The Evil That Men Do (1984)

Alternatieve titel: De Liquidator

Verenigde Staten / Mexico / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Charles Bronson, Theresa Saldana en Joseph Maher

De huurmoordenaar Holland (Charles Bronson) is eigenlijk al gepensioneerd. Maar hij besluit nog een opdracht te volbrengen, namelijk de moord op een smeerlap in Guatemala, die onschuldige burgers terroriseert. Deze figuur wordt beschermd door een geheime Amerikaans overheidsdienst. Al schietend en moordend komt Holland dichter bij zijn doelwit.

In de lijn van Death Wish gaat Bronson wederom achter gespuis aan. Ditmaal is hij niet persoonlijk betrokken, maar hij het toch niet laten in actie te komen.

Ondanks het bepaald niet originele uitgangspunt toch een hele aardige actiefilm. Het niveau van Death Wish wordt niet gehaald, maar de film is wel beter dan de vier sequels op Death Wish. Bovendien speelt Bronson in deze film nog niet op de automatische piloot, waardoor hij de film zeker iets extra's geeft door zijn op het op het lijf geschreven rol.

Verder is de regie prima en zit de vaart er goed in. De actiescenes zijn spannend en de climax is ook aardig.
Kortom: een prima actiefilm die zeker geen originaliteitsprijs wint maar vakkundig gemaakt is. Licht ondergewaardeerd.

Bronson speelt een stuk slechter dan doorgaans in deze uiterst magere film.

avatar van dvdfreak123
Redelijk goeie film met bronson die weer eens afrekend met schurken

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins overbodig werkje met Bronson die bij vlagen spannend is maar meestal niet. Hij heeft met de Death Wish serie veel van dit soort films gemaakt, maar het niveau van bijvoorbeeld het eerste deel van die serie wordt hier totaal niet gehaald. Gemiddeld.

avatar van Filmkriebel
Absoluut niet spannend. Bronson ondervindt geen enkele tegenstand van de schurken en zelfs de actie is middelmatig. Een domme film.

crack1
Met Bronson verveel ik me raar of zelden, goeie actie.
Punt,gedaan!

avatar van boemboem27
gewoonweg geen onaardige film,maar Bronson is dan ook wel een van mijn favorieten.
net als bij de death wish series,geen moeilijke films gewoon onderhoudend 3 sterren...

Popeye Doyle
Zeer goede, ondergewaardeerde Bronson-klassieker!
Charles speelt hier eigenlijk de pannen van het dak en dit komt de film zeer ten goede. De muziek is prachtig en de film bevat enkele spannende actiescenes die je niet meer vergeet.

Een dikverdiende 3,5*.

avatar van stephan73
Bronson doet wat Bronsen altijd zo goed doet. Hij gaat achter de bad guy(s) aan en knalt ze overhoop. Waarom deze dan zo laag wordt gewardeerd op MM is me een raadsel.
De film zit goed in elkaar en het geweld is bij vlagen behoorlijk hard.
OK, Bronson speelt behoorlijk op de automatische piloot en het verhaal is ook ongeloofwaardig, maar bij welke film waar één man achter een beul aangaat is dat niet het geval?

Een dikke 3,5*

avatar van thunderball
Standaard Bronsonvehikel, die hoopvol en interessant begint, maar -hoe langer het duurt- steeds middelmatiger wordt.

Ook het feit dat Bronson totaal geen tegenstand of enig soort van moeilijkheden ondervindt maakt het er niet spannender, of geloofwaardiger van.

Het einde, waar bij Bronson eerder als toeschouwer dan als executioner functioneert, is rond uit teleurstellend.

Zeer doorsnee.

Een vijf, ofwel 2,5 ster.

stephan73 schreef:
De film zit goed in elkaar en het geweld is bij vlagen behoorlijk hard.

Een dikke 3,5*

Zeer vermakelijk inderdaad maar ja wij hebben ook de jaren '80 mee gemaakt

Ze zoeken steeds meer naar achtetrgronden en diepgang maar film is meer dan dat ook puur vermaak telt erg mee.

avatar van thunderball
Veel "puur vermaak" is hier anders niet.
Bronson kan veeeel beter.

avatar van kirk douglas
een matige bronson.
desondanks heb ik er zeker geen spijt van dat ik hem gekocht heb.
het verhaal is standaard en de schurken bieden niet veel weerstand enige auto achtervolgingen en een westernachtige shootout zijn ook inbegrepen.
als fan van bronson kon ik deze natuurlijk niet missen.

avatar van movie acteurs
Aardige film met Bronson.
Bronson zelf is sowieso in top vorm. De film komt ook hard over. Het verhaal is standaard maar ondanks dat liep het goed door. Ook aardige muziek bevind zich in deze film. Niet een van de beste films met Bronson, maar ook niet een van de slechtere. 3,0.

avatar van Gang_Star
Aardig. Het is weer even wat anders om deze film tussen de hedendaagse actie te kijken, maar heb me zeker aardig vermaakt. Een simpele man, lekker aan het genieten op een prachtig eiland komt in actie voor zijn vriend. Die man schuwt geen enkele vorm van geweld. Redelijke rol van de man met de snor.

Ipman-66
"It's 1984 and Bronson's Never Been Hotte." ... " !!!

Uiteraard is dit Nostalgie (Heropfrissing) !!! !!! 'The Evil That Men Do' is
een volbloed Actiefilm met Charles in Bronson die schittert als weleer.

De regisseur is zijn 'partner in crime' J. Lee Thompson, de 2 werkten al meermaals

samen en doet dit opnieuw schitterend.

De charismatische Charles Bronson gaat opnieuw het gespuis van de straat naar

een andere 'straat' helpen , dit met harde gewelddadige scènes tot gevolg.

Deze kan je plaatsen in de lijn van 'Death Wish' en andere soortgelijke genre films

met Charles Bronson. Harde kills en vette vuurgevechten zoas we het van Charles Bronson

kunnen en mogen verwachten !

avatar van FunkStarr
Oerdegelijke Bronson, met een paar sterke scenes en meneer "Holland" laat er zoals gewoonlijk geen gras over groeien en neemt keiharde maatregelen tegen een sadistische "dokter". Het is allemaal niet erg hoogstaand maar kijkt verder prima weg. Bronson is een absoluut fenomeen en stelt bijna nooit teleur, al lijkt hij soms niet eens zijn best te doen, maar dan nog is het allemaal prima te verteren. 3*

avatar van Brix
(Naar mijn mening) Te laag gewaardeerd hier.
Bronson is weer "Mr. Cool"; en in prima vorm.
Theresa Saldana (en het personage dat ze vertolkt) kan ik wat minder appreciëren.

Een verrassend en goed bedacht einde.

Op het palmares van Regisseur Thompson staan een aantal films die mij goed bevallen (met zelfs een grote uitschieter en favoriet: "The Guns of Navarone")
Deze mag er best ook bij.

Aardige film waarin een huurmoordenaar nog een laatste klus aan neemt. Een nogal mager plot met ook redelijk ongeloofwaardige personages (het acteerwerk helpt dan ook niet altijd). Een behoorlijk portie geweld hier en daar. Net als zo'n beetje alle samenwerkingen tussen Charles Bronson en J. Lee Thompson kun je dit niet echt goed noemen, maar wel vermakelijk. Een nipte 3.0 sterren.