Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 110 minuten
Alternatieve titel: Based on a True Story
Oorsprong:
Frankrijk / België
Geregisseerd door: Roman Polanski
Met onder meer: Emmanuelle Seigner, Eva Green en Vincent Perez
IMDb beoordeling: 5,7 (7.357)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot D'après une Histoire Vraie
Het verhaal volgt een bestsellerauteur uit Parijs, Delphine genaamd, waarvan haar nieuwe boek is verschenen. Tijdens een signeersessie komt ze in contact met een mysterieuze bewonderaar van haar werk. Al snel wordt haar leven door dit contact meer en meer beïnvloed, met onverwachte gebeurtenissen tot gevolg.
Externe links
Acteurs en actrices
Delphine
Elle
François
Raymond
The Documentalist
The Press Agent
Karina
The Exhibition Curator
The Italian Editor
The Neighbor
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72626 berichten
- 5779 stemmen
Naar het gelijknamige boek van Delphine de Vigan
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Wat grappig, ik heb het niet zo lang terug gelezen (niet wetende dat Polanski hiermee bezig was)
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
Hij heeft het screenplay samen met Assayas geschreven, lees ik net. De film is toegevoegd aan Cannes (out of competition). Met Eva Green erbij is dit voor mij wel iets om naar uit te kijken.
Ik heb Carnage en Venus in Fur overigens nog helemaal niet gezien, Ghost Writer was mijn meest recente Polanski en die vond ik maar zozo.
dionj
-
- 574 berichten
- 724 stemmen
Hij heeft het screenplay samen met Assayas geschreven, lees ik net. De film is toegevoegd aan Cannes (out of competition). Met Eva Green erbij is dit voor mij wel iets om naar uit te kijken.
Ik heb Carnage en Venus in Fur overigens nog helemaal niet gezien, Ghost Writer was mijn meest recente Polanski en die vond ik maar zozo.
Die laatste twee zijn vrij sterk. Wel echte 'theater'-films. Een ruimte, beperkt aantal acteurs, de spanningen lopen hoog op. Ik houd wel van dat soort films. Death and the Maiden (1994) is ook zo'n film en tegelijkertijd een van zijn meest ondergewaardeerde films.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Jep, het zijn barre tijden voor ome Roman! De #metoo brigade lust 'm rauw, FEMEN gekkies drukten ter wijze van 'protest' een paar weken geleden nog hun blote tieten tegen de glazen wand van het modernistische Cinématheque gebouw en op de koop toe lijken critici en publiek het eens te zijn over D'Apres une Histoire Vraie,:het sop is de kool niet waard. Er lijkt mij overigens geen verband tussen het schandpaal nagelen en het gebrek aan succes van deze film (na het floppen van lady Ghostbusters beweerden kwatongen ook dat 'menist' haatzaaiers hier verantwoordelijk voor waren), punt is gewoon dat de laatste Polanski niet echt uitblinkt qua ambitie of durf. Maar laat dat nu juist de reden zijn dat ik deze film wel kon waarderen. Want ja, er is ook een lichtpuntje aan de horizon voor Polanski: niet alleen is smeerlap Charles Manson pas gestorven, maar bovendien heb ik me als jarenlange Polanskepticus (sinds 1988 quoi) weer laten bekeren tot #teamroman!
Hoewel D'Après une Histoire Vraie qua thematiek veel gemeen heeft met de onuitstaanbare psychoseksuele quatch en belegen Freudiaanse humor van Death & the Maiden of Venus à la Fourrure, is de film qua uitwerking heel wat lichter. Het groteske bombast van een film als Bitter Moon is nergens te bespeuren, D'Après une Histoire Vraie is eerder een aangenaam tussendoortje met een fijne 'steriele' tv-film look. Ook Polanski's ergerlijke misantropie is enigszins bekoeld: meestal zit hij op een kinderachtige, clichématige manier de o zo verderfelijke, laffe, hypocriete, perverse intellectuele elite te jennen, om dan af en toe te besluiten dat plebejers toch nog net wat afstotelijker zijn. In die zin begint D'Après une Histoire Vraie niet veelbelovend, met een wide angle shot van een dik, dom mens dat een boekje komt signeren (ook de 'oude vrijster met hond' uit Repulsion verschijnt nog eventjes, en ja hoor, ze is nog steeds even bemoeiziek als een halve eeuw geleden). Maar al gauw neemt Polanski gas terug en verdere nutteloze maatschappelijke bespiegelingen laat hij achterwege, om de nadruk volledig te leggen op het generieke thriller aspect (de film evoceert niet alleen de thematiek, maar ook de elegante 90s stijl van films als Misery en Single White Female).
Daarnaast is de film ook oprecht misogyn. Ik ben voor de goede orde heel erg tegen genderongelijkheid en keur alle vormen van #everydaysexism af, maar een rasechte vrouwenhater als Polanski kan zijn ware aard in kunstuitingen nu eenmaal niet verbergen en daarom doet hij beter ook niet alsof. To thine own self be true. In Venus à la Fourrure probeerde hij zijn sentimenten nog te neutraliseren, in de hoop dat potsierlijke overdrijvingen over de 'battle of the sexes' en wat 'zelfrelativering' zijn hatelijke gevoelens jegens het vrouwelijke geslacht onschadelijk zouden maken. In D'Après une Histoire Vraie vinden we hiervan niets terug en het is gelukkig bovenal een heel erg nare film geworden, zeker als je er rekening mee houdt dat de meeste mannelijk-chauvinistische walging is gericht tegen Emmanuelle Seigner (aka Mrs. Roman Polanski): vrouwliefje wordt hier voorgesteld als een absolute slons met vettig haar, een defaitistische luilak die heel de tijd maar wat in d'r joggingboek loopt rond te lummelen in haar appartementje en zelfs elementaire taakjes als het beatwoorden van mails als te 'emotionally draining' beschouwd. Liefst van al ontneemt Polanski haar van haar waardigheid, te pas en te onpas Seigners broek aftrekken zodat je haar olifantenheupen ziet of haar op haar ziektebed wat bouillon komen voederen, waarvan ze elke hap meteen weer uitbraakt. Helemaal geinig is hoe Seigner geconfronteerd wordt met haar tegenpool, een 'fan' (die misschien zelfs slechts onderdeel van haar verbeelding zou uitmaken?), die eigenlijk fungeert als een soort geweten van de vrouw, i.e. een veel jongere, slanke, Prada dragende, perfect gemaquilleerde sekspoes. Misschien kunnen Polanski en Seigner overwegen om Eva Green als 'dochter' te adopteren?
dionj
-
- 574 berichten
- 724 stemmen
Kan ik deze film al ergens zien/kopen? Of komt hij nog in de Nederlandse bioscopen?
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
Ik heb hem wel al wel op bepaalde plekken gezien, maar nog niet met Engelse of Nederlandse ondertiteling dionj. Geen idee of deze nog een release gaat krijgen, maar het is denkbaar. Hij is in Rusland ook nog geen 2 weken terug in première gegaan volgens IMDb.
dionj
-
- 574 berichten
- 724 stemmen
Ik heb hem wel al wel op bepaalde plekken gezien, maar nog niet met Engelse of Nederlandse ondertiteling dionj. Geen idee of deze nog een release gaat krijgen, maar het is denkbaar. Hij is in Rusland ook nog geen 2 weken terug in première gegaan volgens IMDb.
Oké bedankt! Ik zal het afwachten...
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Alles.
Fijne review, al vind ik het vreemd dat de verfilming kennelijk misogyn is terwijl het oorspronkelijke boek best scherpe feministische kantjes heeft. Misschien een verklaring voor de slechte receptie!?
Het laatste nieuws
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Bekijk ook
Marvin ou la Belle Éducation
Drama, 2017
4 reacties
Way Out West
Komedie / Western, 1937
79 reacties
J'Accuse
Historisch / Drama, 2019
46 reacties
The Promise
Drama / Historisch, 2016
56 reacties
Tess
Drama / Romantiek, 1979
50 reacties
The Man Who Invented Christmas
Biografie / Drama, 2017
15 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkgebaseerd op boekcreative crisisvrouwelijke vriendschapnovelistbook signingghost writer
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.