Rampage (2018)

Alternatieve titel: Rampage: Big Meets Bigger

Actie / Avontuur

geregisseerd door Brad Peyton
met Dwayne Johnson, Naomie Harris en Malin Akerman

'Rampage' draait om de heroïsche primatoloog Davis Okoye (Dwayne Johnson) wiens beste vriend een zeldzame albino silverback gorilla is genaamd George. Maar wanneer een experimenteel serum verkeerd uitpakt beginnen George en andere wezens enorm te groeien, en trekken erop uit om alles om hen heen te vernietigen... Davis gaat er samen met een genetische wetenschapper (Naomie Harris) achteraan om hen te stoppen.

avatar van Alathir
Fijne blockbuster deze Rampage. Groot, groter, grootst is hier uiteraard van toepassing maar je weet dus vanaf het begin wat je kan verwachten. Een actierijk spektakel voorzien van de bij tijden sappige humor. The Rock is ook veel beter in zijn element in dit soort films dan in zijn komedies. Naomi Harris komt geloofwaardig over als Dr Caldwell, een onderzoeker in de genetica en weet samen met Jeffrey Dean Morgan het trio van de protagonisten op te vullen. Verder heb je nog een trio, George (de albino-gorilla), een vliegende wolf (jaja) en een "krokodil" die full rage gaan. Zij zijn het slachtoffer van de drie capsules stalen die ongevraagd terugkeerden uit de ruimte, een plaats waar geëxperimenteerd werd door Energyne. Verder vervullen Jake Lacy (Brett) en P.J. Byrne (Nelson) kleine bijrollen, op zich grappige personages maar een beetje B-niveau acting.

De film biedt dus wat je kan verwachten en dat is bijna 2 uur puur vermaak. Je moet een film quoteren op basis van het beoogde doel en dat is hier overduidelijk entertainen van mensen. Wat mij betreft goed gelukt en ondanks dat de CG niet overal even goed is, toch een 3.5*.

Mix van Godzilla en King Kong in 1 film.
Visueel ziet het er allemaal zeer gelikt uit en er is spektakel genoeg.
Het had wat mij betreft alleen wat bruter en bloediger mogen zijn maar dat zal met de leeftijd rating te maken hebben gehad. Verder leuk vermaak.

avatar van knusse stoel
Alathir schreef:

Geheel met "Alathir" eens en daarom laten wij het hierbij!

avatar van hoffhaan
Aardige zondagmiddag spektakel en special effects film. 3.0

avatar van ambrosini
Verwachting was meer een Kong achtig film, maar deze film was een slechte poging met monsters die eigenlijk niet veel impact maken.

Het is net geen B film.. Dwayne probeert nog een beetje humor/actie creëren, maar helaas scoort het bij mij niet meer dan 2 sterren.

avatar van goongumpa
Pazmaster schreef:
Ik had vroeger de game Rampage en daar was, net als deze film, ook al niet veel aan.
Haha, nu pas door dat dit een "verfilming" van dat spel is. Lang geleden! https://i.ebayimg.com/images/g/Nc4AAOSwSQFaLDBm/s-l225.jpg

avatar van Pazmaster
goongumpa schreef:

Ik had het eerst ook niet door, maar naar mate de film vorderde ging er ineens een belletje rinkelen. Ik had het spel op de SEGA Master System, dat was eind jaren '80. Lang geleden inderdaad

Absoluut één van de leukere onzinfilms die ik de laatste jaren heb gezien. Deed me heimelijk terugverlangen naar mijn jeugd in de jaren tachtig toen dit type over the top avonturenfilms(van Ghostbusters tot Godzilla tot Indiana Jones) regelmatig bioscoopsucces opleverden. Ongecompliceerd vermaak waar je niet te veel over moet nadenken maar lekker moet ondergaan. Lekker strak tempo waardoor het bijna een achtbaanrit wordt. The Rock is weer een rots in de branding en met zijn losse acteerstijl lijkt hij zich de laatste jaren succesvol gespecialiseerd te hebben in dit soort overdreven actie(Baywatch, Fast & Furious, San Andreas). Damn, ik zie die kerel binnen nu en een aantal jaren nog een oscarwaardige Hamlet neerzetten. Vier verdiende sterren en het had meer kunnen zijn ware het niet dat het laatste kwartier met een fantasieloze Godzilla versus King Kong variant net wat te goedkoop is. Leuk en grappig, meer van dit please.

avatar van ikkegoemikke
Like my grandpappy always said: us assholes gotta stick together.

Een obscuur bedrijf dat experimenten uitvoert met betrekking tot genetische manipulatie op dieren aan boord van een ruimtestation, moet tot zijn afgrijzen te horen krijgen dat er iets vreselijks misgelopen is. Vervolgens zie je één van de vrouwelijke bemanningsleden, die zich met behulp van een noodcapsule kan redden, terwijl een vreselijk gemuteerde rat achter haar aanzit. En ja hoor. Ze slaagt erin om een reeks monsters van het genetisch materiaal met zich mee te zeulen. Tot de noodcapsule ontploft en de stalen terechtkomen op de aarde. Het gevolg is een trio willekeurige dieren die de stalen per toeval tegen het lijf lopen en een vieze, groene walm opsnuiven. En dat is waar de ellende mee begint. Het resultaat is dat Chicago tot puin wordt herleidt door de drie samenwerkende reuzenmonsters. Opgehitst door het leger en gek wordend van een radiosignaal dat het obscure bedrijf uitzend om het genetisch materiaal te bemachtigen, laten de drie primaten een spoor van vernieling achter zich.

Het klinkt allemaal redelijk bizar en belachelijk. “Rampage” is dan ook niet serieus bedoeld en dien je ook te bekijken met je verstand op nul. Maar jongens, was dit toch genieten zo gauw de hel losbreekt. Zo af en toe hou ik er wel van om zo’n pulpfilm te bekijken. Je kan het best zien als een mengsel van “San Andreas” met “Godzilla” en een King Kong film. En wie kan je het beste vragen om voor zulk een film de hoofdrol voor zijn rekening te nemen? Inderdaad, Dwayne Johnson. Niet bepaald een acteur die geassocieerd wordt met hoogstaande films. Maar sinds “Jumanji: Welcome to the Jungle” apprecieer ik deze vent en besef ik dat hij meer kwaliteiten heeft dan alleen maar opgepompte biceps en een indrukwekkende borstkast. Misschien is het acteren bij momenten vreselijk overdreven en gevuld met flauwe humor. Maar ik geef toe dat het een plezier is de man aan het werk te zien. Het enthousiasme en zijn inlevingsvermogen is fenomenaal.

Diegene die echter de show steelt de gehele film is de albino aap George. Deze computercreatie charmeert je van meet af aan en staat garant voor enkele grappige momenten. Dat het een berggorilla is die gebarentaal onder de knie heeft en een apart gevoel voor humor heeft, is een gegeven dat perfect past bij de rest van de film. Pure nonsens en klinkklare onzin verpakt in een destructief en actierijk geheel. De nevenpersonages stonden al in zijn schaduw. Maar naarmate deze agressieve brulaap in gestalte toeneemt en verpletterend rondom zich heen begint te rammen, zijn de nevenpersonages nog nietiger. De clash tussen deze flink uit de kluiten gewassen George en de gemuteerde alligator is een lust voor het oog. Het deed me nostalgisch terugdenken aan die oude monsterfilm “King Kong vs. Godzilla”. Een clash tussen twee titanen waarbij in de stad Chicago, die dienst doet als strijdtoneel, een redelijke ravage wordt aangericht.

“Rampage” is niet meer dan een buitensporige rampenfilm vol spektakel en soms toch wel genietbare humor. De film is overladen met onwaarschijnlijkheden, waar je na een tijd niet meer op let daar je vanzelf in een nonsense-mood terechtkomt. Ik snap nog altijd niet waarom deze multinational de genetisch experimenten niet op een afgelegen faciliteit met zware bewaking lieten uitvoeren. En waarom die reusachtig, allesvernietigende wezens naar je toe lokken? Als een arsenaal raketten van het leger nog niet eens een schrammetje veroorzaken, hoe zouden zij dan aan dat genetisch materiaal geraken? Maar nogmaals, laat dat aan je voorbijgaan zodanig dat je volop kan genieten van deze blockbuster vol grafische tovenarij en spektakel. ’t Is zeker de moeite.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, vond het een geweldig actie-spektakel!
Een mix tussen King Kong en Godzilla.
De monsters zijn goed gemaakt in ieder geval niet nep, veel actie en explosies, ik heb geen rustig moment ontdekt en het gaat van klein naar groot
Het einde had ik niet verwacht, al met al een geweldige kraker!
4 sterren!

avatar van KOKUSMAKREEL
Lekker wegkijkertje

avatar van limelight73
man man man... kunnen we stoppen met dit soort films...

avatar van limelight73
goongumpa schreef:

Op de C64?? Veel gespeeld ook! vond het spel beter trouwens!

avatar van paul83
Niet al te best, maar de laatste 20 minuten en "Negan" maken een boel goed.

The Rock op de automaat.

Alles wat je van een film met The Rock mag verwachten.
Actie, humor,traantje...en dat alles over the top..geweldig!

Vette special effects.
Echt een hele goede blockbuster.

EN je krijgt Negan (incl smerig lachje) er nog gratis bij ook, wat een feest (y)

avatar van Kondoro0614
“Well, they shot at us and they missed. I shot back. I didn't.”

Toch nog best een redelijk vermakelijke blockbuster die niet veel weggeeft maar ook niet super saai werd, eentje die niet echt speciaal of nodig was maar wel lekker wegkijkt: ik houd er van. Hoewel ik deze niet bepaald in de bioscoop had willen zien, daar pas ik tegenwoordig wat mee op maar, het was er eentje waar de CGI uitstekend zijn werk heeft voltooid en er best goed uitzag. En dan toch heb ik wel iets genoten van de film maar echt overtuigend was hij niet.

Over de CGI was ik toch wel over te spreken, daar merkte ik maar weinig op aan en dat was prachtig om te zien. Helaas is het film niet speciaal op zich zelf en hebben we veel wat de film toont al wel eens eerder gezien, wat dacht je bijvoorbeeld aan de ‘Godzilla’ flms met het grote monster? Echt origineel vond ik het allemaal niet, leuk dat het bijvoorbeeld wat stukken in de ruimte laat zien maar om daar echt warmer of kouder van te worden, dan pas ik.

De cast is prima te noemen, en natuurlijk schitterde Dwayne Johnson weer als geen ander. En dan is ‘Rampage’ echt een productie voor hem: veel actie, vuur, explosies, grote beesten en een manier om zijn stoere kant weer eens naar voren te gooien. Maar wat blijf ik toch genieten van deze man, echt wel! Johnson vind ik geen overweldigende acteur maar voor blockbusters is hij prima weggelegd en meestal dankzij hem kijken ze maar al te fijn en erg snel weg. Wat betreft de rest was de cast mij lichtelijk onbekend. Naomie Harris deed het ook prima als Dr. Kate Caldwell maar zoals ik al zei was dit ook gewoon een rol wat eigenlijk maar niks voorstelde. Zo was dit ook voor Malin Akerman als Wyden en de rest van de cast, Johnson steelt zoals gewoonlijk weer de show.

“This is what happens when you mess with my friend, mother-…”

Het verhaal was wel leuk maar ook niks bijzonders, we volgen Davis Okoye die de verzorger van de aap George is, een albino silverbeck gorilla. Hij laat men zien wat hij kan en is hier trots op. Op een dag zoals velen keert Okoye weer naar huis als er drie dingen uit de lucht komen storten. Dit zijn capsules die zijn vrij gekomen na de ontploffing van het ruimte station en de vluchtcapsule waar een vrouw in zat met een zeer gevaarlijk serum die beesten (wezens dit dit in ademden) liet transformeren naar grote en enge ‘monsters’. Eentje was er gevallen in een wolven groep, eentje in een moeras met krokodillen en eentje bij de apen verblijf van George. Een dag later komt Okoye kijken als hij gehoord had wat er was gebeurd, George is erg groot geworden en aardig bang maar ook heel sterk. Okoye krijgt de aap nog wel onder controle maar als de politie zich er mee gaat bemoeien gaat het fout en gaat George samen met de vliegende wolf en zeer gevaarlijke krokodil richting de stad om vee lschade aan te richten.

Okoye en Kate gaan richting het bedrijf en bedenker van de gevaarlijke stof om daar het tegengif op te halen en na veel tegenslagen hebben ze deze toch te pakken gekregen. Ze injecteren dit bij George die de twee (vooral Johnson) even later verdedigt tegen de gevaarlijke mede monsters en gaat samen met hun het gevecht aan die ze even later wel winnen, na de winst zijn er nog een paar kleine scénes maar houd de film best snel op en krijgen we niet veel meer te zien
, budget op ?

Soms heb ik best gelachen in de film want kom op, een gorilla die zijn middelvinger zo opstak daar kon ik even niet meer van bijkomen en vind dit noch wel geinig. Voor de rest is de film best serieus en staat vooral actie op nummer één. Ik heb toch redelijk genoten van de film en kap hier toch wat sneller als verwacht mij bericht af aangezien ik over iets minder dan 5 uur in de auto moet zitten en mijzelf klaar moet maken voor de reis richting Barcelona waar ik vijf dagen ga verblijven en dus geen films ga kijken, en wou ik deze mening toch snel even afmaken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The Rock leek wel de Hollywoodkruiden die je kon gebruiken om een doorsnee blockbuster of franchise op te poetsen. Geen topfilms, maar toch aangenaam popcornvertier. Rampage straalt de B-film uit en niet in een leuke cult-manier. Je ziet de acteurs gewoon denken aan het eten dat ze straks zullen krijgen of een cadeau dat ze nog moeten kopen voor een verjaardagsfeestje... The Rock en zijn band met de aap is zo melig en geforceerd, het verhaal is nergens interessant en de beesten zijn er wel maar zonder enige vorm van dreiging. Het lijkt niemand te interesseren dat er weer een reeks soldaten wordt vermoord of dat er met wat geluk nog ergens een muur rechtstaat in de stad. Qua beesten die met een serum groter worden, kan je beter de Teenage Mutant Ninja Turtles zien. En die films worden ook niet beschuldigd filmklassieker te zijn.

avatar van Grindhouse62
Gewoon verstand op nul, zak chips op schoot en je hebt er een vermakelijke film aan, Voldoende actie, spektakel en humor.

avatar van Warning
Vermaak, goed tempo. Film probeert echter meer te zijn dan een rampenfilm, te zien aan het karakter van 'The Rock'.

avatar van john mcclane 2
Voor deze tijd , ( want dit zou een paar decennia geleden monden doen open vallen van verbazing ) een gelukte zomer blockbuster . Niet bijzonder opmerkelijk , maar wel geslaagd als popcorn vermaak .
Met de favoriete actie held , je kan geen hekel aan hem hebben .

Honest Trailers - Rampage - YouTube

avatar van Noodless
Wervelend puur popcornvermaak !
De film doet wat hij moet doen, nl. entertainen met de grote letter E.
En daar slaagt deze film met vlag en wimpel in. De grootst opgezette actiescènes zien er prachtig en overzichtelijk uit. De beesten zien er fantastisch uit en de broodnodige humor is hier volop aanwezig. Overdreven allemaal, ja...maar dat is ook de bedoeling. Het is gewoon puur fun.
Dwayne Johnson weet hier een aangename stoere held uit te hangen waarbij de spierbundel het voornamelijk moet hebben van de lieve interactie met zijn aap George en zijn hulp om alles recht te zetten. Daarbij een grote troef is de humor die hier wel lekker aanwezig is zoals de jokes van George en natuurlijk Negan (Jeffrey Dean Morgan) die we kennen van Walking Dead met zijn heerlijk sarcastisch lachje. Hij speelt zijn rol precies zoals in die serie. Gezien het avontuur, het spektakel en de fun krijgt deze film een verdiende 8/10. Ga niet zeuren over verhaal want dan ga ik wel naar een andere film voor kijken. Dit was gewoon lekker SIMPEL genieten. Meer hoeft dat soms ook niet te zijn.

avatar van Rico120
ik heb deze film een paar keer gezien en is leuk
toen de gorilla die toren beklom vond ik ook erg lijken op King Kong
de middelvinger classic aan het eind
humor en actie zit echt snor
maar als ik naar het verhaal kijk laat maar
maar dat mag de pret niet drukken

avatar van IH88
“Of course the wolf can fly.”

Prima monster/rampenfilm met Dwayne Johnson. Rampage heeft ook een onderliggende boodschap over hoe wij met dieren en de planeet omgaan, maar de film wil toch vooral het publiek vermaken. Johnson en Harris zijn een leuk duo en zorgen ervoor dat je nog een beetje meeleeft met de mens. Maar George als steeds groter en sterker wordende gorilla is de echte ster van de film. Op het laatst zit er een uitstekende grap in met George in de hoofdrol. Dat Akerman en Lacy echt verschrikkelijk zijn als de maniakale bad guys neem je dan maar voor lief.

avatar van VanRippestein
Erg genoten van de film. Het is fijn dat de film nergens te serieus of zwaarmoedig wordt. het blijft allemaal light entertainment en de film raakt daarmee precies de juiste snaar voor een giant monster movie. Beter dan Godzilla (1998), King Kong (2005) of Pacific Rim (2013) die allemaal te hard probeerden meer van het verhaal te maken dan dat het eigenlijk was en onnodig lang duurden.

avatar van umbra
Niet de beste in zn genre, maar toch amusant actiefilmpje met grote beestjes xD 6/10

avatar van nadrin
Ik ben ervan overtuigd dat het grootste deel van het publiek dit een goede film vindt. En er is daar wel wat voor te zeggen. Voor mezelf was de fun er van af zodra men in Chicago kwam

Actie zonder meer. Verwacht geen diepgaand verhaal. Special effects behoorlijk. Dwayne ok al hou ik er van als hij wat meer humor brengt. Was entertainment zoals ik verwacht had. Geen topper maar er bestaan slechtere films. Aangezien gemiddeld goed geef ik ook midden sterren: 2,5

avatar van Metalfist
Weirdos on the internet call him Ralph

Videogames verfilmen, het blijft toch iets waar veel films over struikelen. Zo af en toe zit er wel eens een vermakelijk filmpje tussen, maar het merendeel doet weinig eer aan het bronmateriaal. Het is vreemd waarom ze nu pas bij de gelijknamige games van Midway zijn terecht gekomen (de Rampage franchise was vooral populair in de jaren '80 - '90 en sinds 2006 is er geen nieuw spel meer uitgekomen) maar als liefhebber van Rampage 2: Universal Tour was ik hier toch wel geïntegreerd door geraakt.

De games waarbij een stel monsters gewoon gebouwen vernietigen en wat mensen op eten zouden voor een vermakelijke film kunnen zorgen, maar het is zonde dat regisseur Brad Peyton (die ook al het lauwe San Andreas maakte) dit zonder al te veel humor maakt. Hier en daar eens een kleine verwijzing naar de games met onder andere de rode jurk van Claire en ook zo'n klassieke arcade kast van het spel in de achtergrond maar verder is dit allemaal nogal serieus. Gelukkig laat Peyton zich niet verleiden tot een grootschalige speelduur en blijft dit netjes binnen de speelduur van 2 uur maar zelfs dan begint het naar het middenstuk redelijk hard te slepen. Komt voor een groot stuk ook wel omdat er gewoon een aantal volledige blikken aan clichés worden opengetrokken qua personages. Rambo Burke is gewoon irritant, Claire Wyden is verre van een goede slechterik en haar komisch bedoelde sidekick in de vorm van haar broer Brett is gewoonweg irritant. Zelfs zo'n kleine bijrol als die van cowboy Harvey Russel irriteert over de gehele lijn.

Gelukkig is dit visueel best nog overtuigend. De vergelijking met King Kong is makkelijk gemaakt en hoewel Skull Island qua epicness indrukwekkender was, zijn een aantal van de battles met George, Ralph en Lizzie (de hagedis in de film wordt nooit zo genoemd maar de andere 2 namen komen uit het originele spel) de moeite waard. Veel vernieling in ieder geval en dat is toch net hetgeen dat dit films leuk maken. Beetje jammer wel dat de verhoudingen van de monsters onderling niet altijd even goed overeen lijken te komen. Zeker George wisselt in de gevechten vaak van grootte. Dwayne Johnson blijft verder een perfecte keuze voor dit soort komisch bedoelde actierollen en doet dat goed maar zijn rol als Davis is verre van memorabel. De meeste van zijn personages beginnen tegenwoordig iets teveel een herhaling van zetten te worden. Teleurstellende rol ook van Jeffrey Dean Morgan die zich hier als Harvey Russel een vervelend accent aanmeet en Naomie Harris weet ook weinig meer te doen met haar rol van eventuele love-interest voor Johnson.

Toch wel een teleurstelling eigenlijk en de verwachtingen waren dan al niet enorm hoog gespannen. Hier had een veel leukere film met de nodige tongue in the cheek humor van gemaakt kunnen worden. Het jammerlijke is dat dat er af en toe wel uitkomt - hoewel het dan soms erg puberaal is met George die fuck you doet - maar Peyton neemt dit absoluut veel te serieus. Jammer, maar voor de liefhebbers van het spel: op Rampage - Total Destruction zijn de eerste 2 games als extra toegevoegd.

Matige film waarin een genetisch experiment uit de hand loopt. Een weinig originele monsterfilm (vooral omdat alle actie-scenes al eens eerder gedaan zijn). De CGI ziet er op zich wel goed uit en aan spektakel geen gebrek. De humor is wat aan de flauwe kant en het verhaal en de personages weten niet echt te boeien.

ikkegoemikke schreef:
Like my grandpappy always said: us assholes gotta stick together.

Je vindt de film leuk, en er over schrijven ook zo te zien. Is filmrecensent niet iets voor je ?

avatar van ikkegoemikke
JanLo schreef:

Ik zou een kans met beide handen grijpen. Maar ik ben dan weer zo realistisch genoeg om te beseffen dat er al genoeg recensenten zijn. Ik ben maar een kleine garnaal die schrijft voor zijn grootste fan. Voor mezelf dus

ikkegoemikke schreef:

Nou ja, je vindt het leuk, en hier kun je je verhaal ook kwijt! En misschien heb je nog wel meer fans.

limelight73 schreef:
man man man... kunnen we stoppen met dit soort films...
Wat mij betreft hoeft men hier niet mee te stoppen. Je kunt zelf misschien wel stoppen om naar dit soort films te kijken! Ik hou niet van horror, en kijk er dus ook niet naar, maar men mag ze gerust blijven maken!