Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba (2015)

Nederland
Familie

geregisseerd door Pim van Hoeve
met Julian Ras, Marcel Hensema en Katja Schuurman

Wanneer Dummie beseft dat hij nooit groot zal worden en dus ook geen koning, wil hij in ieder geval net zo beroemd worden als zijn farao-vader. Vol zelfvertrouwen doet hij mee aan een bijzondere wedstrijd. Ondertussen heeft zijn beste vriend Goos een ander plan. Ergens op aarde bevindt zich een geheimzinnig beeldje – de sfinx van Shakaba. Misschien kan dat machtige beeldje Dummie helpen?! Goos moet en zal het vinden. Maar… waar is het? Toch niet op de bodem van de zee?

kappeuter (moderator)
Vanaf 9 december in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Kondoro0614
Zo snel alweer een nieuwe.

avatar van Thiver
Kondoro0614 schreef:
Zo snel alweer een nieuwe.

Tja, als ze te lang wachten, is de vorig jaar aangeboorde doelgroep deze films alweer ontgroeid.

avatar van tattoobob
Leuk....ik vond het eerste deel best leuk om te zien.
Ik zag de trailer voorbij komen in de bios vandaag en het zag er allemaal best wel weer oke uit

avatar van tattoobob
Nog net een tikkie leuker dan het eerste deel.
Vanaf 6 jaar word er gezegt maar vanaf 4 is het ook een prima film.
Aardig acteerwerk en voor de kids een leuk verhaal....voor volwassenen is het niet vervelend om mee te kijken.
Deel drie zal vast niet lang op zich laten wachten.

Bantavoer
Alleen al de trailer zegt mij al genoeg. Leuk verhaal, maar slecht geacteerd, zoals zo vaak in Nederlandse films. Meer geschikt voor kinderen, maar ga deze film niet na 5 of 10 jaar nog een keer kijken, want dan verbaas je dat je deze film vroeger leuk vond en dan niet.
Vanaf 6 jaar wordt er gezegd en dat is terecht.

MaartenTuinstra
Iets beter (of eigenlijk minder slecht) dan het eerste deel.

Hoewel de personages nog steeds tenenkrommend zijn, vond ik dat er wat beter werd geacteerd en er wat meer vermaak te bieden was. Aan mij nog altijd niet besteed, maar voor kinderen leuk (denk ik).

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger.

Bantavoer schreef:

Dat klinkt of kinderen geen recht op een goed geacteerde film hebben.

lezertje schreef:

Dat klinkt of kinderen geen recht op een goed geacteerde film hebben.

Voor kinderen maakt het weinig uit of er nou goed of slecht geacteerd wordt. Het gaat hen om het verhaal en ze kijken toch wel.

avatar van BlueJudaskiss
Bantavoer schreef:

Ik denk niet dat ze 'toch wel kijken'. Of het perse met acteerwerk te maken heeft zou je nog over kunnen discussiëren, maar ik heb de afgelopen jaren heel wat kinderfilms gezien en kindervoorstellingen op De Parade, en het beste wat ik heb gezien - waar ook vanuit het publiek de meest enthousiaste reacties op kwamen - was als het publiek serieus werd genomen. Dus ja, wat mij betreft hebben kinderen zeker recht op een goed geacteerde film. Juist kinderen, omdat die nog hun smaak moeten ontwikkelen. Liever goed gemaakte producties dan dat ze in een wereld komen met alleen maar pulp - 'Idiocracy', om even in filmtermen te blijven.

Bantavoer schreef:

Wat een onbeschofte gedachte is dit. Om kinderen als publiek niet serieus te nemen. Shame on you. Ach, het is maar voor kinderen. [EDIT moderator: persoonlijke aanval verwijderd]

lezertje schreef:

Tja, het is maar wat je eruit leest. Misschien is er een andere uitleg mogelijk. Oh, ja......
Ik heb films gezien wat tenenkrommend is qua acteren, maar de kinderen zaten er helemaal in. Of heb je zelf niet dat je vroeger een film of serie erg vet vond, maar nu denk: dat ik dat vroeger goed vond?

Bantavoer schreef:

Ik heb films gezien wat tenenkrommend is qua acteren, maar de kinderen zaten er helemaal in. Of heb je zelf niet dat je vroeger een film of serie erg vet vondt, maar nu denk: dat ik dat vroeger goed vond?

Ook als kinderen 'er helemaal in zitten', ondanks het slechte acteerwerk, hebben ze evengoed recht op goed gemaakte en gespeelde films. En nee, ik had dat vroeger niet. Als ik vond dat er in een film of serie slecht gespeeld werd, ging voor mij de lol (Lees 'realiteitsgehalte) er heel gauw van af.En by the way 'vond' is zonder 't'.

Bantavoer
Tjonge, een typfoutje en die andere (helemaal) zie je niet eens?
Wat ik vroeger goed vond was bv Q & Q, nu dus niet. En natuurlijk hebben de kinderen recht op goed geacteerde films, maar dat zeg ik ook helemaal niet. Waar jij dat uit leest, is jouw probleem. Het is net als met ZP. Het maakt de kinderen niet uit of hij zwart, geel of groen is. Net als met films.
Afijn, het ging dus om Dummie de Mummie.
Overigens, na acteerwerk komt geen komma.

avatar van BlueJudaskiss
Beviel me toch een stuk beter dan het eerste deel. Kan misschien liggen aan dat ik mijn verwachtingen heb bijgesteld, maar ik vond het mooi in beeld gebracht, met duidelijke visie. Een paar leuke 'gags', fijne kleuren en leuke rollen van Fernhout en Schuurman.