Rapture (1965)

Alternatieve titel: La Fleur de l'Âge

Frankrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door John Guillermin
met Melvyn Douglas, Patricia Gozzi en Dean Stockwell

Agnes, een eenzame tiener, en haar vader, raken bevriend met een ontsnapte gevangene, Joseph, die op hun boerderij belandt in Bretagne, Frankrijk. Wanneer echter Joseph verliefd wordt op Agnes krijgt ze problemen met haar vader.

avatar van Mac Hammer Fan
Patricia Gozzi als de 15-jarige Agnes steelt de show in deze poëtische film waar ze een verwarde dochter van een verbitterde gepensioneerde rechter uitbeeldt. Ze is ervan overtuigd dat de vogelverschrikker die ze heeft gemaakt tot leven gekomen is in de persoon van de voortvluchtige Joseph die de kleren ervan heeft genomen. Gozzi is verrukkelijk ondanks het feit dat ze geen make-up draagt en acteert als een kind. Stockwell roept reminiscenties op aan James Dean en Montgomery Clift. Mooie zwart-wit-fotografie en 16:9 - 2.35:1 formaat. Een aantal scenes zijn memorabel. Prachtige muziek van Georges Delerue. De UK Blu-ray met Engelse ondertitels is zeker een aanrader.