Zombi Holocaust (1980)

Alternatieve titels: Zombie Holocaust | Dr. Butcher M.D. | Island of the Last Zombies | Doctor Butcher M.D. | Medical Deviate | Doctor Butcher | Dr. Butcher, Medical Deviate | Zombie 3 | Zombie Terreur

Italië
Horror

geregisseerd door Marino Girolami
met Ian McCulloch, Sherry Buchanan en Peter O'Neal

Een ziekenhuis in New York wordt opgeschrikt door bizarre gebeurtenissen, er verdwijnen delen van dode lichamen. Het duurt niet lang of er wordt iemand op heterdaad betrapt bij het eten van een hart, maar de man laat zich niet pakken en stort zich van tien hoog naar beneden. Eenmaal met de politie in contact gekomen blijkt dit geval niet uniek te zijn, de politie heeft een mooie diashow over hoe er nog meer kannibalen aan het werk zijn geweest in Amerika. En ze blijken ook nog eens allemaal dezelfde tattoo van een bepaalde stam te hebben.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wat trekt jou dan toch aan om je hoofd in die open put te steken?

avatar van RuudC
Ach, Brujeria is een afgrijselijk slechte death metalband. Niks van aantrekken dus.

RuudC schreef:
Ach, Brujeria is een afgrijselijk slechte death metalband.

als je nu ' lekker kittig' wilt doen, heb dan wel je feiten op orde

avatar van jeroentjuhhhhh
Ontwijk de vraag nou niet door alleen oog te hebben voor randzaken..

ik ontwijk de vraag niet;
ik antwoorde simpelweg Ruuds vraag, niet de jouwe

avatar van RuudC
Ik stelde geen vraag en iets zeggen over de kwaliteiten van een band is nimmer een feit, maar een mening.

brujeria schreef:
ik ontwijk de vraag niet;
ik antwoorde simpelweg Ruuds vraag, niet de jouwe
Uuuh, laat ook maar. Je denkt blijkbaar niet na voordat je iets schrijft

brujeria
tut tut tut, wat een scherpe baasjes zijn jullie zeg, ik krijg "Van je klits klets klanderen" van jullie, dat zie ik al

ok:
ik ben een horror fan en schuw de eerder aangehaalde riolen bepaald niet.
ik had hier wel eens iets over gehoord dus wilde hem eens zien

Een Zombi 2 van Fulci vind ik bijvoorbeeld fantastisch!
Dat iets uit de riolen komt, is niet altijd negatief.

Maar deze film was het niet voor me.
Aan deze film vond ik zo'n beetje alles slecht.

Ik denk ook dat je, los van het feit dat sommige horrorfans dit soort werk een warm hart toedragen, zelf moet toegeven dat deze film (zelfs voor een horror) niet best was.

avatar van jordandejong
0,5* erbij.

Zombie Holocaust haalt nergens het niveau van Fulci's Zombi 2 (dat zich trouwens op hetzelfde eiland afspeelt). Dat is niet erg want ondanks dat Zombie Holocaust erg knullig is, is het ook erg leuk.

De gore is cheesy maar kent een paar leuke scene's (de motorboot scene en de oogscene bijvoorbeeld.)
Het acteerwerk + de dubbing is soms hilarisch slecht. De film is dan ook nergens eng of spannend maar is vooral super vermakelijk.

De kanibalen waren wel een minpunt voor mij. Stralen totaal niks uit, met als hoogtepunt het gedeelte waar één kanibaal een vluchtende vrouw vangt met een enorm rood lint.

De zombies waren wel lekker cheesy. Hun hoofd kent leuke weggerotte make-up effecten maar opvallend is dat hun lichaam totaal niet weggerot is . Sommige hebben zelfs een six-pack.
Snapte alleen het einde niet zo goed. Waarom beschilderde die kanibalen die vrouw nou? En waarom vielen die kanibalen ineens met z'n allen die dokter Ombrero en z'n zombies aan?

3,5*. Heerlijke pulp.

avatar van GrobbekuikenXL
Blijft grappige onzinfilm. Was eigenlijk gewoon als kannibalenfilm geschreven, maar door de zombierage destijds zijn er snel wat zombies aan toegevoegd en zelfs de zelfde acteur als in zombi 2 erbij gehaald. Originele titel was la Regina dei cannibali (queen of THE cannibals) en die titel past dus veel beter bij de film. Was een groot succes in de bios in 1980 en draaide in een van de grootste zalen van Den Haag. Asta ! Niet spannend,niet eng ,wel gor en grappig. Alleen jammer dat de kannibalen de gekke dokter met messen te lijf gaan op het eind ipv hem in beeld lekker op te peuzelen.

Heb de nederlandse DVD gezien Bij kennis. Wat een slecht beeld ! En die deleted scene staat gewoon op Mijn VHS. Onzin ! Film best leuk maar er Zijn veel betere versies op DVD verkrijgbaar.

Wat was ik vroeger als klein kind bang van deze film en wat was ik teleurgesteld toen ik gisteren deze film weer zag. Deze film heeft de tand des tijds totaal niet overleefd. Er zijn vergelijkbare films die veel beter zijn (Cannibal Ferox bijvoorbeeld). Jammer.

avatar van DonOswaldo
Beetje opvallende naamkeuze, creëert toch verwachtingen die niet geheel waargemaakt worden. Maar weet voornamelijk gewoon heel weinig te bieden buiten redelijke make-up en wat fun-momenten om. Neemt z'n tijd met de opbouw (iets teveel), acteerwerk is niet voor mij en is vaker niet fun dan wel. De soundtrack mocht er wel wezen, dat dan weer wel.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een film die behoorlijk de tijd neemt om op te bouwen, terwijl je je afvraagt waarom een film met de titel Zombie Holocaust überhaupt zou moeten opbouwen. Eendimensionale karakters komen op een eiland tussen enerzijds kannibalen en anderzijds zombies te zitten, daar hoeven toch weinig woorden aan vuil gemaakt worden, lijkt me. Eenmaal op stoom komt de film met een paar aardige momenten, ondanks dat kwaliteit ver te zoeken is. Lelijke special effects, zombies die net iets te overduidelijk een masker dragen, acteerwerk van acteurs die in elke plaatselijke toneelvereniging geweigerd zouden worden; het draagt allemaal bij aan het campy gevoel. En het is deze ongein en alles behalve subtiele vermaak die Zombie Holocaust gelukkig nog best amusant maken. Amusante rotzooi, zullen we maar zeggen.

2,5 sterren.

avatar van uberjason
Gister naar Zombie Holocaust gekeken op advies van een kennis, maar deze viel toch meer tegen dan ik had verwacht..Cannibal Holocaust was een stuk boeiender.
Dit soort Italiaanse gore-films zijn natuurlijk wel lekker vermaak en hebben een hele cult following juist vanwege de slechte soundlooping, electronische soundtrack en vreemde dialogen die tegenwoordig niet meer geschreven worden. De gore effecten zitten ook altijd wel goed, maar bij deze film waren een aantal slordige fouten in beeld die de film geen hoogstaander binnen het genre maken.

Ben je een fan van de Italiaanse horrorcinema dan zit je vast wel goed met deze film, maar qua shock was ik meer onder de indruk van Cannibal Holocaust.

Polderkanon
Net pas gezien en viel niet tegen voor wat het is, de gore viel zeker niet tegen , veel gezaag in lijken, obscuur sfeertje verdijnt helaas naarmate de film zich verplaatst naar de jungle

akteurs zijn slecht maar vond de Dr Butcher zelf wel overtuigend evil .. "screaming of patient annoyed me so I removed vocal cords!!" haha

en de buitenboordmotorscene is top, hoewel kort moest toch 2x terugspoelen

aan het einde mist zeker 5-10 minuten footage want er klopt geen bal meer van

avatar van Herculaas
Zoals de titel al zegt is dit een kruising tussen Zombi 2 en Cannibal Holocaust. Zombies, kannibalen en ook nog een gestoorde dokter die medische experimenten uitvoert. Je verveelt je geen moment in deze zo-slecht-dat-ie-weer-goed-is-film, die toch nog wel een paar sfeervolle scènes bevat. Voor de liefhebber een aanrader.

avatar van Richard_Voorhees
Toen ik de opening creditszag vreesde ik even met grote vrezen, maar al met al is de Nederlandse DVD niet slecht. Er zullen hoogstwaarschijnlijk nog wel betere prints op de markt zijn, maar als ik dit vergelijk met de Amerikaanse en
Duitse trailers die ook op de DVD terug te vinden zijn, zie ik toch duidelijk een verbetering in de kwaliteit.
Het acteerwerk is nog wel acceptabel en met name de gore fx zijn nog van verrassend hoog niveau.
Bijna alles in deze film was al eens (beter) gedaan en dit is dan ook duidelijk een prent die mee probeerde te liften met de populariteit van dergelijke Italo sleaze.
Enorm cheesy, maar de film heeft hier en daar nog wel zijn momenten.
Vermakelijk voor de pulpliefhebbers.

avatar van alexspyforever
Denk dat de regisseur ook zijn gram wou meepikken bij het succes van de zombiefilms (oa Zombi 2) alsook kannibalenfilms zoals Cannibal Holocaust. Ja er zijn wel zombies maar de focus ligt toch vooral op het kannibalisme en de bijbehorende gore die wel goed is. Een vleugje sci-fi en wat tribale rituelen en een verleidelijke blonde die makkelijk uit de kleren gaat (een kannibalenfilm zonder bloot dat kan immers niet). Geen hoogvlieger, vrij cliché allemaal maar alleszins een leukere dan Cannibal Ferox. Maar waar waren in godsnaam de vrouwelijke kannibalen?

avatar van EW101
Een heerlijke, sfeervolle, campy film! Dit is de tweede keer dat ik de film probeer te kijken.
De eerste keer beviel de film mij niet ,maar nu wel. (heb ook de 88films dvd gekocht)
Het eerste gedeelte in New York interesseerde niet echt. Gelukkig komt de film los op het eiland in de Molukken.
Deze film voelt zelf wat avontuurlijker aan dan bijvoorbeeld Zombi 2. (die op andere vlakken weer hoger scoort ) Dit kwam voornamelijk door het boeiende verhaal.
De gore momenten waren ook op momenten geweldig. (en op sommige momenten ook weer niet; maar dat gaf een soort charme, vond ik )

Er zit ook genoeg variatie in de film vanwege de dokter, de zombies (of hersendoden?) en de kannibalen.

Alsnog een tegenvaller.

Ik had wel weer eens zin in een Italiaanse zombiefilm, maar dit is het uiteindelijk ook niet echt. Het dvd-doosje claimt dat ik een geweldige kannibalen/zombiefilm in handen heb, maar het resultaat is vlees noch vis. De gebeurtenissen in de stad zijn gewoon wat vreemd. Zodra de aandacht verplaatst naar het eiland, wordt het er ook niet bepaald beter op. Doordat de aandacht verdeeld wordt tussen kannibalen en zombies, komen beide simpelweg niet uit de verf. Vroegere zombiefilms hadden goede sfeer en prachtige make up, maar daar is in Zombie Holocaust geen sprake van. De gore mag er hier en daar wel wezen, maar dat is niet voldoende om de minpunten weg te werken. De hele film voelt wat koud en liefdeloos aan. Goedkoop ook met een erg zwakke finale.