The Circle (2017)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door James Ponsoldt
met Emma Watson, Tom Hanks en Karen Gillan

Een jonge vrouw, Mae Holland, wordt ingehuurd voor een functie bij internetbedrijf 'The Circle'. Het bedrijf koppelt persoonlijke gegevens van klanten aan elkaar middels hun universele systeem, waardoor gebruikers een volledig eigen online identiteit krijgen in een tijd van beschaving en transparantie. Deze aanpak blijkt minder rooskleurig te zijn wanneer persoonlijke gegevens in de verkeerde handen terechtkomen.

avatar van Decec
Een goede drama/SF/Thriller film...
Goed gemaakte SF...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Tom Hanks en ook een bekende
actrice Emma Watson speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Prima camerabeweging...

avatar van arno74
Realiteit heeft fictie alweer ingehaald, of was het al eigenlijk voor. Wat The Circle hier laat zien over het gebruik van sociale netwerken om verkiezingen te winnen blijft zelfs een beetje achter bij de realiteit. Er zijn twee interessante korte docu's (13 en 19 minuten) over wat er is gebeurde toen data van echte gebruikers van Facebook in verkeerde handen kwamen (Cambridge Analytica), het beste in deze volgorde te bekijken:
Cambridge Analytica whistleblower: 'We spent $1m harvesting millions of Facebook profiles' - YouTube
Cambridge Analytica Uncovered: Secret filming reveals election tricks - YouTube

avatar van Ebenezer Scrooge
Belachelijke film die al net zo saai is als het boek. Het verhaal wil maar niet beginnen en er lijkt maar geen einde aan te komen, alsof je almaar in een cirkel loopt. Ondermaats acteerwerk ook, van zowel Tom Hanks als Emma Watson. Heb Emma Watson eigenlijk nooit echt heel goed gevonden, hoewel ze wel iets bekoorlijks heeft. Altijd zo volgens het boekje. Hier doet ze ook weer zo lief en onschuldig maar tegelijk ook weer zo akelig ambitieus dat je totaal niet met haar meevoelt. De boodschap komt ook helemaal niet over. Het moet allemaal iets orwelliaans voorstellen, maar er gaat geen enkele dreiging van uit. Die comments die je telkens ziet blijven veel te kort in beeld staan waardoor je ze amper kunt lezen. Slechte dialogen als: Hoe gaat het echt met je, Annie? Je ziet er rot uit.[...]Ik neem je mee uit eten. Je moet af en toe eten.[...]Je vertrouwen in mij is de wind onder mijn vleugels. Annie, het tegendraadse meisje met haar hoodie en bleke gezichtje. Politie is wel héél snel ter plekke als ze die moordenares proberen te pakken. En die arme Mercer, met z'n jeep het ravijn in gestort... En tot slot die zotte eindscène, als ze in die in die kajak zit en omhoog kijkt naar die drones en zegt: 'Hello!.'

avatar van René8
Vijf sterren vanwege de thematiek.

Actuele (zeker vanwege het gedoe rondom Facebook en Mark Zuckerberg) Drama / Sciencefiction film, met daarin centraal het internetbedrijf "The Circle", die Facebook, Google, Twitter, Instagram, etc. op één hoop hebben geveegd.

In dit verhaal krijgt Mae (Emma Watson) een baantje bij het machtige internetbedrijf "The Circle", waarvan de charismatische Eamon Bailey (Tom Hanks) de leider is. Deze organisatie wil alle informatie over de gehele wereld in beheer hebben. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken !

Big budget-bewerking van Dave Eggers' gelijknamige bestseller "The Circle" uit 2013, waarin regisseur James Ponsoldt netjes het boek volgt (Dave Eggers schreef zelf mee aan het scenario). Maar helaas slaagt hij niet erin hetzelfde effect te sorteren. Want waar de stappen die Mae in het boek zet nog geloofwaardig zijn (en dus verontrustend), is haar gedrag in de film, waarin veel weggelaten moest worden, veel te wispelturig en daarmee volkomen onwaarschijnlijk geworden.

De cast is met Emma Watson en Tom Hanks best indrukwekkend en het was ook tevens de laatste film van Bill Paxton (in de rol van Vinnie, die de vader is van Mae). De cast speelt best verdienstelijk, maar Emma Watson is wel enigszins onwennig in haar hoofdrol, al is het maar omdat haar Britse tongval her en der nog doorsijpelt door haar Amerikaanse accent.

Al met al een wat tegenvallende Drama / Sciencefiction film, met daarin de laatste filmrol van Bill Paxton (overleden in 2017 op pas 61-jarige leeftijd).

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond het wel eens interessant om gezien te hebben. De film verveelde niet en de cast deed het ook niet slecht en verder zag hij er goed uit.
Het einde vond ik wel iets minder, maar voor de rest toch wel het bekijken waard.

avatar van Mevlut Karatas
Heb zowel boek gelezen als de film gezien en beide zijn eigenlijk slecht uitgewerkt. Wie doet alsof het boek veel beter was, is volgens mij niet echt een 'literair' lezer, want het boek zelf was eigenlijk ook niet bijster goed, meer een chicklit dan wat anders... Dave Eggers is gewoon niet echt een goed auteur, daar ik heb het gezegd. Je kan van de film veel vertellen, maar niet dat het einde slechter was dan dat van het boek, wel integendeel... Waar Mae tot op het einde vrolijk blijft meedoen met The Circle en zich op het einde ergert omdat ze de gedachten van Annie -die intussen in coma ligt- niet kan zien en vindt dat ook deze publiek zouden moeten zijn, wordt in de film de hele industrie tenminste een hak gezet op een manier die best wel eens zou kunnen. Was het niet Zuckerberg zelf die weigerde op te geven in welk hotel hij geslapen had, toen een lid van de privacycommissie dit in Washington hem vroeg op 11 april eerder dit jaar .. Zijn 'omwille van privacyredenen' klonk toen wel heel hol.

avatar van Mevlut Karatas
Ebenezer Scrooge schreef:
Belachelijke film die al net zo saai is als het boek.

Haha klopt, ze kunnen met elkaar wedijveren... het einde van de film vond ik wel een pak beter dan die van het boek.

avatar van david bohm
Sterke cast, het thema is interessant en relevant maar net als bij het boek blijft het allemaal tamelijk eendimensionaal. Kijkbaar, maar nergens meeslepend.