Inganui Shigan (2018)

Alternatieve titels: Human, Space, Time and Human | The Time of Humans | Inkan, Gongkan, Sikan Grigo Inkan | 인간의 시간

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Keun-Suk Jang, Seung-bum Ryoo en Sung-Ki Ahn

Een groep zeer verschillende mensen ontdekt bij het ontwaken dat het schip waar ze mee op reis zijn in de lucht tussen de wolken zweeft. Er waren al onderlinge spanningen, maar die lopen nu flink op. Met de hulp van een groep criminelen grijpt een politicus de macht en wordt het eten gerantsoeneerd. Door de ongelijke verdeling ontstaan er scheve gezichten en loopt de spanning verder op.

avatar van TheBunk
Wat een misbaksel.

Nauwelijks woorden voor behalve dat Kim nu echt van het pad af lijkt

Later meer

Het zag er niet uit, maar vond het best geinig

TheBunk verwoordt het kernachtig. Deze gewelddadige allegorie over de primaire driften van de mens is inderdaad een misbaksel, Ki-duk Kim onwaardig. Snel vergeten.

Erg tof.

Wel een compleet andere richting voor Ki-duk. Waar in z'n vorige films (zelfs de recente) steeds karakters centraal stonden, is het nu het thema dat op de voorgrond treedt, waarij de personages voornamelijk functionele toevoegingen zijn geworden. Toch wel een stevige stijlbreuk binnen Ki-duk's oeuvre, dat voorheen relatief eenduidig was.

Ik kon er mij verder niet aan storen. Het magisch realisme treedt nog iets meer op de voorgrond en staat nu in dienst van de allegorie die Ki-duk hier neerzet. Qua vergelijkingsmateriaal eigenlijk een film die perfect bij Aronofsky's Mother! past, de overeenkomsten zijn in ieder geval talrijk.

Duidelijk dat Ki-duk niet al te veel budget had voor deze film, maar hij maakt er toch best handig gebruik van. Zeker niet z'n mooiste, maar het werkt wel. Soundtrack is traditioneel effectief en kundig, ook het acteerwerk is sterk. Leuk ook dat Jo Odagiri en Mina Fujii mogen opdraven, én hun eigen taal gewoon spreken. Doet een beetje raar aan in het begin, maar helpt altijd met het acteerwerk.

Eerste uur is wat wennen, tweede uur vond ik erg sterk. Wel weer een stuk geweldadiger dan z'n oude werk, ook redelijk bruut en weinig subtiel, maar dat vond ik zeker niet storend. 15-20 jaar geleden was dit een instant cult klassieker geweest, nu kijkt niemand er meer naar om. Beetje jammer.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van leatherhead
Heb nog niet heel veel Kim films gezien, maar tot nu toe vind ik mijn waardering voor zijn films vaak lastig in te schatten. Bin-Jip ooit een keer geprobeerd, maar daar kwam ik destijds echt niet doorheen. Pieta vond ik dan wel weer goed en Moebius ronduit geniaal. Zo te horen ligt dit (hopelijk) weer iets meer in het verlengde van zijn wat groteskere werk Onderhond? Hoe dan ook wel benieuwd.

leatherhead: Het is zeker meer richting Pieta en Moebius. Maar bedenk gewoon hoe een Zuid-Koreaanse Mother! er zou uitzien en je komt dichter in de buurt denk ik