Insignificance (1985)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Michael Emil, Theresa Russell en Tony Curtis

Vier beroemdheden uit de jaren '50, geleerde Albert Einstein, actrice Marilyn Monroe, senator Joseph MacCarthy en sportman Joe DiMaggio, ontmoeten elkaar bij toeval in een hotelkamer.

FisherKing
Zou bijna gebaseerd moeten zijn op dat beroemde schilderwerk van Hopper.

Het toneelstuk waarop Insignificance is gebaseerd is erg interessant. In Nederland speelde Monique van de Ven op toneel de rol van Marilyn Monroe, die door Einstein de relativiteitstheorie krijgt uitgelegd. Willem van de Sande Bakhuysen (Familie) regisseerde. In de film speelt Theresa Russell, de vrouw/exvrouw van de regisseur, Marilyn.

Het stuk is nogal statisch en er wordt veel in gepraat. Het laat zich slecht overbrengen naar film. Maar Roeg klutst allerlei lijnen door elkaar en haalt visueel (zoals gebruikelijk) van alles uit de kast. En er wordt goed gespeeld.

Reinbo
Idd zeer visuele invulling van het toneelstuk. Scene met Einstein en Monroe is brilliant. 4*

Reinbo
Vanaf 30-4-07 uit op SE dvd in de UK.

Reinbo
Yes, yes, yes! In juni op blu ray. Criterion bedankt!

yorgos.dalman
Ooit ergens gelezen: "The movie that ends with the 'biggest bang' in history".

Ya damn right!

avatar van jipt
Mooi schouwspel over faam en realistische persoonlijkheid. Vier beroemdheden ontmoeten elkaar op verschillende wijzen in een hotelkamer en laten een kant van zichzelf zien die buiten de vier muren niet zichtbaar is. Zo ontstaat prachtige interactie tussen de hoofdpersonages. Een mooi toneelstuk met als hoogtepunt een prachtige scène tussen Einstein en Monroe over de relativiteitstheorie.

Het geheel wordt lekker dik aangezet en is daardoor extra genietbaar, en een knaller van een einde.

dikke 3,5*/ kleine 4*, maar zeker leuk voor de herziening.

4*tje dan want heb wel gelijk de neiging om de bovenstaande blu-ray in huis te halen.

avatar van knusse stoel
Door de film "Bad Timing" werd ik geattendeerd op deze film en moet zeggen dat ik hiernaar zo erg benieuwd raakte dat de film besteld is. Ik hoop dat ie net zo goed is als iedereen zegt!

Goeie film waarin het pad van een professor, een actrice, een sportman en een senator elkaar kruisen op een hotelkamer. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk, en wellicht door deze opzet wat eentonig. Veel van de dialogen zijn zeker boeiend en het is mooi gemonteerd. De scenes tussen de actrice en de professor vormen de beste momenten.