Croc-Blanc (2018)

Verenigde Staten / Frankrijk / Luxemburg
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Alexandre Espigares
met de stemmen van Ginnie Watson, Tom Morton en Nick Offerman

White Fang is een moedige wolfshond die vecht voor zijn overleving in de Canadese wildernis. De steden worden plotseling rijk tijdens de goudkoorts in de Klondike op het einde van de achttiende eeuw. White Fang wordt geboren in het bos en is afkomstig van een sleehondmoeder die van haar eigenaren is gevlucht. Hij zal de uitdagingen trotseren die niet door de vijandigheid van de natuur zelf zijn opgedrongen, maar door zijn ontmoeting met de mannen die deze strenge regio's hebben gevormd. Stilaan slaagt hij erin om zijn dierlijk instinct en wreedheid te overwinnen die kwaadaardige mensen daarvoor nodig hebben.

Best oké.

Had hier vooraf niet zoveel van verwacht, maar op basis van de artstyle toch maar een kans gegeven. En niet zonder resultaat. Hoewel er nog steeds wel wat aan te merken valt, is het toch een stuk minder melig en kitscher dan ik gevreesd had.

Komt misschien omdat het toch vooral een Franse productie is. Er zal dan wel wat Amerikaans geld achterzitten, maar de namen in creatieve posities leken mij toch vooral Frans te zijn. Verklaart meteen waarom de tekenstijl ook wat aparter is. Hoewel de animatie niet helemaal op niveau maakt deze film toch een mooi pleidooi voor meer variatie in de typische CG look.

Amerikaanse dub is jammer genoeg erg slecht. Erg hoekig en emotieloos. Gelukkig is het een film waar niet al te veel in gepraat wordt en er niet teveel drukte is, dat maakt het wat draaglijker. Ook dat is erg fijn trouwens, niet die typische Amerikaanse drukte, maar iets meer rust en kalmte.

Toch is het af en toe nog wat te sentimenteel en ook vaak net iets te makkelijk. Heeft allicht met het bronverhaal te maken, maar zo héél aandoenlijk vond ik het niet, terwijl dat toch duidelijk de bedoeling was. Daarvoor lag het er allemaal net iets te dik op.

Maar best een aardig filmpje. Ziet er mooi uit, rustig sfeertje en het duurt niet te lang.

avatar van Chelsea94
Absoluut geen film voor kinderen. Allemaal heel duister, hondengevechten, honden die mishandeld worden. Wie bedenkt zoiets voor kinderen?

avatar van Donkerwoud
Chelsea94 schreef:

Klinkt trouwens als praktisch alles wat ik zelf keek als kind...

avatar van Esteban
Chelsea94 schreef:

De schrijver van de originele verhalen misschien?

White Fang is dan ook geen 'kinderfilm' voor de kleinsten. Het is een animatiefilm die vanaf bepaalde leeftijd door de hele familie bekeken kan worden. Ik heb in ieder geval veel 'ergere' dingen gezien in tekenfilms tijdens mijn jeugd.

Mijn petekindje van (bijna) 10 heeft hoe dan ook zeer geboeid gekeken en leefde enorm mee. Alleen het ietwat abrupte einde vond zij jammer. Op diezelfde leeftijd zag ik White Fang met Ethan Hawke op het grote scherm, mijn eerste live-action in de bioscoop. Binnenkort kijken we ook deze samen.

Mooi geanimeerd. Zeer klassieke vertelling ook. Op zich weinig mis mee. Alleen geen emotionele impact of echt memorabele scènes. En dat mag je bij deze verfilming nochtans verwachten. Een iets te brave versie, dit. Allemaal vrij vlak. Ah, er zijn slechtere manieren om de tijd te verdrijven.

Ps: Geen 3D-fan, maar in dit specifieke geval ben ik wel ontzettend benieuwd hoe het zou ogen. De Fransen hebben het geluk gehad dat in de bioscoop te mogen ontdekken.

avatar van Chelsea94
Er staat dat deze film is voor 6 jaar en ouder, dan ga ik er vanuit dat het ook geschikt is voor kleine kinderen. Als ik dit met mijn kleine nichtje kijk en je krijgt zoiets rauws, dan moeten ze toch echt iets doen aan de leeftijdsaanduiding.

Donkerwoud schreef:

Klinkt trouwens als praktisch alles wat ik zelf keek als kind...

Maar wij zijn meisjes, kunnen minder hebben

avatar van Iron Maiden
Chelsea94 schreef:

Straf je de film hierop af met een halve ster?

avatar van Donkerwoud

Maar wij zijn meisjes, kunnen minder hebben

Oké. Fair enough.

avatar van jippie2010
Geen familiefilm, slordig en vooral lelijk gemaakt.
Niet mijn stijl in ieder geval en het verhaal wist me ook niet te raken. Spijt van. *2.0