The Halfway House (1944)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Basil Dearden
met Mervyn Johns, Glynis Johns en Sally Ann Howes

Een groep reizigers, elk met een persoonlijk probleem dat ze willen verbergen, arriveert tijdens een stormachtige nacht bij een mysterieuze Welshe herberg. Er hangt een beklemmende sfeer in de lucht als ze worden begroet door de herbergier en zijn dochter. Men vraagt zich al snel af waarom alle kranten een jaar oud zijn, en Gwyneth geen schaduw heeft...

avatar van Roger Thornhill
In de tijd waarin de Ealing-studios zich nog niet specialiseerden in (en beroemd werden met) klassieke komedies als The Lavender Hill mob, Kind hearts and coronets en The man in the white suit was dit één van de films waarmee ze de stap zetten van sociale drama's naar meer fantasie-georiënteerde films zoals het beroemde Dead of night uit 1945. The halfway house volgt op zich het bekende patroon van een groep mensen die elk een bepaald facet van de (Engelse) samenleving halverwege de Tweede Wereldoorlog "vertegenwoordigen" (een ontgoochelde dirigent, een frauderende opportunist, een rouwend echtpaar, een puberend meisje etc.), en dat iedereen een bepaald inzicht in zijn eigen problemen (en de mogelijke oplossingen daarvan) krijgt zal ook geen verbazing wekken, maar door de zorgvuldige opbouw en door de fraaie rol van Mervyn Johns (ook al de centrale figuur in Dead of night) als de waard krijgt de film toch een mooi mysterieuze sfeer.
        Bizar detail: in zijn autobiografie This is where I came in vertelt scriptschrijver T.E.B. Clarke dat Esmond Knight "had recently been invalided out of the Navy after being blinded in action"; hier speelt hij de voornoemde dirigent, maar het is absoluut niet te merken dat hij het licht in zijn ogen mist. ("he was later to recover his sight" en zou nog veel mooie rollen voor onder andere Michael Powell en Laurence Olivier spelen.)
        Voor moderne kijkers is The halfway house wellicht te traag, te oubollig, te moralistisch en/of te voor-de-hand-liggend, maar de film heeft een warm hart, een intelligent script en nog altijd een interessante boodschap. (Momenteel in z'n geheel op YouTube te vinden.)

avatar van Mac Hammer Fan
Roger Thornhill schreef:
Momenteel in z'n geheel op YouTube te vinden.

Bedankt Roger, en na het lezen van je mooie review is mijn interesse gewekt. Ik zal hem nu eens bekijken. Jammer dat er geen Engelse ondertitels zijn.

avatar van Roger Thornhill
Ha, voor zulke reacties doe ik het, veel plezier!

avatar van Mac Hammer Fan
De film is erg talky en soms met een Welsh accent wat het voor mij moeilijk maakt om te volgen zonder Engelse onderschriften. De speciale effecten op het einde zijn ondermaats. De prent is eigenlijk nogal toneelmatig en kon mij daarom slechts matig bekoren. Toch blij dat ik hem gezien heb zonder dat ik de DVD moest aanschaffen. Mijn lage kwotering is wel subjectief omdat ik er niet alles van begrepen heb, wellicht heb ik toch zaken gemist.

avatar van Roger Thornhill
Inmiddels aangeschaft als Blu-ray in de Vintage Classics-reeks van StudioCanal, in een zeldzaam mooie transfer en met Engelse ondertitels (een uitgave te herkennen aan het feit dat er op de omslag geen gezichten van de acteurs staan –zoals op de huidige poster hierboven– maar twaalf handen op een ovale tafel, bezig met een séance). Er is ook een DVD van dezelfde remaster; de beeldkwaliteit zal niet veel minder zijn, maar of er eveneens Engelse ondertitels bij zitten heb ik nergens kunnen verifiëren (maar omdat het om een tweeling-uitgave lijkt het me aannemelijk van wèl).