Pacific Rim (2013)

3,05

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Charlie Hunnam, Rinko Kikuchi en Idris Elba

De film speelt zich af in twee gescheiden werelden. De eerste is een toekomstige versie van de Aarde waar in november 2012 een gigantisch monster uit de Stille Oceaan opdook en de stad Osaka in Japan aanviel. De andere wereld is de Anteverse, waar het monster vandaan kwam. Een portaal naar deze wereld ligt acht kilometer onder water. Sinds de eerste aanval spuugt het portaal steeds meer monsters uit die de kustplaatsen aanvallen, waaronder Tokio en Los Angeles. Om de monsters te verslaan ontwikkelt het leger het "Jaeger"-programma dat teams van twee piloten traint om gigantische mechanische harnassen vol met wapens te bedienen.

709 BERICHTEN 80 MENINGEN
avatar van kleintje 2
Ik vind dit een van de beste blockbusters van de sciencefiction films. Het zit vol actie en robots en aliens die ontzettend mooi in de film zijn neergezet. Dit is een van de beste actiefilms die ik in mijn kast heb staan.

Ik ga zeker naar DEEL 2!!!!!!

avatar van Olivia
Visueel indrukwekkend. Echt een spektakel film met het bekende dunne verhaallijntje. Best vermakelijk maar zeker geen goede film. Voor de tweede keer gezien, want hij was op tv. Ik was vergeten dat die twee vervelende wetenschappers er ook in zaten (Charlie Day en Burn Gorman) en dat Ron Perlman nog is komen opdraven als excentrieke handelaar in Kaiju lichaamsdelen. Rinko Kikuchi in de vrouwelijke hoofdrol vond ik dan wel weer verfrissend!

avatar van ILDIB
Te simpel qua verloop en te geforceerd qua emotie. Acteur niveau is dramatisch en er spelen enkel karikaturen mee. Elk cliché komt langs en elke scène is gejat uit andere films. Maar ondanks de ergernis over de simpelheid boeit t wel.

avatar van mikey
Ik vond dit leuk toen the Beastie Boys het deden, maar een avondvullende film over mega robotten vs kwaaie aliens met ugly compy animaties is niet aan mij besteed. Ook niet leuk om eens een keer gezien te hebben.

Verschrikkelijke film. Zonder twijfel het slechtste wat ik in lange tijd gezien heb.
De cast is simpelweg bedroevend, zelfs een geweldig acteur als Elba lijkt niet goed te weten wat hij met zijn personage aan moet. Maar hij lijkt op zijn minst de enige te zijn die nog moeite doet om er een geloofwaardige rol van te maken (maar helaas ook faalt).

Dat het scenario en de dialogen beneden alle peil zijn helpt natuurlijk ook niet. Het design van de Jaegers en Kaiju is in feite het enige dat wel mooi gedaan is, maar ook niet meer dan dat. Zeker op dat vlak verwacht je toch iets bijzonders van Del Toro. De actiescenes zijn niets bijzonders en vooral te veelvuldig, zonder ooit spannend te worden.

Als hier een deel 2 van komt loop ik er in een grote boog om heen.

avatar van AC1

Vreemd dat het van de hand van Guillermo Del Toro is. Acteurs presteren beneden alle peil en de film behandelt ons alsof we een bende idioten zijn. Ik hoop dat in de toekomst Del Toro meer z'n hart en minder het geld zal volgen.

avatar van keimpeS
Het is niet de beste film qua verhaal & acteerwerk, maar de actie is top. Ik heb altijd wel een zwak voor dit soort monster films, aka Godzilla etc. Ik heb de film nu gezien in 3D en dat was echt top, lekker veel diepte en kleur!

avatar van Ajax&Litmanen1
AC1 schreef:

Del Toro volgde met het maken van deze film juist zijn hart. Was zijn grote droom om zo'n Kaiju film te regisseren.

avatar van AC1

Blijft de vraag waarom hij dan ons behandelt als een bende idioten maar iets zegt me dat jij van oordeel bent dat het net omgekeerd is. Am I right? Wat dan ook, ik zie geen passie (of hart) maar een wanhopige zet om een summer blockbuster hit te scoren. Uiteraard zal hij zeggen dat hij volledig achter deze film staat. Dat moet nu eenmaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
AC1 schreef:

Ik heb geen idee waarom je denkt dat hij ons als een bende idioten behandelt.

Valt wel genoeg op het script aan te merken, maar jij zal vast meer bedoelen.

avatar van Pollypeachum1

Ik ga dit geen sterren geven, want het is gewoon echt geen film voor mij. Maar wat is het toch altijd weer fijn om naar Idris Elba te mogen kijken!

avatar van horizons
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na herziening toch wat verlaagd. Film sleept op sommige momenten teveel. De climax is eigenlijk het gevecht in de stad. En het einde onder water is zo donker gemaakt dat er eigenlijk niets te zien valt en daardoor ook weinig impact heeft. Toch wel allergrootste kritiekpunt dat 95% van de actie in het donker plaatsvindt.

Mooie film. Leuk verhaal en de CGI is echt geweldig. Goeie rol van Ron Perlman ook.
Komt geen vervolg op, denk ik - het verhaal was mooi afgerond op het einde. Is ook niet nodig (meeste sequels zuigen anyway).

avatar van Brave-Neo
raymondg schreef:

Vervolg komt wel ook al pas in 2018.... Film >> Nieuws >> Pacific Rim 2 (2018)

avatar van sinterklaas
Mijn eerste stem dit jaar...

...en weer mijn eerste Hollywood-blockbuster na een lange tijd.

En toch wel weer zo leuk doch over de top en Guilermo del Torro heeft hier weer iets leuks van weten te maken. Hij moest vroeger overduidelijk een fan zijn van Godzilla of in all names.

Tsja, hoe kan je de film het beste omschrijven... als je heel diepzinnig wilt zijn gaat het gewoon over een opvolgende ras die de mensheid zou moeten overnemen... maar toch door de aarde is geschapen. Maar dat laat de mensheid niet gebeuren en met de vanoudse wapens trekken ze ter strijden tegen deze massale monster die worden gekweekt in de kern van de aarde. Maar de monsters zijn te sterk... er moeten nieuwe wapens uitgevonden worden.... Juist, robot-monsters.

En zo krijgen we een aaneen volgende gelegenheid aan verbluffende vechtpartijen tussen monster-robots en de gewone robots en dat wil er nog wel eens hardnekkig aan toe gaan, want sommige monsters zijn gewoon te sterk. Het gaat ook ten koste van halve steden en een hele hoop doden (alleen vallen die vele doden inmiddels al niet zoveel meer op) De montage en de decoraties zijn in ieder geval wel om te smullen en de personages zijn nog vrij leuk opgezet. Voornamelijk die twee professors stalen de show. Ook Ron Perlman was leuk en Rinko Kinchuki was sexy.

Al met al toch een leuk concept en een enorme aangelegenheid aan vette en oogstrelende shots. Waaronder die muur of die botensloppenwijk in Hong Kong. En ook de typische twists erbij en de typische vorm van humor...

Ja dit werkt weer goed met liters cola en kilo's popcorn.

avatar van arno74
Mega IronMan vs. GodzillAliens

Voor een film van Guillermo del Toro was dit wel een teleurstelling. Geen onverwachte teleurstelling want na deze rest mij nog maar één film van hem (Blade II, waar ik ook geen hoge verwachtingen van heb) om dan al zijn oeuvre te hebben gezien. Naar zijn nieuwste film, The Shape of Water (2017) - IMDb, kijk ik wel erg uit. Pacific Rim (2013) is een erg Amerikaanse blockbuster, vol met puberhumor en karikaturale personages die wel in zulke films passen, het zweeft ergens tussen het kitsch van Álex de la Iglesia en de over-de-topgehalte van Starship Troopers (1997). Dit is vooral een actiefilm over de gevechten tussen een reusachtige IronMan en robotachtige Godzilla's met Alien-uiterlijk. Het heeft verder wel wat aardige subplotjes, zoals de training van de Jaegers, maar het blijft vrijwel allemaal buiten mijn interessegebied, daardoor gaat de film voor mij slepen en wordt het een langdradig actiegedoe.

Qua Godzilla-achtige films kijk ik wel uit naar de scifi Colossal (2016), met Anne Hathaway, al is die film vermoed ik niet als een blockbuster zoals deze bedoeld. Guillermo del Toro laat met deze film zien dat hij een veelzijdige regisseur is, maar ik hoop toch dat hij snel weer naar de wat meer serieuze films met inhoud gaat. Wat mij betreft is Pacific Rim zijn minste film, maar ik behoor ook niet tot de doelgroep. 1,5*

avatar van 84robkuh
Verstand op 0 en genieten van mooie actiescenes. Niet meer en niet minder. Concept is vrij uniek (Het kwaad niet op de traditionele manier aanvallen, maar vuur met vuur bestrijden). Helaas ontbreekt de logica hier en daar. Vanzelfsprekend stelt het verhaal zelf ook niet veel voor en is het allemaal erg voorspelbaar. Typisch zo'n film die je tijdens het gamen op je laptop/telefoon kunt kijken. Even laptop/telefoon wegleggen als er weer een actiescene begint en weer doorgaan als deze is afgelopen. Je mist tussendoor namelijk helemaal niks. Is ook helemaal niet erg. Er is genoeg actie en deze ziet er goed uit. Om het toch iets geloofwaardiger te maken en meer gevoel in de film te stoppen, mag er van mij wel meer nadruk gelegd worden op de duizenden doden die tijdens de film vallen als er weer een stad tot op de bodem wordt verwoest.

Ik ben heel benieuwd in welk opzichte deel II anders gaat worden dan dit deel. Ik verwacht eerlijk gezegd een kopie van deze film.

avatar van Onceuponanytime
Inhoudelijk heel simpel en voorspelbaar, maar de actiescenes zijn indrukwekkend en krikken de waarde van de film omhoog. De verhouding tussen de grootte van de robotten-monsters met de rest van de omgeving wordt knap in beeld gebracht.

avatar van bjerik76
mooi reclame/promofilm van hoe mooi we tegenwoordig special effecten kunnen verwerken in films.
Dit had alleen ook in 5 minuten gekund.

de overige 125 minuten zijn traag, totaal overdreven/over de top qua verhaallijn, acteren en geloofwaardigheid. (anno 2017.)