Everything, Everything (2017)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Stella Meghie
met Amandla Stenberg, Nick Robinson en Anika Noni Rose

De 18-jarige Madeline "Maddy" Whittier lijdt aan het Boy in the bubble-syndroom wat haar dwingt om steeds in een steriele omgeving te verblijven en dus thuis te zitten. Haar wereld bestaat uit haar moeder, haar verpleegkundige en haar geliefde boeken. Wanneer een nieuwe buurjongen naast haar komt wonen, ontwikkelen de twee een relatie via digitale communicatie.

Een goed-gevoel film —vooral dankzij het innemende rol van Amandla Stenberg— totdat de aap uit de mouw komt. Een groot manco is dat het waarom slechts terloops voorbij komt. Al met al heb ik uiteindelijk ambivalente gevoelens overgehouden aan deze ietwat zielige tienerromance.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en vond hem niet mis. De speelduur is goed, niet te lang en niet te kort en het verhaal weet ook te boeien.
De cast deed het ook prima, zeker de voor mij onbekende Amandla Stenberg kwam wel overtuigend over.
Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Donkerwoud
Niet helemaal geslaagd. Al ligt dat allerminst aan de sprankelende jonge actrice Amandla Stenberg, wiens vrolijkheid al vanaf de allereerste scène van het scherm spat en me meteen meenam in haar coming of age. Deze Maddy staat als dromerige en levenslustige jonge vrouw op het punt dat ze wil uitwaaieren, maar moeder Pauline (Anika Noni Rose) houdt haar kleine leventje keurig onder controle omwille van een ernstige auto-immuunziekte. Elk contact met de buitenwereld kan ertoe lijden dat ze besmet raakt met infecties waartegen haar immuunsysteem geen weerstand heeft. En dan is er natuurlijk net die leuke tienerjongen (Nick Robinson) voor wie ze het risico aandurft en misschien zelfs die levensgevaarlijke sprong in het diepe waagt. Het probleem aan 'Everything, Everything' (2017) is dat de chronische ziekte SCID (in het Nederlands: ernstig gecombineerde immuunstoornis) bijzaak is in een romantische sprookjesvertelling. Naar het einde toe krijgt de film zelfs een wat bittere nasmaak als het verhaal wendingen neemt die laten zien dat de makers nooit van zins zijn geweest om de waarheidsgetrouwe ervaringen van een patiënte uit te beelden. Waarom dan toch een verhaal vertellen rond zo'n specifieke medische stoornis!? Desalniettemin is de Stenberg een jonge actrice die deze hele film draagt en ik hoop dat dit niemendalletje haar sprong gaat zijn richting interessantere filmrollen. En echt niet alleen door mijn eigen puberale film crush!

YSV
Ik hou wel van een mooie romantische film.
Maar dit......
Traag , mierzoete film.
Nogal onrealistisch.
17 jaar opgesloten in een kamer om virus en bacterie buiten te houden.
Maar als opstandige verliefde puber er tussen uit piepen met haar buurjongen en vervolgens van een rif de zee in springen.
Waar heeft ze in godsnaam zwemmen geleerd.

Ik vond het een mooie film. Mooi verhaal. De film raakt vooral op het einde. Ook leuk uitgekozen nummers.