Enemy Territory (1987)

Actie

geregisseerd door Peter Manoogian
met Jan-Michael Vincent, Ray Parker Jr. en Tony Todd

Een groep criminele jongeren, die zichzelf 'The Vampires' noemt, teistert een flatgebouw vol huurders zodra het donker wordt. Twee nietsvermoedende bezoekers maken de fout van hun leven door in het gebouw achter te blijven nadat het donker is geworden. Er ontstaat een bloederig gevecht...

avatar van mikey
Kat en muis spektakel over 2 opgesloten helden in een flatgebouw vol engerds. Het begint nogal moeizaam (ook weer niet) maar al snel wordt het eng, hard en claustrofobisch. 1 stukje sloeg helemaal nergens op, de rest is schitterend (wel goedkoop.. okay.. maar bijzonder effectief) in beeld gebrachte sjeeet a la the warriors en Assault on precinct 13!!! Extreem cool!!! Uh-oh yeah: met Stacy Dash... 4.5

Wat een ongelooflijke bagger!!...................Meteen in de gehaktmolen, dit doet zeer aan je ogen. Oké...............smaken verschillen maar dit tart alles. Je kan het weten met Vincent in een rol staat garant voor minimaal B-niveau.

avatar van brucecampbell
Erg leuke, met een enorm jaren 80 gevoel, film die enorm claustrofobisch werkt doordat het allemaal gefilmd is in de gangen van een flatgebouw waar het recht van de sterkste telt.
Met Tony "Candyman"Todd.

MovieEter
Super 80's b-filmpje. Simpel maar effectief. 3.5*

Meneer Bungel
Niet erg indrukwekkend voor wat betreft acteerwerk en filmwerk, maar het verhaal dendert lekker door, ook al moet je af en toe een oogje dichtknijpen qua geloofwaardigheid. 'The warriors' kwam natuurlijk wel in me op, evenals het latere 'Judgment night', maar vooral die eerste is echt een pak beter en 'J.n.' moet ik toch nodig nog weer eens zien. Het schreeuwt eigenlijk om een remake, zo'n script, maar alleen als bv. een Alexandre Aja het zou gaan doen. Die is nu toch eenmaal into the remakes.

Heb me al met al toch goed vermaakt en inderdaad is het af en toe vrij hard, wat ik niet meteen verwacht had.

3,0*.

avatar van luijkx20
niet echt een mooie film

avatar van brucecampbell
luijkx20 schreef:
niet echt een mooie film

Mooi niet, maar goed wel...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Creatieve keutels.

De DVD bleek niets minder dan een rechtstreekse kopie te zijn van de magnetische band. Inclusief alle daarbij behorende gebreken aan detail. Deze authentieke videolook kennen we natuurlijk ook van de Laserdisc, maar bij een DVD verwacht je nu eenmaal geen videoband. Zo ging dat destijds wel vaker, net als bij sommige cd’s in de jaren ’80. Met enige regelmaat hoorde je dan de naald door de groeven suizen en soms zelfs zachtjes tikken. Van analoog naar digitaal dus, maar niet zoals het hoort. Genoeg audiofielenprietpraat. Terug naar dit pulpwerkje met obscure cast.

Zo’n film die je destijds met gemak zou kunnen afserveren, maar die vanwege het verschuiven van de decennia een nieuwe invalshoek afdwingt. Mede dankzij Parker Jr., de funklegende pur sang. Hits als Ghostbusters, A Woman Needs Love, I Don't Think That Men Should Sleep Alone en het ovolprezen Jack and Jill waren niet de enige creatieve keutels die hij uitpoepte in muziekland. Don’t get it wrong, dit zijn stuk voor stuk klassiekers. Prachtnummers zelfs.

Het woord 'klassieker' is echter niet van toepassing op deze actiefilm met de typische jaren ’80 ingredienten. Waarbij hier het straattuig wordt opgediend in een flat waar het moeilijk ontsnappen is. De griezelige Tony Todd voert de bende aan. Wat volgt is een vrij standaard kat- en muisspel, dat door de rijping der jaren vermakelijk is geworden om redenen die je toen nog niet kon bedenken. Het betere B-werk dus. Het was hierna vrijwel gelijk over met Parker Jr. op het witte doek. Gelukkig maar, want stel je voor dat zijn soulcarrière ten koste was gegaan van dit soort pulp. Er zijn grenzen.

Goed.

Leuke cult film, die wel wat te goedkoop aanvoelt om echt indruk te maken. Mooi voorbeeld dat een simpel, maar vermakelijk uitgangspunt een film een heel eind kan helpen. Eigenlijk is het concept van the Raid en Dredd identiek. 3 sterren.