I Am Wrath (2016)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Chuck Russell
met John Travolta, Amanda Schull en Christopher Meloni

Stanley Hill is een werkloze ingenieur die getuige is van de moord op zijn vrouw Vivian, die door een bende gangsters in een garage werd aangevallen. Stanley wordt verteerd door schuldgevoelens en achtervolgd door het beeld van zijn stervende vrouw. Wanneer rechercheur Gibson er niet in slaagt om de daders te berechten, wendt Stanley zich tot zijn oude vriend Dennis en besluit hij om het heft in eigen handen te nemen.

Een uiterst voorspelbare, clichématige en futloze actiethriller waarin een voormalig commando uit machteloosheid voor eigen rechter ging spelen. In ieder geval hebben we het allemaal eerder en beter kunnen zien. Toch blijf ik het leuk vinden om John Travolta, ditmaal gekleed in leer, te zien spelen (maar dat zal wel een afwijking zijn ).

avatar van james_cameron
Je zou de vadsige John Travolta hier haast gaan verwarren met The Terminator, compleet met Schwarzenegger-kapsel. Dit is een bedenkelijk aktiewerkje, vlot gemaakt en best onderhoudend, maar zonder een greintje originaliteit en/ of diepgang. De gebeurtenissen volgen elkaar zo snel op dat het als kijker amper bij te benen is. Van enige betrokkenheid bij de bordkartonnen personages is al helemaal geen sprake. Maar goed, de aktiescenes zijn best oké en ik heb me niet verveeld. De film is overigens een weerzien tussen Travolta en cameraman Andrzej Sekula, die beiden met Pulp Fiction betere tijden hebben gekend.

avatar van Left4Dead
kathmandu schreef:
Veel beter dan al die schijt super-hero movies bij elkaar, waar hollywood je mee dood gooit....

En daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.

Het is allemaal klein vermaak maar het kijkt gemakkelijk weg en de regisseur heeft zijn best gedaan. Acteerwerk is prima te noemen alleen, zoals al vaker genoemd, is het verhaal gewoon uitgekauwd kauwgom waarvan de smaak verdwenen is.

Een wraakfilmpje in de stijl van de jaren 90.
Leuk maar meer ook niet, net een voldoende.

Oja, schrik niet van Tavolta's pruikje, het is niet meer dan opgespaarde schaamhaar geplakt op zijn schedel. Dat iemand ijdel is mag van mij, geen probleem. Maar dit lijkt echt nergens op, Gerard Joling de tweede.

avatar van Brabants
Binnen het sub genre van de burgerwacht casu quo wraakfilms is dit niet eens zo'n heel onaardige film. De meesten denken waarschijnlijk bij de gelieerde naam van "John Travolta" dat het ineens een verschil zal maken bij dit toch al uitgemolken of generieke genre. Dit moet je bij deze naam al jaren met een korreltje zout nemen. Wat er dan over blijft is toch een vrij aardige film. Het camerawerk was wat goedkoop maar het mocht de pret niet drukken.

avatar van filmkul
Voorspelbare wraakfilm die netjes de formule volgt en niks origineels biedt. De opbouw is aardig en de vaart blijft er goed in. De film kijkt lekker weg. De actiescenes zijn redelijk. Soms is er wat spanning, maar op het puntje van je stoel...nee, dat kom je niet. De sfeer is best aardig en de acteurs doen hun werk. Sommige badguys hebben wel een aardig B-film gehalte. 2.5/3.0

avatar van Thorak
Standaard wraakfilm-werkje met vrij weinig aktie voor een aktiefilm. Ik zou het ook eerder een thriller noemen dan een aktiefilm.
Deze film blinkt eigenlijk op geen enkel punt uit. Het is nergens slecht te noemen, maar ook zeker nergens goed. Het verhaal en de plot hebben wel al minstens 3000 keer eerder gezien en minstens 1000 keer beter.
Eigenlijk werd ik de hele film door 1 ding heel erg afgeleid:
Heeft Travolta nou een pruik op of niet?!?

Ik zou zweren van wel! En meerdere facelifts en botox behandelingen, die zijn wel heel erg overduidelijk!

avatar van Spoelworm
Zelfs voor een no brainer actie film is dit toch wel behoorlijk slecht. Het acteer vermogen van john is van gtst kwaliteit. Een hulpeloze huisvader valt in een val maar eenmaal in de kapperstoel hoord hij een scheermes en heeft hij super reflexen . Samen met zijn broeder van de senioren vechtclub gaan ze als rambo de plaatselijke boefjes aanpakken inclusief het gebrek aan enige spanning, verhaallijn of acteer vermogen. Tuurlijk, actie films behoeven niet altijd hoogstaande qualiteiten te bezitten om er plezier aan te beleven (swarzenegger!!) Maar dit is bijna een belediging. Natuurlijk komt er nog uit een onverwachte hoek een " twist " waarbij de "hoofd boef" er wel heel makkelijk bij aan komt waaien want ach, er waren nog geen clichés genoeg te moeten slikken. Travolta in een steven seagal film. Dat is de beste omschrijving.

avatar van Collins
Een combinatie van wraakfilm en buddy film die geen opzien baart.
Het verhaaltje is standaard en erg over the top. Enigszins ongeloofwaardig en niet heel spannend. De held kan alles en overleeft alles. Ach, niets nieuws onder de zon.
De actiescenes zijn ok. De humor is er in de vorm van gekibbel tussen de buddies, maar houdt in kwaliteit niet over. Dat had wat smeuïger gemogen.
Meloni is met zijn perfecte kop goed gecast. En ach, Travolta toch. Het is niet eens heel erg wat hij laat zien, maar zijn verschijning in een film van de B-garnituur met een wankel en onoriginele script, lijkt het begin van een carrière in films van de B-garnituur.

avatar van john mcclane 2
ach ja,,,,ik noem een:
Death Wish (1974)
The Punisher (2004)
of bijvoorbeeld een,,
A Man Apart (2003)
Oftewel de actie/ wraak films en dit is nummer zoveel.
En het voegt helemaal NIKS toe.
Maar er is blijkbaar behoefte aan.
En als actie liefhebber kom je redelijk aan je trekken.
Travolta doet het okay,niet bepaald een highlight in zijn in oeuvre , maar vooruit.
Het is leuke afleiding voor een regenachtige avond in dit geval.

avatar van ikkegoemikke
“What could be worse than the man who killed my wife walks out of here like it’s a joke!”

Liam Neeson schitterde in de “Taken” trilogie. Denzel Washington deed het in “The Equalizer”. Keanu Reeves in “John Wick”. En nu mag John Travolta zichzelf bewijzen in “I am wrath”. De vier heren hebben de volgende eigenschappen gemeen : ze zijn allen voorbij de 50 (Neeson, Travolta en Washington al voorbij de 60), hebben een respectabele carrière achter de rug en zien er voor hun leeftijd nog viriel genoeg uit. De vier grepen hun kans om te tonen dat ze nog in staat zijn om een fysiek zware en actierijke rol tot een goed einde te brengen. En is dan zo’n wraakfilm, vol beheerst koelbloedig ingrijpen en onbewogen afmaken van irritant in de weg lopende boefjes, niet het geschiktst hiervoor? Ik begin zelfs te geloven dat dit een midlife bucket-list item is van elke oudere Hollywoodster. Je moet er alleen niet in overdrijven zoals Bruce Willis! Maar dat is naast de kwestie.

Travolta dus als de self-made wraakengel Stanley die in actie schiet, samen met zijn oud-collega Dennis (Christopher Meloni), op het moment dat zijn vrouw Vivian (Rebecca De Mornay) door zinloos geweld om het leven komt. De dader van dit feit dat zich afspeelde in een ondergrondse garage wordt opgepakt, herkend door Travolta en vervolgens terug vrijgelaten. Tijd om het recht in eigen handen te nemen. Stanley plant zijn elleboog in een flinterdunne muur in zijn kleerkast, en tovert een goed verborgen zak tevoorschijn, vol speelgoed voor volwassenen. Komt dit niet bekend voor? Yep. Reeves beukte de vloer in zijn kelder aan stukken, om de goed verborgen vuurwapens terug boven te halen.

En dat is wat deze actierijke wraakfilm eigenlijk een beetje de das omdoet. Het is zeker niet barslecht, maar het is ook niet echt uitzonderlijk goed. Het is al ontelbare keren ergens anders getoond. Zelfs de manier van afvuren van een handwapen, heeft veel weg van John Wick. De enige die een beetje entertainment bracht, is Dennis die zichzelf tot kapper gepromoveerd heeft. Een prachtige kapperszaak als dekmantel met in de kelder een volledig arsenaal aan vuurwapens die kunnen getest worden op de (waarschijnlijk geluidsdichte) schietstand. Dat zijn verleden voor staalharde scheenbenen heeft gezorgd kan je achteraf zien, als hij een groepje crimineeltjes met twee vingers in de neus tot moes slaat. Blijkbaar maakten de beide heren deel uit van een speciale eenheid en kan je ze beter te vriend houden. Toch raar dat Stanley, ondanks zijn professioneel verleden, zich zo eenvoudig in de luren laat leggen door zo’n ordinair straatboefje.

Het zou echter oneerlijk zijn om deze “straight to video” volledig met de grond gelijk te maken. Inderdaad hebben we het allemaal al eerder gezien en is het vergelijkbaar met andere films in zijn soort. En ja, je kan zonder al teveel moeite veel betere wraakfilms opsommen. Maar buiten “Criminal Activities” waren al de films waar Travolta zijn medewerking aan verleende van hetzelfde niveau. Geen uitschieters, maar gemiddeld. Zo ook “I am wrath”. Deze film biedt wat je verwacht. Een actievolle wraakfilm vol knok en schietpartijen. Het duo Stanley en Dennis was bij momenten redelijk humoristisch en telkens Meloni in beeld verscheen, werd het interessanter. Ligt dit aan Travolta of Meloni? Geen flauw idee, maar vergeleken met wat Meloni deed in “Small Time” is dit toch een aangename verrassing. Ik hoop dat Travolta me volgend jaar zal verrassen in “The life and death of John Gotti”.

Tegenvallende film over een man die wraak wil nemen als zijn vrouw tijdens een overval vermoord wordt. Een wel heel erg slap en verre van origineel verhaal voor deze dertien-in-een-dozijn wraakfilm. Het plot is voorspelbaar en ongeloofwaardig. De film neemt zichzelf te serieus. De cast doet het nog wel aardig, maar kan de film niet redden.

avatar van Kliko_Green
Ondanks alle negatieve reacties hier moet ik zeggen dat ik het een lekkere weg kijk film vind. Geen hoogvlieger maar ook geen b film.

avatar van nathaniel177
Best wel redelijk nog

avatar van jippie2010
Oei, het begin is echt tenenkrommend.
Gelukkig maakt de actie het een en ander goed.
Prima voor een doordeweekse avond,
maar zeker niet voor herhaling vatbaar. *2,5