Pacific Rim: Uprising (2018)

Alternatieve titels: Pacific Rim 2 | Solar Rim

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Steven S. DeKnight
met John Boyega, Scott Eastwood en Rinko Kikuchi

Enkele jaren na de gebeurtenissen uit de eerste film is het Jaegerprogramma ten prooi gevallen aan corruptie en zijn de massavernietigingswapens in verkeerde handen gevallen. De machine Gipsy Avenger is hiervan een voorbeeld. Zijn voorouder is gewijzigd in een nucleaire atoomkop en het lijkt alsof Gipsy Avenger die erfenis in ere houdt. Aan Jake Pentecost en Mako Mori om een nieuwe generatie van Jaegerpiloten te leiden tegen een dreiging van Kaiju.

avatar van Patsknal
Deel 2 is echt minder goed dan deel 1! Ik kreeg op een gegeven moment het gevoel dat ik naar de Power Rangers zat te kijken. Dit deel had niet gehoeven.

avatar van filmkul
Aardig vervolg maar haalt het niet bij het eerste deel. Het is meer een herhalingsoefening zonder enige toevoeging. Het verhaal is niet bijzonder en zit wat als los zand aan elkaar. Het gaat meer om de actie en die is er voldoende. De gevechten zien er weer spectaculair uit, maar lijken soms wat ingetogener dan in deel 1. Het einde is wat teleurstellend. Het acteerwerk kan beter. Visueel ziet er verder goed uit met mooie special effects. 3.0

avatar van MovieHolic
Jemig, zonde zeg. Wat een flinterdun en zwak verhaal, het begon aardig. Het zwakke acteerwerk hielp helaas ook al niet mee.
De lompe actie maakte een deel goed.

avatar van dvdfreak123
Matig vervolg op het voor mij toch leuke deel 1. Daar kan deze in de totaal niet aan tippen. Boordenvol cliches en zwak verhaal. Vond de nieuwe personages (de tieners) ook niet zo goed acteren en niet echt passen. Spectaculair zijn de actiescenes wel weer maar is dan ook het enige echte pluspunt. Spijtig. 5/10

avatar van schumacher
Niet hoogstaand maar toch nog al bij al vermakelijk.
Idd: de cast acteerde ook niet zo goed.
Het enige goede waren de aktiescenes: die vond ik wel goed.
Beetje jammer want ik hou wel van zo'n films, je verwacht er toch wat meer van.
Eens goed om gezien te hebben maar ik ben die morgen al vergeten.

avatar van hoffhaan
Matig vervolg. 2.5

avatar van Pazmaster
Het eerste deel was al niet best, en deze is nog slechter? Uhhhhmmmm......SKIP!!!

Deze film was een grote teleurstelling zeg..... had er zin in maar wat een drama zeg.....

avatar van Left4Dead
Weer een puberprent met dan ook weer totaal geen originaliteit erin.

Wat een schijtreacties weer, dit is gewoon een toffe film, simpel.

avatar van IH88
“But I ain't my father.”

Matig. Dit soort actie/sci-fi films hoeven van mij echt geen geweldig verhaal te hebben of sterk uitgewerkte personages, maar iets van spanning en betrokkenheid zou wel mooi zijn. Als zelfs de actiescènes er suf uitzien doe je als regisseur iets verkeerd. Uprising heeft iets meer plot dan de eerste Pacific Rim film, maar het zorgt vooral voor een warrig en inspiratieloos geheel. Grootste pluspunt is het acteren van Boyega (en het samenspel met actrice Cailee Spaeny). In The Last Jedi leek hij nog te slaapwandelen, maar hier is Boyega weer één brok charisma en energie.

Foute boel dit. De eerste heb ik destijds in IMAX in de bioscoop gezien en was weliswaar één van de mindere van Del Toro, maar nog altijd bij vlagen best amusant voor een volwassen publiek, maar dit?
Deel twee heeft weinig verhaal, veel kabaal, een gebrek aan moraal en is gewoon erg banaal. Lijkt qua stijl wel Transformers 6 of 7, inclusief de over de top humor die maar nergens leuk wil worden. Wel veel bombastische actiescènes, op maat gesneden voor het tienerpubliek wat voor dit soort hersenloze films nog naar de bioscoop trekt. Die actie is nog niet eens zo slecht geregisseerd ook, maar zo talrijk en krampachtig overweldigend dat het na een uur al te veel van het slechte wordt, en je murw gebeukt afhaakt voor de resterende vijftig minuten. Dieptepunt is wel, naast het feit dat dit vervolg inhoudelijk nog maar weinig van doen heeft met het origineel, de aanwezigheid van een opperschurk die zelfs de grootste angsthaas onder ons geen enkele rilling zal bezorgen. Del Toro staat nochtans bij de aftiteling vermeld als één van de producers, maar kan me niet goed voorstellen dat deze meesterverteller ook maar iets van doen met dit smakeloze lopende band werk. Hopelijk einde oefening voor de heer DeKnight dus, want we willen films met een echte ziel.

Wat hier al eens eerder genoemd is...... Alsof je naar de power rangers zit te kijken, kids die het wel ff doen.

Zelfs de actie werd saai

avatar van Gerlof1378
Ik vond deel 1 goed, maar deze was een stuk minder en ook totaal overbodig in mijn ogen. En ook het idee dat je naar een Power Rangers film zit te kijken is waar, alleen zijn de monsters in deze film wel goed gedaan

avatar van thunderball
Deze een tijdje terug gaan zien in Antwerpen.

De eerste film van een paar jaar geleden vond ik wel ok, maar zeker geen instant klassieker. Dit vervolg heeft dan ook nog het manco dat de diepzee monsters pas in het laatste gedeelte uiteindelijk te voor schijn komen, beetje laat, want zij zijn toch de enige reden, dat je een film als deze gaat kijken.
Ook het aantal, slechts drie, had wel wat meer gekund.

Daar tegenover staat dan wel dat het het laatste half uur/ drie kwartier echt helemaal los gaat en we een waar spektakel voorgeschoteld krijgen.

Boyega in de hoofdrol is erg goed opdreef, hij is stoer, grappig en bewijst dat zijn matig optreden in de laatste Star Wars film niet zo zeer zijn schuld was, als wel dat van het matige script en regie.

Met de meer serieuze en coole Eastwood vormt hij een leuk duo en wat lijkt die laatste veel op zijn legendarische vader! Niet alleen qua uiterlijk, maar vooral ook qua praten en manier van doen. Echt als twee druppels water!

Voor de rest weer de twee uiterst irritante geleerden, maar nu wel met een twist en een paar hele mooie Japanse dames (Rinko Kikuchi! Wow!)

Kortom: vermakelijk, maar geen klassieker.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van clubsport
toch een slag minder dan deel 1 maar bij vlagen nog wel onderhoudend .
de gevechten in de japanse stad aan het eind zijn wel redelijk spectaculair maar het verhaal is helaas verder toch net niet boeiend genoeg .

avatar van vranque
Bij mij is het net andersom. Ik vond dit beter dan deel 1. Gelukkig zie ik voldoende films (veels te veel) tussendoor zodat ik dit makkelijk onafhankelijk van elkaar kan beoordelen. Wat ik van deel 1 vond moet ik dan ook achterhalen hier op moviemeter. Echt het voordeel van stemmen en het voordeel van niet opnieuw pindakazen. Haha

avatar van Stekker
Wat een kinderfilm! Mix van power rangers en transformers
Na 40 min uitgezet

Vanwege het meespelen van kinderen is het verhaal natuurlijk wat kinderachtig, maar visueel (inclusief de speciale effecten die er soms wel iets te computer-achtig uitzagen) gezien zag het er allemaal best fraai uit en hetzelfde geldt voor de actie die regelmatig spectaculair in beeld werd gebracht (o.a. het Jaeger gevecht in Sydney, het Jaeger duel op een ijsvlakte en natuurlijk het zeer fraaie eindgevecht tussen de Jaegers en de monsterlijke Kaiju creatie, die het voorzien heeft op de berg Fuji in Japan) en waardoor ik me er nog best mee vermaakt heb.

In dit verhaal draait het om Jake Pentecost (John Boyega), die in de voetstappen van zijn gedode vader Stacker Pentecost (Idris Elba) moet treden, als de gevreesde Kaiju zeemonsters terugkeren. Hij voert een nieuwe generatie jonge piloten aan, waaronder de talentvolle Amara Namani (Cailee Spaeny) die zelf al een kleine Jaeger-robot heeft gemaakt met als naam Scrapper, die in kolossale Jaeger-robots deze monsters moeten zien te verslaan.

Bij het zien van deze Actie / Sciencefiction film moest ik regelmatig denken aan bepaalde films zoals "Transformers" (met name de laatste film "The Last Knight (2017)", omdat daarin ook een kind in meespeelt en een belangrijke rol heeft), "Godzilla" en "Power Rangers", waardoor deze film zeker niet de originaliteitsprijs verdient. Maar het vlotte verhaal is opzicht vermakelijk en kijkt zich ook wel lekker weg. Ook vond ik het wel geinig om Scott Eastwood (in de rol van Nate Lambert, die o.a. een piloot is van een Jaeger-robot) te zien in deze film, die het ook best verdienstelijk deed, want hem zag ik nog afgelopen vrijdag in de eveneens vermakelijke Actie / Auto film "Overdrive (2017)". Ik begin hem dus steeds meer te waarderen

Van de cast deed John Boyega (die vooral bekend is als de eerste donkere acteur in een "Star Wars" film) het ook verdienstelijk en verder vond ik Tian Jing en Rinko Kikuchi wel mooie Aziatische vrouwen. De jonge nieuwkomer Amara Namani vond ik daarentegen tenenkrommend slecht en haar vond ik vooral irritant en dat laatste geldt eigenlijk ook voor Charlie Day en Burn Gorman, die ook al te zien (geldt overigens ook voor de eerder genoemde Rinko Kikuchi) waren in het eerste deel van Pacific Rim uit 2013. De eerste genoemde is in dit verhaal ook de slechterik, die gemanipuleerd (of beter gezegd gebrainwasht) wordt door de Kaiju.

Al met al best nog een vermakelijke lekker wegkijkende Actie / Sciencefiction film, die met circa 100 minuten ook niet al te lang duurt. De "Pacific Rim reeks is met deze film zeker nog niet ten einde, want op het einde van deze film wordt al een vervolg aangekondigd door John Boyega.

Gemengde gevoelens over deze film. Enerzijds ziet het er allemaal wel weer gelikt uit, maar na een uur had ik zoiets van : "Ja, nu weet ik het wel / heb ik genoeg knokken gezien". Deel 1 kon ik beter waarderen / verhaal sprak mij meer aan. Deel 1 had in de verte wel iets weg van Independance day, terwijl deel 2 imho niet veel verder kwam dan een gemiddelde Marvell productie : strelend voor het oog, maar imho niet onderhoudend genoeg.

avatar van Warning
Zelfde als het vervolg op Independence Day, deel 2 is echt minder goed dan deel 1. Weer, weer een multi-cultureel tienerzooitje dat de aarde moet redden.

avatar van Noodless
Och viel wel best mee. Vooral de actiescènes zagen meestal er prima uit. Allemaal duidelijk en overzichtelijk. Het verhaaltje heeft wel een aanloop nodig waarbij de jonge cast sommige vervalmomenten helaas niet kunnen opkrikken. Toch is de opzet nog wel leuk bedacht. Zeker niet verveeld. 6,5/10

avatar van Thorongil
Vanavond nog eens herzien op blu-ray.

Geen best vervolg.

Duidelijk dat del Toro niet aan het roer stond. Hoewel op papier een leuk vervolg, is het uiteindelijke eindresultaat een heel stuk minder. De grootste schuldige: de regie. Het voelt dan ook aan als een makkelijke cash-in, eerder dan een volwaardige poging om een franchise uit te bouwen.

Het budget is in ieder geval wél aanwezig, de bots zelf zijn uiteraard nog steeds de hoofdact, samen met de kaiju. Het is een leuke combinatie, eentje die je niet direct uit Hollywood zou verwachten en alleen daarom al wel de moeite om alsnog te kijken.

Maar het resultaat zelf is een stuk minder. De actie spettert niet echt, de humor is vervelend en dat kleine kind helpt de boel ook niet verder. Ik kreeg er soms wat Gunbuster flashbacks bij, da's dan wel weer grappig, maar dat niveau haalt het ook niet echt.

Benieuwd of ze hier ooit nog een derde deel van gaan maken. Op basis van de titel zou je zeggen van wel, op basis van de kwaliteit van deze film vrees ik er een beetje voor. Nipte voldoende vanwege al het metaal en de groots opgezette gevechten, maar de uitwerking had beter gemoeten.

avatar van Captain Proton
Schitterende film. Een goed vervolg van de eerste film. Goede cast, verhaal en special effects. Veel acties. Maar als je deze film gaat kijken, kijk dan wel eerst de eerste film. Hoewel in deze film wel wordt uitgelegd hoe alles in elkaar zit, is het raadzaam om de eerste film te kijken. Niet dat het hoeft, maar het geeft wel beter beeld.

avatar van ikkegoemikke
It does not matter who your parents are,
where you came from,
who believed in you
and who didn't.
We are a family now, and we are earth's last defense.

Wat me het meeste verwonderde, was het feit dat ik me nog bijster weinig kon herinneren van “Pacific Rim”, ook al vond ik het in de tijd een origineel ogende film. Niet getreurd. Met mondjesmaat wordt alles hier weeral uit de doeken gedaan zodanig dat ik het weer gedeeltelijk wist. En ook al was “Pacific Rim” geen hoogstaande cinema en gewoonweg een peperdure monsterfilm waarbij het onderste uit kan werd gehaald op gebied van computer gegenereerde beelden, kon deze film me toen toch bekoren. “Pacific Rim” was hersenloos vertier met een hoge amusementswaarde. Dit vervolg is gewoonweg een duplicaat met andere hoofdpersonages in identieke Jaegers, maar dan wel zo irritant en op de zenuwen werkend dat ik hoopte dat ditmaal de Kaiju’s wel het overwicht kregen en komaf zouden maken met planeet aarde. Op die manier zouden we verlost zijn van een eventuele opvolger.

Daar de opzet en het onderwerp identiek zijn als in de initiële film, zou men kunnen zeggen dat het dankzij Guilermo Del Toro is dat de eerste film wel te pruimen was. Maar dat vind ik te kort door de bocht. Ik denk eerder dat er meerdere factoren zijn die ervoor zorgen dat je dit niet echt een geslaagde film kan noemen. Zo verschuift het hele Jaeger programma van een volwassen wereldje naar die van tieners. We belanden ditmaal in een kadettenschool waar jongeren opgeleid worden tot Jaeger-piloot. Een beetje zoals in “Ender's Game" maar dan niet in de ruimte. En natuurlijk zit er eentje tussen die de nieuwkomer Amara Namani (Cailee Spaeny) niet kan uitstaan en van mening is dat ze er niet thuishoort. En je moet niet vragen wie er op het uiteinde weer als held uitkomt. Het voelt een beetje kleutertuinachtig aan. De Goonies in reuzerobotten die de wereld redden. Hebben we dat niet al eens ergens anders gezien?

Ook het acteren was niet bepaald om enthousiast over te worden. Cailee Spaeny vond ik nog aanvaardbaar met haar jeugdig enthousiasme en rebels gedrag. John Boyega leek soms met tegenzin de onverschillige Jake te spelen. Scott Eastwood was dan weer wel geschikt voor het personage Nate. En niet alleen vanwege die griezelige gelijkenis met zijn beroemde vader. Maar het acteerwerk door Burn Gorman, Charlie Day en Tian Jing was bij momenten hemeltergend slecht.

Blijft alleen het grafische gedeelte over. Net zoals de film uit 2013 is het een visueel spektakel. En net zoals het acteren zitten hier ook weer ups-and-downs in. Het is wel plezant om reusachtige robots en monsters op elkaar te zien beuken. Maar om eerlijk te zijn was het weer van hetzelfde als de voorganger. En de eindstrijd in een Japanse stad dicht bij “Mount Fuji” zag er gewoonweg lelijk uit. Het was niet alsof de titanenstrijd zich voltrok tussen flatgebouwen die precies van karton zijn gemaakt, zoals in de oeroude Godzilla films. Maar het was er niet ver vanaf. Het duel op het ijs daarentegen zag er dan weer picobello uit. Een computer-grafisch meesterwerk.

Hou je van een titanenstrijd tussen flink uit de kluiten gewassen robots en door buitenaardsen gecreëerde prehistorisch lijkende monsters? Dan schat ik dat deze film je wel zal liggen. Heb je echter “Pacific Rim” jaren geleden al gezien? Dan kan je deze gerust overslaan. Want echt iets nieuws zal je hier niet te zien krijgen. Om eerlijk te zijn had ik soms het gevoel dat ik een modernere versie van de Power Rangers aan het kijken was. Alleen de uit een andere dimensie opgedoken creaturen leken op die waar de Power Rangers tegen vochten heel lang (en dan ook echt heel lang) geleden.

avatar van macrobody
LOL, is eigenlijk het enige wat hier van toepassing is. Je weet wat je gaat krijgen als je deze film opzet, dat neem ik aan tenminste anders moet je misschien eens een keer je hersens na laten kijken of het er allemaal nog wel zit. Niet dat je enige hersens hoeft te bezitten voor deze film, want dit is gewoon 111 minuten hersenloos vermaak. En dat krijg je dan ook in ruime mate, alles moet stuk, niets blijft bespaard en de twist hoe de kleinere robot de redding is aan het einde was voorspelbaar maar nodig voor een voldoende.

avatar van DragQueen
Een aardig vervolg, ondanks dat het grotendeels een herhaling van zetten is. De film haalt nergens het niveau van zijn voorganger, maar weet desondanks toch te vermaken. 3 Sterren.