Pacific Rim (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Charlie Hunnam, Rinko Kikuchi en Idris Elba

De film speelt zich af in twee gescheiden werelden. De eerste is een toekomstige versie van de Aarde waar in november 2012 een gigantisch monster uit de Stille Oceaan opdook en de stad Osaka in Japan aanviel. De andere wereld is de Anteverse, waar het monster vandaan kwam. Een portaal naar deze wereld ligt acht kilometer onder water. Sinds de eerste aanval spuugt het portaal steeds meer monsters uit die de kustplaatsen aanvallen, waaronder Tokio en Los Angeles. Om de monsters te verslaan ontwikkelt het leger het "Jaeger"-programma dat teams van twee piloten traint om gigantische mechanische harnassen vol met wapens te bedienen.

avatar van kleintje 2
Ik vind dit een van de beste blockbusters van de sciencefiction films. Het zit vol actie en robots en aliens die ontzettend mooi in de film zijn neergezet. Dit is een van de beste actiefilms die ik in mijn kast heb staan.

Ik ga zeker naar DEEL 2!!!!!!

avatar van Olivia
Visueel indrukwekkend. Echt een spektakel film met het bekende dunne verhaallijntje. Best vermakelijk maar zeker geen goede film. Voor de tweede keer gezien, want hij was op tv. Ik was vergeten dat die twee vervelende wetenschappers er ook in zaten (Charlie Day en Burn Gorman) en dat Ron Perlman nog is komen opdraven als excentrieke handelaar in Kaiju lichaamsdelen. Rinko Kikuchi in de vrouwelijke hoofdrol vond ik dan wel weer verfrissend!

avatar van ILDIB
Te simpel qua verloop en te geforceerd qua emotie. Acteur niveau is dramatisch en er spelen enkel karikaturen mee. Elk cliché komt langs en elke scène is gejat uit andere films. Maar ondanks de ergernis over de simpelheid boeit t wel.

avatar van mikey
Ik vond dit leuk toen the Beastie Boys het deden, maar een avondvullende film over mega robotten vs kwaaie aliens met ugly compy animaties is niet aan mij besteed. Ook niet leuk om eens een keer gezien te hebben.

Verschrikkelijke film. Zonder twijfel het slechtste wat ik in lange tijd gezien heb.
De cast is simpelweg bedroevend, zelfs een geweldig acteur als Elba lijkt niet goed te weten wat hij met zijn personage aan moet. Maar hij lijkt op zijn minst de enige te zijn die nog moeite doet om er een geloofwaardige rol van te maken (maar helaas ook faalt).

Dat het scenario en de dialogen beneden alle peil zijn helpt natuurlijk ook niet. Het design van de Jaegers en Kaiju is in feite het enige dat wel mooi gedaan is, maar ook niet meer dan dat. Zeker op dat vlak verwacht je toch iets bijzonders van Del Toro. De actiescenes zijn niets bijzonders en vooral te veelvuldig, zonder ooit spannend te worden.

Als hier een deel 2 van komt loop ik er in een grote boog om heen.

avatar van AC1
AC1
Vreemd dat het van de hand van Guillermo Del Toro is. Acteurs presteren beneden alle peil en de film behandelt ons alsof we een bende idioten zijn. Ik hoop dat in de toekomst Del Toro meer z'n hart en minder het geld zal volgen.

avatar van keimpeS
Het is niet de beste film qua verhaal & acteerwerk, maar de actie is top. Ik heb altijd wel een zwak voor dit soort monster films, aka Godzilla etc. Ik heb de film nu gezien in 3D en dat was echt top, lekker veel diepte en kleur!

AC1 schreef:

Del Toro volgde met het maken van deze film juist zijn hart. Was zijn grote droom om zo'n Kaiju film te regisseren.

avatar van AC1
AC1
Blijft de vraag waarom hij dan ons behandelt als een bende idioten maar iets zegt me dat jij van oordeel bent dat het net omgekeerd is. Am I right? Wat dan ook, ik zie geen passie (of hart) maar een wanhopige zet om een summer blockbuster hit te scoren. Uiteraard zal hij zeggen dat hij volledig achter deze film staat. Dat moet nu eenmaal.

AC1 schreef:

Ik heb geen idee waarom je denkt dat hij ons als een bende idioten behandelt.

Valt wel genoeg op het script aan te merken, maar jij zal vast meer bedoelen.

avatar van Pollypeachum1
Ik ga dit geen sterren geven, want het is gewoon echt geen film voor mij. Maar wat is het toch altijd weer fijn om naar Idris Elba te mogen kijken!

avatar van horizons
Na herziening toch wat verlaagd. Film sleept op sommige momenten teveel. De climax is eigenlijk het gevecht in de stad. En het einde onder water is zo donker gemaakt dat er eigenlijk niets te zien valt en daardoor ook weinig impact heeft. Toch wel allergrootste kritiekpunt dat 95% van de actie in het donker plaatsvindt.

Mooie film. Leuk verhaal en de CGI is echt geweldig. Goeie rol van Ron Perlman ook.
Komt geen vervolg op, denk ik - het verhaal was mooi afgerond op het einde. Is ook niet nodig (meeste sequels zuigen anyway).

avatar van Brave-Neo
raymondg schreef:

Vervolg komt wel ook al pas in 2018.... Film >> Nieuws >> Pacific Rim 2 (2018)

avatar van sinterklaas
Mijn eerste stem dit jaar...

...en weer mijn eerste Hollywood-blockbuster na een lange tijd.

En toch wel weer zo leuk doch over de top en Guilermo del Torro heeft hier weer iets leuks van weten te maken. Hij moest vroeger overduidelijk een fan zijn van Godzilla of in all names.

Tsja, hoe kan je de film het beste omschrijven... als je heel diepzinnig wilt zijn gaat het gewoon over een opvolgende ras die de mensheid zou moeten overnemen... maar toch door de aarde is geschapen. Maar dat laat de mensheid niet gebeuren en met de vanoudse wapens trekken ze ter strijden tegen deze massale monster die worden gekweekt in de kern van de aarde. Maar de monsters zijn te sterk... er moeten nieuwe wapens uitgevonden worden.... Juist, robot-monsters.

En zo krijgen we een aaneen volgende gelegenheid aan verbluffende vechtpartijen tussen monster-robots en de gewone robots en dat wil er nog wel eens hardnekkig aan toe gaan, want sommige monsters zijn gewoon te sterk. Het gaat ook ten koste van halve steden en een hele hoop doden (alleen vallen die vele doden inmiddels al niet zoveel meer op) De montage en de decoraties zijn in ieder geval wel om te smullen en de personages zijn nog vrij leuk opgezet. Voornamelijk die twee professors stalen de show. Ook Ron Perlman was leuk en Rinko Kinchuki was sexy.

Al met al toch een leuk concept en een enorme aangelegenheid aan vette en oogstrelende shots. Waaronder die muur of die botensloppenwijk in Hong Kong. En ook de typische twists erbij en de typische vorm van humor...

Ja dit werkt weer goed met liters cola en kilo's popcorn.

avatar van arno74
Mega IronMan vs. GodzillAliens

Voor een film van Guillermo del Toro was dit wel een teleurstelling. Geen onverwachte teleurstelling want na deze rest mij nog maar één film van hem (Blade II, waar ik ook geen hoge verwachtingen van heb) om dan al zijn oeuvre te hebben gezien. Naar zijn nieuwste film, The Shape of Water (2017) - IMDb, kijk ik wel erg uit. Pacific Rim (2013) is een erg Amerikaanse blockbuster, vol met puberhumor en karikaturale personages die wel in zulke films passen, het zweeft ergens tussen het kitsch van Álex de la Iglesia en de over-de-topgehalte van Starship Troopers (1997). Dit is vooral een actiefilm over de gevechten tussen een reusachtige IronMan en robotachtige Godzilla's met Alien-uiterlijk. Het heeft verder wel wat aardige subplotjes, zoals de training van de Jaegers, maar het blijft vrijwel allemaal buiten mijn interessegebied, daardoor gaat de film voor mij slepen en wordt het een langdradig actiegedoe.

Qua Godzilla-achtige films kijk ik wel uit naar de scifi Colossal (2016), met Anne Hathaway, al is die film vermoed ik niet als een blockbuster zoals deze bedoeld. Guillermo del Toro laat met deze film zien dat hij een veelzijdige regisseur is, maar ik hoop toch dat hij snel weer naar de wat meer serieuze films met inhoud gaat. Wat mij betreft is Pacific Rim zijn minste film, maar ik behoor ook niet tot de doelgroep. 1,5*

avatar van 84robkuh
Verstand op 0 en genieten van mooie actiescenes. Niet meer en niet minder. Concept is vrij uniek (Het kwaad niet op de traditionele manier aanvallen, maar vuur met vuur bestrijden). Helaas ontbreekt de logica hier en daar. Vanzelfsprekend stelt het verhaal zelf ook niet veel voor en is het allemaal erg voorspelbaar. Typisch zo'n film die je tijdens het gamen op je laptop/telefoon kunt kijken. Even laptop/telefoon wegleggen als er weer een actiescene begint en weer doorgaan als deze is afgelopen. Je mist tussendoor namelijk helemaal niks. Is ook helemaal niet erg. Er is genoeg actie en deze ziet er goed uit. Om het toch iets geloofwaardiger te maken en meer gevoel in de film te stoppen, mag er van mij wel meer nadruk gelegd worden op de duizenden doden die tijdens de film vallen als er weer een stad tot op de bodem wordt verwoest.

Ik ben heel benieuwd in welk opzichte deel II anders gaat worden dan dit deel. Ik verwacht eerlijk gezegd een kopie van deze film.

avatar van Onceuponanytime
Inhoudelijk heel simpel en voorspelbaar, maar de actiescenes zijn indrukwekkend en krikken de waarde van de film omhoog. De verhouding tussen de grootte van de robotten-monsters met de rest van de omgeving wordt knap in beeld gebracht.

avatar van bjerik76
mooi reclame/promofilm van hoe mooi we tegenwoordig special effecten kunnen verwerken in films.
Dit had alleen ook in 5 minuten gekund.

de overige 125 minuten zijn traag, totaal overdreven/over de top qua verhaallijn, acteren en geloofwaardigheid. (anno 2017.)

avatar van krosnicky
Veel te lang dradig had de film nu maar 95 min geduurd ging het meschien nog iets geworden zijn

avatar van BlueJudaskiss
Leuk! Had inderdaad makkelijk een half uurtje korter gekund, maar het redelijk originele gegeven en sympathieke personages doen een hoop goeds - en dan is er nog de verrukkelijke Ron Perlman. En die kleuren... wauw! Pacific Rim heeft wat meer lucht dan de meeste monsterfilms - minder boze schreeuwende mannen maar meer menselijkheid. Heel aardig.

avatar van Alathir
Qua verhaal is Pacific Rim vrij zwak, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de visuals. Net in 4K gekeken en zulke pracht heb ik zelden gezien. De Jaegers zien er groots uit en het driften is een fijn extra gegeven. De Kaigu gaan na een tijd wat vervelen maar er is wel degelijk sprake van een geslaagde climax. De soundtrack is top evenals de actie. Wat een beetje minder was zijn de acteerprestaties van een aantal acteurs. Vooral die kerel Newt(on?) vond ik matig, die andere wetenschapper was een beetje raar maar speelde wel goed, Charlie Hunnam kon er mee door. Elba was zeer sterk. Perlman lijkt wel in een parodie beland.

Ik heb best genoten van deze film al is het niet direct een geweldig verhaal. Het bevat niet de humor van een Transformers (de eerste dan), maar deze film schittert dus op heel wat andere vlakken. Dat kleurgebruik is onwaarschijnlijk. Ook leuk hoe een slinger in beweging wordt gezet in een wolkenkrabber. Regen op een paraplu was onwaarschijnlijk mooi. Del Toro heeft oog voor detail, het moet gezegd zijn. Hong Kong, de neon en artificiële verlichting, Jaegers vs Kaigu, Hannibal Chau, enzovoort leek mij een knipoog te zijn naar Blade Runner. Al voelde deze film veel minder langdradig aan voor mij.

avatar van Warning
Popcornvermaak, prima CGI en actie, hoewel dun verhaallijntje en te geforceerd qua emotie. Het beste is om deze film in de bioscoop te zien. Vanwege de actiescenes de moeite waard om 'm meerdere keren te zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Enkele maanden terug deel 2 nog in de bios gezien, dat was echt afschuwelijke troep. Ik verlangde terug naar het origineel en dus maar eens opnieuw bekeken op bluray, waar de film echt waanzinnig fraai op oogt. Visueel bij PR zo mooi, met de kolossale Kaiju's en Jaegers die je met veel kleur en mooie camerashots tegemoet komen. Inhoudelijk valt de film wel wat tegen, zeker het middenstuk rondom die Chinese meid is bijzonder zwak. Maar toch is dit gewoon een hele fijne monsterfilm. De beginfase is al helemaal boeiend met een terugblik op de strijd tegen de Kaiju's en het creëren van Jaegers. Het gevoel dat de wereld écht bedreigd wordt blijft van begin tot eind goed hangen. Del Toro kon met deze film zijn lang gekoesterde droom vervullen om een Kaiju-film te maken en ook al had het nog beter gekund, het is absoluut de moeite waard. De film duurt alleen wel een tikje te lang door het suffe middenstuk.

3,5* blijven staan.

avatar van Capablanca
De mooie effecten kunnen helaas een zekere artistieke en inhoudelijke schraalheid niet verhullen.

avatar van IH88
“Fortune favors the brave, dude.”

Sterk monster movie van Del Toro. Aan alles is te zien dat Pacific Rim een passieproject is van de Mexicaanse regisseur, en het is ook gewoon een spectaculaire, vermakelijke en actievolle sci-fi film. Het verhaal en de personages zijn er eigenlijk alleen om de Kaiju en Jaegers zoveel mogelijk tegen elkaar te laten vechten. Met alleen Elba, Hunnam en Kikuchi die personages spelen die nog iets van een persoonlijkheid hebben. En soms is daar helemaal niets mis mee, zeker niet als het allemaal tot in de perfectie wordt uitgevoerd. Spectaculaire actiescènes, indrukwekkende sets, mooie special effects en een hoog tempo, Del Toro weet wel hoe je het publiek moet vermaken.

avatar van Shadowed
Leuk.

Prima spektakel van Del Toro, die hier duidelijk eventjes iets anders wil doen dan de sprookjes die hij wil neerzetten. Vooral die kaiju's waren mooi gedaan, en die zorgen er ook sterk voor dat je geboeid blijft. Wel ga je dan vaak wachtten tot die beesten in beeld komen.

Het spektakel gaat er volop aan toe met mooi vormgegeven robots die lekker roestig en langzaam bewegen. De monsters zijn er ook top uit en die blijven vermaken. Het acteerwerk van Hunnam mag dan niet zo bijzonder zijn, ik heb me er niet erg aan gestoord.

Leuke Actie/Sciencefiction die nergens verveelt en haast geen minuut te lang duurt. Een heel goed verhaal zal je er niet in vinden, maar voor visueel mooie actie zit je hier absoluut goed. 131 minuten lijken lang, hier is het precies goed.

deze film is echt geweldig. het is waarschijnlijk geen goede film, de acteurs zijn niet speciaal en het verhaal is ... laten we er niet over beginnen. maar hij is gewoon ZO LEUK. ik ben geen seconde verveelt als ik deze film kijk. de actie is verreweg het leukste/beste van deze film en er is heel veel van. ik heb per ongeluk op 4,5 gedrukt omdat mijn hand verschoof maar dit verdient 5 sterren