Triple 9 (2016)

Alternatieve titel: Triple Nine

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Hillcoat
met Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor en Anthony Mackie

Een groep corrupte agenten wordt gechanteerd door de Russische maffia om een onmogelijke overval te plegen. Om de overval te laten slagen zien ze maar een uitweg, het in gang zetten van code ‘999’: een politiecode voor 'agent neergeschoten'. Deze code moet voor de nodige afleiding zorgen. Hun plan wordt belemmerd wanneer de agent in kwestie erachter komt dat hij diegene is die zich zal moeten opofferen. Vervolgens ontvouwt zich een verhaal vol dubbelspel, hebzucht en wraak.

avatar van Redlop
Bovengemiddeld sterke film. Vooral het Mexicaanse straattuig kwam realistisch en beangstigend over. Hier en daar komen Heat en Training Day voorbij, maar toch staat de film genoeg op zichzelf. Woody Harrelson sterk als altijd en ook Kate Winslet overtuigde. Het einde ging iets te snel.

3,5 *

avatar van frolunda
Op voorhand een veelbelovende film die eigenlijk alles in zich leek te hebben om te slagen.Triple 9 had met onder meer Casey Affleck,Chiwetel Ejiofor,Kate Winslet en Woody Harrelson een prima cast aan boord,de Australische regisseur John Hillcoat had met zijn vorige drie flms (Lawles,the Road en the Proposition een geduchte reputatie opgebouwd en ook het verhaal/script leek bol te staan van de mogelijkheden.
En uiteindelijk is Triple 9 zeker geen slechte film geworden maar na afloop van het kijken bleef ik toch met een wat teleurgesteld gevoel zitten.
Lijkt wel een beetje of Hillcoat wat te veel hooi op zijn vork heeft genomen want ondanks enkele sterke scenes en degelijke acteerprestaties (Affleck maakt zelfs een erg sterke indruk) heeft Triple 9 een onaangenaam tempo,de film loopt gewoon niet,oogt rommelig qua scenario en naarmate het verhaal vordert begin je langzaam maar zeker je interesse te verliezen.
Waar het allemaal precies aan ligt is me ook niet volledig duidelijk maar Triple 9 komt nooit helemaal los en is uiteindelijk een wat onprettige kijkervaring,al bezit de film zeker bepaalde kwaliteiten.

Toch wel lekkere en vrij harde (en grauwe) misdaad film. Af en toe is zo'n stoere mannen film gewoon effe nodig. Zelf een biertje opentrekken terwijl de mannen wat macho praat uitslaan in de kroeg. Prima avondje.
Openingsheist van de poster en de laatste overval waaraan de film zijn titel ontleent zijn zeer aardig. Maar de lange raid en achtervolging op 'de tank' vond ik écht goed. Hillcoat maakt het (weer eigenlijk) net niet helemaal waar, gezien ook de cast. Ook lijkt de regisseur nog raciale en sociale standpunten te hebben, maar wat ie nou wilde zeggen? Hij is toch wel vaker wat rommelig, hier inhoudelijk, maar ook visueel. Maar heb me er uiteindelijk goed mee vermaakt. 3,5 sterren.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Goeie film over een groepje corrupte agenten die een klusje opknappen voor de Russische maffia. Een aantal spannende en soms rauwe actiescenes (zoals de prima opening). De film had eigenlijk wel wat langer mogen duren, zodat sommige zaken en personages wat beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Een kleine 3.5 sterren voor deze onderhoudende misdaadfilm.
Hier kan ik mij in vinden. Ik vond het ook een prima film met voldoende actie.