Dummie de Mummie en de Tombe van Achnetoet (2017)

Alternatieve titel: Dummie de Mummie 3

Nederland
Familie

geregisseerd door Pim van Hoeve
met Julian Ras, Yahya Gaier en Roeland Fernhout

Dummie heeft heimwee. Hij wil terug naar zijn land, om het graf van zijn vader te zoeken. Maar Klaas heeft daar helemaal geen zin in. Vliegen naar Egypte is eng, kost veel te veel geld, en bovendien heeft Dummie geen paspoort. Maar Dummie regelt alles en dan gaan ze toch op reis.

Vanaf 4 oktober in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van bombario
Zojuist gezien met de kinderen en onderhoudend is het juiste woord. Er zit veel humor in, het tempo is aangenaam en een paar 'spannende' scenes maken het af. Na afloop loop je met een glimlach de zaal uit en ben je de film alweer bijna vergeten. Vermakelijk kortom. Niets meer, maar ook zeker niets minder.

avatar van predator
Leuke familiefilm die wel erg netjes binnen de lijnen kleurt. Maar Dummie en de juf blijven voor de kinderen wel heel leuk.

avatar van joolstein
Als volwassene natuurlijk moeilijker te recenseren maar wat mij opviel bij deze derde Dummie de Mummie-film was hoe slecht ze het verhaal uit boek naar de film hadden vertaald. Waar dat in vorige films nog wel redelijk gebeurde was dat hier vooral ondermaats. De reden waarom Dummie de tombe van zijn ouders niet wil laten ontdekken is domweg gewoon eruit. Ook is mij een raadsel waarom schooljuf Friek mee moest: zij is nu vooral het onderwerp voor flauwigheden en dan was er nog de aanwezigheid van nietszeggende rijdende robotje. Hierdoor voelde de film wel erg afgerafeld. Voor kinderen is het nog wel vermakelijk maar het niveau is duidelijk naar beneden gegaan. En dat is jammer!

joolstein schreef:

Helemaal mee eens. De ‘magie’ en spanning van het boek zijn ver te zoeken. Ook de nep pyramide setting viel zo ontzettend tegen. Dat was ook de mening van mijn 8 deelde die mening.

avatar van Phantasm
Ik vond dit derde deel lang zo leuk niet als zijn voorgangers. Over het geheel gewoon te saai.

avatar van mjk87
Heel matig. Natuurlijk, dit is een kinderfilm, maar genoeg voorbeelden waar je op latere leeftijd ook best van kan genieten. Niet van deze. Vooral het amateurisme spat ervan af in de decors in Egypte, de rol van Hofman is volstrekt overbodig en irritant en eigenlijk valt er maar weinig leuks te beleven. Niet mooi, niet grappig, niet spannend, niets van alles. Alleen Fernhout krijgt echt een pluim en weet precies de juiste snaar te raken tussen kinderlijk en serieus waardoor hij voor iedereen te pruimen is. Was de hele film maar zo. 1,0*.