Di Qiu Zui Hou De Ye Wan (2018)

Alternatieve titels: Long Day's Journey into Night | 地球最后的夜晚

China
Drama / Mystery
110 minuten / 140 minuten (director's cut)

geregisseerd door Gan Bi
met Huang Jue, Tang Wei en Sylvia Chang

Een man keert terug naar zijn geboortedorp in Guizhou op zoek naar een mysterieuze vrouw waarmee hij twintig jaar geleden een onvergetelijke zomer doorbracht. Zij heeft hem nooit haar naam of iets specifieks over haar leven verteld. Het enige waarop hij kan afgaan is de naam van een filmster die de vrouw destijds neerpende.

• Vanaf donderdag 4 juli in de bioscoop

avatar van Verhoeven
Gaat het Cannes of Venetië worden?

avatar van Alastor
Gan Bi die met 3D aan de slag is geweest. Ik ben benieuwd!

avatar van xgogax
Hahaha , geweldig : new clip - YouTube ! Doet mij een beetje denken aan Blue Velvet (1986) …

*M.E.E.S.T.E.R.W.E.R.K.*

avatar van de grunt
Dat begint echt jouw favoriete woordje te worden.

avatar van Verhoeven
“This is not a 3D film but please join our protagonist in putting on the glasses at the right moment.”

avatar van Verhoeven
Chinese arthouse film breaks box office records after viewers mistake it for romcom:
When Bi Gan’s latest drama premiered at Cannes in May 2018, critics were quick to praise its challenging, languorous narrative about a man returning to his home town in search of a former flame, as well as the ambitious single-take, hour-long dream sequence, and a shorter section in 3D.

Early box office projections anticipated a modest increase on the takings for Gan’s previous film, Kaili Blues, about two depressed rural doctors. Yet A Long Day’s Journey Into Night took $38m in China on its opening night on 31 December, beating the likes of Venom.
Hilarisch!

avatar van Macmanus
Al iets bekend over een nl release? Lijkt mij wel een film die in Eye gaat draaien.

avatar van Cikx
Ik wil het nu!

Kaili Blues was dramatisch, dit kan alleen maar beter zijn. Maar 140 minuten

avatar van Verhoeven
Over een paar weken te zien op het IFFR - lijkt me een eenmalige kans om hem te ervaren zoals die bedoelt is om te zien. Overigens waren er twee Nederlandse distributeurs geïnteresseerd in de film maar zijn ze uiteindelijk afgehaakt op het feit dat er nauwelijks filmhuizen zijn die 3D kunnen vertonen.

avatar van Basto
Een film met twee gezichten. Het eerste uur vond ik enorm saai, kreeg geen enkele connectie met de personages en hun overdreven poetische geleuter wekte enkel irritatie op. Maar halverwege moesten we ons 3dbrilletje oozetten en begon de daadwerkelijke long journey into the night. De toon veranderde en het werd lich surrealistisch. Kusturica was nooit ver weg. Bivendien werd alles in één schitterende longtake gebracht wat ook wua beeld veel meer rust en ruimte gaf. Die tweede helft vond ik echt waanzinnig mooi. Lastig te beoordelen dit, want het waren twee totaal verschillende ervaringen. 1* voor het eerste deel en een dikke 4 voor deel 2.

Laat ik het maar op een 3,5 houden, want ik wil dat tweede deel niet veel te kort doen.

avatar van McSavah
Net als bij Kaili Blues is het eerste fragmentarische deel weer geweldig, maar ditmaal vind ik ook de longtake (in 3D nu) geslaagd. Weg zijn de technische tekortkomingen en het is ook allemaal iets beter uitgedacht. Naar het einde toe begon de magie van de long take wel weer wat te verdwijnen, maar voorlopig de volle mep hiervoor. Prachtig gebruik van muziek en ander geluid ook. Een vervelend woord maar werkelijk af en toe hypnotiserend in het eerste deel. In het 3D deel wel een wat hoog Kenji Kawai/new age gehalte met die kinderkoortjes. En enkele geinige foute 90s throwbacks. De scène aan het begin gefilmd door een verregende autoruit is .

avatar van eRCee
Knappe en zeer sfeervolle film, die eigenlijk op alle fronten indruk maakt. De stijlvaste cameravoering springt als eerste in het oog, met al die shots door ruiten of via spiegels, en ook het kleurgebruik is heel fraai. Zelfs als Long day's journey into night overgaat op 3D in één enkele longtake (van drie kwartier ofzoiets?) blijft de stijl consistent, alleen het ritme van de film vertraagt wat. Lekker gedurfd is het sowieso en technisch bewonderenswaardig. Vooral de diversiteit van de scenes terwijl de camera ononderbroken registreert is bijzonder en de slotscène maakt zeer effectief gebruik van het spel tussen verteltijd en vertelde tijd. Het verhaal zelf dan, dat is mysterieus en droomachtig, met voldoende houvast om het boeiend te maken (als de kracht van individuele momenten daarvoor al niet volstaat). Fijne muziek ook. Het is dat de vaart er soms een beetje uitgaat, anders had er een nog hogere waardering uit kunnen rollen. Nu vooralsnog niet, maar ik hoop ooit de gelegenheid te krijgen de film te herzien.

PS. Hoe je een halfuur uit de director's cut zou kunnen halen is me een raadsel, dat moet wel ten koste gaan van de longtake denk ik.

avatar van Cikx
Woonde ik maar iets dichter bij Rotterdam

Hopelijk wordt deze nog eens vertoond door middel van een speciale vertoning want ik zou deze graag nog eens herzien. Rotterdam helaas iets te ver voor mij.

avatar van SimonSav
Goh, toch erg blij dat ik ervoor naar Rotterdam ben gekomen nadat ik hem gemist had in Gent. Eerste helft is OK tot goed, heeft z'n sterke en z'n mindere momenten (eRCee vat het goed samen hierboven), maar het 3D gedeelte vond ik echt waanzinnig goed.

avatar van tbouwh
Krijg nu wat, waarom is die directo's cut niet gewoon de festival cut geworden? In Rotterdam heb ik 110 m gezien, of de tijd is nog meer met me aan de loop gegaan dan sowieso al het geval was.

avatar van Mochizuki Rokuro
IFFR vertoonde gewoon de 140' minuten versie.

avatar van McSavah
Het voelde in Rotterdam wel meer aan als 110’, maar het was als het goed is inderdaad 140’.

Njah.

Eerste uur is in ieder geval een serieuze stap voorwaarts voor Gan Bi. Kaili Blues vond ik serieus overgewaardeerd, hier laat hij toch zien wat meer in z'n mars te hebben. Soms leunt het nog wat teveel aan bij de cinema van Jia (wat zal die jaloers geweest zijn op die Vengaboys scene, da's echt vintage Jia), maar Bi weet toch duidelijk z'n eigen weg te vinden.

Vooral visueel weet de film wel te overtuigen. Fijn kleurgebruik en mooi camerawerk zorgen dat het best sfeervol oogt. De soundtrack mag er ook zijn, ook leuk om te horen dat ik niet de enige was die aan Kawai moest denken. Niet echt op hetzelfde niveau, maar toch vaak wel herkenbaar. Niet enkel de muziek met het koor trouwens, maar ook tijdens die scene in de gevangenis kreeg ik een sterk Kawai gevoel.

Alleen jammer dat het tweede uur veel van z'n veren verliest. Ik ben een beetje long take moe aan het worden, vooral wanneer de long takes zelf eigenlijk weinig uitdagend zijn. Bi laat z'n camera een strak pad volgen, buiten de hoofdrolspelers gebeurt er weinig interessants in het beeld en het pad dat wordt afgelegd is te berekend. Op zo'n manier gaat het een film gewoon in de weg zitten en zijn het eigenlijk vooral de acteurs die het moeilijk hebben. Niet van onder de indruk.

Jammer, want op basis van het eerste uur had er een dikke halve ster bijgekund. Nu blijft het toch weer hangen op een gemiddelde score. Maar het gaat de goede richting uit met Bi, hopelijk laat hij die long takes voor wat het is en maakt hij een keer een echt goeie film.

avatar van McSavah
Gans fragmentarische aanpak wordt inderdaad wel onderschat in vergelijking met zijn long takes.

avatar van xgogax
Tang Wei ? Ja , ja , haar ken ik nog van Mann's magnum opus Blackhat (2015) . En bij het zien van acteurs die met Mann hebben samengewerkt komen er altijd fijne herinneringen naar boven .

Voor de rest heb ik helaas een betere film verwacht en kan ik weinig positieve punten benoemen ...

Wei Tang. Tja, zij is de voornaamste reden dat ik deze film wilde bekijken. Ik heb inmiddels een tiental van haar films gezien. Na haar spraakmakende en controversiële debuut in Ang Lee's Sè, Jiè wilde ik haar wel weer eens aan het werk zien in een film, die ertoe doet. Dat valt voor de zoveelste keer tegen.

Het eerste deel tot aan het longtake gebeuren is nog wel te pruimen, maar daarna gaat het mis.
Kunstzinnig? Natuurlijk; geen twijfel mogelijk.
Mooi? Nou nee, in ieder geval niet mijn ding. Er zitten teveel beelden tussen, die ik bij het monteren van een stedentripfilmpje o.i.d. als eerste weg zou snijden.

Ik heb niks met “style over substance”. Als eenvoudige filmconsument verwacht ik een goed verhaal, mooie beelden en gedegen acteerwerk. Op al die vlakken scoort deze film naar mijn smaak ondermaats. Jammer, voor mij dan toch.