Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 110 minuten / 140 minuten (director's cut)
Alternatieve titels: Long Day's Journey into Night / 地球最后的夜晚
Oorsprong:
China
Geregisseerd door: Bi Gan
Met onder meer: Huang Jue, Tang Wei en Sylvia Chang
IMDb beoordeling: 7,1 (9.344)
Gesproken taal: Mandarijn en Japans
Releasedatum: 4 juli 2019
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Di Qiu Zui Hou De Ye Wan
Een man keert terug naar zijn geboortedorp in Guizhou op zoek naar een mysterieuze vrouw waarmee hij twintig jaar geleden een onvergetelijke zomer doorbracht. Zij heeft hem nooit haar naam of iets specifieks over haar leven verteld. Het enige waarop hij kan afgaan is de naam van een filmster die de vrouw destijds neerpende.
Externe links
Acteurs en actrices
Wan Qiwen
Luo Hongwu
Wild Cat's Mother
Wild Cat
Zuo Hongyuan
Pager
Wan Qiwen's Ex-husband
Woman Prisoner
Child Wildcat
Lover of Red-haired Woman
Video's en trailers
Reviews & comments
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Land van 1.4 miljard mensen waarvan er nog een hele hoop op het platte land wonen (of mentaal nog niet de overstap gemaakt hebben) en jij linkt dat aan zweverigheid?
Het is wat eigen aan Chinese arthouse cinema allicht, niet zozeer aan China zelf.
Het laatste uur toch niet neem ik aan?
Cultureel bedoel ik meer welke metaforen ze gebruiken. Ik moet weer even goed graven maar ergens op het einde zeggen ze iets van je geeft toch geen horloge zomaar aan mij dat staat voor zus en zo en dan zegt hij iets van je geeft toch geen vuurwerk aan mij dat staat voor dit en dat. Wellicht is dat ook niet iets universeels Chinees hoor maar dat leek mij wat cultureels van huis uit meegekregen dat ik/wij niet kennen. Vaak zijn achtergebleven delen van de wereld zweveriger dan de grote steden.
Nee alleen voor het 3d deel had ik soms moeite. Vond dat ook wel het boeiendste deel dus had nog wel het idee dat ik soms even wat miste. Maar snapte dat het verhaal van Wildcat erdoorheen zat. Essentie denk ik wel begrepen maar het is wel iets dat bij deze film wel iets lastiger was voor mij. Nogmaals geen enkele kritiek voor de film hoor. Puur persoonlijke beleving, waarschuwen voor mensen met soortgelijke issues.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ik moet weer even goed graven maar ergens op het einde zeggen ze iets van je geeft toch geen horloge zomaar aan mij dat staat voor zus en zo en dan zegt hij iets van je geeft toch geen vuurwerk aan mij dat staat voor dit en dat.
Oh, dat zou wel kunnen, daarvoor is het bij mij echt wel te lang geleden
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De film zit inderdaad vol symboliek die ik ook niet begreep maar volgens mij begrijpen de meeste Chinezen ook niet wat de regisseur wil zeggen want ik lees overal dat in China #IdontunderstandLongDaysJourney (maar dan wel in het Chinees natuurlijk) een trending topic was...
Aan het eind wordt inderdaad opgemerkt dat een klok/horloge staat voor de eeuwigheid en dat vuurwerk staat voor het vergankelijke. Wel is dat horloge kapot: misschien dat dat betekent dat de 'eeuwige' liefde kapot is gelopen hetgeen ook herhaaldelijk wordt uitgebeeld als het afbranden van het huis van het verliefde stelletje (dat je dan ook kunt associëren met vuurwerk)? Eerder in de film wordt verteld dat de vader van Luo altijd zat te drinken voor een kapotte klok die in de film bij zijn overlijden wordt weggehaald en door Luo wordt opengemaakt (waar dan het telefoonnummer van Tai in zit). Dezelfde thema's keren zo telkens in een andere vorm terug. En de film eindigt met vuurwerk (het brandende sterretje). Nogmaals, ik weet ook niet wat de regisseur hier allemaal mee wil zeggen (dat is enerzijds het vervelende en anderzijds ook het mysterieuze/boeiende van de film), maar mijn gok c.q. wellicht een mogelijke interpretatie is dat het wil zeggen dat de liefde niet eeuwig is maar dat alles vergankelijk is zoals ook onze herinneringen vervagen waarbij de vergeten herinneringen nog wel kunnen terugkomen in de vorm van dromen zodat in die zin dromen de waarheid en de liefde nog enigszins bewaren en tot een transcendente eeuwigheid verheffen. Terwijl tegelijk de droom met z'n tollende huizen en vliegen door een tollend pingpongbatje ver van de werkelijkheid afstaat: in die zin is het droomdeel van de film tegelijk onwerkelijkheid en de waarheid ineen, zoals visueel uitgedrukt door de 3D-ervaring.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
In China hebben ze de film bewust gemispromoot (als misdaadfilm), vandaar de # waarschijnlijk
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
In China hebben ze de film bewust gemispromoot (als misdaadfilm), vandaar de # waarschijnlijk
Volgens mij hebben ze de film gepromoot als romantische film zodat de bioscopen vol stelletjes zaten die halverwege de film vertrokken omdat ze er niets van snapten dan wel weinig romantiek in de film bespeurden. Nu is de film natuurlijk ook wel degelijk een romantische film maar wel een ondoorgrondelijke arthouse-romantische film...
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Volgens mij hebben ze de film gepromoot als romantische film
Zie het ook op Wikipedia, dacht dat ik ergens "misdaad" gelezen had. Maar dat zal aan mijn geheugen liggen dan
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Ik doe er toch een halve bij, dat shot van het pistool in de bioscoopzaal blijft mij toch erg lang bij. Geniaal shot.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Hier kon ik echt niets mee. Ik houd van sfeerschetsen en scènes als mensen niets zeggen zolang die maar naturel aanvoelen. Bij deze film was het allemaal te gemaakt. Verder een verhaal dat ik niet echt kon volgen en daardoor ook m'n interesse kwijtraakte. In grote lijnen ging dit nog wel, maar veel eindeloze losse scènes kon ik simpelweg niet plaatsen. Af en toe nog wel een bijzonder shot (dat pistool in de bioscoop zoals hierboven al genoemd bijvoorbeeld)
Het gedeelte in 3D was ook niet heel bijzonder. Een lang shot ja, maar er wordt weinig mee gedaan en de omgevingen zijn ook niet echt geweldig. Misschien verwachtte ik een zekere trip, maar dat is het nooit geworden. Buiten dat was er wat mis met de 3D, of mijn brilletje, maar dat zou gek zijn want ik had ook een eigen brilletje bij me en hetzelfde euvel. Vage beelden, slecht leesbare ondertiteling. Maar op dat moment was ik al zover dat het me niets meer uitmaakte. En dat zegt genoeg. 1,0*.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Heb je de film in EYE gezien, mjk87? Ik hoorde van iemand die hem zowel op het IFFR als in Amsterdam heeft gezien dat de 3D in EYE niet helemaal goed werkte, terwijl in Rotterdam het beeld perfect was.
Ja was Eye.
Gekke is, niemand die opstaat (ik ook niet overigens) om dat te melden Dus uiteindelijk dacht ik: zal wel aan mij liggen.
Drulko Vlaschjan
-
- 396 berichten
- 358 stemmen
Op zich best een prima zit en zeker geen slechte film, maar ik merk dat ik een overwegend negatief gevoel aan over heb gehouden. Het mysterie in met name het eerste deel zat hem vooral in het weglaten, in het fragmentarische. Dat vind ik weinig interessant. Het is voelt eerder rommelig en incompleet dan magisch en mysterieus.
Het tweede deel begon sterk. Het leek een flinke sfeertwist te worden, ik maakte mij op voor een lange trip. Al snel zakte het tempo en was er eigenlijk nauwelijks verschil met deel 1. Zo'n onetake is natuurlijk erg knap, maar het voegde wat mij betreft weinig toe. Sterker nog, ik had het idee dat de tekortkomingen die zo'n beslissing met zich meebrengt niet opwogen tegen de meerwaarde van de flow. Dat ritje in de tokkelbaan bijvoorbeeld, waarom duurde dat zo lang? Niet omdat de film dat nodig had, geloof ik. Ik vermoed dat de crew daardoor tijd had om een en ander in stelling te brengen. Begrijpelijk, maar het doet af aan het resultaat.
De 3D vond ik van geen enkele toegevoegde waarde. Verder was het best te pruimen. Ik heb mij niet verveeld. Drie sterren. Ik ken films die dat niet halen.
Woland
-
- 4165 berichten
- 3405 stemmen
Visueel prachtig, dat staat buiten kijf. Maar verder heb ik eigenlijk weinig kunnen maken van het verhaal; ja, we zien een man die terugkeert naar z'n geboortestad en momenten met een verloren liefde en een dode vriend terugbeleeft, maar dit gaat op een zodanig fragmentarische wijze dat ik regelmatig de draad kwijtraakte over wat er nou eigenlijk wanneer aan het gebeuren was. Of waarom. Tel daarboven op dat de film ook qua tempo maar nauwelijks voortkabbelt, en dan kunnen we concluderen dat het in ieder geval niet de juiste film op het juiste moment was.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Di Qiu Zui Hou De Ye Wan
De eerste helft van Di Qiu Zui Hou De Ye Wan is betoverend. Het verhaal is rommelig en moeilijk te volgen, maar daar gaat het ook niet om. De sfeer die Gan Bi weet te creëren is magisch, het camerawerk is geweldig, en Wei Tang en Jue Huang zijn ijzersterk in moeilijke rollen.
Maar na een tijdje begon het toch wat langdradig te worden, en het onbestemde gevoel begon te overheersen. Eén scene met een appel etende Luo is leuk, maar na een soortgelijke tweede scene begon het wat vervelend te worden. Het 3D-gedeelte voelt aan als een droom (en is het waarschijnlijk ook), maar hier begon het verhaal vol symboliek en verborgen boodschappen wel wat te slepen. Hoe sterk het acteerwerk van Tang en Huang ook blijft.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Een passende titel want dit prachtig gefilmde en bij vlagen briljant geacteerde psychologische drama doet 130 minuten aanvoelen als een dag. Ontzettend uitgerekt verhaal van een mysterieuze man die terugkeert naar de plaats waar hij twintig jaar geleden een zomer doorbracht met een eveneens mysterieuze vrouw. Veelvuldig bejubeld, maar dit stelt je geduld wel heel erg op de proef. Als de scene met appel uit weet te zitten, haal je het einde waarschijnlijk wel.
joachimt (crew films)
-
- 3479 berichten
- 9066 stemmen
Ik kon het verhaal ook maar moeilijk vasthouden, maar ontzettend aangenaam gefilmd.
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Bekijk ook
Der Goldene Handschuh
Misdaad / Drama, 2019
131 reacties
Chun Jiang Shui Nuan
Drama, 2019
10 reacties
A Hidden Life
Biografie / Drama, 2019
138 reacties
Lu Bian Ye Can
Drama / Mystery, 2015
10 reacties
Xing Fu Cheng Shi
Misdaad / Drama, 2018
8 reacties
La Vie de Jésus
Drama, 1997
16 reacties
Gerelateerde tags
homecominglong lost love
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.