The Party (2017)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Sally Potter
met Cillian Murphy, Emily Mortimer en Kristin Scott Thomas

Geïnspireerd door de partijpolitiek die Groot-Brittannië verdeelde en het land isoleerde. Het verhaal, in realtime verteld, speelt zich af op een besloten bijeenkomst waar de gasten plotseling van hun diepgewortelde politieke overtuigingen worden beroofd. Het begint als een feest, maar eindigt met bloed.

kappeuter (moderator)
Vanaf 14 december in de bioscoop (Cinéart)

avatar van hartfield
Wie van Engelse humor houdt zit goed bij deze film. Prachtig in zwart-wit gemaakt.

avatar van mobistar
Heb deze film gekeken omwille van Kristin Scott Thomas, actrice die ik graag aan het werk zie, maar zij is niet de enige die de pannen van het dak acteert. Bruno Ganz (iedere keer als ik die man zie opdraven in een film zie ik hem in de rol van Hitler uit Der Untergang, een rol die aan hem blijft kleven vrees ik) , Cillian Murphy, Timothy Spall.... allemaal karakterkoppen.
Deze worden nog eens extra uitvergroot in de film doordat die in het zwart-wit gedraaid is.
Het verhaal zelf is niet slecht en weet wel de aandacht vast te houden maar de film speelt zich helemaal af binnen de woonkamer -keuken -badkamer -tuin van één en hetzelfde huis, waardoor, ik althans, het gevoel kreeg dat je naar een toneelstuk aan het kijken was.
Films over mensen die gezellig samen komen om dan vanalles te onthullen en met elkaar in de clinch te gaan zijn niet nieuw.... Festen uit 1998 van Thomas Vinterberg was daar koploper in.

avatar van missl
Deze film zit vol met bekende koppen en voelt als een toneelstuk aan. De bekende koppen spelen allemaal erg sterk en de film ziet er mooi uit. (zwart wit) En gaat over een groepje mensen die mensen komen, die dan gaandeweg achter geheimen komen. Maar deze film kreeg me niet echt mee, voelt te afstandelijk, al is het verhaal goed. Van mij krijgt deze een gemiddeld cijfer, al vind ik de film niet slecht, kom er alleen niet in.

avatar van Biosguru
Het ziet eruit als een artfilm, bekende acteurs uit die hoek en zwart wit. Ik verwacht dan ook lovende recensies in de pers. En dat is jammer, want het rammelt aan alle kanten. Met als grootste probleem de uitwerking van de karakters. Veel te oppervlakkig, met als triest resultaat dat het niet boeit wat ze overkomt.

De cinematografie is prima, maar ik zie niet direct in wat het zwart / wit of CinemaScope beeld toevoegt. Eigenlijk als je er over nadenkt. Een hele rare keuze voor een "kammerspiel". Prima acteerwerk, daar niet van. Maar haalt het niet bij het vergelijkbare Carnage van Polanksi. Ik denk dat het script teveel wil in te korte tijd.

avatar van Biosguru
Misschien was een kort verhaal van een blz. of 30 een betere vorm geweest.

avatar van henrygreenway
Na 7000 films begreep ik het einde niet. help?

avatar van mrklm
henrygreenway schreef:
Na 7000 films begreep ik het einde niet. help?

Als klap op de vuurpijl blijkt Kristin Scott Thomas óók een (lesbische) affaire te hebben met Cillian Murphy's vrouw/vriendin.

avatar van mrklm
Een schandalige verspilling van talent in een komisch drama dat op alle fronten de plank misslaat. Timothy Spall Patricia Clarkson Kristin Scott Thomas Cillian Murphy Emily Mortimer Cherry Jones en Bruno Ganz zijn opgezadeld met een script vol afstotelijke, zelfingenomen karakters en regisseur Sally Potter geeft de clou feitelijk al weg in de opening. Het verhaal - voor zover je daarvan kunt spreken - betreft zeven vrienden die samen komen om de promotie te vieren van één van hen. Dan volgen er verschillende onthullingen die niet verrassend en niet interessant zijn. Melodramatisch geneuzel vol onzinnige dialogen doen je afvragen of de acteurs Potters scenario wel hadden gelezen voor ze hun medewerking verleenden aan dit onding!? Om volstrekt onduidelijke redenen in zwart wit gefilmd.

avatar van revadebe
De film kijkt als een klucht, maar als je daarvoor open staat is ie prima en vermakelijk.
Lijkt me ook heerlijk acteren in een film als deze, met zoveel bijzondere karakters.

De ontknoping kwam voor ons als een verrassing.

avatar van Zeriel
Tegen de flashforward! Meestal een zwaktebod zeker bij deze film.

Het is in feite gefilmd toneel, ben ik ook geen fan van, een klucht inderdaad en zeker niet de beste uitvoering, en er staat nogal wat op het toneel. Het is op zich prima gefilmd, al wordt er met het medium film verder weinig gedaan. Dan draaien we het naar zwart-wit, lijkt het nog wat, zal ze gedacht hebben.....

Af en toe best vermakelijk, maar als film toch niet geslaagd.

Je vraagt je idd af of de heren en dames bekende acteurs het script wel hebben gelezen....

avatar van wibro
De bekende acteurs ten spijt, deze film of beter gezegd dit gefilmd toneel deed mij helemaal niks. Ik kon mij niet in het minst in de karakters inleven. Zij lieten mij Siberisch koud. Gelukkig duurde de film niet langer dan 71 minuten. Hiermee heb ik alles gezegd.

avatar van Drulko Vlaschjan
Sterke acteursfilm en mooi gefilmd bovendien. Het verhaal heeft vrij weinig om het lijf en ik moest maar twee keer een beetje lachen, maar ik vermaakte mij toch prima tot het einde. Dat heeft ook met de korte speelduur te maken; ik vermoed dat er per tien minuten extra een halve ster af was gegaan. Dat is eigenlijk best vaak het geval. Veel films zouden er beter van worden als ze met een minuut of twintig worden ingekort.

Hoe dan ook, ik verwachtte een soort Carnage (2011) en dat was het ook, maar dan een stukje matiger. Evengoed prima vermaak voor op een brakke 2 januari 2018.

Ik heb me zeer vermaakt met deze verfijnde bizarre toneelklucht. Je moet niet verwachten dat je hard gaat schateren, het is meer verwonderd gniffelen. De aan het eind toegevoegde 'ontknoping' vond ik wel heel vergezocht, maar alla.

avatar van MartMovie
Wat een geweldige film. Kan me niet herinneren dat ik zo vaak heb zitten lachen in een film. Prachtig karakterspel. En ik geloof niet dat ik zoveel cynisme en absurde uitspraken in 70 minuten gezien heb. Aanrader.

avatar van blurp194
Mooi zwartwit en mooi geacteerd. Maar wellicht niet iets om in een film te doen, het is teveel een toneelstuk en het idee bekroop me dat juist deze film misschien een voorbeeld is dat je die twee vormen niet moet mengen.

Evengoed wel de moeite voor mij, maar dat is wellicht omdat ik alle acteurs/trices graag mag zien - misschien met uitzondering van Murphy, die me naar mijn smaak iets te vaak langskomt en daardoor aan geloofwaardigheid inboet. Dit is ook zeker niet zijn sterkste rol. KST daarentegen herpakt zich na de laatste zoveel mindere rollen, en Clarkson kan geloof ik gewoon niet stuk. Net als Spall.

avatar van v2000
Heerlijke klucht met absurde karakters.

Matige film waarin een groep vrienden bij elkaar komen om de promotie van één van hen te vieren. Niet gebaseerd op een toneelstuk, maar dat had het net zo goed wel kunnen zijn. Het plotje is nogal mager en het komt vooral te geforceerd over allemaal. De cast acteert goed, waardoor dit nog net het bekijken waard is (en het duurt ook zeker niet te lang).

avatar van Shaky
Toch enigszins tegenvallend werkje dat ondanks de korte speelduur en het acteergeweld niet kan overtuigen. Zoals al vaker opgemerkt heeft de film veel weg van een toneelstuk waardoor helaas niet alles even goed uit de verf komt. Er zitten te veel geforceerde dialogen in en Clarkson en Ganz zijn 'flat characters' en pure karikaturen; zonde. Scott Thomas, Spall en met name Murphy doen het echter meer dan behoorlijk en weten de aandacht van de kijker erbij te houden. Zesje.

Mooie zwart wit beelden, maar verder weinig om dit niet geheel geslaagde real time experiment hoog te waarderen. Duurt gelukkig kort genoeg om je er in ieder geval niet aan te gaan ergeren, en bij zo een acteursfilm zitten er altijd wel een paar spelers bij die door iets meer uit hun rol te halen dit boven de middelmaat lijken uit te tillen(in mijn geval Jones en Scott Thomas), maar schijn bedriegt in deze, want dit feestje kun je gerust overslaan.

avatar van K. V.
Deze deed me wel wat aan Carnage denken, maar die vond ik toch wel beter. In deze film vond ik het allemaal wat minder meeslepend. De cast deed het zeker niet slecht en ondanks dat het grotendeel in één ruimte afspeelt, stoorde het niet.
De speelduur is erg kort, maar erg jammer vond ik het ook niet.
Goh, goed voor een keertje, maar vond het allemaal niet zo bijzonder.