Stockholm (2018)

Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Robert Budreau
met Ethan Hawke, Noomi Rapace en Mark Strong

Vertelt het waargebeurde verhaal van de beruchte bankoverval en de gijzeling in Stockholm in 1973. In de uren die volgen beginnen de gijzelaars sympathie op te brengen voor hun gijzelnemers. Het gaat zelfs zo ver dat ze hen willen beschermen en ze zich tegen de politie keren.

• vanaf 12 december te koop op dvd

avatar van HarmJanStegenga
Altijd lastig om te weten in hoeverre het ook écht zo was tijdens de overval in '73, maar wat we zien zijn in ieder geval niet al te snuggere figuren de hele film door. Zal ook een beetje de intentie zijn. Ach, best geinig en ook weer nergens écht leuk of bijzonder. Tijdsbeeld is goed in orde en de film kijkt lekker weg. Hawke, Strong en Rapace spelen ietwat op de automatische piloot, zo voelt het. Redelijk filmpje voor een keer.

avatar van macrobody
Het zal allemaal met een korreltje zout moeten worden genomen, maar het is een absurd verhaal dat is zeker en de psychologie kreeg er weer een term bij. Het blijft onderhoudend en goed geacteerd in het sfeertje van toen. Misschien dat het optreden van de politie knullig overkomt maar dat is nog niets vergeleken met de moord op Olof Palme een jaar of 10 later. Maar dat is totaal off-topic waarschijnlijk.

Ik ben het stockholmsyndroom al een paar keer eerder tegengekomen in boeken en films, maar over de oorsprong van het begrip wist ik eigenlijk niets. Regisseur Robert Budreau heeft daarover deze luchtige misdaadkomedie gemaakt, waarin spanning en humor elkaar naadloos afwisselen. Het is een mooi verhaal. Of het destijds precies zo gegaan is tijdens de bankoverval, vind ik achteraf minder boeiend.
Het is een leuke film met Ethan Hawke in topvorm. In Noomi Rapace —zonder twijfel een van de beste actrices van het huidige tijdsgewricht— vindt hij een waardige tegenspeelster. Bijzonder vermakelijk.

avatar van Brabants
Stockholm is een film die precies tot uiting komt zoals deze wordt omschreven. Ethan Hawke staat hierbij zeker aan de basis. Ook ik begon simpelweg sympathie te krijgen voor de gijzelhouders. De setting conform de tijd waarin het zich afspeelde is erg goed vertegenwoordigd.

avatar van John Milton
leuke rollen van Hawke en Rapace, maar dat is niet zo'n verrassing. Vermakelijk, maar net niet onderhoudend genoeg voor een hogere waardering.

avatar van schumacher
Mij kon het niet meeslepen, 32 minuten aan het kijken en ik had zoiets van zzzzz en dan die overvallers die nog dommer zijn dan mijn achterdeur.
Dan die dame die daar over eten begint tege haare vent voor de kinderen = wtf, wat een onnozel gedoe zeg, draagt tot niks bij zo'n geleuter.
No thx...

avatar van nepdance
Sorry hoor maar Ethan Hawke met die domme pruik en snor kon ik niet verdragen....

Redelijke film waarin twee bankovervallers een paar mensen gijzelen om ze te krijgen wat ze willen. Ook al is deze film gebaseerd op het originele verhaal waar de term 'Stockholm-syndroom' vandaan komt, origineel is het inmiddels niet meer te noemen en er zijn dan ook betere films gemaakt. Het kijkt wel gemakkelijk weg en Ethan Hawke en Noomi Rapace doen het prima, maar als geheel weet het niet echt indruk te maken.