Genre: Misdaad / Komedie
Speelduur: 92 minuten
Oorsprong:
Canada / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Budreau
Met onder meer: Ethan Hawke, Noomi Rapace en Mark Strong
IMDb beoordeling:
6,1 (15.952)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Stockholm
"Based on an absurd but true story"
Stockholm, 1973. Lars Nystrom overvalt een bank en gijzelt enkele mensen om zijn vriend uit de gevangenis te krijgen. De onderhandelingen lopen echter vast en uren worden al snel dagen, waarin Lars zich ook van zijn zorgzame kant laat zien. Zo ontstaat er een bizarre band tussen gijzelnemer en gijzelaars, met name Bianca, een moeder van twee. Langzamerhand beginnen de gijzelaars sympathie op te brengen voor hun gijzelnemers. Het gaat zelfs zo ver dat ze hen willen beschermen en ze zich tegen de politie keren.
Externe links
Acteurs en actrices
Kaj Hansson / Lars Nystrom
Bianca Lind
Gunnar Sorensson
Chief Mattsson
Klara Mardh
Christopher Lind
Elov Eriksson
Detective Vinter
Detective Jackobsson
Stockholm Taxi Driver
Video's en trailers
Reviews & comments
Leland Palmer
-
- 23798 berichten
- 4938 stemmen
Altijd lastig om te weten in hoeverre het ook écht zo was tijdens de overval in '73, maar wat we zien zijn in ieder geval niet al te snuggere figuren de hele film door. Zal ook een beetje de intentie zijn. Ach, best geinig en ook weer nergens écht leuk of bijzonder. Tijdsbeeld is goed in orde en de film kijkt lekker weg. Hawke, Strong en Rapace spelen ietwat op de automatische piloot, zo voelt het. Redelijk filmpje voor een keer.
macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
Het zal allemaal met een korreltje zout moeten worden genomen, maar het is een absurd verhaal dat is zeker en de psychologie kreeg er weer een term bij. Het blijft onderhoudend en goed geacteerd in het sfeertje van toen. Misschien dat het optreden van de politie knullig overkomt maar dat is nog niets vergeleken met de moord op Olof Palme een jaar of 10 later. Maar dat is totaal off-topic waarschijnlijk.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Ik ben het stockholmsyndroom al een paar keer eerder tegengekomen in boeken en films, maar over de oorsprong van het begrip wist ik eigenlijk niets. Regisseur Robert Budreau heeft daarover deze luchtige misdaadkomedie gemaakt, waarin spanning en humor elkaar naadloos afwisselen. Het is een mooi verhaal. Of het destijds precies zo gegaan is tijdens de bankoverval, vind ik achteraf minder boeiend.
Het is een leuke film met Ethan Hawke in topvorm. In Noomi Rapace —zonder twijfel een van de beste actrices van het huidige tijdsgewricht— vindt hij een waardige tegenspeelster. Bijzonder vermakelijk.
Brabants
-
- 2907 berichten
- 2161 stemmen
Stockholm is een film die precies tot uiting komt zoals deze wordt omschreven. Ethan Hawke staat hierbij zeker aan de basis. Ook ik begon simpelweg sympathie te krijgen voor de gijzelhouders. De setting conform de tijd waarin het zich afspeelde is erg goed vertegenwoordigd.
John Milton
-
- 24329 berichten
- 13500 stemmen
leuke rollen van Hawke en Rapace, maar dat is niet zo'n verrassing. Vermakelijk, maar net niet onderhoudend genoeg voor een hogere waardering.
schumacher
-
- 4823 berichten
- 4511 stemmen
Mij kon het niet meeslepen, 32 minuten aan het kijken en ik had zoiets van zzzzz en dan die overvallers die nog dommer zijn dan mijn achterdeur.
Dan die dame die daar over eten begint tege haare vent voor de kinderen = wtf, wat een onnozel gedoe zeg, draagt tot niks bij zo'n geleuter.
No thx...
nepdance
-
- 98 berichten
- 76 stemmen
Sorry hoor maar Ethan Hawke met die domme pruik en snor kon ik niet verdragen....
scorsese
-
- 13458 berichten
- 11281 stemmen
Redelijke film waarin twee bankovervallers een paar mensen gijzelen om ze te krijgen wat ze willen. Ook al is deze film gebaseerd op het originele verhaal waar de term 'Stockholm-syndroom' vandaan komt, origineel is het inmiddels niet meer te noemen en er zijn dan ook betere films gemaakt. Het kijkt wel gemakkelijk weg en Ethan Hawke en Noomi Rapace doen het prima, maar als geheel weet het niet echt indruk te maken.
lang pee
-
- 3575 berichten
- 1525 stemmen
Afschuwelijk slechte film, krijgt dan ook bijna nergens positieve commentaren en terecht. Ethan Hawke lijkt met zijn pruik en bril klaar voor het carnaval, en er zijn veel betere films gemaakt met als onderwerp, verliefd worden op de gijzelnemer!! Ook Noomi rapace brengt de film niet naar een hoger niveau, en als hij komisch moet zijn, ik heb alleen gelachen toen hij gedaan was, en ik met met iets anders kon gaan vervelen.....
mrklm
-
- 12252 berichten
- 10398 stemmen
De term Stockholmsyndroom kwam voort uit een incident in 1973 dat (uiteraard) plaatsvond in Stockholm. Lars Nystrom [Ethan Hawke] houdt de werknemers in een ban in Stockholm gegijzeld en eist de vrijlating van Gunnar Sorensson [Mark Strong], een geldbedrag en een vrijgeleide. Onderhandelaar Mattsson [Christopher Heyerdahl] probeert de boel te sussen en te vertragen en Lars doodt de tijd door in gesprek te gaan met bankmedewerker Bianca Lind [Noomi Rapace], met wie hij onder anderen een voorliefde voor Bob Dylan deelt. Hawke is voortreffelijk in een lastige rol die vereist dat hij zowel sympathiek als dreigend is en Rapace overtuigt als het slachtoffer dat geleidelijk sympathie krijgt voor haar gijzelnemer.
james_cameron
-
- 7189 berichten
- 9927 stemmen
Onderhoudende, vaak grappige film over een waargebeurde bankoverval in het Stockholm van 1973. De thematiek, te weten het Stockholm-syndroom dat zijn naam blijkbaar aan deze gebeurtenis te danken heeft, komt absoluut niet uit de verf, maar afgezien daarvan is dit wel een vlot, leuk gespeeld (vooral Ethan Hawke is op dreef) en aantrekkelijk vormgegeven luchtig werkje. De gebeurtenissen doen sporadisch denken aan Dog Day Afternoon, al is die veel beter. Christopher Heyerdahl, als politiechef Mattson, is hilarisch.
Hannibal
-
- 9400 berichten
- 3323 stemmen
Een historische gebeurtenis in de hoofdstad van Zweden en je hoort nauwelijks een woord Zweeds. Zelfs de oude dame die nog net op tijd de bank verlaat zegt "Thank you lad". Blijkt ook nog in het "waargebeurde verhaal" over de oorsprong van het Stockholm-syndroom geen enkele Amerikaan voor te komen. Dit is het verhaal van Jan-Erik Olsson (een Zweed) en Clark Olofsson (ook een Zweed). Ja, nee, daar moet Ethan Hawke voor gecast worden. Een miscast van jewelste en het begint irritant te worden dat die Amerikanen zo nodig alles moeten veramerikaniseren.
MisterPink
-
- 1392 berichten
- 7139 stemmen
die Amerikanen
De regisseur komt uit Canada.
De handlanger van Ethan Hawke is een Engelsman en Bianca wordt vertolkt door een Zweedse actrice.
Ja, er wordt Engels gesproken. So what?
Hannibal
-
- 9400 berichten
- 3323 stemmen
De regisseur komt uit Canada.
De handlanger van Ethan Hawke is een Engelsman en Bianca wordt vertolkt door een Zweedse actrice.
Ja, er wordt Engels gesproken. So what?
Volgens mij ben ik vrij duidelijk waarom dit nergens op slaat. Een Amerikaans-Canadese productie met een hoofdrolspeler met nota bene de vlag van Texas op zijn spijkerjasje, een Amerikaan, maar ze geven hem wel een Zweedse naam. De film geeft meteen aan: Absurd but true events. Zoek voor de lol eens de echte gebeurtenis op en vind de Amerikaan, Engelsman of Canadees in dit verhaal. Spoiler: die waren er helemaal niet! Ik vind het misplaatst om een volledig Zweedse geschiedenis met de oorsprong van de term het Stockholm syndroom op zo'n rare en onnodige manier te wijzigen. Het gaat hier wel om de protagonist in de film gebaseerd op een echt persoon.
Verder vond ik de rol van Ethan Hawke ook zeer matig, en overdreven karikaturaal. Onlangs zag ik Roofman, waar ook een overvaller als een soort sympathieke guy moest overkomen. Zowel in die film als in deze kon ik geen greintje sympathie voor deze lui opbrengen. Ik weet dat het Stockholm syndroom een ding is, maar ik lijk er vooralsnog immuun voor.
MisterPink
-
- 1392 berichten
- 7139 stemmen
Volgens mij ben ik vrij duidelijk waarom dit nergens op slaat. Een Amerikaans-Canadese productie met een hoofdrolspeler met nota bene de vlag van Texas op zijn spijkerjasje, een Amerikaan, maar ze geven hem wel een Zweedse naam. De film geeft meteen aan: Absurd but true events. Zoek voor de lol eens de echte gebeurtenis op en vind de Amerikaan, Engelsman of Canadees in dit verhaal. Spoiler: die waren er helemaal niet! Ik vind het misplaatst om een volledig Zweedse geschiedenis met de oorsprong van de term het Stockholm syndroom op zo'n rare en onnodige manier te wijzigen. Het gaat hier wel om de protagonist in de film gebaseerd op een echt persoon.
Jan-Erik Olsson had zich ook geschminkt en verkleed met een rare pruik en een kek brilletje. De cowboy hoed is een leuke toevoeging omdat één van de agenten in het echt het liedje Lonesome Cowboy zong. Een badge met de vlag van Texas is gewoon onderdeel van de vermomming.
Ik heb de film niet gezien maar ga er vanuit dat de personages gewoon Zweden moeten voorstellen en ja ze spreken Engels omdat het nu eenmaal een Canadees-Amerikaanse productie is. Zo raar is dat toch niet?
Hannibal
-
- 9400 berichten
- 3323 stemmen
Ik heb de film niet gezien maar ga er vanuit dat de personages gewoon Zweden moeten voorstellen
Niet dus. Hij wordt ook "de Amerikaan" genoemd.
Dat vind ik dus wel raar.
Het is belachelijk dat hij een Amerikaanse bankrover is met een Zweedse naam, gebaseerd op een Zweedse bankrover met een andere Zweedse naam, en letterlijk iedereen in die Zweedse bank praat Engels met elkaar, zelfs oude Zweedse dametjes tegen de Zweedse baliemedewerker.
En ja, ik weet, het is film, en ik zou daar doorheen kunnen kijken, maar het stoorde mij. En dat er niets van de achtergrond van deze man uitgediept werd, waarom hij het deed, welke geschiedenis hij had met zijn handlanger, van wie we ook niets weten. Het is allemaal zo oppervlakkig. Pure entertainment maar geen enkele diepgang. Dat kan ook zeker leuk zijn, maar ik had persoonlijk meer verwacht.
MisterPink
-
- 1392 berichten
- 7139 stemmen
Dat is inderdaad verfoeilijk en erg Amerikaans.
Ik zie dat er ook een Zweedse film over de gebeurtenis is gemaakt Norrmalmstorg (2003) Te zien op Vimeo met Engelse ondertiteling.
MisterPink
-
- 1392 berichten
- 7139 stemmen
Niet dus. Hij wordt ook "de Amerikaan" genoemd.
Dat vind ik dus wel raar.
Het is belachelijk dat hij een Amerikaanse bankrover is met een Zweedse naam, gebaseerd op een Zweedse bankrover met een andere Zweedse naam, en letterlijk iedereen in die Zweedse bank praat Engels met elkaar, zelfs oude Zweedse dametjes tegen de Zweedse baliemedewerker.
Ik zit nu die Zweedse film te bekijken en daarin communiceert Jan-Erik Olsson louter in het Engels met de Zweedse bankmedewerkers. Hij gedraagt zich bovendien ook als een echte Amerikaanse bankovervaller.
Zo raar is het dus eigenlijk helemaal niet en berust deze veramerikanisering op daadwerkelijke feiten.
Hannibal
-
- 9400 berichten
- 3323 stemmen
Dat is inderdaad verfoeilijk en erg Amerikaans
Dat maak jij er van, dat zijn niet mijn woorden. Daarbij zei ik dat dat ook leuk kan zijn maar dat ik me er aan stoorde. Ik hoop dat dat mag van jou.
Verder geef ik je gelijk over de vermomming en het zich als Amerikaan voordoen, dat hij dat destijds ook deed. Ik heb het net opgezocht. Dat wist ik niet. Alsnog vind ik het vreemd dat er geen woord in het Zweeds werd gesproken, door niemand, ook niet door Zweden onder elkaar. Maar goed. Ik vond het nog steeds geen beste film.
MisterPink
-
- 1392 berichten
- 7139 stemmen
De Zweedse verfilming lijkt mij ook veel beter. Waarheidsgetrouw in ieder geval en de protagonist Janne stapt al snel uit zijn Amerikaanse act als de handlanger arriveert en hij Zweeds gaat praten. Daarna gaat de pruik af en krijg je als kijker wel enige sympathie voor deze tragische antiheld. Een stockholmsyndroom een beetje 
Het laatste nieuws

Ricky Gervais komt met animatiekomedie 'Alley Cats' op Netflix

Visueel geprezen sciencefictionfilm 'The Creator' vanaf volgende maand te zien op Netflix

Inde Navarrette vond anderhalf jaar geen werk na 'Obsession': 'En moest wel m'n huur betalen'

Van Clooney tot Boyega: deze Hollywood-sterren hebben spijt van hun eigen rollen
Bekijk ook

City Girl
Drama, 1930
11 reacties

Hotel Mumbai
Drama / Thriller, 2018
164 reacties

Talvisota
Oorlog / Drama, 1989
19 reacties

The Best of Enemies
Biografie / Drama, 2019
16 reacties

Papillon
Biografie / Misdaad, 2017
133 reacties

The Professor and the Madman
Biografie / Drama, 2019
52 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








