Loaded Weapon 1 (1993)

Alternatieve titel: National Lampoon's Loaded Weapon 1

Actie / Komedie

geregisseerd door Gene Quintano
met Samuel L. Jackson, Emilio Estevez en Jon Lovitz

De rebelse en onorthodoxe politie-inspecteur Jack Colt krijgt een nieuwe partner toegewezen. Inspecteur Wes Luger is een man met een prima staat van dienst die zijn opdrachten uiterst plichtsgetrouw en correct volgens het boekje uitvoert. Hij is ook de vader van een gezin met een overspelige vrouw, een nymfomane dochter en een bloedgeile poedel. Wanneer Luger's ex-partner vermoord wordt, krijgen hij en zijn nieuwe maat de opdracht om de zaak te onderzoeken...

avatar van Spetie
Bij vlagen wel grappige parodie, maar er zaten ook een aantal mindere momenten tussen. Haalt het in mijn ogen bij lange na niet bij films als Hot Shots en The Naked Gun.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film nog eens een keer herzien. Het concept van de visuele moppen stijl Airplane begint sterk aan z'n formule te verliezen. Ook hier zijn de grappen zo voor de hand liggend dat het niet grappig meer is. Dan zijn er betere films in het genre.

avatar van Kr!kke
Een komedie die nogal flauw begint, maar de toon is wel meteen al gezet na de openingsscène. Nadien wordt het wel alleen maar beter, wat uiteraard positief is. De film wisselt enorm flauwe grappen af met enkele schitterende dingen, zodat ik uiteindelijk wel van een geslaagde komedie kan spreken. De film ligt helemaal in de stijl van de Hot Shots films (waarnaar ook in deze film wordt verwezen), zodat je je aan de meest bizarre humor kan verwachten. Sommige zullen deze film echt niets vinden, maar ik wist hem dus best te smaken.

avatar van tommykonijn
Toch nog eens na een lange tijd herbekeken. Hij beviel me dit keer beter dan de vorige keer. Het acteerwerk is niet echt van de bovenste plank, maar de humor is toch wel leuk. Het is ontzettend overdreven en soms ook flauw, maar ik kon het niet laten er soms toch om te moeten lachen. Sommige films worden goed op de hak genomen en daar moest ik dan ook af en toe om lachen (als hij opeens bij de Ninja Turtles uitkomt via het riool ). Verder stelt het opzicht niet zo veel voor, maar het is leuk om nog eens gezien te hebben. Ik verhoog hem met een halve ster.

avatar van dutchtuga
Destijds nog in de bioscoop gezien dus dit was een fijne nostalgische trip . Het niveau van The Naked Gun of Airplane haalt Loaded Weapon niet, maar toch vallen hier nog wat geslaagde grappen te bespeuren.

avatar van mrklm
Zoals de titel al doet vermoeden richt “Loaded Weapon I” zijn pijlen vooral op “Lethal Weapon”, de uiterst succesvolle trilogie met Mel Gibson en Danny Glover. Emilio Estevez neemt hier de Gibson-rol op zich als Jack Colt, een onberekenbare, schietgrage agent, zoals we kunnen concluderen uit de geniale openingsscène waarin hij twee winkeldieven op wel erg rigoureuze wijze onschadelijk maakt. Samuel L. Jackson, nog voor hij de absolute A-status als acteur kreeg, is Wes Luger, een agent die sinds een incident uit zijn jeugd alles volgens het boekje doet en bovendien niet durft te schieten, ook niet uit zelfverdediging. Samen onderzoeken ze de moord op Lugers voormalige partner [Whoopi Goldberg]. Het spoor leidt ze naar ‘The Wilderness Girls’, een door Destiny Demeanor (of Miss Demeanor) geleide liefdadigheidsorganisatie die banden blijkt te hebben met General Mortars [William Shatner], een meedogenloze schurk die met hulp van zijn handlanger Mr Jigsaw [Tim Curry] probeert te voorkomen dat de politie zijn drugsimperium ontmantelt.

Ik geef toe dat Emilio Estevez geen geweldige keuze was voor de hoofdrol, maar alle andere rollen zijn perfect bezet. Belangrijker nog: het scenario bevat zoveel goede grappen dat je die de eerste keer echt niet allemaal ziet. Ik heb ‘m nu denk ik zes keer gezien en de laatste keer ontdekte ik weer twee sublieme grappen. De ene betreft Mr Potato Head en de ander een pantomimespeler. Beide figuren verschijnen twee keer in de film en alleen als je ze allebei ziet werkt de grap... en ik heb er hardop om moeten lachen! Jon Lovitz is hilarisch als een witwasser/informant à la Joe Pesci die steeds uit het niets opduikt, ook nadat hij is vermoord! Dit is ook de film waarin de ondervraging uit “Basic Instinct” stevig op de hak wordt genomen, evenals de ontmoeting met Hannibal Lecter [hier gespeeld door F. Murray Abraham] uit “Silence of the Lambs”.

Uiteraard zijn er ook flink wat cameo’s die ik niet zal verraden en valt het niet mee om een favoriet moment uit de film te kiezen, want het zijn er zoveel. Maar ik noem er een paar die je kunt online kunt zien zoals “Wilderness Girls”, de kennismaking met Captain Doyle en het eerste bezoek aan Miss Demeanour. Dit is het type film waar je met een biertje (of in mijn geval een Wodka-Martini) en een zak chips op een zaterdagavond bijna anderhalf uur volop kunt lachen. Beter dan dit zou National Lampoon ze niet meer maken... en eerlijk gezegd is er sinds 1992 geen betere spoof gemaakt!

avatar van FlorisV
"Your mom has been dead for 6 months. Did I forget to give you that message?"

"Shoot him, shoot him!" met een bibberende Samuel L Jackson (check ook hoe hij verlekkerd kijkt naar die bimbo in een andere scene).

Genoeg leuke grappen tussen alle flauwigheid, daarom als geheel erg smakelijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Loaded Weapon deel 1, een 2de deel is er nooit gekomen.
Een film in de style van Hot Shots en Airplane, makkelijk kijkvoer met genoeg leuke momenten.
Voor mij persoonlijk wel wat minder dan bovengenoemde films, het is allemaal net nog een tikkeltje flauwer en wat meer voor de hand liggend. Sommige grappen lijken rechtstreeks van Naked Gun te zijn overgenomen.

Best een leuk tussendoortje!