Voyna Anny (2018)

Alternatieve titels: Anna's War | ВОЙНА АННЫ

Rusland

geregisseerd door Aleksey Fedorchenko
met Marta Kozlova

Oekraïne, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De familie van het zesjarige Joodse meisje Anna wordt geëxecuteerd. Dankzij haar moeder weet Anna zich te verbergen van de nazi's. Ze verstopt zich in een door nazi's overgenomen gebouw, waar ze constant met de schrik leeft om ontdekt te worden door de waakhond.

• Vanaf 2 mei in de bioscoop

avatar van predator
Wat een geweldige film is dit. Er staat hier drama bij de beschrijving, maar het is ook thriller/fantasy/horror. Prachtprestatie van Marta Kozlova. Ik ben zwaar onder de indruk.

Aangekocht door Contact Film!

Lootman schreef:
Aangekocht door Contact Film!
geweldig! Ik ga 'm zeker nog een keer zien.

Heel mooi.

Vanaf 2 mei in de bioscoop (Contact Film)

avatar van HK Senator
Gezien op IFFR in Groningen in 2018. Maar volgens recente berichten gaat hij alsnog in première. Dat werd tijd want ik wil hem graag nog eens zien.

avatar van tbouwh
Het allereerste shot van Anna’s War vertelt een verhaal op zichzelf. Het toont waar het in deze film uiteindelijk om gaat: de rauwe dialoog tussen dood en overlevingsdrang. Deze confronterende long take, een trage reis van de camera, markeert een omgeving die we eigenlijk niet willen zien, een waarheid die we niet kunnen kennen.

Een groep Oekraïense dorpsbewoners haalt de zesjarige Anna (Marta Kozlova) uit een Joods massagraf. Eenmaal gearriveerd bij een plaatselijk schoolgebouw, geannexeerd door de nazi’s en omgedoopt tot hoofdverblijf, laten de bevreesde locals het meisje aan haar lot over. “Als we haar aan de nazi’s geven, gaan ze misschien vragen stellen”, klinkt het. Na een grove tien minuten speeltijd heeft Anna zich verborgen in de kilte van een nis. Overleven kun je hier alleen in de schaduwen.

verder lezen

Wat een ontzettend mooie recensie tbouw! Helemaal mee eens.

avatar van John Milton
Lootman schreef:
Wat een ontzettend mooie recensie tbouw!
eens. Erg mooi verwoord Tim.

Ik twijfelde, maar ik ga hem nu toch zien.

avatar van mrklm
Ondanks de korte speelduur lijkt deze film wel een eeuwigheid te duren. Het openingsshot doet al vermoeden dat regisseur Aleksey Fedorchenko en co-scenarist Nataliya Meshchaninova de boel al flink moesten rekken en er desondanks niet in zijn geslaagd om verder te komen van 74 minuten. Een verhaal is er overigens niet, alleen een introductie. De zesjarige Anna [Mara Kozlova] is de enige overlevende van een massa-executie en nadat ze uit het massagraf is ontsnapt krijgt ze tijdelijk opvang bij een oud stel dat haar overdraagt aan de autoriteiten. Ze weet te ontkomen en verstopt zich in de schoorsteen van een sporadisch gebruikt gebouw waar ze moet zien te overleven.

De film verloopt volgens een vast stramien: Anna zoekt naar voedsel en moet voorkomen dat de steeds wisselende bezoekers aan het gebouw haar schuilplaats ontdekken. De film is zeer episodisch en de meeste episodes zijn een herhaling van zetten. Er gebeurt vrijwel niets, bovendien heeft Kozlova geen enkele expressie in haar ogen waardoor je nooit weet wat er in haar hoofd speelt. Niet zo vreemd dat zij van het scherm wordt gespeeld door een kat, die overigens op zeer lugubere wijze aan zijn einde komt. Extreem saai.

avatar van de grunt
Een 74 minuten durend gevecht tegen de saaiheid.

avatar van Valii
Verbluffende film. De oorlog door de ogen van een angstig zesjarig Joods meisje. Klein en groots tegelijkertijd. Soms zo pijnlijk dat enkel het zicht op het einde van de scène het getoonde verteerbaar houdt. Ook cinematografisch behoorlijk sterk, met als hoogtepunt de droomachtige sfeer rond de nazistische kerstdis.

De eerste vijf minuten zijn overigens van een bizarre lugubure schoonheid die gevoelsmatig de hele holocaust vat.

Verdient misschien wel de volle score.

Een Joods meisje overleeft een massagraf en verstopt zich in een gebouw waarvan ik denk dat het het gemeentehuis is; kenmerkend aan de film is dat zuiver het perspectief van het meisje wordt gegeven en er niets wordt uitgelegd. Vervolgens zien we de hele film lang hoe het meisje ontberingen – dorst, honger, kou, eenzaamheid – doorstaat en daarin behoorlijk inventief blijkt (en in de huiskat vindt ze ook wat gezelschap). Dat maakt de film in essentie de zoveelste overlevingsfilm – zoals bv. Arctic (2018) - MovieMeter.nl – maar deze film is duidelijk een artistieke filmhuisfilm in plaats van een spannende Hollywoodfilm: er is geen noemenswaardige dramatische ontwikkeling of ontknoping maar de beelden en muziek zijn mooi althans indringend (en erg artistiekerig). De film toont effectief hoe het meisje als een dier moet (over)leven met de nodige onsmakelijke beelden (al eet ze uiteindelijk niet ook de dode ratten op omdat ze een beter idee heeft) en tegen het einde zit ook een surrealistisch uitziend feest (waardoor je je afvraagt of het meisje aan het hallucineren is geslagen).

mrklm schreef:

Dan ga je toch lekker AVENGERS kijken? Da's pas realistisch.

avatar van predator
Ik vraag me inderdaad af waarom sommige mensen naar deze film gaan. Je weet toch wat je kunt verwachten?

avatar van Baboesjka
Een mooie, bijzondere film. Ik houd vaak niet van oorlogsfilms, maar deze spreekt mij erg aan qua uitvoering en verhaal. Ik vind dat het meisje ontzettend goed speelt. Erg knap en indrukwekkend. Er gebeurt niet heel veel in de film, er gebeurt veel van hetzelfde, waardoor ik het wel een beetje moeilijk vond om constant geboeid te blijven. Toch vrij sterk, wat mij betreft. Een 7. 3,5*

avatar van thegoodfella
HK Senator schreef:
Dan ga je toch lekker AVENGERS kijken? Da's pas realistisch.

Ik vind The Avengers echt verschrikkelijk, maar wat had ik die zo veel liever gezien dan dit zeg

thegoodfella schreef:

Ach, smaken verschillen en gezien de score maar deze film op velen toch wel indruk!

avatar van thegoodfella
HK Senator schreef:

Tuurlijk en de avond is nog jong, het is 11 tegen 11, zoveel smaken zoveel bonbons