Rampage (1963)

Avontuur

geregisseerd door Phil Karlson
met Robert Mitchum, Jack Hawkins en Elsa Martinelli

Een grootwildjager wordt door een Amerikaanse dierentuin in de arm genomen om een zeldzame Maleise grote kat te vangen. Hij wordt vergezeld door een oudere jager en diens mooie compagnon. In de Maleise jungle ontstaan er echter al gauw spanningen tussen de mannen.

avatar van Brix
Aardige jungle film..
Alweer een poosje geleden voor 't laatst gezien, op TV , daarvóór in de bioscoop.
Zou hem wel weer eens terug willen zien.

Dick2008
Zet dan alvast in je agenda, zaterdag 24 september 2011, BBC2 13.30-15.05.

avatar van RuudC
De tijd is hard geweest voor Rampage. In vijftig jaar tijd is de wereld ontzettend veranderd. Voor onze grootouders was alles verder dan België en Duitsland ver weg. Tegenwoordig reis je als student soms de wereld over alsof het niets is. In de jaren ’60 moet een safari in Maleisië spectaculair en zeer avontuurlijk geweest zijn. Wij met onze moderne media als bijvoorbeeld internet kunnen ons die gedachte simpelweg niet meer voorstellen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat Rampage geen slechte film is, maar voor een eenentwintigste eeuwse wereldburger net zo opwindend is als een reclamefilmpje van een reisbureau. Het plot is gewoon niet interessant meer. Iedereen ziet van een kilometer afstand dat de slangen in de film van rubber zijn, terwijl de gemiddelde West-Europeaan uit die tijd de beesten eventueel van de dierentuin kent. Voor ons is het wel aandoenlijk om te zien wereldwijs men destijds was. Oriëntaalse vrouwen die van het woord monogamie gehoord hebben. Vliegtuigen met ruime stoelen. Misschien nog even op een paar honderd meter een rondje vliegen boven Vaticaanstad en de stewardess die wat vertelt over de Sixtijnse kapel. Om over de inboorlingen en de jungle maar te zwijgen. De film is slechts bij vlagen echt vermakelijk. Het conflict tussen de karakters van Robert Mitchum en Jack Hawkins stelt vrij weinig voor. De scenes met de luipaard zijn vermakelijk, al is dat niet op de wijze zoals de filmmakers bedoeld hadden.

avatar van Brix
De voorlaatste film waarin Sabu speelde, maar de laatste die nog tijdens zijn leven uitgebracht werd.
Hij stierf nog (onverwacht) in hetzelfde jaar.

Leuk om de film nog eens te kunnen zien vanmiddag op BBC TV.