Abilene Town (1946)

Western

geregisseerd door Edwin L. Marin
met Randolph Scott, Ann Dvorak en Rhonda Fleming

Op zoek naar eigen fortuin trekken ze westwaards met eindbestemming Abilene Town. De marshall probeert de orde te handhaven en nu veeboeren lastig worden gevallen kan hij alle hulp gebruiken.

avatar van Guyke
Geen doordeweekse western. Het verhaal gaat over de strijd tussen de cowboys uit het oude wilde westen en de kolonisten die uiteindelijk het moderne Amerika hebben gemaakt. Sterke rol van Lloyd Bridges als sherrif die zijn verantwoordelijkheid durft te nemen. Zoals in alle westerns uit die tijd omvat het verhaal eveneens een obligate liefdesromance. In deze film past die romance echter binnen het ganse verhaal en werkt dus niet storend.
Zeker gedateerd, maar toch nog genietbaar.

avatar van Donkerwoud
Deze film doet alles goed wat je van een western uit die tijd mag verwachten. Behoorlijke actie, sfeervolle achtergrondmuziek, snufje komedie en een overtuigende liefdesaffaire. Soms is het wat corny, maar nooit overdreven storend.

avatar van Brix
Stevige western met een laconieke, vastberaden Randolph Scott, die geknipt is voor de rol van Marshall die hem hier werd toebedeeld.
Het valt op dat Scott, in tegenstelling tot hetgeen men in westerns gewend is, regelmatig van kleding verwisseld in deze film.

Verder ook een goed op dreef zijnde Ann Dvorak als pittige saloonzangeres.

Edgar Buchanan, die de weifelachtige sheriff speelt is ook prima op zijn plaats.

Ergerlijk vind ik het dat op de Nederlandse dvd box Lloyd Bridges prominent, met foto,staat vermeld alsof hij een hoofdrol zou spelen in deze film, terwijl hij maar enkele minuten in beeld is in een klein rolletje.
Zijn foto die op de box staat is zelfs niet eens uit deze film.

avatar van Barfly
Guyke schreef:

Lloyd Bridges is niet de sheriff, maar één van de kolonisten.
De sheriff wordt gespeeld door Buchanan en is juist een man die zijn verantwoordelijkheden ontloopt en een kaartspelletje prefereert boven de uitoefening van zijn functie.
Enige verwarring kan misschien ontstaan omdat er twee wetsdienaren in deze film spelen: Buchanan als countysheriff en Scott als townmarshal. De townmarshal is verantwoordelijk voor wat er in de stad zelf afspeelt, terwijl de countysheriff de wet dient ten aanzien van de omgeving van de stad (de landbouwers en veehouders in de omtrek in dit geval).

Een hele aardige film overigens met een niet opzienbarend westernverhaal, maar wel met een prima cast: Scott, die speelt zoals je van hem verwacht en ik vind hem hier prima.
Dvorak als saloondanseres met een aantal nummers die ik erg goed vond passen in de film, terwijl ik normaal niet zo hou van dit soort entertainment in een western.
Bridges en Fleming (schoonheid ten top) spelen ook een aardige, maar kleine rol.
Zo heel veel actie bevat de film niet, maar ziet er goed uit.
Ik had het idee dat de beelden van het op hol slaan van het vee dwars door de afrastering heen, archiefmateriaal was uit een andere film, maar ik kan me vergissen.
De beeldkwaliteit houdt niet echt over en doet vermoeden dat het een film is uit de jaren 30. Vandaar misschien ook dat dit een public domain film is geworden.

avatar van Kr!kke
Matig tot redelijk goede western. Wat ik goed aan deze film vond, was het verhaal. Het is op zich niet moeilijk om een dergelijke verhaallijn te vinden, maar het was wel boeiend om volgen. Er werden ook niet al te veel personages geïntroduceerd, zodat je de film gemakkelijk kon volgen. Ook vond ik de sfeer (die typisch is aan van die oude westerns) wel goed zitten, voornamelijk te danken aan de saloon met de aanwezigheid van de talrijke optredens (met een leuke rol voor Ann Dvorak). Ook op de prestatie van Randolph Scott valt niet veel af te dingen, hij speelt met veel overtuiging.

Waarom ik dan maar 3* geef, ondanks deze lovende woorden?
wat me het meest tegenviel waren de actescenes, die echt wel gedateerd waren. Verder vond ik dat de "cowboys" (de veedrijvers dus) het op het einde nogal gemakkelijk opgaven. Ik vond dat er met de eindscene meer te doen was...

Maar al bij al dus zeker eens leuk om gezien te hebben.

avatar van trebremmit
Mischien als deze in een wat betere kwaliteit op dvd komt dat mijn cijfer wat omhoog gaat.
Helaas stoorde het me enorm, verder wel een vermakelijke film alleen het zingen en vele praten ging me op den duur wat vervelen.

avatar van simonvinkie
Prima western hoor. Een fijne sfeer, een lekker tempo en goeie acteeprestaties. Deze film heeft het allemaal. Alleen de liedjes die Ann Dvorak zong hadden van mij totaal niet gehoeven. Randolph Scott is zoals altijd prima is zijn rol als Marshall. Ben wel een fan van dit soort B-westerns. Altijd erg vermakelijk. 3*

avatar van mr rumson
persoonlijk vond ik hier niet al te veel aan .
Dit komt omdat ik niet weg ben van die truttige liedjes.
Een vind ik dan nog wel gaan maar hier haalde ze mij uit het verhaal.
Ook de kwaliteit van de film was niet al te best en er zat aardig wat dialoog in de film die ik niet altijd even boeiend vond om te volgen.
De beperkte actie die erin voorkomt is wisselvalig sommige scenes waren sterk.
Maar de eind scene waar ze de cowboys uit het stadje wegjaagden vond ik zwak gedaan.
Wel vond ik dat Randolph Scott goed tot zijn recht kwam in deze western.
Maar dat vond ik hem ook al in A Lawless street waar hij ook te zien was als Marshal.
Het stadje zag er sfeervol uit en zorgt er mede voor dat het met de westernsfeer wel goed zit.
Tja en dan Rhonda Fleming haar rol is niet zo groot maar wat een prachtige dame was dat toen.