• 8.294.824 stemmen

An Unmarried Woman (1978)

Drama / Komedie | 124 minuten

Genre: Drama / Komedie

Geregisseerd door: Paul Mazursky

Met onder meer: Jill Clayburgh, Alan Bates en Michael Murphy

Releasedatum: 28 september 1978

Plot An Unmarried Woman

"She laughs, she cries, she feels angry, she feels lonely, she feels guilty, she makes breakfast, she makes love, she makes do, she is strong, she is weak, she is brave, she is scared, she is… an unmarried woman."

Het mooie leventje van Erica stort in wanneer haar man haar verlaat voor een jongere vrouw. Met hulp van haar psycholoog ontdekt ze de wereld van het single zijn en na verloop van tijd raakt ze gehecht aan haar vrije en onafhankelijke leven. Dit wordt lastig wanneer ze verliefd wordt op de gevoelige Saul.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Schijnt zo'n beetje het hoogtepunt van de feministische film te zijn. Ik vond 'm wel aardig, goed gespeeld door Clayburgh vooral, alleen haar dochtertje is behoorlijk irritant.

BBarbie

Innemende film, die ik tot mijn eigen schrik en verbazing helemaal vergeten was tot ik ‘m bij toeval weer tegen het lijf liep. Sterk psychologisch drama, gemaakt met gevoel voor humor, veel warmte en het hart op de juiste plaats. Zoals je kunt verwachten uitmuntende rollen van Jill Clayburgh en Alan Bates, twee klasbakken. Oscar-winnares Jane Fonda (voor Coming Home) vond destijds zelf dat die onderscheiding eigenlijk naar Clayburgh had moeten gaan voor haar geschakeerde rol in deze film. En inderdaad Clayburgh speelt de sterren van de hemel; niet voor de laatste keer trouwens.

scorsese

Uitstekende film waarin een vrouw van haar man te horen krijgt dat hij haar wil verlaten voor een ander. Een simpel verhaal, maar wel uitstekend uitgewerkt. Mooie personages die vooral ook oprecht overkomen. Natuurlijke dialogen en vooral een prachtrol van Jill Clayburgh die in iedere scene zit. Verder goed locatiewerk in New York en je zou het geheel ook kunnen zien als een tijdsdocument.