Radius (2017)

Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Caroline Labrèche en Steeve Léonard
met Diego Klattenhoff, Charlotte Sullivan en Andrea Houssin

Een jonge man ontwaakt na een auto-ongeluk met geen herinnering over wie hij is. Terwijl hij zijn weg naar de stad zoekt voor hulp, komt hij alleen maar dode lichamen tegen. Allemaal hebben ze vreemde, lichte ogen. In eerste instantie denkt hij dat er een dodelijk virus in de lucht zit, maar al snel komt hij achter de gruwelijke waarheid die een reeks aan gebeurtenissen in gang zet.

avatar van Valak
Een paar eerste stills: FrightFest Avoids the 'Radius' - Bloody Disgusting! - bloody-disgusting.com

Dit vind ik wel een uniek gegeven; zou een interessante film kunnen worden.

avatar van MrKowalski
Met vermoedelijk een klein budget toch een redelijk spannend verhaal weg kunnen zetten, vind ik altijd knap. De voor mij nog onbekende Sullivan en wat bekendere Klattenhoff hebben een goede chemie samen. Weinig CGI, wat er dan wel in zit, ziet er goed uit. Prima film voor thuis.

avatar van vranque
leuk verhaal maar twijfelachtig uitgewerkt.Gaat doodleuk wandelen maar geen vogel die uit de boom valt. Vreemd ook dat er geen dode vissen boven komen drijven als hij alleen in het bootje zit. Voor het originele verhaal toch 2.5*

avatar van Pazmaster
Misschien dat het met wat meer poen en een betere cast nog iets had kunnen worden, het verhaal heeft namelijk best wel iets, maar dit is vrij zwak uitgevoerd. Het idee is wel geinig met hier en daar ook nog een leuke twist. Jammer dat niet alles duidelijk wordt gemaakt en je met wat vragen blijft zitten.

Flauw.

Een film die steunt op een aardig concept, maar vergeet film te zijn. Het idee achter deze Radius is best leuk, zelfs origineel. De uitwerking is dat echter niet en de regisseurs doen er ook weinig aan om daar veel aan te veranderen.

Het duurt even alvorens je als kijker weet wat er net aan de hand is, de weg daar naartoe is echter redelijk saai. Labrèche en Léonard vergeten sfeer te scheppen, cruciaal in een film als deze. Wanneer het concept dan uit de doeken gedaan wordt is het even leuk, maar als snel voel je dat er verder niet veel in deze film zit.

Het deed me dan ook veeleer denken aan een TV pilot ofzo. Nogal goedkoop geschoten, redelijk sfeerloos en vooral regisseursloos. Een verhaaltje dat gedwongen wordt de hele boel te draaien, maar uiteindelijk blijkt het dan toch niet zo interessant te zijn. De regisseurs beantwoorden niet alle vragen, maar de antwoorden die ze wel geven zijn redelijk belachelijk.

Mnee, de poster is het beste aan deze film. De film erachter is redelijk goedkoop TV-werk dat steunt op één enkel leuk idee.

Aardige film. Aardig gespeeld. Ik zie de uiteindelijke plot twist vaak wel aankomen, maar bij deze niet, en dat waardeer ik graag.

avatar van knusse stoel
Aardige film waar wij ons prima mee hebben vermaakt. Goed gespeeld door de acteurs en voor een leuke anderhalf uur een mooie film! Jammer van de negatieve draai aan het einde van het verhaal.

avatar van schumacher
Wat een saaie film, helemaal niet spannend, veel te traag, er gebeurde nauwelijks wat.
Zoals hier is gepost; sfeerloos en dat was het dus ook.

Bij werkelijk elke film liggen de cijfers zo ver uit elkaar dat ik het in vervolg maar niet meer lees , alleen nog waar de film over gaat , de rest wordt je niet wijzer van ,waardeloos . volgens mij stikt het van de kinderen hier .

avatar van Onceuponanytime
Het verhaal is goed doordacht en uitgewerkt, maar het is kijken tot het einde wanneer de puzzelstukjes samenvallen...

avatar van FlorisV
Intrigerend gegeven dat helaas te traag wordt uitgewerkt en waarvan de ontknoping teveel vragen overlaat. De speelduur van anderhalf uur voelde aan als twee uur. Een krappe voldoende.

Intrigerend. Spannend. Creatief. Kortom, leuk. Jammer dat het einde, ondanks een verrassende twist, te snel werd gebracht. Nu blijven er, zoals eerder gezegd, zaken openstaan. Zonde, want ik zat er net lekker in. Daarom net geen 4*, maar 't scheelt niets.

Een dikke 3,5*

avatar van james_cameron
Verrassend sterke low budget thriller, met een intrigerend, zich langzaam ontvouwend plot. Visueel ziet het er daarnaast ook allemaal prima uit. Minpuntjes zijn het soms wat lage tempo en het niet overal even sterke akteerwerk, maar de film is boeiend genoeg om dit door de vingers te kunnen zien. Spannend en fraai opgebouwd.

avatar van Noodless
Het thema sprak me nochtans wel aan, maar de uitvoering laat het afweten. De trage opbouw is niet de boosdoener, maar wel de inhoud die op geen enkel moment spannend weet uit te pakken. Ook de personages zijn niet interessant en het acteerwerk is ook maar matig. De verrassende wending is wel leuk gevonden, maar de scènes die daarop volgen zijn eerder flauw te noemen. 4/10

Deze Sciencefiction / Thriller film kenmerkt zich door een origineel en mysterieus verhaal (als hoofdrolspeler Liam mensen tegenkomt en in de buurt van hem komen, dan vallen deze dood neer en in een bepaald gebied, oftewel de filmtitel "radius", rond hem sterft al het leven. Wat is er gaande ?), maar helaas laat de film het bij uitwerking afweten, wat best zonde is want het uitgangspunt van het verhaal was best goed en de opening (circa de eerste 15 minuten) van het verhaal was best aardig. Het beperkte budget is natuurlijk ook één van de grootste valkuilen van deze film, waarbij de special effecten nog best degelijk zijn.

De opbouw van het verhaal is verder behoorlijk traag en het voelt ook allemaal wat langdradig aan. Ook op het gebied van karakterontwikkeling laat deze film het afweten, waarbij de personages charisma en diepgang missen. Dat in combinatie met het vlakke spel van de twee hoofdrolspelers Diego Klattenhoff (Liam) en Charlotte Sullivan (Jane), zorgt er ook voor dat de film nogal saai is. Het lot van deze twee mensen laat je eigenlijk ook volkomen koud (geldt eigenlijk ook voor de personen die spontaan dood neervallen).

Veder wordt het nergens echt spannend (scène in de lift van het ziekenhuis was nog enigszins spannend) en ook ontbreekt het aan sfeer, wat bij toch zeker bij een Sciencefiction / Thriller film aanwezig hoort te zijn. Mocht je tijdens het bekijken van deze film nog niet in slaap zijn gevallen, dan is de ontknoping (na circa 70 minuten, terwijl de film maar iets van 80 minuten duurt) op het einde nog best aardig en verrassend en hetzelfde geldt voor het einde.