The Meg (2018)

Verenigde Staten / China
Actie / Horror

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Jason Statham, Bingbing Li en Rainn Wilson

Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal diepzee-observatieprogramma - wordt aangevallen door een enorm wezen waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen. Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas Taylor ingeschakeld om de bemanning te redden van de enorme prehistorische 25 meter lange haai, bekend onder de naam megalodon.

avatar van Grindhouse62
knusse stoel schreef:
Het tempo is er gelijk in en blijft ook op toeren zitten. Eigenlijk had er wel iets van rust in gemogen om de kijker(s) enigszins geïnteresseerd te houden. Nu jaagt de adrenaline bij de meesten door het lichaam omdat de regisseur continue de spanning erin wil houden, wat dan ook behoorlijk lukt.
Het is een echte zondagsmiddagfilm als het slechte weer ons binnenkort in huis gekluisterd houdt en er niets te doen valt. Een ideale film!
Van ons een 6+!
En daar is het mee gezegd. Een13 in een dozijn popcornfilm. Ik heb mij er wel mee vermaakt.

avatar van clubsport
Matige film zonder spanning behalve wat in het begin , tja de hoogtijdagen van jaws liggen ver achter ons
maar hier had met een heel wat meer serieuze aanpak en wat meer gruwel een heel wat beter product van kunnen worden gemaakt

En als een kind samen met een volwassene in het water ligt en als een soort grap het kind zich gedraagd als een koelbloedige volwassene en de volwassene zich opsteld als een bang kind dan weet je dat het niet al te best gesteld is met de film .

Ik begrijp nog niet helemaal waar de eerste Meg vandaan kwam, want ze waren toen nog niet door de permafrost heen gedoken. Verder leuke film, die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt.

avatar van blurp194
De naam van Jason Statham staat wel redelijk garant voor een bepaald type film - prettig kijkvoer met een licht beroep op suspension of disbelief, behoorlijke production values en een erg dun script gecompenseerd met wat actie. Daar voldoet deze ook weer prima aan.

En ja, daar kan je van alles van vinden. Het levert in ieder geval prima kijkvoer op. Vanzelf zou het een stuk betere film zijn geweest als de haai wat minder braaf tussen de lijntjes gebleven was, of de voor de hand liggende designated survivors tóch het loodje zouden leggen. Maarja, zo'n film is dit nu eenmaal niet, en dat was ook niet te verwachten eerlijk gezegd.

Toch doet de haai het niet slecht, en in het genre is het nog een redelijk verrassende en dappere film ook. Niks mis met een stukkie kijkvoer af en toe, vind ik.

Matige film. Had beter gekunt.

avatar van Brabants
Prima film die geheel verloopt via de boekjes. Dit is niet echt een film waar je kritisch over moet wezen. Een bak popcorn en een fles bier en je hebt even wat hersenloos plezier.

avatar van stormfox
Dit is volgens mij de slechtste haaienfilm die ik ooit heb gezien. Zo slecht dat ik Deep Blue Sea beter ben gaan waarderen.
Voorlopig laat ik Jason films maar liggen.

avatar van Onedin
Om te janken deze film.
Wat een butt film.
Ook typisch gemaakt voor het Chinese publiek zo te zien.
Een commercieel sausje erop wat sponsors erbij,Cola,Dell.
Een schattig Chinees meisje erbij.

avatar van mixmaster
Zo slecht dat het lachwekkend is, en daarom ook best vermakelijk.
Jason Statham moet maar weer snel terug gaan naar het actie genre, daarin komt ie veel beter tot zijn recht.

Vermakelijke onzinfilm. Turteltaub wil Renny Harlin met zijn Deep Blue Sea overtreffen als zijnde degene die de meest spectaculaire haaienfilm allertijden aflevert, maar slaagt daar dan weer niet in. Daarvoor heeft The Meg toch erg veel kenmerken van een onvervalste B film, zij het dat hij af en toe wel degelijk in de buurt komt van een A merk. Moest bij deze ook even denken aan onze eigen Dick Maas. Ook zo een bedenker van pretentieloos amusement die het als creatieve vrijheid ziet om een loopje met de waarheid te nemen. The Meg werkt goed als je weet waar je aan begint, bij voorkeur wel kijken op een groot bioscoopscherm. Dan laat je je wellicht overbluffen door de soms fraaie beelden, en neem je de verrassende wendingen die nooit echt verrassend zijn voor lief. Ook knap beroerd acteerwerk trouwens. Als de als immer onverstoorbare Statham de beste is van het stel weet je dat je wat dat betreft in de problemen zit, maar anderzijds past het ook wel bij deze productie dat een acteergedrocht als mevrouw Rose hier vrij mag rondlopen.

avatar van Pestiis
Ik had er meer van gehoopt.
Cheesy AF en op bepaalde vlakken erg onduidelijk.

Jason-films zijn over 't algemeen stukken beter dan de film waar we het nú over hebben.
Geinig voor een keer, maar daar blijft het dan ook wel bij!

avatar van Mr. Chiel
Erg vermakelijke haaienfilm. Sowieso zijn er denk ik amper 10 goede haaienfilms te vinden, deze hoort er zeker bij. Haai ziet er goed uit, genoeg actie, prima geacteerd, spanning kon wat meer zijn. Verhaal.. achjah

avatar van umbra
stormfox schreef:
Voorlopig laat ik Jason films maar liggen.

Jaws 3 is anders nog dramatischer

avatar van umbra
Eerste 45min waren saai, daarna werd het wat beter, vooral de gevechtjes op het water en bij die dobberende chinezen Verstand op nul en verwacht gewoon geen meesterwerk

avatar van Macmanus
China in Hollywood.

Het is nog steeds geen gelukkig huwelijk. Hier lijkt ook alsof de Chinezen een DVD van een 90s rampenfilm hadden meegenomen en zeiden doe deze maar. Het had niet zo erg hoeven zijn, maar dat je dan ook 90s regisseur Turteltaub er gelijk bij moest doen maakte het voer voor disaster. Het is dan eigenlijk ook precies zo een film. Paar momenten met de haai zijn wel geestig, de cast is erbarmelijk, dialogen extreem cheesy met als bonus wat bij momenten onverstaanbare Chinezen die Engels proberen te spreken. Film die nooit geweldig had kunnen worden maar wel een stuk beter dan dit vlees noch vis filmpje.

Jammer.

2 sterren.

broncode
Om maar positief te beginnen :het was een onderhoudende film, die door zijn hoog tempo niet verveelt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ieder cliché uit de film industrie word uit de kast gehaald, en de natuurkundige onmogelijkheden nog maar eens dik onderstreept.

avatar van Brother Grimm
Grappig gelukkig geen horror. Ik support de zee en het leven van grote witte. Was beetje eng van dit maar is zo scifi dat het grappig was

avatar van Diederik58
Haaienvermaak in het kwadraat. Veel dooien. Dramatische reacties, waar men zich "gelukkig" weer snel overheen kon zetten. De ene domme beslissing volgt de andere domme beslissing op. Alleen de held neemt de juiste beslissingen.
Uiteindelijk vond ik maar dat er een einde aan het haaienleventje moest komen. Maar nee hoor.
Spectaculaire effecten dat wel. Vervelende soms aanstellerige acteurs. Statham acteert het beste en lijkt in de wieg gelegd voor het heldendom.
Het is geen horror. Eerder scifi met veel actie.

Bélon
Een blik acteurs die over hun houdbaarheidsdatum is -Statham, "Dwight Schrute" uit The Office US, die dikke japanner uit Heroes mag als haaienvoer dienen. Mjah ik heb de kazige dialogen snel doorgespoeld en alleen de "leuke stukjes" (lees: haai valt mensen aan) bekeken. Die zaten dan met name tegen het eind en boven water want de CGI in het begin was ook maar moeilijk te pruimen.

2 uur deze ongein is veel te lang maar op 2/3x speed zonder dialogen best te doen voor een klein uurtje; geen rating uiteraard.

avatar van macrobody
Nou dat hebben we ook weer gehad. Ik moet er wennen aan het Chinese sausje en de Chinese setting. Ze willen wel maar zijn er nog niet. Hopelijk snel beter.

Leuk.

Beetje jammer dat ze hier als genre horror bijgezet hebben, want dat was het uiteraard niet echt. Is ook een beetje moeilijk met een beest dat een halve bussel mensen ineens kan inslikken. Je kan dat wel zitten hopen op een hoop gore en bloed, maar waar moet dat vandaan komen? Zo'n ding van 30 meter gaan echt niet aan een armpje zitten knabbelen.

Soit, onlogische kritiek, maar de film zelf bevat verder ook niet al te veel logica. Het gaat hem meer om het entertainment, zoveel mag duidelijk zijn. Iedereen (en de film zelf) verwijst graag naar Jaws, maar het begin deed me meer denken aan een film als The Abyss eigenlijk.

Vond de cast verder wel fijn, internationale bedoening. Dat er dan wat taaier Engels gepraat wordt is niet zo erg, Li Bingbing mag af en toe zelfs wat in het Chinees vertellen, er zit met andere woorden ook aardig wat Chinees geld achter deze film.

Groots of geniaal is het niet, maar het tempo is lekker vlot, de film neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus en ondanks dat het wel iets korter had gemogen weet de film ook nergens vervelend of traag te worden. Ik mag dit soort blockbusters wel.

avatar van Ste*
Onderhond schreef:

Maar je smaak blijft me een raadsel. Dat je dit dan weer 3,5* geeft of all movies.

Films die schaamteloos voor entertainment gaan vind ik vaak wel leuk. Veel beter dan al die blockbusters die serieus proberen doen.

Aardige haaien actie thriller.
Had van mij wel smeuiger en ranziger gemogen.
Echt leuk werd het wat mij betreft pas toen de enorme haai de kustlijn bereikte.
Het recreatie en strand gebied.
Verder zit het wel goed met de special effects.
Haai ziet er prima en realistisch uit.
Ook zijn de onderwater scenes dik in orde.
Acteerwerk Statham is bekend.Van dik hout zaagt men planken, dat werk.
Al met al, vermakelijk en ok. Niet meer of minder.

avatar van Kondoro0614
Om heel eerlijk te zijn vond ik dit best wel een zware tegenvaller. Ik had aardig veel hoop bij deze film, zeker met Statham in de hoofdrol maar ik vond het allemaal maar matig weggelegd, spanningsloos en vooral niet horror waardig. Aangezien ik laatste dagen wat in een dipje zit en niet meer lange meningen typ op het moment houd ik het wederom ook voor deze film kort maar ach, ik wil hier niet al te veel woorden aan vuil maken want zo’n bijzondere film vond ik het bij lange na niet!

Grote verwachtingen, dat had ik oprecht bij deze film. Een horror film met mijn favoriete acteur ‘Jason Statham’, leuk! Althans, dat dacht ik. Toen de film eenmaal aan het draaien was bleek het weer zo’n goed opgeblazen Hollywood film te zijn waar we eigenlijk in een oude stijl zijn teruggekeerd: één man is de held van de film en kan iedereen redden en alles overleven. Het werd mij daardoor wat eentonig maar ook best saai, de film kende geen tot weinig spanning en daar scoorden ze zeker slecht mee.

Acteerwerk van sommigen had ook wel een tikkeltje beter gekund vind ik en dat laat soms aan zijn wensen over. Natuurlijk als persoonlijke ‘fanboy’ vond ik Statham weer heerlijk acteren, kan echt wel genieten van de beste man in films echter, sloeg deze film wel de plank wat mis, Statham voor mijn gevoel niet echt.

Achja, er gebeurd vrij weinig en ze laten héél veel kansen liggen om de film tot een daverend succes te leiden. Harde scenes, meer bloed, meer moorden en wat minder heldengedrag. De film ziet er verzorgd uit, CGI is prima en ook de onderwater wereld vond ik er mooi uitzien! Een hekel waarvan je baalt dat de film toch niet het succes is wat je had gehoopt, al ben ik gewoon zoals altijd klaar voor de aankomende Statham!

Meest kansloze film van 2018
Acteerwerk slecht
Special effects beneden de maat anno 2018
Het enige mooie waren de beelden onder water van de vissen
Wel gelachen maar dat omdat het zo slecht was.

avatar van IH88
“He looks heroic... but he's kinda got a negative attitude.”

Een gemiste kans. The Meg kan duidelijk geen keus maken tussen een serieuze en menselijke rampenfilm, en een over the top actiekomedie. Het resultaat is vlees noch vis, en het feit dat de film PG-13 is helpt ook niet echt. Er zitten zeker wat vermakelijke momenten in de film en vooral Statham is weer geweldig op dreef, maar ik heb het gevoel dat zijn potentieel niet ten volle wordt benut. Dat hij ook nog in een romantisch subplotje wordt gestopt helpt ook niet mee. The Meg is toch op z'n best als de Megalodon lekker zijn gang mag gaan, en Statham die hem probeert te stoppen.

avatar van Beatlestone
Tjongejonge wat een bedroevend doorbreisel op Jaws en vele andere big fish movies.
Dit kan toch echt niet meer anno nu.
Ster voor de moeite!

avatar van boemboem27
Prima film
Spannend tot de laatste minuut.
Sommige filmtruukjes beetje afgekeken van de klassieker Jaws bv het stukje op het strand met dat jongetje...
Heb m in 3d gekeken is ie nog wat spannender.
Maw echte aanrader als je van dit genre houdt natuurlijk.

avatar van steventje
Weer eentje om snel te vergeten. Compleet karakterloos en weinig diepgang in personages.