Rampage (1988)

Thriller / Drama

geregisseerd door William Friedkin
met Michael Biehn, Alex McArthur en Nicholas Campbell

Rampage vertelt het verhaal van een op het oog doodnormale jongeman die plotseling totaal doordraait en 5 mensen afslacht. De Openbare Aanklager gelooft niet in de doodstraf, maar naarmate hij zich meer in de zaak verdiept, realiseert hij zich dat deze man, eenmaal weer op vrije voeten, absoluut weer zal gaan moorden. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van TerryA
redelijk film met een zeer aparte soundtrack van Ennio Morricone.
in de jaren 80 had regisseur William Friedkin niet dezelfde success als in de jaren 70 maar blijft een bouiende (very interesting) regisseur

orbit
Zeker geen slechte film, ondergewaardeerd zoals zo vele films van deze leeftijd en ouder.. jammer.

yorgos.dalman
Minder bekende film van Friedkin, losjes gebasseerd (zonder vermelding in de credits) op de zaak van Richard Trenton Chase 'de vampier van Sacramento' als ik me niet vergis.

Jongeman, getreiterd door hallucinaties en wanen, begaat een reeks gruwelijke misdrijven. Is hij krankzinnig of verantwoordelijk te houden voor zijn daden?

Friedkin filmt met een afstandelijkheid die aan een documentaire doet denken en laat visuele flair grotendeels achterwege.

Dat de film nooit een officiële video/dvd release heeft gekregen heeft met de rechten te maken, geloof ik - wellicht dat we deze prent wel nooit meer zullen zien?

Check in elk geval voor soortgelijke films: Martin (George Romero) en het intense Clean, shaven (Kerrigan).

avatar van GrobbekuikenXL
Lang geleden op vhs gezien en ook keer op tv in jaren negentig. Zou hem best weer eens willen zien. Seriemoordenaar thriller drama van voor de hype die na silence of the lambs begon.

Goeie film over een openbaar aanklager die een psychopathische moordenaar de doodstraf probeert toe te rekenen. De eerste helft draait om de moorden en de jacht op de moordenaar. De tweede helft is meer een rechtbankdrama met een boeiend vraagstuk over toerekeningsvatbaarheid. Wellicht niet overal even goed uitgewerkt, maar nog net 3.5 sterren.

avatar van baspls
Extreem moeilijk te vinden deze film. Hoe komen jullie eraan?