An Unmarried Woman (1978)

Drama / Komedie

geregisseerd door Paul Mazursky
met Jill Clayburgh, Alan Bates en Michael Murphy

Het mooie leventje van Erica stort in wanneer haar man haar verlaat voor een jongere vrouw. Met hulp van haar psycholoog ontdekt ze de wereld van het single zijn en na verloop van tijd raakt ze gehecht aan haar vrije en onhafhankelijke leven. Dit wordt lastig wanneer ze verliefd wordt op de gevoelige Saul.

Schijnt zo'n beetje het hoogtepunt van de feministische film te zijn. Ik vond 'm wel aardig, goed gespeeld door Clayburgh vooral, alleen haar dochtertje is behoorlijk irritant.

Innemende film, die ik tot mijn eigen schrik en verbazing helemaal vergeten was tot ik ‘m bij toeval weer tegen het lijf liep. Sterk psychologisch drama, gemaakt met gevoel voor humor, veel warmte en het hart op de juiste plaats. Zoals je kunt verwachten uitmuntende rollen van Jill Clayburgh en Alan Bates, twee klasbakken. Oscar-winnares Jane Fonda (voor Coming Home) vond destijds zelf dat die onderscheiding eigenlijk naar Clayburgh had moeten gaan voor haar geschakeerde rol in deze film. En inderdaad Clayburgh speelt de sterren van de hemel; niet voor de laatste keer trouwens.