ad

Oorspronkelijke titel: Roxanne, Roxanne

Releasedatum: 22 januari 2017

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Roxanne Roxanne

In de vroege jaren 80 was de meest gevreesde MC-strijd in Queens, New York, die van een onstuimig tienermeisje dat het gewicht van de wereld op haar schouders droeg. Op 14-jarige leeftijd was Lolita "Roxanne Shanté" Gooden goed op weg om een hiphoplegende te worden. Ze stak veel tijd in het verzorgen van haar familie, terwijl ze zich verdedigde tegen de gevaren van de straat rond sociale huurflats van Queensbridge in New York.

imageimageimageimage

Nice!

Al zal in Nederland de niche wel érg klein zijn wie dit iets zegt.

scorsese

Matige film over een zwart tienermeisje uit New York die geld verdient door te rappen. Deze biopic begint goed, maar wel allemaal al eens eerder gezien. Wat fragmentarisch, aangezien er flink wat tijdsprongen worden gemaakt (in dat opzicht zit er nog een leuk montagemomentje in met de bevalling). Niet slecht, maar het geheel weet nergens echt indruk te maken. Net geen 3.0 sterren.

avatar van centurion81

centurion81

• 1954 berichten

Zeer matige film. Het verhaal, alhoewel biografisch had weinig om het lijf en er werd zoveel behandeld dat eigenlijk helemaal niets, van het maken van muziek, Shante's talent, de problemen met haar moeder, het zorgen voor haar zusjes, de problemen met haar relatie, echt uit de verf kwamen.

Daarbij lijkt het alsof de film gekuist is voor een jong publiek: blije kleuren, geen gevloek, letterlijk veel zuurstokken ipv sigaretten/jointjes...In acht nemende dat dit The Bronx in de jaren tachtig was en dat wat er feitelijk gebeurt toch vrij heftig was, werkte dit voor mij bevreemdend. Tel daarbij op een staaltje ongeloofwaardig acteerwerk waarbij de over te dragen emotie zo sterk aan de oppervlakte lag dat dit bij mij geen enkele snaar wist te raken en ik kan niet anders dan deze film een dikke onvoldoende toekennen.

Hetgeen de dame in kwestie na afloop nog even in de camera zegt raakte voor mij overigens ook kant noch wal en leek meer een random citaat dat vaag van toepassing lijkt op hetgeen de kijker zojuist gezien heeft.

avatar van mikey

mikey

Soort van Ike en Tina rip off die alle cliches van de ghetto behandelt. Ook de old skool rap fanaten zullen zich bedrogen voelen.

Beslist overslaan.

avatar van zoutzak

zoutzak

The prequel to the story of the best hip hop album ever made! (Nas' illmatic)

Niet zo goed als Patti Cake$ (2017)

avatar van Dion Cox

Dion Cox

ABC rijmpjes, corny beats -> de hiphop era voor mijn tijd.

Maar ik heb me niet verveeld, fijne atmosfeer voor de ghetto liefhebbers en de (soul) soundtrack is fijn. Mahershalalhashbaz Ali is een prima acteur, de rest wat matig. Leuk voor een keertje maar dan heb je het ook wel gehad. Toch drie sterren omdat ik ze veel slechter heb gezien in het genre.

Mja, inderdaad een film als zovelen;

Jong meisje dat werkelijk alles tegen heeft, slechte keuzes maakt etc etc. Alleen dan met een toevallig een (in die tijd) bekende rapster als lead character.

Het gaan dan ook met name over haar prive sores door de jaren heen en maar spaarzaam over de muziek.

Wat niet erg verwonderlijk is want die hoogtijdagen duurden ook maar heel kort met het Roxanne Roxanne gedoe.

Daarom wel geinig dat er eigenlijk vrij terloops mensen als Bizmarkie, Marley Marl, MC Shan en Nas langskomen die allemaal een veel grotere carriere dan Roxanne zelf hadden.

avatar van Waku

Waku

Enigzins bitter en rauw ghetto drama.

Dit sfeertje is prima in beeld gebracht.

Het uitstekende acteerwerk geeft de film net dat extra realistisch tintje.

avatar van IH88

IH88

Roxanne Roxanne

Redelijk. Roxanne Roxanne is een film die focus mist, en het verhaal van Lolita “Roxanne Shanté” Gooden maakt eigenlijk geen moment indruk. Daarvoor kleurt de regisseur te netjes binnen de lijntjes, en een iets rauwer en realistischer randje had wel gemogen. En meer focus op de muziek zelf, want dat zijn de beste momenten in de film. Het acteerwerk van alle acteurs is uitstekend (Chanté Adams zet een prima Roxanne neer), maar ze worden niet geholpen door een zeer matig script.