• 8.231.452 stemmen

Geregisseerd door: Nicolas Roeg

Met onder meer: Michael Emil, Theresa Russell en Tony Curtis

Releasedatum: 17 april 1986

Over Insignificance

"A comedy about life, death, sex, and the Universe... relatively speaking."

Vier beroemdheden uit de jaren '50, geleerde Albert Einstein, actrice Marilyn Monroe, senator Joseph MacCarthy en sportman Joe DiMaggio, ontmoeten elkaar bij toeval in een hotelkamer.

imageimageimageimage

The Professor

The Senator

The Ballplayer

Elevator Attendant

avatar van FisherKing

FisherKing

Zou bijna gebaseerd moeten zijn op dat beroemde schilderwerk van Hopper.

avatar van hugohei

hugohei

Het toneelstuk waarop Insignificance is gebaseerd is erg interessant. In Nederland speelde Monique van de Ven op toneel de rol van Marilyn Monroe, die door Einstein de relativiteitstheorie krijgt uitgelegd. Willem van de Sande Bakhuysen (Familie) regisseerde. In de film speelt Theresa Russell, de vrouw/exvrouw van de regisseur, Marilyn.

Het stuk is nogal statisch en er wordt veel in gepraat. Het laat zich slecht overbrengen naar film. Maar Roeg klutst allerlei lijnen door elkaar en haalt visueel (zoals gebruikelijk) van alles uit de kast. En er wordt goed gespeeld.

Reinbo

Idd zeer visuele invulling van het toneelstuk. Scene met Einstein en Monroe is brilliant. 4*

Reinbo

Vanaf 30-4-07 uit op SE dvd in de UK.

Reinbo

Yes, yes, yes! In juni op blu ray. Criterion bedankt!

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Ooit ergens gelezen: "The movie that ends with the 'biggest bang' in history".

Ya damn right!

avatar van jipt

jipt

Mooi schouwspel over faam en realistische persoonlijkheid. Vier beroemdheden ontmoeten elkaar op verschillende wijzen in een hotelkamer en laten een kant van zichzelf zien die buiten de vier muren niet zichtbaar is. Zo ontstaat prachtige interactie tussen de hoofdpersonages. Een mooi toneelstuk met als hoogtepunt een prachtige scène tussen Einstein en Monroe over de relativiteitstheorie.

Het geheel wordt lekker dik aangezet en is daardoor extra genietbaar, en een knaller van een einde.

dikke 3,5*/ kleine 4*, maar zeker leuk voor de herziening.

4*tje dan want heb wel gelijk de neiging om de bovenstaande blu-ray in huis te halen.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Door de film "Bad Timing" werd ik geattendeerd op deze film en moet zeggen dat ik hiernaar zo erg benieuwd raakte dat de film besteld is. Ik hoop dat ie net zo goed is als iedereen zegt!

scorsese

Goeie film waarin het pad van een professor, een actrice, een sportman en een senator elkaar kruisen op een hotelkamer. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk, en wellicht door deze opzet wat eentonig. Veel van de dialogen zijn zeker boeiend en het is mooi gemonteerd. De scenes tussen de actrice en de professor vormen de beste momenten.

avatar van Basto

Basto

Fijne vertelling over vier beroemde personages die elkaar ontmoeten in een hotelkamer. Roeg weet ondanks deze eentonige setting er de nodige visuele flair aan te geven en de scenes met Einstein en Marlyn Montoe zijn fantastisch. Het behoord niet tot Roeg’s meesterwerken, maar is zeker een bijzondere en aangename film.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20198 berichten

Via Network in juni op Blu-ray. Network deed eerder al Roegs Bad Timing.