Beginning of the End (1957)

Sciencefiction

geregisseerd door Bert I. Gordon
met Peter Graves, Peggie Castle en Morris Ankrum

Als bij een mislukt experiment plotseling gigantische sprinkhanen ontstaan, ontsnappen deze uit het laboratorium en verspreiden zich over de staat Illinois. Journalist Audrey Aimes hoopt de primeur te krijgen, maar het leger heeft het gebied al afgezet en probeert haar tegen te houden. Ondertussen wordt ook de stad Chicago bedreigd door de plaag van gigantische sprinkhanen.

avatar van FatMike
The beginning of the end is weer zo'n typische jaren 50
sci-fi-film, erg vergelijkbaar met o.a. Them, The black scorpion
en Tarantula. Een uit de hand gelopen experiment, radio-aktieve straling of straling uit de ruimte; redenen genoeg om de al eng-uitziende insecten, nog enger te maken door ze flink te laten groeien.

Toch is The beginning of the end tot nu toe wel de minste
in vergelijking tot de eerder genoemde andere titels.
De uitvergroot-effecten in Tarantula zien er beter uit.
En bij bijvoorbeeld The black scorpion maakte men gebruik van
stop-motion, waardoor het beest wat meer kon.

De ''aanvallen" van de enorme sprinkhanen in Beginning zijn
leuk, maar niet bijster spannend.
Een erg grappig moment is wanneer de beestjes een flatgebouw beklimmen. Een grote foto van het gebouw waarover
de insecten een beetje heen en weer kruipen.

De akteerprestaties zijn aardig en de film is leuk geschoten.
Al met al gewoon een hele fijne kijkervaring en dus een aanradertje
voor degene die gek op het genre zijn.

De Image Enternainment DVD-hoes belooft een Special Edition te
zijn. Deze bevat audio commentaar van Susan Gordon en een
gallerij met wel 5 foto's. Geeneens een trailer! En dat noemt men dan een Special Edition?! Maar misschien mag ik daar niet over zeuren.
Misschien heeft de mensheid dit soort praktijken wel over zichzelf
afgeroepen: bij 3 pakken wasmiddel de nieuwe Pixar, Gratis!
Nu met 5000 Airmiles No country for old men, voor maar 9,99!
Hollandse klassiekers zoals De lift, 1 Euro 50, verkrijgbaar
bij uw plaatselijke Blokker-stortbak!
The beginning of the end is een welverdiende Special Edition geworden exclusief gedistributeerd door Image Entertainment!

Een welverdiende 3, 5 ster!

avatar van Vinokourov
Mwah, ik vond dit niet echt veel soeps. Erg onnodig langdradig allemaal en bepaalde zaken kwamen nogal pointless over (hoeveel munitie is er wel niet verspild ), maar dat gebeurt wel vaker bij dit soort films. De sprinkhaanscenes vond ik wel geinig, maar niet opzienbarend.

avatar van otherfool
Door het wel erg trage tempo de minste in de kwartetcategorie 'opgeblazen beesten in het atomische tijdperk', verder bestaande uit Them, The Black Scorpion en Tarantula (ik zie dat Fat Mike ze ook allemaal noemt). De aanvallen van de sprinkhanen waren wel gaaf maar het verhaaltje met scientist Peter Graves, inclusief de verplichte romance, kun je verder met de ogen dicht wel volgen. Toch ergens wel amusant, maar ik ben ook gewoon dol op dit genre.

2,5*.

lezertje
Uit de serie ‘Insect eet mens’, deel 12: De sprinkhaan. Het bekende stramien: Uit hun krachten gegroeide insecten bedreigen de mensheid. Met in dit geval special effects waarvoor ze zich in 1957 dood moesten schamen. Kan niet begrijpen dat deze film in die tijd ook maar enige indruk heeft gemaakt.

avatar van alexspyforever
Bert I. Gordon maakt best wel vermakelijke films alleen is het hier zoals andere reeds hebben gezegd nogal langdradig en vaak wachten wanneer we nog eens wat scènes te zien krijgen van die reuze-sprinkhanen. De opbouw en de dialogen tussenin zijn niet boeiend en de personages ook niet. Ok het is duidelijk dat de sprinkhanen apart zijn gefilmd en later uitvergroot in de scènes werden geplaatst. Later zou Gordon dit trucje ook toepassen in Empire of the Ants die van hetzelfde niveau is als deze. Hoewel ik vond de acties van de reuze-sprinkhanen toch iets dreigender overkomen dan de reuze-mieren. Van Gordon vind ik sowieso Earth vs the Spider en Tormented veel beter.