er zijn zoveel doorsnee (en zelfs compleet brakke) filmpjes die op MM makkelijk in de 3.25-3.50 range scoren, het is dan ook onbegrijpelijk om een film als deze onder de 3.00 te zien, want The Hole in the Ground is toch echt een bovengemiddeld horrortje. Allicht niet voor iedereen even geschikt, maar de kwaliteit valt toch moeilijk te missen.

Visueel duister maar strak. Wie het te donker vindt moet maar een betere TV aanschaffen of een gordijntje dicht doen, alles is erg makkelijk volgbaar. Mooi camerawerk, sterke shots en solide gebruik van duistere kleuren. Ook het acteerwerk is méér dan behoorlijk voor een horrorfilm, de klankband is zelfs nog een stapje hoger. Sfeervol en spannend.

Plotje combineert wat klassieke horror zaken (zoals creature flick) met een psychologische invalshoek. Cronin weet de onzekerheid lang te rekken, wat de spanning alleen maar ten goede komt. De laatste 10 minuten wordt alles wel netjes afgerond, met een klassieke "maar wat als" om het einde toch nog enige openheid te geven.

Omverblazen zal deze film je niet doen, maar dat doen pure genredingetjes nooit natuurlijk. Maar de kwaliteit van deze film ligt toch vér boven de gemiddelde horror, 't is jammer dat dat hier nauwelijks gewaardeerd wordt.