Pacific Rim (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Charlie Hunnam, Rinko Kikuchi en Idris Elba

De film speelt zich af in twee gescheiden werelden. De eerste is een toekomstige versie van de Aarde waar in november 2012 een gigantisch monster uit de Stille Oceaan opdook en de stad Osaka in Japan aanviel. De andere wereld is de Anteverse, waar het monster vandaan kwam. Een portaal naar deze wereld ligt acht kilometer onder water. Sinds de eerste aanval spuugt het portaal steeds meer monsters uit die de kustplaatsen aanvallen, waaronder Tokio en Los Angeles. Om de monsters te verslaan ontwikkelt het leger het "Jaeger"-programma dat teams van twee piloten traint om gigantische mechanische harnassen vol met wapens te bedienen.

Zwolle84 schreef:

Ik zou hem gewoon niet kijken en deze mooie gedachte vasthouden.

Oei, dat beloofd niet veel goeds...

avatar van kissyfur
Ik heb deze in 3D gezien. Het is toch wel een van de betere 3D-films. Maar ook in 2D zullen de indruk van de grootte van de aliens en machines, en het kleurgebruik prima overeind blijven staan.
Maar ja, het verhaal hè. Cliché na cliché. Weer een conflict tussen de soldaten. Weer een gevecht. Saai hoor. Maar niet zo ridicuul als bijvoorbeeld in Alita: Battle Angel. Ik voel me daarom geforceerd om 2,5 ster toe te kennen. Komt Del Toro goed mee weg.

avatar van cor1946
Wat een verschrikkelijke film, al dat gedoe in water. Monster sloegen nergens op. Weg er mee.

cor1946 schreef:

Kansloos, dit soort berichten. Als je niks hebt met monsters, waarom ga je het dan kijken? Wat had je dan voor film verwacht?

avatar van Freespirit2
Verstand op nul en kijken maar!! Ik heb me vermaakt, en daar gaat het toch om
Nou wil het oog wel wat en dat lukt wel met Charlie Hunnam, alhoewel het niet te tippen is aan Jax Teller

avatar van Simon Belmont
In één woord, een rampzalige film. Het gegeven, dat aliëns na jarenlang op de bodem van de oceaan te hebben doorgebracht 'ineens' tot leven komen, is goed bedacht, maar wat daarna volgt is een groot machtsvertoon van special effects. Nee, deze film is niet aan mij besteed en ik heb hem met moeite uitegkeken.

avatar van bombario
"Het slaat nergens op, maar toch is het leuk." Aldus mijn zoon van 7 die eindelijk eens een actiefilm wilde zien. Ik sluit me er van harte bij aan.

avatar van cor1946
[quote]Ajax&Litmanen1 schreef:

Slaat nergens op je reactie

cor1946 schreef:
Slaat nergens op je reactie

Ik begrijp dat mij een serieuze uitleg geven lastig zou worden

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Je hebt het er maar moeilijk mee, als iemand een film niet goed vindt....

avatar van Ajax&Litmanen1
Een film over grote monsters opzetten en dan klagen over monsters is inderdaad wat kansloos voor mij ja. Maar je zal het niet snappen, geeft niets. Snap dat je nu via andere kanalen dan The Lion King gaat zoeken om iets van me te vinden. Mag best hoor.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Je kun toch zin hebben in een film over monsters en dan vervolgens vinden dat die monsters tegenvallen. Kan me er ook wel iets bij voorstellen. Had hier ook meer van verwacht en op tv blijft er waarschijnlijk sowieso weinig van over.

Verder klikte ik gewoon deze topic aan en viel me op dat je hier hetzelfde gedrag vertoond.

avatar van 3 2 1 cut

Basto schreef:

Jeutje.. Gisteravond deze film gekeken en dan wil ik de volgende dag eens bij de reviews kijken en wie kom ik dan alweer, voor de zoveelste keer, al kibbelend tegen ? Basto & Ajax alias Knabbel & Babbel. Zucht.. Daar gaan ze weer.

Misschien doen jullie dit serieus of is het een soort ‘running gag’ van jullie maar het wordt een beetje triest jullie steeds. Eerst las ik het nog weleens maar nu is het steeds meer MoMe vervuiling. Vriendelijk verzoek van mij om hier eens mee te stoppen.

Oja, de film ! Leuk gegeven, zeer Amerikaans uitgevoerd met een Japans cultuur vleugje. Nog wel op ouderwetse Hollywood standaard gericht. Zulke soort films maken ze tegenwoordig niet meer.. .

Deze ''Godzilla meets Transformers'' kon mij niet echt bekoren, en moet het vooral van het visuele spektakel hebben. Die komt voor genrebegrippen nog best goed uit de verf maar is toch veel van hetzelfde als je de Godzilla's en Transformers eerder voorbij zag komen op het grote scherm. En dan heb ik het nog niet over de DC comics en Marvell series.

Blijkbaar hadden de visuele effectenmakers nog wat ideeen over na beide films en heeft men deze kruising bedacht. Het verhaal is namelijk verder flinterdun met cliches die al lang uitgekotst zijn. Ook met veelal onbekende acteurs om de kosten wat te drukken.

Middelmatige score wat mij betreft, en dat nog met dank aan het visuele deel.

avatar van Big Chris
Uurtje gekeken daarna afgehaakt. Visueel ziet het er goed uit, maar het verhaal slaat helemaal nergens op. Werd gewoon vervelend op den duur.

avatar van HK Senator
Aardig bedacht. Leuk uitgevoerd. Maar hoe waanzinnig goed de special effects ook zijn, ik heb het allemaal al eens gezien. Een gevecht tussen monster en robot, en dan weer een gevecht, en nog eentje. Mensen vluchten voor een monster, en nog een keer, en opnieuw, en weer een groot gevecht, en nog één, en nog één, en weer een gevecht tussen robot en "godzilla", en daarna is er een heeel grooot gevecht, en nogmaals, en daarna opnieuw een gevecht...... en, o ja, daarna was er ook nog een gevecht. Iets met een robot en een soort hagedis....etc...etc... Het grootste gevecht was toch wel mijn worsteling om dit uit te kijken!

avatar van Pollypeachum1
Is dit wat je noemt een "mannenfilm"? Want, kom op zeg, dit is gewoon bagger. Het geluid, de muziek, de beelden: het roept alleen agressie op.

avatar van avdj
Godzilla meets Transformers

Met een vleugje Jurassic Park, vooruit. Stuk voor stuk geschikte films om de mosterd vandaan te halen in ieder geval. Pacific Rim is een bombastische blockbuster die het natuurlijk vooral van de actie moet hebben. Toch weet de regie mij op meerdere punten te overtuigen. Ten eerste is de opbouw relatief rustig en worden de hoofdpersonen evenwichtig neergezet. Dat geldt trouwens niet voor dat irritante wetenschappers-duo en die malafide organenhandelaar. Deze lijken rechtstreeks te zijn weggelopen uit een Bay-film (lees: Transformers).

Ten tweede is de actie spectaculair: deze film is echt gemaakt voor het grote scherm. Af en toe wordt het wat chaotisch, maar over het algemeen blijft het overzichtelijk. De 3D-effecten kan ik helaas niet beoordelen vanaf mijn eigen televisie. Hoogtepunt vond ik de flashback van Mako Mori. Wat tevens een mega-plothole lijkt: de mensheid vecht vijf jaar lang tegen de monsters en in de tussentijd is Mori opeens een volwassen vrouw geworden? Ben ik de enige die hier een referentie ziet naar de wereldberoemde Vietnam-foto waarop een meisje huilend door de straat loopt na een napalm-aanval?

Een nipte voldoende door het visuele spektakel.